Titlul acestui interviu putea, la fel de bine, fi "Dacă digital advertising ar fi om, ar avea poate ceva gen 2 luni și 4 zile". Am citat din Alex Constantin, creativ și millennial la ThinkDigital.
Unul din cele mai bune puncte de plecare în industria publicității este Școala ADC. Ne-au spus-o mai mulți zilele astea, ne-o confirmă și el acum. Apoi, dacă ești pe punctul de a intra, mare grijă la clișeele și zvonurile care se perindă prin Control. Dincolo de percepția de party urban-glam-rock, în agenții se muncește.
În realitate e obișnuit-ish. Cu muncă. Multă. Și nervi, și frustrări, și gorile mari cu care trebuie să te lupți ca să iasă execuția
Dar neajunsurile nu au cum să fie mai multe sau mai importante decât vibe-ul mișto pe care norocoșii îl găsesc în industria asta. Până la urmă, prea rău nu poate fi când ești plătit să vii cu idei în timp ce bei o bere la birou (cuvintele lui Alex, nu ale noastre). Mai jos, tot interviul.
Intrarea în publicitate
Nu mai știu unde citisem sau auzisem de termen, dar pe la paișpe ani am întrebat-o pe profa de engleză din liceu - sărumâna, doamna Mitici - ce face un copywriter, că ea era cea mai vorbibilă-cu dintre toți profii și să caut pe net nu m-a dus capul.
Ei, și după ce mi-a explicat, m-am prins singur în cârlig. Doar că abia o facultate de drept mai târziu am și decis să fac ceva în sensul ăsta, adică mai mult decât să fiu un fanboy în spatele gardului.
Așteptări vs. realitate
Băi, clișeul e că din exterior publicitatea pare un mare party urban-glam-rock, dar cumva eu nu am avut percepția asta în totalitate. E și normal, știi, cum ar fi să nu aibă industria de comunicare imagine bună? În realitate e obișnuit-ish. Cu muncă. Multă.
Și nervi, și frustrări, și gorile mari cu care trebuie să te lupți ca să iasă execuția aia blană. Dar e mișto, că-i destuuuuul de tare să fii plătit să vii cu idei în timp ce bei bere în birou într-o după-amiază oarecare.
Interviurile de până acum
Publicitatea e oricum plină de relaxați, deci interviurile alea cu întrebări de 'cum te vezi peste 5 ani' și 'dacă ai fi un copac, ce copac ai fi?' nu există, bine, n-am așa mare experiență cu ele, îmi imaginez că nu există, sper că nu există.
Școala ADC e un bun mod de a intra în publicitate și dacă te pui pe mod Discovery Channel cât timp ești acolo, descoperi și cam cum e populația de publicitari, diferite personalități, diferite abordări, dar toți cu vibe bun și deschiși să te ajute să-ți iasă ideile alea ca lumea.
Primul job
După ce am terminat Dreptul și trebuia să dau examenul de admitere în profesie, mi-am zis că ăsta e momentul de now or never. Nu știam de unde să încep, așa că am trimis 'fro 2 mailuri la agențiile pe care le plăceam mai mult. Naiv, csf.
Evident că nu am primit niciun răspuns, chiar dacă mă ceream în orice internship neplătit pe creație disponibil. Apoi am intrat pe IQads, am aruncat o privire pe lista de joburi, unde cred că unul singur, cel mai nou, era un job de copy la ThinkDigital. Am aplicat, am rezolvat un brief, ne-am întâlnit, am vorbit despre cum nu mănânc ciocolată și m-au chemat a doua zi la birou.
Workflow de agenție și primele proiecte
Când am ajuns în agenție am intrat în pâine încă din prima zi și, după cum se zice că înveți să înoți, aruncat de antrenor în bazin, așa am început să învăț cum funcționează lucrurile.
La început, cred că cel mai eficient mod de a te familiariza cu workflow-ul din agenție e să te apuci să faci lucruri, să pui întrebări, să accepți tot ce vine spre tine și să nu încerci să găsești unghiuri negative din care să privești work-ul. Că nimănui nu-i place un no-getter.
Primul proiect a fost "Turn Up the Volume of Nature" pentru WWF Europe și a fost un "prima oară" pentru tot. Primul brief-unicorn, brieful ăla complet pe care nu-l credeai real, primul feedback de la client, prima oară pe platoul de filmare, prima oară la photo shoot, primele nopți albe în agenție, primele premii.
Pe lângă că trebuia să nimerim bine în limba română și engleză, campania a rulat în 17 țări din Europa și era musai să fie ce trebuie în alte 14 limbi.
Iar obiectivul, pe care am și reușit să-l atingem, a fost să facem un număr suficient de mare de oameni să acționeze în fiecare dintre cele 17 țări, în așa fel încât majoritatea Miniștrilor de Mediu din Europa să nu voteze schimbarea Directivelor UE privind păsările și habitatele - adică directivele UE privind natura. Sună cunoscut, nu? Niște tipi care vor să slăbească niște legi importante.
Cu bune și rele
Cele mai solicitante momente sunt și cele mai mișto, atunci când simți că vine pitchul peste tine și nu ai pe unde scăpa. Când te strânge cu ușa deadline-ul ăla de luni dimineață, e vineri seară și prezentarea e la 30%. Și cel mai nasol e că după ce termini, te duci în Control și e mai aglomerat decât în metrou dimineața.
Ce cauți la un job?
Nu obișnuiesc să-mi fac prea multe planuri, în general mă ghidez după hack-uri simple de viață ca 'don't overthink' și 'fă cât poți de bine tot ce faci'. Cred că e foarte ok să lași câteodată să te îndrume construcțiile-slogan. E ok și să 'just do it'. Și să 'eat fresh'. Și să 'taste the rainbow'. E ok și să 'privește cerul'. Serios. E ok. Sunt surprins că încă nu a luat-o nimeni. Nu știu ce așteaptă Nutline pe litoral.
Niște cărți mișto
A classic never goes out of style, deci Ogilvy, Sullivan, Rotheberg pentru teorie, Gladwell, Godin pentru modele de comportament, Olins pentru branding.
Mai departe, nu-i despre publicitate, dar aș recomanda On Writing a lui Stephen King - pentru că e pură motivație pentru orice writer. Crowdsourcing a lui Jeff Howe, tipul care a folosit pentru prima oară termenul - pentru că înțelegi ce impact a avut tehnologia în nașterea unui nou tip de collective work, business ventures sau pur și simplu creație la comun.
Cred că în timp ce o citeam s-a întâmplat reddit.com/r/place și de asta mi-a rămas în minte. Și Brief a lui Sorin Trâncă - pentru că hai să revin la advertising în România și pentru că o am de două ori. Una cumpărată prin 2014, când cred că a apărut, și eu eram doar fanboy publicitate. Și una de la Sorin - salut, Sorin - primită fără să ne știm, cumva în schimbul unei poze cu un peisaj de pe contul meu de Instagram.
Mă rog. Lasă. Nu mai explic. Brief. Citiți Brief. E foarte mișto dacă nu știi mai nimic despre cum e în agenție. Și are și fontul ăla typewriter drăguț. Și lista asta de 3 cărți a fost oricum foarte random.
Campanii preferate
Rom și The American Takeover e prima campanie la care mă gândesc dacă trebuie să dau exemplu de campanie de referință din Ro, genul ăla de campanie pe care îți dorești să fi lucrat, te inspiră și te face să faci mai bine ce faci tu.
Ah, da, și, bine, alt animal, dar de la noi mi-au plăcut mult execuțiile din seria "Unde-s mulți puterea crește" pentru Unirea. Îmi pare și acum una dintre cele mai cinstite campanii care au rulat pe TV în România.
Iar de afară anul ăsta a rupt și m-a rupt It's a Tide Ad. Mă urc și eu în trenul ăsa. Pentru că e perfectă. Pur și simplu fără eroare. New Entry direct pe locul 1 în Top Personal Favorites.
Publicitatea de peste 20 de ani
20 de ani, adică 2038? I can't even. Eu abia aștept simularea texturilor în VR ca să gust într-un supermarket sample de salam fără să gust sample de salam.
De la radio până la IG stories și de la printul color până la programmatic advertising, tehnologia a schimbat regulile de la începutul comunicării, nu-i doar o chestie care se întâmplă acum, de câțiva ani. VR, AR, AI, programmatic, tot ce înseamnă digital innovation în publicitate în ultimii ani e la super început. Dacă digital advertising ar fi om, ar avea poate ceva gen 2 luni și 4 zile.
Pensie de publicitar?
Hei, cine se gândește la pensie acum? Mă văd la EC acum în iulie, apoi undeva pe o plajă prin august, apoi lucrând responsabil, pozitiv și glorios pe următoarele proiecte.