Pe cand digitalul incepea sa inoveze totul mai putin afisajul stradal (circa 2012), Bogdan Savonea (CEO & co-fondator, TPS Engage) vedea un potential in accesarea si folosirea spatiilor media neachizitionate de catre clientii retelelor de outdoor digital. El si Matei Psatta lansau in 2013 "prima solutie de advertising de pe mobil pe outdoor digital", in forma aplicatiei The Pole, care iti permitea sa creezi pe telefon un ad/afis pe care il puteai apoi rula pe un ecran digital din Bucuresti.
5 ani si doua proiecte-pilot mai tarziu (in Irlanda, respectiv, Brazilia), vorbim de o platforma care opereaza, in esenta, ca o interfata de set-up a campaniilor digitale, dar in mediul DOOH. Mai multe povesteste Matei Psatta (Chief Marketing Officer si co-fondator, TPS Engage), permutat intre Bucuresti si Dubai in ultimele luni, dupa selectia start up-ului la acceleratorul Techstars Dubai - adica 3 luni de analiza de business si mentorship, plus o finantare de 120.000 de dolari.
Prin platforma redenumita TPS Engage, orice user poate avea acces la orice ecran digital din retelele partenere companiei, oriunde in lume. Platforma cuprinde si optiuni de contextualizare a continutului in functie de public sau vreme si, in urma unui parteneriat cu OmniX, companie-sora Techstars, poate oferi analytics avansate, monitorizand inclusiv reactiile faciale ale trecatorilor la continut:
Putem sti (GDPR-compliant) datele demografice ale oamenilor care vad ecranele, precum si potentiale reactii faciale (au zambit, s-au incruntat). Pe langa asta, software-ul permite si identificarea masinilor care trec prin fata ecranelor - model, anul fabricatiei si culoarea, ceea ce e grozav pentru verticala auto.
Pana la finalul anului, vom avea parte si de cateva case studies graitoare cu experientele clientilor de pana acum. Deocamdata aflam cum s-a "recreat" echipa TPS Engage post-accelerator; cu doua activari artistico-culturale, pentru Festivalul National de Teatru de la Sibiu (aici) si, respectiv, teasingul One Night Gallery, realizat in colaborare cu Artivive cu ocazia expozitiei in realitate augmentata semnata Victor Fota.
Despre aceasta din urma, dar si despre parcursul start up-ului in ultimele luni, in continuare.
TPS Engage x Techstars Dubai
Techstars Dubai a fost pe departe cel mai important moment din viata businessului. Ne-a dat ocazia sa testam multe din ipotezele pe care le aveam si sa primim feedback valoros de la oameni care trecusera deja printr-un proces similar cu al nostru.
Etapele le-as putea imparti in trei - o faza de "introspectie", imediat dupa ce esti selectat. Stai cu mentori si alti membri ai programului si treci prin tot ce inseamna businessul, de la cum il marketezi pana la componenta produsului.
A doua faza e cea de pivotare sau imbunatatire, dupa caz. Daca realizezi ca businessul tau nu are formula magica pe care credeai ca o are, pivotezi si schimbi directia. Daca da, continui sa imbunatatesti ce ai facut deja.
Noi, din fericire, am fost al doilea caz, iar printre imbunatatiri a fost si schimbarea numelui (ca ar fi prea pretentios sa-i spun rebranding) intr-o varianta mai "declinabila" - Engage e abia primul pas.
A treia faza este demo day-ul, cand prezinti tot ce ai facut in fata a sute de investitori, autoritati locale si alte persoane cheie, no pressure.
Pe parcurs, noi am avut ocazia sa lucram cu seniori din advertisingul global si regional (fosti sefi de agentii precum BBDO care sunt mentori in programul Techstars).
Ei ne-au confirmat intentia de a investi o buna parte din finantare in dezvoltarea produsului si adaptarea lui pentru cat mai multe piete - ceea ce poate parea intuitiv si banal acum, dar cand esti pus in faza deciziei devine mult mai dificil.
Recap TPS Engage. Primii ani de The Pole Society
Am inceput sa lucram la idee (venita literalmente atunci cand ne-am pus o intrebare simpla: toata lumea investeste in online, dar ce mediu de advertising a fost cel mai neglijat in ultimii 10-15 ani?) in 2012.
In 2013 lansam "The Pole Society", dand oricui posibilitatea sa urce vizualuri in timp real pe DOOH-urile din reteaua Phoenix Media. Am avut proiecte pilot in Irlanda si Brazilia, dar am vrut sa luam totul incet, iar asta in final ne-a ajutat enorm, pentru ca am putut sa invatam ce merge si ce nu merge. Propriu zis, suntem "cu toate panzele sus" din aprilie 2017.
Echipa cuprinde astazi 12 oameni specializati in diferite domenii - development, business, sales si marketing, plus cativa parteneri strategici pentru dezvoltarea din SUA.
Cat priveste clientii, am lucrat cu majoritatea clientilor mari care investesc in outdoor, cum ar fi Coca-Cola, Samsung, Altex, BRD, H&M, Nespresso, Vodafone, iar pe langa acestia am am adus cativa care nu obisnuiau sa-si duca bugetele in directia asta. Pe langa asta, lucram cu multe IMM-uri si businessuri care nu folosesc outdoorul ca mijloc de promovare in mod traditional.
Profilul clientilor platformei
Sunt 2 profiluri esentiale:
- IMM-uri sau business-uri concentrate pe performance marketing (Vola.ro sau eMAG sunt exemple bune) care brusc pot folosi acest canal fara sa fie obligati sa cheltuiasca un buget semnificativ ca sa experimenteze - prin platforma, poti cumpara si un singur slot orar, care in medie costa cativa dolari;
- Branduri mari, ca cele mentionate anterior, care pot primi date legate de platforma lor in timp real si care isi pot face dinamic continutul prin "triggere" standard sau special dezvoltate pentru ei - de exemplu, cand produsul X nu mai performeaza in vanzari in ciuda campaniei, schimba advertisingul cu produsul Y.
Acoperirea actuala a platformei la nivelul retelelor DOOH
In Romania suntem conectati la 80% din piata de DOOH. Suntem pe punctul sa finalizam integrarea cu ecranele din regiunea MENA, iar in SUA am inceput deja sa facem primele teste. Europa va urma si ea in curand.
Contextualizarea continutului afisat pe ecrane
Varianta standard a abonamentelor include contextualizare in functie de vreme, ora si numarul de pietoni/masini din fata ecranului. Mai departe, putem pune aproape orice conditie de afisare din datele clientului - de exemplu, in e-commerce, putem schimba continutul atunci cand o pagina de produs este mai accesata decat de obicei.
Ce tehnologie folositi pentru masurarea rezultatelor?
Avem un parteneriat exclusiv pentru DOOH cu alta companie-sora din Techstars numita OmniX. Ei sunt specialisti pe tehnologie de face recognition si-au adaptat produsul si pentru aceasta verticala.
Practic, putem sti (GDPR-compliant) datele demografice ale oamenilor care vad ecranele, precum si potentiale reactii faciale (au zambit, s-au incruntat). Pe langa asta, software-ul permite si identificarea masinilor care trec prin fata ecranelor - model, anul fabricatiei si culoarea, ceea ce e grozav pentru verticala auto.
Proiecte recente: TPS Engage si Artivive + One Night Gallery cu Victor Fota
Arta, pentru cei care nu sunt pasionati in mod direct, e ceva destul de inert si plictisitor. O buna parte din comunitatea de tech, cel putin, nu e atrasa de acest subiect. Intrebarea esentiala a fost cum putem atrage atentia unui public dezinteresat asupra (inca) unui eveniment de arta in Bucuresti?
Totul a plecat de la operele create de Victor Fota, artistul prezentat la cea de-a sasea editie One Night Gallery. Fara expozitia in sine, n-am fi avut "materialul brut" pentru outdoorul digital.
Spre deosebire de continutul static, unde imaginea este mereu acelasi, ecranele digitale ruleaza in "loop", iar continutul se schimba mereu. Augmentarea a trebuit sa tina cont atat de imprejurimi, cat si de continutul de pe ecran, iar Artivive a reusit sa faca integrarea intr-un mod exceptional.
Am lucrat impreuna cu Artivive ca sa gasim varianta ideala, o animatie care sa fie cat mai natural integrata cu ceea ce vedeai deja pe ecrane. Plus ca nu am vrut sa facem un proiect doar de dragul tehnologiei, ci sa fie parte din povestea pe care Victor o spunea la One Night Gallery.
Rezultate?
Pe langa expozitia de la One Night Gallery, care a fost augmentata aproape integral, ecranele Globalworth de pe Barbu Vacarescu si Calea Floreasca au avut ambele o versiune personalizata.
Nu stim numarul exact de "accesari", pentru ca scanarile au fost coroborate cu cele de la expozitie, dar stim ca peste 81.000 de oameni au vazut outdoorurile cu One Night Gallery, daca speculam ca doar 0.5% dintre ei au scanat, inseamna peste 400 de oameni, ceea ce ar insemna 25% din publicul prezent la eveniment.
TPS Engage acum si in curand
Suntem up & running si in continua dezvoltare in Romania. Credem ca din ce in ce mai multe branduri si IMM-uri vor folosi DOOH-ul intr-un mod mult mai aplicat si integrat ca pana acum. Pana la finalul anului o sa avem mai multe case study-uri si exemple - deja finalizam detaliile pe cativa clienti care au avut rezultate de business impresionante folosind DOOH intr-un mod eficient si contextual.
Probabil cel mai important aspect este ca in curand vom lansa noua versiune a platformei, care va fi deschisa pentru toata lumea, momentan fiind in closed beta.