In momentul asta, piata de publicitate online se afla intr-o perioada de efervescenta, lucru aparent imbucurator daca n-am apela la memorie: perioada se aseamana cu boom-ul dinaintea crizei din 2008, spune Alin Alecu (Director General, ARBOmedia). Iar procesul revenirii din criza abia acum se incheie, cand se ating din nou nivelurile din 2007. In cifre estimative pentru anul 2018, asta ar insemna o piata neta de 75-80 de milioane de euro, adica o crestere de cca. 15-20% fata de 2017.
ARBOmedia, regie 100% independenta, reprezinta astazi atat publisheri din online, cat si statii locale de radio si TV, plus publicatii locale print si online. Numai pe online, reach-ul publisherilor ARBOmedia ar fi de peste 7 milioane de vizitatori unici, spune Alin, acoperind zone precum lifestyle-ul feminin, IT&C, news sau educational/parenting, fara a se specializa pe vreo nisa. Altfel sta situatia in cazul noului proiect de influencer marketing The AIM (Arbo Influence Marketing), concentrat pe 3 zone principale: family, travel si wellbeing.
Un status de business mai detaliat in ce priveste ARBOmedia plus unele perspective de viitor gasim mai jos.
Evolutia portofoliului ARBOmedia
In primul rand as dori sa mentionez ca nu am facut un scop in sine din cresterea portofoliului, acesta a venit ca urmare a increderii pe care ne-am castigat-o in piata. Pentru ARBOmedia, care nu e publisher, ci regie 100% independenta, a fost destul de dificil sa atraga site-uri mari, acestea fiind in general detinute de publisheri care au propriile mecanisme de vanzare.
Este important de punctat ca ARBOmedia vinde unul din cele mai mari site-uri de lifestyle feminin – teotrandafir.com, cel mai mare site de IT &C – playtech.ro si de asemenea Hotnews.ro - referinta pietei in materie de stiri si analize.
Totodata, avem o foarte extinsa retea de publicatii locale, siteurile educationale si parenting – didactic.ro, suntparinte.ro, alaturi de cele specializate: admitereliceu.ro, olimpiade.ro, precum si cars.ro din domeniul auto. Am adaugat de curand in portofoliu si startupcafe.ro, un reper important avand in vedere efervescenta pe piata de start-up.
Ca principiu de business, preferam sa ne axam pe imbunatatirea serviciilor pe care le oferim partenerilor nostri, clientilor si agentiilor de publicitate. Incercam totodata sa ne extindem domeniul de operare catre noi linii de business bazate pe inovatie. Astfel, anul acesta am decis sa ne indreptam atentia spre o zona pe care nu o acoperisem pana acum. Este zona bloggerilor, a influencerilor, a liderilor de opinie, o zona care se dezvolta din ce in ce mai mult in contextul schimbarilor rapide ce au loc in general in piata si in nisa de digital in special.
Nise acoperite
Pana acum nu am avut o pozitionare certa pe zona digitala; nu am avut un obiectiv in sensul asta, am incercat sa acoperim categorii cat mai largi in functie de cerintele clientilor. Astfel, am identificat publisheri cu care am reusit sa legam relatii puternice care s-au materializat in cele din urma in rezultate pozitive.
In prezent, odata cu lansarea “The AIM” - Arbo Influence Marketing ne pozitionam destul de clar pe trei nise importante: family, travel si wellbeing. Sunt nise importante, avand in vedere evolutia economica actuala. Nivelul consumului pe zona de travel si de wellbeing este intr-o crestere spectaculoasa, iar zona de family va fi mereu in top atat pentru consumatori, cat si pentru branduri.
Formate noi. Formate star
Am introdus toate formatele pe care piata le solicita si le foloseste. Se observa deja o “curatare” a pietei, inclusiv in ceea ce priveste formatele folosite. Cele doua “revolutii” care au avut loc anul acesta, Coalition for better ads si GDPR-ul, vor modifica si modelele de vanzare. Astfel, estimam ca formatele mari, neintruzive, alaturi de formatele video vor domina din ce in ce mai mult piata.
Important de mentionat este faptul ca video este foarte cerut, iar noi dispunem de formate care impreuna cu siteurile de calitate genereaza rezultate mult peste peste cele devenite traditionale deja.
Evolutia reach-ului
Reach-ul total este dificil de estimat, avand in vedere multitudinea de tipuri de media pe care le reprezentam, dar mai ales faptul ca o buna parte dintre acestea nu sunt monitorizate in sistemele oficiale, datorita metodologiei existente.
Conform BRAT, site-urile ARBOmedia masurate in SATI cumuleaza peste 7 milioane de vizitatori unici pe luna. Daca luam in calcul si statiile locale - 98 de posturi de radio si 45 de televiziuni, precum si cele 40 de publicatii locale in versiune tiparita si site-urile acestora - cifra este, cu siguranta, mult mai mare.
Ce este cu adevarat important nu este numai volumul in sine ci si profilurile foarte diferite de public pe care le atingem cu aceste entitati, de la ascultatorii de radio clasic si telespectatorii de emisiuni locale la cititorii de stiri care prefera site-uri quality si, mai nou, consumatorii de articole de bloguri de nisa.
Piata de media in 2018. Cerinte noi
In momentul de fata exista o efervescenta a pietei de publicitate data de cresterea consumului. Personal, nu m-as entuziasma prea mult, pentru ca intreaga evolutie imi aminteste de perioada 2003-2008, perioada de crestere accelerata urmata de o criza din care industria de publicitate a iesit cu greu. De altfel, abia acum reusim sa atingem din nou nivelurile din 2007.
In plus, este de mentionat ca zona de digital a crescut enorm si exista toate premisele sa-si continue cresterea, dar si aici trebuie sa observam ca multe bugete se duc catre Facebook si Google si mai putin catre produsele locale.
Cred ca zonele inovatoare, creative, au avut de castigat in ultima perioada si vor inregistra in continuare cresteri. Publicitatea clasica pierde din turatie din multe motive: de la scaderea interesului tinerilor pentru media clasice, la GDPR. In plus, modelele noi care folosesc social media si proiecte speciale castiga din ce in ce mai mult teren.
Provocarile businessului de regie
Avand in vedere ca reprezentam atat media clasice (print, radio, TV) cat si media digitale (site-uri, bloguri, pagini de Facebook & Instagram, conturi de YouTube) reusim sa vedem cu destula claritate schimbarile care au loc pe piata. Evident ca incercam sa ne facem treaba cat mai bine si sa le asiguram tuturor partenerilor nostri cresteri ale veniturilor.
O mare provocare in momentul de fata este lipsa de personal. Si asta nu se intampla numai in industria de media si publicitate. Ne-am dori sa extindem echipa, avand in vedere proiectele proaspat lansate si cele pe care le avem in vedere, dar ne lovim de aceasta problema pe care nu o aveam in urma cu 10 ani.
Piata neta de online advertising in .ro
In contextul unei piete de publicitate totale de cca. 475-500 milioane EUR, estimez ca piata neta de publicitate online din Romania se va situa la 75-80 de milioane de EUR, in crestere cu cca. 15-20% fata de anul trecut.
Din pacate, pentru publisherii locali vor ramane maxim 25-30% din aceasta suma, adica cca. 20 milioane, grosul urmand sa fie impartit intre Facebook si Google.
Businessul ARBO
Avem o cifra de afaceri totala de cca. 2,5 milioane EUR, din care 1 milion provine din zona de online advertising. Asadar, cota noastra de piata pe zona de online este undeva intre 5-7%. Anul acesta estimam o crestere de 15-20% pe businessul curent si, aditional, veniturile generate de noile proiecte. Fiind vorba proiecte noi, este greu de estimat care vor fi aceste venituri in 2018.
Pentru 2019 ne-am propus ca acestea sa reprezinte 20-30% din totalul veniturilor atrase de noi din zona de digital.