Pana acum, KMP Studio a lucrat cu mai toate agentiile de publicitate din Romania, estimeaza Vlad Gheorghiu, General Managerul studioului. Si daca tot suntem la capitolul estimari informate, Vlad mai spune despre productia A/V:
Valoarea pietei pare cam la fel [ca intrecut] doar ca se mai muta felii de business de la o casa de productie la alta. Jucatorii mari sunt aceiasi si, bineinteles, se alearga unii pe ceilalti prin pitchuri
Despre pitchurile sus-mentionate aflam ca nu s-au inmultit nici ele, iar pregatirea (adica lipsa ei) a ramas cam aceeasi. Nu sunt cantonamente sau posturi negre.
Costul este foarte important dupa care vine si reel-ul, sau cel putin asa am senzatia. As imbunatati transparenta si comunicarea.
Sa notam si diferentele dintre clientii romani si cei internationali. Usor de intuit, mai ales daca ati citit si celelalte interviuri din seria noastra. E vorba despre planificare si gestionarea deadline-urilor.
Multe proiecte se planifica poate chiar cu o luna si ceva inainte si nu ajungi sa faci nimic contra cronometru, cum se intampla frecvent la noi in tara.
Evolutia pietei de productie A/V
Din punct de vedere al calitatii productiilor, in special al spoturilor tv, se simte clar o evolutie pe vizual. Din pacate aceasta nu este insotita si de partea audio unde simt o stagnare sau mai degraba un regres. Folosirea tot mai frecventa a melodiilor de librarie combinata cu un sound design/mixaj mediocru trag de cele mai multe ori spotul in jos, cand rolul este tocmai de a il ridica, de a transmite emotie, etc.
Valoarea pietei pare cam la fel doar ca se mai muta felii de business de la o casa de productie la alta. Jucatorii mari sunt aceiasi si, bineinteles, se alearga unii pe ceilalti prin pitchuri – deci avem si dinamica :)
Impactul noilor tehnologii AR/VR
Cu siguranta sunt tehnologii ofertante si probabil ca intr-un timp relativ scurt vor deveni la fel de obisnuite ca un spot radio sau tv. Am lucrat pe proiecte de genul acesta si ne-a placut mult; productiile implica abordari diferite atat la nivel tehnic cat si creativ.
Frecventa pitchurilor de productie
Nu-mi pare ca au devenit mai frecvente decat erau in trecut.
Se organizeaza pitchuri pe proiecte cu bugete mai mari. Doar ca notiunea de "mare" variaza de la client la client.
Pregatiri de pitch
Pai mergem in cantonament, tinem post si ne rugam sa le luam :) Nu, nu exista neaparat niste pregatiri. Costul este foarte important dupa care vine si reel-ul, sau cel putin asa am senzatia. As imbunatati transparenta si comunicarea.
La cate ati participat in ultimul an?
La majoritatea celor pe care le-am castigat :))
New business
Avem demersuri, dar de foarte multe ori new businessul apare pe baza reel-ului si recomandarilor persoanelor cu care am lucrat. Asta si datorita faptului ca intotdeauna am livrat productii de cea mai buna calitate iar clientii au fost foarte incantati.
Colaborari si parteneriate
Imi place sa cred ca avem colaborari stranse cu toti clientii nostri :) Pana in prezent cred ca am lucrat cam cu toate agentiile de pe piata. Relatiile cele mai frumoase insa le avem cu oamenii; ca sunt din AV, creatie sau CS intotdeauna gasim limbajul comun in urma caruia sa putem ajuta si finaliza toate proiectele rapid si eficient.
Intelegerea agentiilor fata de capacitatile implicate in productie
Intelegere morala exista :) Deadline-urile si bugetele par insa sa nege uneori lucrul asta dar facem tot ce putem sa ajutam. Asteptarile clientilor cand lucreaza cu noi sunt foarte mari deoarece asa i-am obisnuit sa livram.
Proiecte refuzate pe considerente de creatie?
Nu am avut pana acum parte de asa ceva. Intotdeauna venim cu input creativ pe proiecte dar in special pe partea de muzica si sound design este nevoie deoarece coloana sonora este acel tip de productie in care daca iti dai seama ca ceva nu este in regula sunt sanse mari sa nu stii nici ce si nici de ce :)
Cerinte imposibile
Pana in prezent nu mi s-a parut niciun proiect imposibil dar astept curios momentul.
Proiecte mai speciale
Un spot foarte bun la Ciuc unde se dorea sa aducem un beat box-er care sa creeze muzica. Datorita deadline-ului strans a fost mai rapid sa facem muzica combinand sample-uri (silaba cu silaba) iar rezultatul a fost foarte apreciat de regizor si client:
Un alt spot care mi-a placut foarte mult a fost pentru Avon, unde se dorea o coloana sonora care sa transmita foarte bine mesajul. Aici am avut libertate totala din punct de vedere creativ si a iesit o melodie care imi este foarte draga:
Top 3 productii
Noi facem tot ce tine de audio si postproductie video dar intotdeauna proiectele mele de suflet sunt cele care implica muzica si sound design deoarece aici libertatea creativa este mult mai mare decat pe video, in contextul structurii noastre de business.
Qfort, Next Advertising
Avon. Jazz Communications
KFC, McCann Bucharest
Acest exemplu mi-a ramas in cap pentru ca a fost un proiect foarte sincer si original, care desi fusese gandit pentru online (face parte dintr-o serie de content), clientul a decis sa intre cu el si pe TV.
Proiecte locale vs. internationale
Lucram cel mai mult cu case de productie din Germania, dar partea cea mai mare de business vine momentan pe plan local.
Clientii romani si straini. Diferente
Din cate am vazut pana acum, cele mai mari diferente sunt cele referitoare la planificare si deadline. Multe proiecte se planifica poate chiar cu o luna si ceva inainte si nu ajungi sa faci nimic contra cronometru, cum se intampla frecvent la noi in tara.
Alte observatii
Un proiect care mi-a placut la nebunie a fost facut impreuna cu baietii de la Framebreed. Ei au venit cu ideea sa facem ceva just for fun in contextul alegerilor prezidentiale din SUA. Eu m-am ocupat de productia audio si desi nu am avut la dispozitie decat cateva zile (era graba mare ca sa poata incepe partea de 3D in functie de muzica) a iesit foarte bine:
Pump Trump
Viitorul productiei publicitare A/V
Avand in vedere ca in Romania avem unele dintre cele mai creative agentii din Europa, agentii premiate international bine meritat, nu pot decat sa ma bucur de oportunitatea de a ajuta la materializarea pe plan A/V a ideilor acestor oameni talentati. Cu siguranta va fi o crestere continua atat dpdv creativ cat si tehnic.
Din punct de vedere al trendurilor, cred ca productiile de content vor lua din ce in ce mai mare amploare, si overall solutiile creative, cu implementare rapida si ceva mai putin costisitoare vor castiga mult teren.
Adaptarea la acest nou peisaj
Creativii romanii sunt foarte talentati si chiar cred ca putem sa fim un exemplu solid pentru intreaga Europa. Deci raspunsul ar fi – sa devenim din ce in ce mai buni in asa fel incat fiecare profesionist, pe categoria lui, sa aduca un plus de valoare acestor productii urmarite de multe ori de cei din afara.
Planuri si proiecte
Productiile de digital sunt din ce in ce mai inovatoare si diversificate si e important sa putem raspunde cat mai bine, deci suntem focusati pe a asimila ultimele tehnologii si solutii de implementare.
Din punct de vedere provenienta a businessului, avem in plan sa crestem ponderea colaborarilor externe cu agentii si case de productie din afara.