Gabriela Bartic: Când am început să lucrez în domeniu, brandurile erau undeva într-o stratosferă și mai coborau uneori către consumatori, acum dinamica e exact invers

Gabriela Bartic: Când am început să lucrez în domeniu, brandurile erau undeva într-o stratosferă și mai coborau uneori către consumatori, acum dinamica e exact invers

În 20 de ani, lumea marketingului s-a schimbat cu susul în jos: azi, consumatorul e în stratosferă și brandurile fac tot ce le stă în puteri să îl păstreze acolo, sus și fericit, spune Gabriela Bartic. Gabriela a început în 1999, la Polirom, pe vremea când exista un singur calculator cu conexiune la internet în departament și jurnaliștii chiar citeau cărțile despre care scriau. Au urmat RAO, apoi Realitatea Cațavencu, Think Digital și, recent, Dent Estet.

Știi cum e când te trezești într-un rol care ți se potrivește dar care te sperie în fiecare zi? Ei, așa eram eu în marketing. NU am ales eu marketingul, dar mi-a plăcut mult de tot.

Gabriela povestește despre atmosfera de la început, când nu se lua în calcul internetul și nimic din ce intră acum la categoria obvious, despre schimbările vizibile din Cosmos care au transformat domeniul, învățături, trecerea la servicii medicale, noua generație din marketing și dinozauri.

 

Începuturile în marketing

Am început în anul 1999, la Editura Polirom, în Iași. Eram foarte înverșunată atunci în insistența de a separa marketingul ca activitate de activitatea de vânzări. (Apropo de cum se schimbă domeniul și oamenii, azi am aceeași înverșunare, dar e pentru ca departamentele de vânzări și cel de marketing să lucreze cât mai legat).

Eram o tânără absolventă de studii socio-umane (Sociologie-Politologie, mai exact) și aterizasem par hazard în editură. Prima amintire legată de domeniul marketingului e legată de faptul că aveam internet la un singur calculator în birou și că aș fi dat un party la fiecare comandă online sau prin mail.

Industria era ceva sublim atunci, cel puțin în ce privea marketingul de carte se trăia un fel de preistorie – cataloage trimestriale, clubul cărții (cine mai ține minte ofertele de carte prin poștă cu cartea poștală atasată?), târguri (3 pe an) și recenzii în presă.

Măcar aveam o presă cu ziariști care citeau, pe bune, cărți – și nu publicat textele de copertă 4. Țin minte că visul meu (la care nu am renunțat de fapt niciodată) era să fiu scriitor de texte de copertă 4. Nimic nu mi se părea mai fain în lume decât să citesc cărți și să scriu texte care le-ar vinde mai bine. Ulterior, în 2003 m-am mutat în București, tot într-o editură de carte, la RAO, unde am făcut încă o vreme marketing de carte.

 

Cum ai ales domeniul

Practic nu am ales domeniul ăsta niciodată. Am aterizat în editură, am făcut cu totul alte lucruri decât îmi imaginam eu că voi face (dar mi-au plăcut toate), am fost parte dintr-un ceva extrem de fain la Polirom, și apoi mi-am dat seama că nu aș putea face altceva. Știi cum e când te trezești într-un rol care ți se potrivește dar care te sperie în fiecare zi? Ei, așa eram eu în marketing. NU am ales eu marketingul, dar mi-a plăcut mult de tot.

 

Perspectiva de început

Îmi amintesc cum îmi imaginam eu viitorul domeniului când am ajuns la Polirom: târguri de carte din ce în ce mai mari și mai multe, roadshow-uri cu autori (cam cum citeam eu că se fac în America), mall-uri de carte, tone de carte și produse culturale. (Îmi vei ierta efuziunile, vorbim de ce putea gândi un proaspăt absolvent de 22 de ani în Iași, România, anul 1999).

NU luam în calcul internetul, nu luam în calcul mai nimic din ce acum intră la categoria „obvious". Ce s-a schimbat în domeniul marketingului (cultural, dar nu m-aș opri la o singură nișă asupra căreia nu mai am vizibilitate din interior) e vizibil din Cosmos: conversațiile brandurilor cu consumatorul au devenit din ce în ce mai personale și mai țintite, iar momentul conversației este schimbat radical: speech-ul brandurilor nu mai e „vă mai așteptăm pe la noi când vă mai amintiți de noi", ci „iată ce produs e conceput special pentru tine, doar azi".

Brandul vorbește cu consumatorul direct, ne-mediat, imediat, targetat, îi cunoaște exact nevoile și backgroundul și i se adresează cu un produs care e extrem de probabil că îi va satisfice nevoile.

Când am început să lucrez în domeniu, brandurile erau undeva într-o stratosferă și mai coborau uneori către consumatori, acum dinamica e exact invers: consumatorul e în stratosferă și brandurile fac tot ce le stă în puteri să îl păstreze acolo, sus și fericit, consumându-le produsul.

 

Schimbări importante

Marketingul în România s-a specializat enorm, și bine a făcut. Așa cum am spus, schimbările esențiale sunt acelea legate de modul în care Internetul ne-a schimbat pe toți: vorbim acum și aici cu celălalt, reacționăm imediat, opinia noastră despre produs poate fi văzută încă de la momentul publicării de întregul bazin de potențiali consumatori, discutăm de produse la a căror creare consumatorii și potențialii consumatori au lucrat încă de la început: produsul are încă de la început înglobat atât de mult feedback și research, încât uneori pare că a fost pe piață de la începutul lumii. În ce mă privește, acest shift de viziune m-a schimbat cum a schimbat orice om de marketing: de la gândirea brand-centered la o gândire client centered.

 

Edituri, publishing, online. Învățături

Conversația. Fie că vorbim de produse, de servicii, de cauze umanitare, totul e povestea. Poveștile ne ajută oricând. Între noi, branduri, și public există mereu un spațiu. Produsul pe care avem a-l vinde e cumva în acel spațiu între noi și ei, iar misiunea noastră, ca oameni de marketing e ca produsul să ajungă la publicul lui într-un mod cât mai puțin forțat și mai natural. Cu cât spațiul acesta e mai plin de povești, cu atât tranziția e mai naturală.

 

Trecerea la servicii medicale

Am venit la DENT ESTET după o perioadă luuungă în care am făcut online (întâi marketing editorial, apoi proiecte speciale, apoi un fel de coordonare de agenție interactivă de-a binelea) alături de Dragoș. Stanca, dacă mai e nevoie să zic care Dragoș .

Perioada asta, de mai bine de 15 ani, a fost una dintre cele mai frumoase din viața mea. Am învățat cum e să lucrezi cu mii de oameni (În Realitatea-Cațavencu eram mulți...), am învățat cum e în start-up, am învățat cum e să iei decizii și să faci proiecte mici și mari, să gestionezi zeci de taskuri simultan pentru toate verticalele de clienți imaginabili. Am trait 30 de ani în ăștia 15 și am învățat ca pentru 45, și sunt recunoscătoare pentru fiecare zi și fiecărui coleg cu care m-am intersectat.

Am ajuns în DENT ESTET cu tot acest bagaj, și trebuie să mărturisesc că trăiesc un miracol: e minunat să înveți un domeniu nou și atât de fain cum e cel al sănătății. Am aici o echipă absolut senzațională în departamentul de Marketing alături de care încerc în fiecare zi să fac lucruri noi, am colegi la care m-aș duce în fiecare zi cu carnețelul să notez tot ce spun, am colegi atât de deștepți și de faini și care fac miracole din zâmbetele pacienților în fiecare zi a vieții lor.

Ce e nou aici e modul în care omul se raportează la sănătatea proprie. Aici nu mai vorbim despre un produs. Ce vindem noi aici nu e un produs. Uite, ia zâmbetul ăsta perfect și pune-ți-l, te costă x lei. Aici vorbim despre o oportunitate. Noi vindem cumva vise. Cum ar fi dacă nu ai mai pune mâna la gură când zâmbești? Ei, această oportunitate care pare extrem de simplă are în spate materiale, tehnologii, cercetare de sute de ani, oameni și specialități despre care, mărturisesc, nu aveam nici cea mai mica idee înainte de a veni aici.

Revenind, omul e obișnuit ca această sănătate trebuie să existe. NU e posibil să nu fie, el vine la tine să îi spui că da, e sănătos. Să îi spui că nu e chiar așa înseamnă să construiești un zid în spațiul despre care vorbeam mai sus. Zidul acesta e greu de trecut, și aici avem niște medici absolut excepționali care sunt mult mai buni comunicatori, uneori, decât noi, oamenii de marketing. Dar pe care îi mai ajutăm și noi. Care le spunem povești pacienților. Poveștile cu sănătatea nu-s povești cu zâne, dar pot fi foarte faine.

 

Primul lucru pe care l-ai făcut aici

Primul lucru a fost să întreb cum e correct: dentist sau stomatolog? (Glumesc). Am început prin a citi tone. Domeniul nu e unul simplu, dar e unul foarte frumos. Am continuat, și cred că o să-mi mai ia încă o vreme, să înțeleg cum un popor atââât de preocupat de față și protecția ei e atât de puțin preocupat de ce e imediat dedesubt. Dar aici e o altă poveste. Nu am avut mult de inovat, oamenii de aici făceau deja extrem de multe lucruri, jobul meu este doar acela de a le organiza și de a le pune pe șinele corecte.

 

Bune și rele în marketing

În marketing e ca-n viață: unora le iese, altora nu prea. În mod absolut evident, e bine să fii de partea corectă a baricadei în cea mai mare parte a timpului. NU știu oameni care au fost astfel mereu.

 

Noua generație

La întrebarea asta speram să trebuiască să răspund mai târziu. Dar mă alint, de vreme ce aș putea să fiu mama unora (și din ce în ce mai multora) dintre colegele cu care lucrez acum în departamentul de Marketing al DENT ESTET.

Știi ce au în plus toți cei tineri pe care i-am văzut eu? Convingerea că pot învăța extrem de repede, că totul se petrece repede.

Ce avem noi, dinozaurii, în plus, e convingerea că toate lucrurile care s-au petrecut repede se întorc și la un moment dat trebuie făcute așezat. Dar cred că asta e o poveste de când lumea. Mi-aș dori pentru cei care vin să fie curioși și să aibă pe ce se baza când spun „da, știu". Pentru că orice da, știu bazat pe nimic duce la un mic eșec. Și nu e ok să trebuiască să înveți mereu din eșecuri. Învățatul ar trebui să fie fun :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ThinkDigital

ThinkDigital este un digital media powerhouse cu sediul central la Bucuresti si reprezentanti in mai multe tari din regiune, care opereaza 3 linii principale de business: 1. Sales House/Adnetwork: Monetizeaza in... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related