Oamenii inca iubesc radioul, iar fara muzica oricum nu putem trai, deci sunt sanse ca publicitatea pe radio sa vada si zile mai bune decat traieste acum. Pentru ca, din pacate, "majoritatea reclamelor radio la noi sunt exact asa cum erau spoturile la detergenti acum 10 ani". Am citat din Irina Pop, Copywriter la McCann Bucharest. O completeaza Lia Bira, Art Director:
Daca reusim sa ajungem si altfel la consumator, respectiv prin audio, cred ca "ii atingem" altfel si impactul e mai mare.
Despre campaniile recente pe care le-au desfasurat, amintim "The Deforestation Beat", un proiect lucrat special pentru radio (apropo, in Romania, 3 metri patrati de padure dispar la fiecare 1,2 secunde).
Ei, statistica asta a fost transformata intr-un beat si cei mai populari artisti ai momentului au fost invitati sa-si remixeze piesele pe el.
Despre radio, despre ultimele paduri virgine si despre publicitatea in masina:
Reclamele de la radio
Irina: Uf, din pacate majoritatea reclamelor radio la noi sunt exact asa cum erau spoturile la detergenti acum 10 ani. Sa vrei sa le uiti si nu poti :) Probabil pentru ca e un mediu „ieftin”, aproape orice ajunge pe heavy-rotation. Preturi la carne in magazinul x, leacuri de la farmacia y ca sa-ti treaca balonarea dupa ce-ai mancat carnea din spotul de dinainte. Si tot asa.
Lia: Ceva la medicamente cred ca am auzit ultima data. Un medicament cu un joc de cuvinte in denumire. Poate ca a fost un nume dat de un art ;)) Pare ca radioul a devenit un mediu in care cantitatea de informatii conteaza.
Perceptia clientilor si a agentiilor
Irina: Clientii nostri sunt mai destepti decat ai altora :P asa ca – in general – gandesc la fel ca noi. Radioul e the under dog. Nu mizeaza multa lume pe el. Daaar, daca reusesti sa hijackuiesti clisee, te scoate imediat in fata. Si poti comunica idei mai smart, mai simplu si mai emotional decat cu alte medii.
Uite, la McCann s-au lucrat proiecte foarte tari, care n-ar fi existat fara radio. "Go Mono" e unul dintre ele. Si a avut succes tocmai pentru ca a fost un hijack al unui cliseu (cum ascultam in ambele casti). Si, emotional, a avut valoare mai mare pentru ca s-a folosit de ce iubesc oamenii: muzica.
Lia: Radioul e un mediu care poate capta altfel atentia si emotiile. In mod normal suntem expusi la multa comunicare vizuala, suntem asaltati de outdoor-uri, spoturi. Dar daca reusim sa ajungem si altfel la consumator, respectiv prin audio, cred ca "ii atingem" altfel si impactul e mai mare. Noi incercam an de an sa venim cu ceva nou in mediul acesta, credem ca e foarte ofertant.
Cum mai ascultam radio?
Irina: Radioul a stiut sa se reinventeze, sa ajunga online, au aparut podcasturile... Probabil la fel de multi oameni asculta ca si pana acum. Pentru ca radioul a evoluat odata cu ei.
Lia: Inca se asculta radio. Doar modalitatea difera: la casti, in boxe, online.
Avantaje si dezavantajele radio in comunicare
Irina: Avantaje: flexibilitate, viteza de implementare, deschidere catre latura emotionala a oamenilor. Dezavantaje: Ca intotdeauna, lipsa vizualului. Dar si asta se poate transforma intr-un avantaj :)
Lia: Avantaje: rapid de implementat, ii face pe oameni sa auda lucrurile, deschide zona emotionala a oamenilor Sunt radiouri comerciale cu muzica mainstream, radiouri nisate cu content personalizat pentru targetul lor si mai sunt si podcasturile (nu intra neaparat, dar am zis sa le trec).
Best use of radio
Irina: Noi credem ca puterea radioului sta in principal in faptul ca e un vehicul pentru muzica. Asa ca am reformula intrebarea cu „use of music”. Pe categoriile sau produsele care ajung la oameni in prezenta muzicii sau care definesc un comportament prin ea.
Sigur, nu excludem ceea ce nu implica muzica. Uite, inovatia Pedigree -"Radio for Dogs" –au pornit de la o tensiune buna, hijackuia ideea ca radioul e ascultat doar de oameni si practic radioul era singurul mediu care rezolva tensiunea.
Lia: Radioul se leaga bine cu muzica, asa ca un hijack in zona asta s-ar preta pentru best use of radio.
Proiecte?
Lia: Am lucrat niste campanii frumoase cu Radio 21 si Virgin Radio, dar am mai lucrat si cu KissFM si ZU pentru diversi clienti.
Irina: Cum spuneam, cel mai recent proiect – pornit in McCann de Alex Vasile si Lia, pentru Virgin Radio si WWF – se cheama "The Deforestation Beat" si a fost creat special pentru acest mediu. In Romania, desi avem printre ultimele paduri virgine din Europa, ele dispar intr-un ritm alarmant: 3 metri patrati de padure sunt taiati la fiecare 1,2 secunde.
Ei, statistica asta a fost transformata intr-un beat si cei mai populari artisti ai momentului au fost invitati sa-si remixeze piesele pe el. Acum, cand auzi la Virgin Radio hiturile remixate pe The Deforestation Beat de INNA, Mihail, Grimus feat DJ Shiver, The Motans si Vanotek, le scanezi cu shazam si te poti implica si tu in salvarea padurilor virgine.
Lia: Cum spune si Irina, "The Deforestation Beat" e proiectul on going in zona de radio. Un proiect care vrea sa aduca o problema reala direct in urechile ascultatorilor Virgin Radio care se pot implica printr-un simplu Shazam.
Campanii clasice
Irina: "The Mosquito Repellent Radio Ad" creat de GoOutside pentru Band FM. Sau, mai recent, "The Uncensored Playlist" de la Reporters Without Borders.
Lia: Soundcloud - The Berlin Wall of Sound, The Mosquito Repellent Radio Ad.
Ce si unde ascultati?
Irina: Ascult in masina, in functie de mood sau de trafic. Uneori am nevoie de muzica, alteori de stiri, alteori de caterinca...
Lia: Eu prefer sa ascult radio online, iar seara cate un podcast. E vorba de mood-ul in care sunt, asta dicteaza si tipul de content pe care vreau sa il ascult.