"Au zis si la radio" era, odinioara, argumentul cel mai la indemana cand te aflai intr-o disputa. Oamenii de radio si undele, in general, erau importante in societate, iar oamenii "ascultau radio non-stop cand nu erau televizoare", asa cum spune si Eugen Suman (Creative Director, Friends\TBWA Bucharest).
Nu ne permitem sa alunecam pe toboganul melancoliei, mai ales ca majoritatea nici n-am prins vremurile alea :) Dar subiectul tot se cade sa-l abordam, intr-o succesiune de pareri si ponturi bune. De pilda, Eugen spune ca adora mediul asta pe care, daca il tratezi asa cum trebuie, ROI-ul vine pe masura. (Vedem noi mai incolo ce inseamna acest ”cum trebuie”).
Cheia e sa-l faci bine, si sunt putini oameni care pot face asta, top of mind e Serban Alexandrescu.
Publicitareste vorbind, avantajele campaniilor pe radio tin de cost si reach. Asta e teoria, insa practica tin piata nu pare sa tina cont de ele.
Brand managerii ii dau 0,01 atentie, agentiile il arunca la juniori si toata lumea vrea sa ajunga repede repede la partea aia din prezentare cu shiny gadegets & the latest buzz words.
O scurta concluzie si apoi va lasam in compania lui Eugen, in interviul de mai jos: se pot face chestii frumoase si la radio.
Ultimele auzite
La noi calupul radio nu e in cea mai buna forma. N-are sens sa ne ascundem dupa cuvinte. Nu doar ca nu exista proiecte speciale mai departe de “sa zica aia ceva in matinal despre noi”, dar si cele de 30 de secunde de spot clasic nu aduc nicio bucurie nimanui.
Ori descriptive pe un ton exaltat, de zici ca “la doar 9.99” tocmai a vindecat toate bolile umanitatii, ori povesti cu cringe factor over 9000. Exceptiile confirma regula. Ultimul proiect radio interesant peste care am dat a fost Go Mono.
Perceptia clientilor si a agentiilor
Radio era “cenusareasa” cand am intrat eu in publicitate, si a ramas asa si azi. Eu ador mediul asta, cred cu tarie ca daca-l faci bine iti aduce un ROI foarte mare. Cheia e sa-l faci bine, si sunt putini oameni care pot face asta, top of mind e Serban Alexandrescu.
Perceptia clientilor e usor de citit cand te uiti pe bugetul alocat in mixul de media. Toata lumea asculta radio. Oricand esti in masina, asculti radio. Oricand astepti undeva, asculti radio. Cand iti chemi prietenii pe la tine, asculti radio, chiar daca online.
Sigur, s-au dus vremurile cand nu existau televizoare si lumea asculta radio non-stop. Inca de pe-atunci se spunea ca radio e mort. Dar ghici ce, intre timp au murit multe altele si radio is still on top.
Pe ce categorii se preteaza cel mai bine "use of radio"?
Nu exista categorie unde sa nu se preteze radio.
2018. Avantaje si dezavantaje
Aceleasi dintotdeauna – nu poti folosi nimic vizual, deci ai nevoie de copywriteri extrem de buni, care sa aiba si fler de regizor. Cuvintele tale fac imagini in mintea oamenilor. Ajungi la ei in conditii adverse, e un public captiv caruia e greu sa-i atragi si sa-i pastrezi atentia.
Avantajul principal tine de cost si reach. Cum ziceam la un moment dat intr-o campanie radio pentru un grup de media din Slovacia, care detinea mai multe radiouri – “Radio. The cheapest way to make expensive ads”.
Este radioul subestimat in Romania?
E subestimat pentru ca oamenilor li se pare invechit, si nimeni nu vrea sa se asocieze cu ceva invechit. Asa ca brand managerii ii dau 0,01 atentie, agentiile il arunca la juniori si toata lumea vrea sa ajunga repede repede la partea aia din prezentare cu shiny gadegets & the latest buzz words.
Creativii se feresc de el pentru ca directorii lor de creatie nu vad potentialul si zic da la prima varianta, asta daca se uita pe scripturi. Pentru un junior e o oportunitate fantastica. Inveti foarte multe despre scris si ai sansa sa iti pui ceva valoros in portofoliu.
Nu e doar la Scoala ADC best of radio, a fost categorie si la FIBRA, e categorie si in Top 3 ADC, e categorie si la Cannes :) Daca intrebarea e “de ce nu auzim mai des radio demn de Best of Radio”, cred ca am raspuns pana acum.
Proiectele voastre
Eu incerc sa imping radio cat de mult se poate in agentie. Cel mai nou proiect a fost pentru Garanti Bank, o serie de spoturi care noua ne-au placut mult. Iata si campania pe care am facut-o in Slovacia pentru RadioNet.
Campanii preferate
Am cateva spoturi radio pe care le plac foarte mult. Incepem cu Dove – Self Conscious.
Apoi Grand Prix-ul din 2014 de la Cannes, pentru Lucozade
Campania Foltene de la Headvertising, interzisa de CNA (nu e internationala, dar ce importanta are?)
Statii preferate
Tananana, Rock FM pentru matinalul lui Exarhu, Europa FM pentru Moise Guran si drumurile prin tara. La Tananana e foarte bun matinalul si e foarte buna si emisiunea lui Gojira, gasesc muzica noua si regasesc muzica pe care o ascultam growing up. Exarhu nu are nevoie de nicio introducere, iar matinalul ala e fucking brilliant.
Nu e radio in sensul clasic al cuvantului, dar las aici si Deezer.
De ce are nevoie radioul romanesc?
Mai multa diversitate in playlisturi. Mai multa flexibilitate in proiectele speciale.