Într-un fel sau altul, tot cafeaua este cea care ne salvează, indiferent cum am da-o. Să facem cunoștință cu Mădălina Ciocan, Community Manager în L2, un studio de creație axat pe digital natives. Care cu Facultatea de Cibernetică terminată, ar fi putut fi o ”corporatistă cuminte”. Dar a dat peste ”5 to go”, de unde pleci cu cafeluța caldă în brațe și unde Mădălina s-a ocupat de partea de Social Media a brandului.
Am avut avantajul de a crește odată cu brand-ul 5 to go și spun acest lucru pentru că am început alături de ei când aveau 15 cafenele deschise la nivel național și am ajuns la 75 împreună.
Apoi, în urmă cu nici jumătate de an, s-a alăturat echipei L2. Ca junior, primul lucru care a surprins-o a fost volumul de muncă; adăugăm aici și partea de research, care ocupă timp și energie. Ca să asimilezi cât mai bine și mai mult, e importantă, printre altele, cultura agenției.
Ce altceva ar mai fi?
Modul de a aborda lucrurile, clienții, briefurile, proiectele. Faptul că nu există aici paradigma clasică de Account, Copy, Art, Social Media Manager. Avem însă, avem Project Manager, Social Media Curator, Content Creator, Community Manager.
Intrarea în publicitate
Haha, este o poveste foarte amuzantă, genul acela de poveste în care te întrebi dacă să crezi în coincidențe sau nu. Nu m-am gândit nicio secundă să profesez în publicitate, până într-o zi când mi-am comandat o cafea într-un 5 to go de lângă facultate, cafenea unde era și fondatorul conceptului.
Într-o conversație de câteva minute m-a întrebat mai în glumă, mai în serios, dacă aș fi interesată să mă ocup de partea de Social Media pentru 5 to go. Recunosc, nu m-am gândit prea mult și n-am luat-o prea în serios și în glumă am acceptat.
Și sinceră să fiu, nu știam prea multe despre acest domeniu, însă cu cât învățam mai multe, cu atât îmi dădeam seama că sunt făcută pentru publicitate. Și uite așa, timp de doi ani, 5 to go a fost responsabilitatea mea și am învățat despre ce înseamnă cu adevărat social media, despre ce înseamnă o strategie bine pusă la punct, un plan de comunicare, market ads, branding, events.
Sunt de părere că, dacă nu mă aflam la locul potrivit, în momentul potrivit, probabil nu ajungeam să cochetez niciodată cu publicitatea, ci cu siguranță mă duceam mai departe pe domeniul facultății pe care am terminat-o, cibernetica. Eram sigură că voi ajunge o corporatistă de treabă.
Pe scurt, nu eu am ales publicitatea și comunicarea, ci ele m-au găsit pe mine :)
Așteptări vs. realitate
Hmm… înainte să văd această industrie din interior, credeam că este o joacă și nu prea o luam în serios. Recunosc, analizam campaniile pe care le vedeam, mai ales în online, foarte amănunțit și eram un adevărat critic, chiar îmi ziceam des în minte că aș fi schimbat anumite lucruri și intuiam o serie de procese și legături.
Însă, când am ajuns „dincolo“, am fost surprinsă să văd cât de multă muncă este în spate, clar mult mai mult decât îmi imaginam, și mai presus de orice, cât research este necesar.
În publicitate, chiar și acum când discutam noi, cu siguranță a mai apărut o campanie mișto, cu siguranță se schimbă ceva – cu atât mai mult dacă avem în vedere că nu mai activăm în media clasice și că multe lucruri cool se întâmplă pentru că…. Online & tech.
Interviurile de job
Nu știu dacă este noroc sau nu, însă până acum am avut un singur interviu în adevăratul sens al cuvântului - pentru actualul job unde sunt, la L2. Și colegii de aici au un stil fresh și o abordare nouă: te fac să te simți în largul tău și-ți pun totul pe masa, din prima, astfel încât nici nu îl pot numi interviu, ci a fost mai mult o discuție deschisă, în mai multe etape.
Însă am reținut un lucru pe care mi l-au spus încă de la început și le dau dreptate: în acest domeniu trebuie să fii prezent 24 din 24 de ore în online. Nu la propriu, evident, dar trebuie să te aștepți ca în fiecare minut să apară ceva, să se schimbe ceva, să existe o reacție imediată.
Eu am intrat în acest domeniu printr-o joacă, însă la scurt timp am luat lucrurile foarte în serios și mi-am dat seamă că faptul că am poze cool pe rețelele de socializare nu e suficient.
Am avut avantajul de a crește odată cu brand-ul 5 to go și spun acest lucru pentru că am început alături de ei când aveau 15 cafenele deschise la nivel național și am ajuns la 75 împreună.
Și tot în perioada aceea a ajuns și Instagramul să fie accesat la nivel național – ceea ce a fost un pas important. Consider că este unul dintre canalele cu potențial de advertising și de comunicare minunat, care obligă la găsirea de soluții creative și inovatoare.
În momentul în care am împlinit 2 ani la 5 to go, am zis să fac o mică schimbare pentru mine și să văd această industrie și din perspectiva unei agenții. Știam că mai am foarte mult de învățat și voiam să mă înconjor de oameni specializați în acest domeniu. Terminasem și facultatea și am zis să fac un pas mai departe.
În L2 am ajuns printr-un coleg din agenție cu care mă știam din mediul online și urmărea ce făceam pentru 5 to go. La scurt timp de când ne-am cunoscut virtual m-a întrebat dacă mi-ar plăcea să îmi povestească despre L2 și dacă îmi doresc să mă alătur echipei, lucru pe care l-am și făcut :)
Workflow de agenție și primele proiecte
N-aș putea spune că există o rețetă clasică, ceea ce m-a bucurat foarte mult. Am cunoscut la L2 câteva reguli și proceduri pe care nu le aveam înainte dar care m-au ajutat foarte mult, respectiv mi-au oferit o structură și un sistem de suport care să-mi permit să înțeleg mai ușor toate procesele și liniile de raționament, dar totodată și… scurtăturile creative.
Consider că un factor important îl are și cultura internă a agenției și modul de a aborda lucrurile, clienții, briefurile, proiectele. Am apreciat foarte mult că nu există aici paradigma clasică de Account, Copy, Art, Social Media Manager. Ci avem Project Manager, Social Media Curator, Content Creator, Community Manager, în primul rând.
Și toți încercăm să ne folosim skillurile și resursele astfel încât să realizăm cel mai bun mix. Astfel, proiectul devine clar al nostru, al tuturor celor implicați și, deși fiecare își știe foarte clar principalele responsabilități, încercăm în permanență să ieșim din zona de confort – poate și pentru că știm că așa totul este mai dinamic și rezultatul creativ la un nivel mai înalt.
Cu bune și rele
O să încep cu lucrurile care îmi plac cel mai puțin ca să închei într-o notă pozitivă.
Soo... cel mai puțin îmi place să dau genul acela de e-mailuri foarte, foarte formale. Simt că nu mă reprezintă și nu mă pot exprima liber, că nu reușesc neapărat să transmit atât de ușor ideea – dar odată ce ajungi la un anumit nivel cu interlocutorul, se rezolvă și astaJ
Desigur, parcă nici deadline-urile nu-s preferatele mele – le înțeleg, desigur, rolul și știu că fără ele nu se poate. Însă parcă mi-aș dori uneori ca dinamica să fie alta, raportată foarte clar și realist la fiecare brand în parte, la obiective și la canalele de comunicare, ori, din păcate, observ că există tendința unei uniformizări, chiar și la nivelul deadline-urilor.
Iar acum partea mea preferată - ce îmi place cel mai mult: ei bine, sunt momentele acelea în care vin ideile. Acele idei. Și de cele mai multe ori vin total neașteptat, în brainstorming-uri care ar fi trebuit să fie scurte și s-au lungit cu orele sau, dimpotrivă, înainte chiar de a începe, când ne strângem și mai pasăm idei peste masa, așteptând să fim în formula completă.
Iar de-acolo totul se conturează frumos, logic, nou. Yes, detașat cele mai plăcute momente – fix înainte de a le pune concret în prezentare, de a le verifica, de a le mai ajusta, de a le prezenta!
În ceea ce privește parcursul meu, pot spune că lucrurile evoluează treptat, așa cum este și normal. În echipa L2 m-am alăturat acum 4 luni, timp în care am învățat foarte multe lucruri despre Social Media – de la cât de multe aspecte trebuie să ții cont ca Social Media Curator, până la cât de multe idei și tactici și canale poți să aduci în mixul de comunicare.
Am învățat și despre Influential Marketing dar și despre cum un eveniment cu un setup cool sau activități pe măsură îți poate contura prezența în mediul online ca brand și poate să fie un bun selling point.
Ce cauți la un job?
Detaliul care contează cel mai mult pentru mine este să rezonez cu brand-urile cu care lucrez și să cred în ele, să pot crea o legătură care să mă motiveze – fie că este vorba de brand în sine și ce are de oferit, fie că vorbim de o metodologie sau de trasarea unor obiective.
Mi-am setat reperele după câteva experiențe în care mi s-au propus anumite colaborări înainte de a ajunge la L2, iar din curiozitate și siguranță de sine am acceptat. Însă, în momentul în care mi-am dat seama că nu sunt în aceeași direcție cu ceea ce promovam, am renunțat. Și nu vorbesc neapărat despre a fi eu însămi un consumator al brandului, cât de a rezona la nivel de organizare de business.
Aș spune că, pentru a avea cele mai bune rezultate, este esențial să lucrezi cu branduri și clienți care înțeleg valoarea fiecărui proces, care fac eforturi permanente să se manifeste în raport cu resursele și oportunitățile fiecărui moment și nu doar bifează niște tactici clasice.
Pe lângă cele menționate mai sus, pentru mine este esențial să lucrez alături de o echipă faină, unde să simt că este o atmosferă relaxată și unde ne putem împărtăși cunoștințele reciproc, astfel încât să ne creștem unii pe alții în permanență. Îmi place competiția de dragul ideilor bune și a pașilor înainte!
3 cărți de advertising
Hey, Whipple, Squeeze This, de Luke Sullivan - a fost prima carte de advertising pe care am citit-o, la recomandarea unui prieten care lucra deja în acest domeniu. Mi-a plăcut foarte mult pentru că mi-a dat încrederea de la început de drum, de care are nevoie orice persoană.
Create Advertising, de Mario Pricken, carte pe care am primit-o cadou la un secret Santa și i-am mulțumit colegei care mi-a oferit-o de vreo 100 de ori după ce am terminat-o. Colectarea și prezentarea unui număr atât de mare de campanii care au fost realizate de-a lungul timpului au fost și sunt în continuare un real ajutor pentru mine.
Sfârșitul advertisingului așa cum îl știm, de Sergio Zyman. Cred că a fost pentru mine un fel de duș cu apă rece, dacă pot face această comparație. A pus accent pe înrăutățirea situației unui brand în cazul în care nu se realizează un advertising corect și pe cât de important este să ajungi să cunoști un brand înainte de a te apuca de treabă.
Campanii preferate
Încep prin a detalia o campanie locală, sau mai degrabă un brand pe care îl urmăresc în mediul online încă din prima zi. Și pentru mine a fost cu atât mai cool cu cât la interviu am aflat că voi lucra în același birou cu echipa care stă în spatele său.
Este vorba despre brand-ul Lelograms (@lelograms), iar ce se întâmplă acolo consider că a adus ceva unic în România. Feed-ul de Instagram este împărțit în serii de poze monocromatice, fiecare grid având un color ambassador, care sunt de fapt persoane cunoscute în mediul online - influenceri.
Tipologiile de postări sunt complexe, au în spate o scenografie și în același timp abordează o zonă de minimalism estetic, astfel încât oamenii au ajuns să aștepte poza următoare din feed, pentru că oricât te gândești și încerci să ghicești ce ar putea să apară, cu siguranță nu o nimerești!
Iar faptul că acest brand s-a asociat practic cu toate culorile are un rezultat pozitiv atât în mediul online, cât și în cel offline. Un exemplu concret este cel de la ediția de anul acesta de la Femei pe Mătăsari, unde Lelograms a adus o instalație monocrom, roz - și foarte mulți oameni s-au pozat acolo și au încărcat poza pe contul lor de Instagram.
Am remarcat că oamenii chiar au ieșit din zona lor de confort și au făcut poze în stilul Lelograms, lucru pe care nu știu dacă un alt brand românesc a reușit să îl mai realizeze până acum.
La nivel global, prima campanie care îmi vine în minte este într-o notă simplă, dar are acea simplitate care face lucrurile și mai cool în advertising: cea organizată de Redbull “Can You Make it?” (Redbull). Sunt de părere că este una dintre cele mai cool și complexe campanii și se derulează la o distanță de 2 ani.
Redbull adună studenți din toată Europa să participe la această campanie, iar cei selectați vor zbura către unul dintre punctele de start. Aceștia vor preda banii, cardurile bancare și telefoanele, iar singura lor “monedă de schimb” este doza de Redbull, unde fiecare primește la start 24 de doze.
Din punct de vedere comunicare - toate detaliile sunt puse la punct impecabil și totul se desfășoară într-un ritm foarte alert, engaging.
Publicitatea peste 20 de ani
Spun cu toată sinceritatea că nu am nicio idee cum va fi publicitatea în 20 de ani, mai ales în condițiile în care tehnologia evoluează atââât de repede și ritmul inovațiilor este din ce în ce mai alert. Mai mult, acum comunicarea se realizează mult mai rapid, pe mai multe planuri simultan, iar research-ul trebuie realizat mai aprofundat, mai repede, viteza de reacție trebuie să fie și mai mare.
Însă de un lucru sunt convinsă: că rău nu va fi văzută cu adevărat niciodată, pentru că este un necesar absolut în ceea ce privește un brand. Și avem nevoie de branduri. Deci, pe scurt, de idei va fi mereu nevoie, we are good :)
Pensie publicitar?
Da, chiar mă văd ieșind la pensie în acest domeniu, indiferent ce înseamnă astaJNu că îmi place domeniul în care activez, ci îl ador. Însă, cum advertising-ul m-a ales pe mine, cine știe ce urmează până la pensie?