Ca tot s-a gatat si Cannes-ul lui 2018, mai venim cu un citat interesant pe tema:
Toti creativii vad filme cu Cannes. Este destinatia visata, confirmarea confirmarii, galoane, epoleti etc. Toate capacitatile de productie trebuie sa fie pe un covor fermecat, cea mai noua tehnologie, post-productie megajmechera, dar cu deadline-uri de multe ori la limita (im)posibilului.
Ii apartine lui Tino Furtuna (General Manager, Film Factor) si face parte din raspunsul la o intrebare de-a noastra despre intelegerea agentiilor fata de capacitatile implicate in productie. Raspunsul sau se incheie astfel: "Pe scurt, bugetele au scazut, pretentiile au crescut!".
Si tot apropo de bugete, diferenta dintre clientii romani si cei straini, ne spune Tino, sunt banii. Straini platesc repede si in avans, in timp ce ai nostri, de cele mai multe ori, nu prea.
Printre altele, Film Factor a produs pentru Jazz spotul "A Voice for Songbirds", parte din campania dezvoltata pentru Societatea Ornitologica Romana care a castigat un Gold la Cannes in 2016, categoria Entertainment Lions for Music.
Cat despre viitorul muncii de productie AV, facem cunostinta cu conceptul de Power to the people. In interviul de mai jos.
Evolutia pietei de productie A/V
Este interesant de remarcat cresterea semnificativa a productiilor AV atat pentru spoturile TV cat si, mai ales, pentru online. Aceasta dinamica a creat un val de producatori, doritori de deserturi dulci/amare din tortul (relativ) generos al bugetelor de publicitate.
La fel si filmele de autor, facute cu eforturi financiare greu de imaginat si materializate printr-un entuziasm demn de un posibil viitor. Pentru specialitatea audio, pana relativ recent, calitatea echipamentului harware si software ("world class quality" , evident scump ), facea diferenta si puteai diferentia usor studiourile care investisera multi bani pentru o calitate acceptabila.
In prezent, oarecum, nu mai conteaza atata vreme cat auditia se face de pe laptop sau smartphone, criteriile de evaluare a auditiei s-au modificat, ca si pretul echipamentelor, care a devenit accesibil pentru toti producatorii. Colorizarea pe ce avem acasa la fel.
Impactul noilor tehnologii AR/VR
Noile tehnologii AR/VR sunt o provocare, pentru ca nu tin de abilitatile traditionale ale unei case de productie. Datorita smartphone-ului, tehnologia are viitor, evident, iar conceptul se raporteaza la varsta, creativitate, intelegerea clientului si a procesului.
Ca orice jucarie noua, e fresh, interesanta si am doua exemple pe site-ul nostru: , pentru proiectele Mevius (JTI ) sau pentru lantul de magazine Macy's - New York (2017- am avut un blue screen de 80m lungime si 300 de figuranti ). Deocamdata sunt proiecte de nisa.
Pitchurile de productie
Cu cat mai multi furnizori de servicii identice, cu atat mai multi participanti la pitch-uri. In general, agentiile de publicitate si-au format un "pool" de case de productie/post-productie si fac pitch in cerc restrans.
Din agentiile mari s-au desprins agentii mai mici, care continua acelasi proces. La proiectele cu bani semnificativi este coada la pitch.
Pot da doua exemple din lucrarile pe care le-am castigat noi: primul serial HBO in Europa Centrala si de Est (In Treatment - In Deriva, cu Marcel Iures), pitch la care au participat 14 case de productie, si campania de comunicare pentru Regio, a Ministerului Dezvoltarii (24 de executii avand ca protragonist pe Victor Rebengiuc) din 2017, pentru care au concurat in jur de 10 case de productie.
Pitchuri se organizeaza pentru aproape orice proiect, in ideea de transparenta a agentiei fata de banii clientului si pentru linistea reprezentantului clientului ca a ales cea mai buna/economicoasa varianta.
Criteriul pretului a ramas determinant si doar in rare cazuri solutiile de productie si creativitatea au primat. Interesant este ca la pitch-urile care au avut astfel de cerinte, probabil ca ne-am "intrebuintat" mai mult, pentru ca le-am castigat.
Ma refer la castigarea pitch-ului pentru toata comunicarea programului operational regional al Ministerului Dezvoltarii penteru 2018-2019 (cu 100 de puncte din 100 posibile ), pitch-ul comunicarii Agentiei Romane de Cooperare Internationala (8 spoturi) si proiectul de productie pentru doua episoade din formatul NKR al BBC (trei saptamani la vulcanii "norocosi", lacul Siriu, in Delta si la mare).
Partea de new business
New business este cuvantul cheie pentru dezvoltare. In acelasi timp, trebuie evaluate cu atentie capacitatile de a mentine satisfactia clientilor "traditionali". Noii clienti ne-au adus zile mai lungi si nopti mai scurte. Am propus ziua de lucru de 36 de ore, dar inca nu s-a votat.
Colaborari & parteneriate cu agentii
Interesant este ca pe langa agentiile locale cu care colaboram de multa vreme, am dezvoltat o relatie bazata pe incredere cu agentii din Israel (trei agentii), astfel incat am ajuns sa am si doua PPM-uri intr-o zi la Tel Aviv.
Relatia a devenit mai stransa dupa ce au venit si au produs la noi in tara, au vazut seriozitatea oamenilor, disponibilitatea lor si faptul ca le oferim un project management avansat (cred ca e singura casa de productie du departament IT in-house).
Acesta permite partenerilor sa vada permanent evolutia productiei cu toate task-urile si specialitatile, sa intervina in selectie/decizie printr-un "communication tool", totul in regim securizat.
Intelegerea agentiilor fata de capacitatile implicate in productie
Toti creativii vad filme cu "Cannes". Este destinatia visata, confirmarea confirmarii, galoane, epoleti etc. Toate capacitatile de productie trebuie sa fie pe un covor fermecat, cea mai noua tehnologie, post-productie megajmechera, dar cu deadline-uri de multe ori la limita posibilului, iar bugetele, ciufulite rau in cea mai mare parte. Pe scurt, bugetele au scazut, pretentiile au crescut!
Cerinte imposibile :)
Poate cel mai relevant exemplu de cerinta imposibila a fost pentru spotul Toortitzi, Elefantul Manole. Creatia agentiei Publicis este memorabila, a scorat exceptional pentru clientul Alka, dar a avut ca cerinta initiala prezenta unui elefant real, care sa faca toate bazaconiile din spot.
Am cautat circuri internationale care sa aiba dresura avansata, dresori cu performante deosebite, dar... nimic. Nicio casa de post-productie de la noi nu isi putea asuma un elefant 3D la nivelul ceintelor unui astfel de proiect, astfel ca ne apropiam vertiginos de limita imposibilului. Dar, pornind de la conceptul "Asculta sfatul meu: vezi ce faci!" si cateva nopti nedormite, am gasit solutia.
Top 3 productii
Pentru solutiile de productie creative as mentiona Toortitzi "Elefantul Manole", Noroc "Equity" si spotul "A Voice for Songbirds" pe care l-am finantat pentru campania agentiei Jazz, care a castigat un Leu de Aur la Cannes.
Proiecte locale vs. internationale
Am avut multe proiecte internationale, pornind de la inceputuri (Marlboro Music - pornit de la Philip Morris Services Lausanne, Pepsi Music), patru ani de productii pentru HBO, insumand peste 100 de episoade (la ultima productie am avut 2 echipe de filmare, 72 de actori, 57 de locatii, 75.000 km cu parcul auto si o saptamana de filmari in Toscana, Italia), productii pentru clienti directi (Sano, Izidoo) si agentii de publicitate si case de productie (InMedia) din strainatate.
Clientii romani, clienti straini
Aici as avea un singur comentariu: banii. Clientii straini platesc imediat, ofera avans, tin cont de diferenta de curs valutare si de spezele bancare. Vorba industriei..." show me the money!". Clientii romani sunt...prietenii nostri.
Proiecte proprii
Am tinut intotdeauna sa avem post-productie proprie. Pe langa faptul ca imi place mie acest domeniu, ne ajuta sa tinem termenele si costurile sub control, sa intervenim din timp pentru orice este necesar.
Desigur, aceasta implica investitii constante pentru a fi in pas cu tehnologia. La inceputul lui 2018 am upgradat echipamentele audio si video la nivelul acestui an, am largit capacitatea de stocare la 64 TB, am luat cafea noua si am introdus reteta de capuccino cu inghetata de vanilie, sirop de caramel, amaretto di saronno si fulgi de ciocolata, tot ultima tehnologie.
Viitorul productiei publicitare A/V
Pentru ca productia principala se va orienta spre online, prezint conceptul "Power to the people" - largirea considerabila a serviciilor prin efectul "evantai" - toata lumea face cate ceva: toata lumea editeaza, face sunet, imprima vocea in debara, face grafica (pana la un anumit nivel, evident), directorii de creatie regizeaza (in unele cazuri inclusiv pe regizori), client service se implica in actul creativ. Si daca se poate, ar reduce ceva la bugete.
Cum ar trebui sa va adaptati la acest peisaj?
Zambind, cu ingaduinta si cu constiinta faptului ca este un proces ireversibil si "punguta cu doi bani" a bugetelor publicitare va fi agresata considerabil de hoarde de invadatori in profesie, scoliti sau nu.
Proiecte si directii de investitii
Proiectul meu e... Viitorul! Hai ca suna ca la activisti - imi place si e si real: stau pe strada Viitorului, asa ca bagati-va mintile in cap!