Următorul 'nou publicitar' pe care îl vizităm este, de fapt, o tânără care împlinește 2 ani de publicitate la Mavericks, agenție de performance media investigată de către noi chiar la începuturile ei. Dragoș Smeu povestea atunci despre cei doi colegi cu care a ales să pornească la drum - Andra și Andrei. În 2018 o întâlnim și noi pe Andra, care s-a potrivit bine locului în rol de Performance Media Specialist, astăzi Performance Media Coordinator.
Andra Negru, pe numele complet, a terminat ASE-ul și a făcut un master în social media și marketing online la SNSPA. Oportunitatea Mavericks a găsit-o la momentul potrivit, căutându-și primul job real, după mai multe joburi de vară și proiecte derulate în departamentul de marketing al Asociației Studenților Economiști din România (ASER).
Mai jos ne recomanda cărți și ne arată campanii, povestește despre cum a intrat în pâinea performance-ului și ne spune cum vede industria "după 20 de ani".
De ce publicitate? Așteptări vs. realitate
Cred că în primul an de facultate mi-am dat seama că vreau să lucrez în publicitate, dar nu știam neapărat ce vreau să fac. Am fost în ASER în departamentul de marketing, am participat la multe proiecte și multe traininguri și într-un final m-am angajat în publicitate. Cred că tot procesul acesta a durat cam 2 ani.
Hmm, înainte mă așteptam să fie un mediu super creativ, toată lumea să fie mai mult pe distracție și mai puțin pe muncă. Realitatea e puțin diferită, aș zice. Nu e doar fun, se muncește și se fac rapoarte. Din exterior aveam impresia că doar voi veni cu idei, ele se vor implementa și cam atât.
În general, mi se pare că este suficient loc pentru juniori în publicitate și că exista deschidere către ei. Cred că este loc în industrie pentru oricine își dorește să facă parte din ea.
Primul interviu, primul job
Am mai avut joburi de vară, dar primul job adevărat a fost la Mavericks și aici am rămas de atunci :) Cumva oportunitatea asta a ajuns la mine fix în momentul potrivit și am profitat de ea. Cam asta e povestea despre cum am ajuns în industrie.
Nu pot să spun că am experiență la interviuri în publicitate. Am mai fost la interviuri în domeniu în primul an de facultate, dar nu prea știam eu ce vreau de la angajator și de la job. Aș zice că nu prea se pun.
În general, mi se pare că este suficient loc pentru juniori în publicitate și că exista deschidere către ei. Cred că este loc în industrie pentru oricine își dorește să facă parte din ea.
Parcursul tău în agenție
A fost un proces destul de lung și intens de învățare înainte să intru în contact cu clienții agenției. Am trecut printr-o perioadă de formare cu traininguri, cursuri, inclusiv examene, iar abia după am intrat în “pâine”.
În rest, chiar zilele trecute ziceam că viața în agenție este ca un roller coaster. Totul este dinamic, se schimbă foarte mult lucrurile și destul de des. Într-o zi obișnuită treci prin diferite stări și chiar dacă unele procese sunt asemănătoare de la client la client, diferă mereu contextul. Cred că cel mai mult îmi place că nu ai cum să te plictisești.
De la un job caut provocări, oportunități de învățare și un portofoliu cu care să rezonez. Pentru mine este important ca mediul de lucru să fie plăcut, la fel și oamenii din jur.
Primul proiect
Primul Black Friday prin care am trecut. A fost cea mai faină și ciudată experiență și nu am cum să nu o menționez. Imaginează-ți că ești în noaptea de Revelion și că ești acolo pregătit pentru un nou an, începe numărătoarea inversă și toate cele....fix așa a fost pentru mine primul Black Friday cu numărătoare inversă și campanii pornite la fix. Nu am cum să uit experiența asta vreodată, îți rămâne în minte.
3 cărți care te-au inspirat
Hmm, cărțile de advertising (cel puțin cele pe care le-am citit eu) sunt mai mult exemple de bune practici și vin cu puține tips&tricks care să te ajute să faci ceva în sensul acesta.
Cărțile după care am rămas cu ceva și care chiar mi-au plăcut sunt:
- Trust me, i’m lying - o carte super interesantă despre campanii vriale și manipulare;
- Connected - despre rețelele sociale și cum funcționează ele;
- The Art of Client Service - o carte din lectura obligatorie de la școală :) cu tips and tricks și fapte reale din agenție.
Campanii preferate
Am foarte multe, printre care se află și acestea:
Mega Image și Produsul imposibil de cumpărat - îmi place foarte mult execuția campaniei și cum au adus acest produs imposibil de cumpărat în viața de zi cu zi a consumatorilor.
Heinken - Worlds Apart - una din cele mai bune campanii pe care le-am văzut și cu un mesaj puternic.
Și ceva recent, Adidas și Create Respect.
Publicitatea după 20 de ani
Lucrurile se schimbă foarte repede în industrie. Cred că peste 20 de ani publicitatea va fi foarte diferită de ce facem și știm noi azi. Acum câțiva ani vorbeam despre faptul că ”the future is mobile”, acum cred că în 20 de ani vorbim doar despre AI, despre o relație cu clientul mult mai personală și customizată pentru nevoile fiecărui client.
Mi se pare fascinant cum poți integra advertisingul în viața de zi cu zi a oamenilor cu ajutorul tehnologiei. Am văzut multe branduri care deja au activări pe zona de VR și AR și multe branduri care îți adaptează foarte fain comunicarea la tendințele actuale.
Din punctul meu de vedere, tehnologia ne va ajuta să livrăm reclame cât mai apropiate de nevoile utilizatorilor și vor permite o interacțiune mai complexă cu acesta.
Te vezi ieșind la pensie din comunicare?
Pentru mine e clar că voi ieși la pensie din comunicare, dar nu știu exact din ce poziție. Sunt sigură că rămân în industrie pentru că îmi place prea mult ceea ce fac, dar mă aștept să încerc și altceva în viitor.