Ovi D. Pop, fotograful aerian: Nu cred că există frumos sau urât în fotografie, există autenticitate sau lipsă de autenticitate

Ovi D. Pop, fotograful aerian: Nu cred că există frumos sau urât în fotografie, există autenticitate sau lipsă de autenticitate

4.400 de înscrieri din 101 de țări s-au adunat anul acesta la Drone Awards, un concurs de fotografie fondat de organizatorii Siena International Photography Awards care încearcă să demonstreze valoarea artistică a imaginilor făcute cu drona.

La categoria Abstract, câștigătoarea a fost fost "Șarpele", o fotografie din Bihor, realizată de Ovi D. Pop. Ovi a fost numit ”fotograful aerian” înainte de fotografiile cu drona; mai exact, din 2004, când a început să fotografieze Bihorul și Oradea de sus, dintr-un avion de dimensiuni mici.

Încă nu apăruseră dronele, fotografiile au fost bine primite de public în cărțile mele și ziarele locale le-au publicat destul de des, pentru că arătau un alt unghi.

El ne povestește despre urât și frumos, autenticitate, prelucrarea imaginilor, procesul de creație și specificul fotografiilor de sus, trenduri și cum e să fii fotograf în epoca selfie-ului. 

 

Începutul

Având o firmă de publicitate fondată în 1994, aveam nevoie de fotografii de produs pentru clienții mei. Ulterior, lipsa pe piață a unor produse de promvare a turismului local, m-a determinat să fac primele ghiduri turistice ale Oradiei și Bihorului, precum și prima Monografie ilustrată a județului Bihor, produse bazate pe fotografii.

Ședințele de analiză fotografică din cadrul Fotoclubului Nufărul din Oradea, care m-au ajutat să fac primii pași spre arta fotografică și să îmi formez cultura vizuală.

Foto: Ovi D. Pop

 

Cu drona

Din anul 2004 am început să fotografiez anual Oradea și Bihorul dintr-un avion de mici dimensiuni, fapt care mi-a atras porecla de „fotograful aerian”. Încă nu apăruseră dronele, fotografiile au fost bine primite de public în cărțile mele și ziarele locale le-au publicat destul de des, pentru că arătau un alt unghi. Când au apărut dronele, am învățat destul de rapid să le folosesc, mi-au ușurat mult munca, fiind un instrument la îndemână.

Foto: Ovi D. Pop

Fotografiile din dronă îți ofera o altă perspectivă, un alt unghi, iar dacă cunoști regulile de compoziție ale artei fotografice, poți face minuni!

Foto: Ovi D. Pop

 

Povestea fotografiei câștigătoare

Îmi plac elementele geometrice. De când fotografiez cu drona, oriunde merg, încerc să-mi imaginez cum ar arăta unele peisaje sau locuri de sus. Eram prin Bihor, realizam fotografii pentru o nouă carte, când am intrat într-o pădure de salcâmi. Am observat că drumul șerpuia foarte frumos la vale. Am ridicat drona și am văzut minunatul peisaj de sus. Am realizat fotografia de vară, denumind-o Amazonius și în scurt timp a și câștigat o medalie de aur în Irlanda. 

Foto: Ovi D. Pop

Ulterior, fotografia a și devenit coperta acelei cărți, pe care o aveam în lucru la momentul respectiv, Comitatus Bihoriensis. Dar tot nu am fost mulțumit. Am vrut să fac ceva, altceva, să nu zic nou. A venit iarna și am mers în aceeași locație și am încercat să fac ceea ce a ieșit…

 

Reacții

Această fotografie a mai câștigat o medalie de aur la New York. Credeam în ea! Am fost invitat să trimit fotografii la Sienna, una dintre cele mai prestigioase competiții fotografice din lume. Am văzut premierea de anul trecut cu ce fast a fost realizata, ca un „Oscar al fotografiei”, la teatrul din acest minunat oraș. Mi-am dorit foarte mult să urc și eu pe acea scenă. Mi s-a îndeplinit dorința, trăiesc un vis devenit realitate!!!!

Dupa ce am aflat că am căștigat, m-a impresionat foarte mult receptarea evenimentului în media. S-a scris mult despre acest concurs și despre câstigători în cele mai importante ziare și reviste din lume, precum și pe site-uri de specialitate. Aș pomeni aici: Esquire, Newsweek, The Telegraph, Digg.com, Geek.com, Designboom.com etc.

 

Proiecte

Sunt implicat în mai multe proiecte. Am în lucru o nouă ediție a Monografiei ilustrate a Județului Bihor, care a ajuns la a VII-a ediție. Sunt foarte mândru de acest proiect al meu și de succesul pe care l-a avut la public. Am reușit să vând 10.000 de exemplare ale acestei cărți de la prima ediție și până în prezent.

Satisfacția este cu atât mai mare cu cât volumul de muncă și energia investită în acest proiect a fost foarte mare. Cred că acesta a fost cel mai ambițios și în egală măsură cel mai dificil proiect al meu. A trebuit să vizitez în jur de 400 de localități și să fotografiez în fiecare câte ceva specific locului. 

O altă carte dragă mie este Comitatus Bihoriensis, carte cu imagini din județul Bihor, lansată în anul 2017.

In prezent lucrez la o carte cu fotografii nud, Nude by Ovi D Pop, pe care mi-am propus să o lansez atât pe piața românească, cât și pe cea internațională. Fiecare proiect are elementale sale specifice și dificultățile sale, dar și bucuria și satisfacția este la fel de mare atunci când ideile prind viață.

 

Procesul de creație

Personal creez fotografia în minte, mi-o imaginez, după aceea apăs butonul. Desigur contează și starea de spririt, dar cred că cel mai mult contează momentul, în special atunci când realizezi fotografii în mod spontan, vezi o scenă desfășurându-se pe strada de pildă, sau observi un portret frumos.

Foto: Ovi D. Pop

În fotografia conceptuală contează ideea, care se poate pune în aplicare ulterior, oricând. Uneori port o idee cu mine luni sau chiar ani întregi până când reușesc să o pun în aplicare într-o fotografie. Cred că această perioada de ”gestație” a ideii este absolut necesară și ca fiecare fotografie se ”naște” exact în momentul potrivit, fiecare își are zodia ei și destinul ei când vine în lume.

Foto: Ovi D. Pop

 

Amprenta

Imi place sa surprind in fotografiile mele parti ale realității, nu neaparat frumoase sau urâte. Nu cred că există frumos sau urât în fotografie, există autenticitate sau lipsă de autenticitate. Iar când vorbesc despre autenticitate, nu mă refer la faptul că fotografiile nu ar trebui prelucrate. Eu cred în prelucrarea și post-procesarea fotografiilor.

Când vorbesc despre autenticitate mă refer la capacitatea unei fotografii de a transmite o emoție privitorului. Indiferent cât de prelucrată, dacă o fotografie produce o impresie, acea fotografie este autentică. Dacă nu reușește să transmită nimic, dacă privitorul trece indiferent pe lângă ea, atunci acelei fotografii îi lipsește exact ingredientul cel mai important, aceasta autenticitate despre care vorbeam.

Foto: Ovi D. Pop

Desigur că și amatorii de fotografie sunt diferiți și oamenii au gusturi și reactii diferite la fotografie, chiar și publicul avizat. Ceea ce mie îmi place nu înseamnă că va fi gustat de toată lumea, dar atunci când primești aprecieri de la persoane diferite sau jurii diferite din mai multe țări și culturi, atunci când oameni necunoscuți te felicită, înseamnă că ești pe drumul cel bun…

În ceea ce privește lucrurile pe care nu le-aș face în fotografie, nu exista un lucru anume pe care nu l-aș face. Dar cred ca niciodată nu mi-aș propune să construiesc imagini pe care să nu le simt întâi ca fiind ale mele.

 

Ce transformă un obiect obișnuit într-un subiect de fotografiat

Cred că ochiul fotografului transformă ceva obișnuit într-un subiect de foto. Abordarea fotografului, imaginația acestuia, corelarea elementelor, unghiul de vedere etc. Toate acestea sunt ingrediante ale unei imagini reușite. Cred ca imaginația vizuală a fotografului este esențială, precum și cultura sa vizuală.

Foto: Ovi D. Pop

 

Trenduri

În general, eu nu mă ghidez după trenduri, acestea reprezintă o modă, care este trecătoare și totodata ciclică. Personal, eu fotografiez ghidându-mă după intuiție și în funcție de propria mea imaginație. Dar bineințeles că există trenduri în fotografie, însă cred că ele se manifestă cu preponderență în fotografia de produs sau în fotografiile de nuntă, în cele cu nou-născuți etc.

Exista o piata foarte mare bazata pe aceste trenduri, chiar si in Romania, exista anumite așteptări pe care le au clienții, care la rândul lor văd la alții același tip de fotografie, în acest fel propagându-se un anumit tip de imagine care ajunge să se tipizeze.  Chiar și în fotografia artistică este greu să eviți trendurile pentru că în ziua de azi este foarte greu să fii original, să faci ceva nou. Cu toate acestea, artiștii fotografi încearcă mereu să evite locurile comune și să se autodepășească mereu.

 

În epoca selfie-ului

Noi, fotografii, concurăm cu telefoanele mobile, bineînțeles. Se știe că pe viitor telefoanele mobile, care au camere foto din ce în ce mai performante, vor domina piața aparatelor foto. Realizarea de fotografii a devenit extrem de accesibilă. Chiar și post procesarea lor. Aproape orice adolescentă știe să își cosmetizeze selfie-urile. Iar programele de profil create special pentru telefon sunt din ce în ce mai ușor de folosit. Însa ceea ce face diferența între fotografii profesioniști și cei amatori este ca primii gândesc imaginea înainte să apese pe buton, iar acest lucru face toată diferența.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related