[Noii publicitari] Robert Endres (Hueman): Inamicul comun al publicitarilor este overtime-ul. E un rău necesar, mai ales dacă vrei să termini proiectul la timp

[Noii publicitari] Robert Endres (Hueman): Inamicul comun al publicitarilor este overtime-ul. E un rău necesar, mai ales dacă vrei să termini proiectul la timp

Școala e bună, dar sunt lucruri pe care nu ai nicio șansă să le înveți acolo. Robert Endres (Social Media Content Manager la Hueman) este la primul job și ne povestește, printre alete, despre aceste lucruri. Tips and tricks și altele. 

Reacțiile interesante ale clienților sau reticențele pe care le au la propunerile tale, despre care nu te învață nimeni la școală. 

Adevărul este că trebuie să o trăiești pe pielea ta, spune Robert, ”ca să poți înțelege pe deplin “jalea” care ți se așterne în suflet în momentele alea”. Vorbim și despre interviurile la care noii publictari participă pentru a-și clădi carierele. Iar aici, este important să existe un ”fit” evident cu jobul. 

Și să aduci și ceva în plus, fie că e vorba de un skill anume, fie că e doar personalitatea ta fabuloasă.

 

Intrarea în publicitatea

Primii pași spre acest domeniu i-am făcut atunci când am ales facultatea: marketing. În momentul acela mi se părea că e un domeniu unde poți să te joci și să afli multe lucruri din alte domenii conexe. Abia mai târziu aveam să aflu că exact așa stă treaba.

Publicitatea a venit oarecum neașteptat, fără să am un plan concret pentru asta, în ziua în care am hotărât că poate ar fi ok să mă înscriu într-un internship la Hueman. Și de-atunci nu m-au mai lăsat să plec.

 

Așteptări vs. realitate

Cred că primul gând pe care l-am avut a fost strâns legat de cuvântul „dinamic”. Așa vedeam industria: dinamică atât în ceea ce privește munca pe care un publicitar trebuie să o facă zilnic, cât și în mediile de comunicare folosite.

Aș putea spune că aproape zilnic se schimbă ceva, ori apare un feature nou, o altă aplicație sau algoritmii Facebook o iau razna și trebuie să îți schimbi și tu puțin planurile. Iar în timp ce scriu asta îmi dau seama că mare parte dintre așteptările mele se potrivesc cu realitatea.

Mai puțin reacțiile (uneori) interesante ale clienților sau reticențele pe care le au la propunerile tale, despre care nu te învață nimeni la școală. Trebuie să o trăiești pe pielea ta ca să poți înțelege pe deplin “jalea” care ți se așterne în suflet în momentele alea :))

 

Interviurile de job

Îmi place să cred că sunt un caz fericit, având în vedere că ăsta e primul meu job și nici pentru el nu am avut un interviu obișnuit.  Așadar, nu mă pot lăuda cu experiență în participarea la interviuri în domeniu.

Cu toate astea, cred că e super important, în calitate de candidat, să îi demonstrezi angajatorului că poți să te pliezi cel mai bine pe job și să aduci și ceva în plus, fie că e vorba de un skill anume, fie că e doar personalitatea ta fabuloasă.

E fain la început pentru că ai posibilitatea să înveți orice și ți se permite să experimentezi și să greșești - nu prea vrei să greșești, dar na, pățești. Și, cumva, sentimentul asta rămâne constant și după ce începi să prinzi rădăcini, se schimbă doar lucrurile cu care experimentezi și greșelile pe care le faci.î

 

Deci, acest prim job

Cum se întâmplă de obicei cu lucrurile interesante din viață, alea pe care le povestești prietenilor și nepoților, ele nu vin niciodată planificate, ci aterizează cumva în viață ta. În cazul meu, după un stagiu de practică la Hueman, mi s-a propus să rămân aici. Mi-a plăcut mult vibe-ul locului și oamenii pe care i-am întâlnit, deci nu a fost cea mai complicată decizie.

 

Cu bune și rele

Poate sunteți familiari cu teoria conform căreia primele zile de după angajare sunt mai lejere, este perioada de acomodare cu oamenii, cu locul, cu aparatul de cafea și cu doamnele de la magazinul din colț.

Eu nu. Am intrat direct în treaba, mi s-a oferit șansă de a-mi pune în aplicare cunoștințele mai mult teoretice pe care le aveam în momentul acela și cred că perioada asta a fost cea în care am învățat foarte multe lucruri într-un timp scurt și chiar am făcut chestii foarte cool. Bine, și acuma fac chestii foarte cool împreună cu colegii mei, doar că după o perioada începi să înveți trick-urile și shortcut-urile meseriei.

Cel mai mult îmi place că mereu înveți ceva nou. Pentru a creea o campanie reușită, trebuie să ajungi să înțelegi nevoile clienților, dar și să înțelegi domeniul lor de activitate. Așa că tot ce rămâne de făcut e să intri pe Google și să începi să cauți. Iar în momentul în care crezi că ai citit destule materiale despre client sau domeniu, e bine să arunci o privire și în curtea concurenților, că să vezi cum le merge lor, dar mai important, ce nu le merge.

Despre partea “întunecată” a vieții din agenție, inamicul comun al publicitarilor este overtime-ul. Sunt un rău necesar, mai ales dacă vrei să termini proiectul la timp. Nimic bun nu poate ieși din livrarea unui proiect după deadline, iar dacă simți că începi să te panichezi că nu termini la timp, știi că ești pe drumul cel bun.

Și pentru că tot ce poate merge prost, va merge prost, ajungi să dai save la fiecare  câteva secunde și să speri că nu te ia prin surprindere o până de curent.

Ah, era să uit de schimbările de ultim moment cerute de client. Un adevărat deliciu!

 

Ce cauți la un job?

Probabil voi răspunde la întrebarea asta când voi fi pus în postura de a caută un alt job în domeniu. Dar am identificat câteva lucruri de care mă bucur la Hueman și care sunt un must-have pentru mine, indiferent de agenția unde aș putea lucra în viitor.

Pe de-o parte, e libertatea postului și nu mă refer la “a face ce mă taie capul”, ci despre a avea un grad de libertate care să îmi permită să experimentez cu anumite lucruri. Dacă apare un feature nou pe Facebook, vreau să aflu despre ce e vorba și, dacă se pliază pe specificul unui client, vreau să îl pot folosi.

Un alt lucru care este important pentru mine are legătură cu modul și mediul de lucru. Nu sunt adeptul stilului white-collar și cu siguranță nu îmi place să mi se impună ce trebuie să port. Îmi place să mă simt mereu bine, tocmai de aceea stilul formal nu mă reprezintă.

În ceea ce privește mediul de lucru, vreau să mă aflu într-un spațiu unde să mă pot desfășura, să mă simt bine. De exemplu, mereu mi-a plăcut filosofia celor de la Mindvalley și a modului în care și-au amenajat spațiul de lucru. Nu cred că ești cu nimic mai creativ dacă stai la birou toată ziua sau dacă ești tolănit în cel mai pufos bean bag din univers.

 

Cărți!

Dacă ești proaspăt recrutat într-o agenție de advertising, “Arta rețelelor sociale” scrisă de Guy Kawasaki și Peg Fitzpatrick este o carte care sigur îți va fi utilă. Este echivalentul unui ghid de social media care îți explică în 123 de pași tot ce trebuie să faci dacă vrei să fii relevant că brand în mediul online.

“Brief”-ul lui Sorin Trâncă a fost cartea care a făcut legăturile dintre ce am învățat la facultate și ce am învățat în primele luni de job. Cu multe sfaturi utile pentru un tânăr publicitar, această carte m-a ajutat să fac anumite conexiuni și să privesc proiectele și din perspectiva clienților, nu doar a agenției.

Istoria publicității este un tărâm pe care am început recent să îl descopăr cu ajutorul lui Mark Tungate.“Adland” este genul de carte care te face să descoperi cu entuziasm povestea din spatele reclamelor, brandurilor și a personalităților care au rămas în istorie.

 

Campanii preferate

Pentru mine, coloana sonoră a unui clip este probabil unul din cele mai importante elemente ale unei reclame. Într-adevăr, există și reclame foarte bune care nu au pic de muzică, dar campaniile care mi-au rămas cel mai bine în minte au urmărit acest pattern.

Campania Born to RFRSH de la Sprite mi-a rămas în minte pentru că partea vizuală cu partea auditivă se îmbină perfect. Vizualul este atât creativ, cât și amuzant. Nu prea te aștepți să vezi la televizor meme cu philosoraptori, pisici și altele cu care nu ai tangențe în afară internetului. Iar asta cred că vorbește de la sine despre modul în care Sprite atrage targetul tânăr.

Despre următoarea campanie - Greyhound - s-ar putea spune că este un cocktail, în adevăratul sens al cuvântului. Se ia o parte brand de băuturi, alături de o parte trio emblematic al muzicii electronice, se adaugă un videoclip futuristic și o melodie pe măsură. Se servește cu mood de party, fix pe gustul meu!

Industria muzicală și de nightlife au fost mereu sinonime cu distracția, care e cel mai bine întreținută cu ajutorul unui intermediar. Nu doresc să fac reclamă nici brandului, nici consumului, dar vreau să subliniez importanța alinierii tuturor elementelor unei campanii - vizual, audio, mesajele transmise, canalele de comunicare, etc. 

 

Publicitatea viitorului

Orice formă ar lua industria, pe orice medii ar fi promovate campaniile sau indiferent de brandurile noi care vor apărea, cred că unicitatea, curajul și dorința de a inova sunt cele care vor face diferența chiar și peste 20 de ani.

Acum câțiva zeci de ani, publicitatea se rezumă la offline. Acum, multe firme preferă de cele mai multe ori digital marketing-ul în detrimentul publicității clasice. Din prisma publicitarului, este un lucru foarte bun pentru că poți ajunge la clienți cu costuri tot mai mici.

Dar din prisma omului de rând, devine tot mai greu să ții pasul cu toate campaniile datorită cantității foarte mari de content cu care ești asaltat.

 

Pensie de publicitar?

Sincer, nu mă văd ieșind la pensie. Dar atâta timp cât îmi va plăcea ceea ce voi face, voi rămâne în domeniu. Dacă nu, asta este, fiecare film are un The End :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Hueman Advertising

Hueman este agenția digitală creativă din Timișoara, specializată în Social Media, soluții web și branding. Suntem o agenție mică, dar flexibilă. Credem în lucrurile făcute bine, care sunt mai presus de... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related