[Noii publicitari] Andreea si Bianca (The Good Company) sunt cu ochii dupa proiecte misto si oameni buni

[Noii publicitari] Andreea si Bianca (The Good Company) sunt cu ochii dupa proiecte misto si oameni buni

Suntem in companie buna (pun intended). Andreea Surugiu si Bianca Chiscop (Account Executive si Sr. Account Executive, The Good Company) sunt la varsta la care au deja experienta in industrie, dar au intrat in ea suficient de recent incat sa poata povesti despre cum e la inceput. 

Pentru Bianca, primul contact cu publicitatea s-a petrecut la 19 ani, cand a facut parte din departamentul de branding & comunicare la Metropolitan Life. Andreea, insa, a fost jack-of-all-trades (media manager, copywriter si account) la un atelier de patiserie din Iasi. Dupa cum puteti vedea, inceputul poate sa difere, destinatia nu e tot ce conteaza, deci nu ne mai ramane sa vorbim decat despre parcurs. Da, pai asta si incercam sa facem. 

Apropo, stiti ce e cel mai misto in industria asta? Dar cel mai nasol? Ne spune Andreea:

Cel mai mult imi plac oamenii, cel mai putin tot oamenii.

Rosii stricate si flori colorate pentru oamenii din publicitate, deci! Interviul cu fetele de la The Good Company curge mai jos. 

 

Intrarea in publicitate

Bianca: Decizia am luat-o din liceu si am o presimtire ca serialul "Scandal", pe care il indragesc, m-a ajutat sa imi doresc sa fac comunicare/PR. Fiind o fire mai timida, m-am gandit ca ar fi un bun “drum” pe care sa imi depasesc emotiile. Si chiar a fost.

Andreea: De la inceputul facultatii, cumva. Desi m-am inscris la marketing, cu gandul sa merg pe vanzari, am ramas tot timpul deschisa la noi oportunitati, in principal pentru ca nu aveam suficienta experienta in niciun domeniu incat sa spun: This is it! Vreau sa fac asta pentru tot restul vietii mele.

Si de fapt noile oportunitati mi le-am facut singura, pentru ca am participat la toate conferintele, workshop-urile si seminariile care aveau legatura cu marketingul si care mi se pareau ca sigur o sa imi mai deschida putin orizonturile si here I am now.

Dupa 2 saptamani de traininguri in publicitate in cadrul unei scoli de vara organizata de AIESEC (dupa ce cu un an inainte participasem si la traininguri pe vanzari) mi-am dat seama ca de fapt sunt mai persuasiva in scris, decat verbal si am inceput sa ma focusez pe dezvoltarea mai mult in directia asta.

 

Asteptari vs. realitate

Bianca: Am intrat in industrie din primul an de facultate - mereu mi-a placut sa invat lucruri practic, nu din carti. Asteptari nu aveam, insa am avut norocul sa intalnesc oameni de la care am invatat multe, in fiecare loc unde am fost.

La TV si in filme vezi doar varful icebergului - partea frumoasa a industriei. Aveam impresia ca trebuie doar sa fii creativ, dar de fapt in spatele unei idei bune sta foarte multa munca. Cu cat e mai buna/out of the box ideea cu atat trebuie depus mai mult efort pentru a o transforma intr-o campanie.

Andreea: Inainte credeam ca oamenii din publicitate sunt niste guru ai creativitatii, picati din norii pufosi ai Universului Creativ si inzestrati cu idei wow de insasi Mama Natura.

Ce am aflat intre timp?! Ca oamenii din publicitate chiar sunt niste guru ai creativitatii, dar doar pentru ca muncesc in fiecare zi sa fie asa. Si ca in spatele unei campanii publicitare wow, nu este un singur om, ci de fapt o echipa unde fiecare contribuie ori cu creativitate, ori cu research, coordonare sau implementare incat sa ajunga la acel rezultat pe care toti il apreciaza.

Deci creativitate ca in basme vs. munca multa in echipa.

 

Interviurile de job

Bianca: Deschidere exista, depinde de loc. :) Am fost si la interviuri unde se cereau si abilitati de grafic designer in fisa postului, cand era de fapt un job de jr. account exec.

Depinde de locul unde incepi, dar esential este sa te “inarmezi” cu muuulta ambitie si rabdare (suna cliseic, dar asa e).

Andreea: N-am fost la multe interviuri ce-i drept – pentru ca sunt la al doilea real job in domeniu, insa in mare pentru ca m-am axat dintotdeauna pe intuitie si am ales cu sufletul, cum imi place mie sa spun. :D

Am dat peste multe anunturi de job care promiteau sau cereau prea multe dupa parerea mea si nu am aplicat la acelea, ci am ales sa aplic la cele mai practice: asta cautam, asta vrem de la tine, asa ca spune-ne clar ce te motiveaza sa aplici pe jobul acesta.

Am ales sa merg la un interviu si in functie de mail-ul pe care il primeam de la angajator – stiu ca ai treaba si multe task-uri de rezolvat, insa make it personal si nu ma speria inainte sa te cunosc, ca pana la urma toti suntem oameni creativi si ne sperie rigiditatea din corporatii.

Eu cred ca un tanar junior care isi doreste sa se dezvolte trebuie sa sesize acolo unde oamenii sunt human-oriented si nu business-oriented, acolo unde angajatorul isi doreste sa te ia in echipa sa te dezvolte si nu ca sa isi acopere o lipsa pe care un alt angajat nu reuseste sa o acopere. Pentru ca pana la urma publicitatea este despre oameni, de orice parte a campaniei ai fi: creator sau receptor.

 

Parcursul de pana acum

Bianca: Primul contact cu industria a fost la 19 ani: internship la Metropolitan life, departamentul de branding & comunicare. Intre timp am mai administrat conturile de social media ale unei reviste online (un proiect simpatic al unui amic), dupa care a urmat un internship la The Good Company... unde m-am intors cu drag.

Dupa o luna plina de activitati si oameni misto, mi-a fost greu sa merg doar la facultate, sa stau in banca si sa ascult profesorii. Cred ca atunci a fost momentul cand mi-am dat seama cu adevarat ca imi place domeniul. Odata ce te prinde actiunea, nu mai poti sa traiesti fara.

Andreea: Pai cele 2 saptamani de traininguri in publicitate de care ziceam mai sus au fost cumva rampa mea de lansare in industrie. Cred ca am fost atat de implicata in toate activitatile pe care le-am avut pe parcursul sesiunilor de traininguri, ca entuziasmul meu s-a facut auzit si mi s-a propus un internship in social media in cadrul unui start-up.

Am fost social media manager, copywriter si account – toate la un loc, pentru un atelier de patiserie din Iasi care isi dorea sa se pozitioneze pe piata prin faptul ca folosea ingrediente de la producatori locali – adica ingrediente sanatoase si unt in loc de margarina :)

Challenging, luand in considerare ca eram la inceput de drum si faceam totul ca in carti si din ce mai citisem eu pe interneti. Si a fost fun la inceput, doar ca scopul meu a fost mereu sa ma inconjor de oameni de la care am ce invata constant, oameni care sa ma inspire si care sa ma provoace sa fiu mai buna si asa am ajuns aici acum – pentru ca am cautat dintotdeauna sa nu raman in locuri in care stagnez sau ma plafonez.

 

Workflow de agentie, primele proiecte

Bianca: Au fost zile lungi in care stateam de dimineata pana seara langa account manager, incercand sa “prind” cat mai multe. Au fost multe brainstorming-uri, intalniri &  exercitii cu echipa, task-uri mici (si unele plictisitoare), dar care s-au transformat in task-uri tot mai mari... pana au ajuns campanii integrate.

Proiecte au fost multe in cei peste 2 ani de cand sunt aici; primul in care am fost implicata ar fi “Pantofi cu pereche” & "Pantofi cu atitudine", pentru Tezyo.

Dar primul proiect pe care l-am luat de la zero si l-am implementat, a fost pentru Canon Romania: vernisajul Andreei Retinschi, "Metamorfoza: povestea unei sirene si alte basme". Atunci am pus in aplicare tot ce invatasem in ultimul an si toata energia, incercand sa fac totul cap-coada de una singura. Si a iesit ceva foarte tare :)

Andreea: Pana acum aproape un an imi era cumva greu sa percep ca cineva m-ar putea trece treptat prin proiecte direct proportionale cu experienta. Asta pentru ca pana in acel moment tot ce invatasem invatasem din zbor si… fara tehnica :)

Si cand zic tehnica ma refer la faptul ca incepi de la cele mai marunte lucruri pe care ai putea sa le faci – de exemplu o propunere de copy pentru un calendar editorial pe care o lucrezi indeaproape cu managerul tau, primesti feedback, corectezi - si te trezesti dupa ceva timp ca discuti tu direct cu clientul, faci debriefing si ii propui chiar tu strategia de social media. Da, deci faci de toate la inceput si un bun manager va aprecia cand esti pregatit sa treci la nivelul urmator, chiar daca tu crezi ca inca nu esti.

P.S.: Yes, I do believe in mentors and inspiring people to work with!

Primul proiect - Tigle, bere si bani – tot ce si-ar putea dori o fata la inceput de drum in publicitate sa promoveze, nu-i asa? Dar pe tigle si solutii tehnice pentru acoperisuri m-am axat mai mult. Cred ca s-a potrivit perfect pentru mine si caracterul meu perfectionist – in domeniul tehnic chiar este nevoie sa fii atent la toate detaliile, sa nu ii cada cumva cuiva acoperisul de pe casa, ca i-ai promovat tu un produs cu detalii tehnice care de fapt nu erau potrivite pentru casa lui. :D

Si uite-asa primul meu proiect for real – repozitionarea unui brand de sisteme de acoperis intr-unul mult mai friendly, mai tineresc si pe intelesul tuturor. Pentru aceasta am lucrat incepand de la materialele de marketing (kituri de sales), pana la campanii locale, precum „Proiectul tau ar vrea sa fie aici” sau refresh-uirea imaginii cu o pagina de facebook care sustine si incurajeaza exprimarea libera a oamenilor care nu au toate tiglele pe casa.

Cum sunt eu dupa acest proiect on going? Fara tigle pe casa, ca mi le-am pus pe toate in acest proiect si mi-a placut mult. Pentru ca pe langa partea tehnica, chiar a fost loc de „dreamy me” care sa indrazneasca sa faca ceva diferit intr-o industrie rigida.

Totusi am compensat cu tiglele pe casa printr-un proiect derulat in paralel pentru un alt brand, focusat pe educatie financiara si am reusit cat de cat sa inteleg cat de important este sa pui bani deoparte pentru ca... asa poti sa mergi in Vama cand doresti.

 

Cu bune si rele

Bianca: Prima echipa care m-a introdus in domeniu a fost la Metropolitan Life, in departamentul de branding & comunicare. O echipa cu 3 femei super tari & smart, de la care am “furat” cate putina meserie. :)

A urmat apoi un proiect pentru studenti (in care puteam face practica la mai multe agentii din Bucuresti) si am ales un internship la The GOOD Company (mi-a placut numele). Am facut parte din echipa 1 luna, iar dupa 6 luni m-am intors si nu am mai plecat. Am inceput ca un junior stangaci, dar plin de ambitie. Ma consumam de cate ori greseam ceva....dar “cine nu munceste nu greseste”. Am ajuns sa fac multe proiecte faine pentru clienti din industria IT&C si fashion.

Imi place faptul ca apar provocari noi tot timpul si nu este niciodata plictisitor: de la trezit la 4 dimineata si zburat cu balonul pentru un video de campanie, la fugit la 5 dimineata prin aeroport sa prindem avionul spre workshop, pana la cautarea unei tipografii care sa imprime fotografiile intr-o singura zi pentru event.

Uneori poate fi dificil cand ai o idee buna, dar trebuie sa jonglezi cu ea printre brandbook-uri, brief-uri si bugete. Dar si cand reusesti sa aliniezi planetele, satisfactia este pe masura efortului.

Andreea: Cel mai mult imi plac oamenii, cel mai putin tot oamenii. :D Si de ce zic asta? Pentru ca in aproape doi ani si jumatate de agentii am avut ocazia sa cunosc that inspiring people cu care nu doar lucrezi, dar ramai si prieten, dar am dat si peste oameni care nu au apreciat eforturile si au luat lucrurile for granted.

Am lucrat cu oameni care m-au facut sa ma simt parte din echipa si cu care am simtit ca ideile mele sunt luate in considerare, dar am dat si peste oameni care s-au considerat prea doxa de publicitate sau de “their brand know-how” incat am avut momente in care am simtit ca fac munca robotica.

 

Ce cauti la un job?

Bianca: Cel mai important aspect pentru mine este sa ma dezvolt profesional. Deci sa am de la cine invata sau “fura” meserie.

Andreea: Constant challenge prin implicarea in task-uri dintre cele mai diferite, dar si in industrii la poli opusi. Si cred ca sunt asa din dorinta de a ma dezvolta constant, de a fi mereu mai buna si mai pregatita pentru orice - defect profesional din viata personala.

 

Niste carti misto

Bianca: Brief (99 de chestii pe care as fi vrut sa le stiu cand am intrat in publicitate), de Sorin Tranca

Sfarsitul advertisingului asa cum il stim, de Sergio Zyman, Armin Brott

Relatii publice. Strategii si tactici, de Dennis L. Wilcox, Glen T. Cameron, Phillip H. Ault, Warren K. Agee (cartea lui Wilcox ar trebui sa fie biblia oricarui junior in domeniu:).)   

Andreea: Esentialul despre promotii – Don E. Schultz

Pozitionarea. Lupta pentru ocuparea unui loc in mintea consumatorului. – Al Ries

No logo – Naomi Klein

Prima carte este primul insight din timpul facultatii despre ce presupune construirea brandului cu o mai buna intelegere a comportamentului consumatorului produsului tau.

A doua este tranzitia de la “as incerca sa vad ce este si cu publicitatea” la “vreau sa ma specializez mai mult in domeniul acesta” incat sa ajung la un master axat pe branding si sa invat mai multe despre cat de importanta este comunicarea eficienta pentru a te pozitiona asa cum iti doresti in mintea consumatorului.

Iar a treia a insemnat pentru mine un studiu de caz – am citit despre branduri mari care prin experienta au reusit sa se repozitioneaze in mintea consumatorilor chiar si dupa greseli considerabile in comunicare, dar si despre branduri mici care au indraznit sa testeze marea cu degetul si s-au facut remarcate.

Facand o retrospectiva, chiar le consider 3 carti cheie in dezvoltarea mea in publicitate :)

 

Campanii preferate

Bianca: Campania Zoot & Alex Cotet.

Tare! Baietii sau fetele care au facut campania asta au tot respectul meu. Au facut ceva diferit de competitorii lor si nu au incercat sa bage produse pe gat clientilor.

Globala: Trash Isles, pentru ca trebuie sa fim constienti de ce se intampla in jurul nostru si ce importanta majora are chiar si sticla aia de plastic pe care nu o arunci unde trebuie.

Andreea: Voi face referire la doua campanii de actualitate, pentru ca mie mi se pare ca puncteaza cumva si trendurile in publicitate.

Campania Enel - The Nest Adress – probabil pentru ca am si lucrat pana acum in industrii aparent rigide, iar orice urma de creativitate impletita cu utilitate mi se pare ca demonteaza cumva miturile acelea despre publicitate, cum ca aceasta creaza doar nevoi care nu exista.

The Trash Isles – completand campania de mai sus, aceasta puncteaza cu mai mult impact ce inseamna creativitatea in publicitate: iei o problema sociala raspandita la nivel global si creezi awareness in jurul ei printr-o idee care aparent pare putin de nerealizat.

Insa cu destula perseverenta ajungi sa faci publicul sa vada o insula acolo unde nu exista de fapt si sa accepte o problema actuala ca fiind parte din realitatea zilnica, incat sa devina chiar cetateni ai acelei insule. Chiar o consider o campanie care ar trebui sa fie reper pentru industrie, pentru indrazneala de a fi diferit intr-un mod smart si util nu pentru un brand anume, ci pentru umanitate.

 

Publicitatea lui 2038

Bianca: Daca acum 15 ani doar clientii cu bugete mari puteau vorbi de publicitate, acum toate brandurile se pot promova, cel putin in mediul digital. Peste 20 de ani nu stiu ce o sa fie pentru ca deja avem AI, VR, chatbots, Alexa, etc. Ma astept sa fie ad-uri in vise, astfel incat cand te trezesti stii deja reducerile din mall si noile produse KFC. :)

Andreea: Pornind de la referintele date la intrebarea anterioara, asa cred ca o sa arate industria de publicitate peste 20 de ani: brandurile vor fi din ce in ce mai axate pe a face o diferenta in societate, orientandu-se catre campanii sociale si educandu-si consumatorii, nu doar despre produsul lor, ci despre aspectele care ii vizeaza direct pe ei on a daily basis.

Iar tehnologia in advertising este din ce in ce mai prezenta, insa insusirea tehnologiei de catre branduri se observa doar la brandurile mari care isi pot permite tot efortul din spate, fie el financiar sau uman, pentru a o sustine. Astfel, progresul tehnologic cred ca este atat de rapid, incat brandurile se reorienteaza din ce in ce mai mult catre experiente reale si autentice.

 

Pensie de publicitar?

Bianca: Gandul pensionarii e atat de departe de mine.... Nu am cantarit foarte mult decizia aceasta.

Andreea: Nu, desi si pe mine ma uimeste acest raspuns. Culmea, acum nu ma vad facand altceva decat publicitate, insa parca atunci cand ma gandesc la mine peste multe zeci de ani parca rasare un gand de antreprenoriat :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related