Casele de productie audio/video se confrunta, asemeni multor businessuri din zona de comunicare, cu provocari specifice industriei. De exemplu, presiunea pe costuri creste, iar bugetele pentru continutul TV parca se micsoreaza. Teodor Cucu (Creative Director, TheCell) intra in cateva detalii interesante ale muncii de productie si ale clientilor din ea.
Exista o presiune ridicata pe bugete, deadline-uri, corelate cu asteptari ridicate din partea clientilor. Rapid, ieftin si bun nu e tocmai ce vrei sa auzi cand intri intr-un proiect.
De altfel, clientii locali si cei internationali sunt asemanatori din multe puncte de vedere si se lucreaza cu aceeasi usurinta cu ei, insa da, exista o mica distinctie ce trebuie facuta. Termenii de plata. Care sunt "mult mai prietenosi in cazul clientilor de afara". Despre noile tehnologii din industrie si despre viitorul acesteia, avem interviul de mai jos cu Teodor.
Evolutia pietei de productie A/V
La o prima vedere, ar putea parea destul de constanta si fara schimbari majore. Daca ne uitam mai atent, pe masura ce zona de content creste, piata devine mai fragmentata, creste presiunea pe costuri, scad bugetele de productie pentru TV si cresc cele pentru digital sau PR. Ramane de vazut cum vor evolua lucrurile in urmatorii 2-3 ani.
Impactul noilor tehnologii AR/VR
Pentru moment, foarte mic spre deloc. Si cred ca va mai dura pana sa aiba un impact considerabil. Insa ma astept sa incepem sa vedem mai multe proiecte AR, in special.
Pitchurile de productie
In zona in care activam noi mai mult, cea de video content, in urma cu 3-4 ani nu misca mai nimic. Intre timp, vad din ce in ce mai multe proiecte, unele tocmai au castigat la Cannes, e clar mai mult interes pentru branded content din partea agentiilor, dar si a clientilor.
Noi ne-am pozitionat de la inceput in zona asta de branded content, asa ca, firesc, suntem invitati mai mult in pitchuri de acest gen, fie ele foto sau video. De altfel, si structura TheCell e gandita in jurul acestei idei, iar asta ne ajuta sa fim mai agili si mai eficienti din punct de vedere al costurilor.
De imbunatatit, mi-ar placea sa vad mai putine pitchuri in care decizia se ia in primul rand pe criterii financiare. Un cost mai mare cu 10% poate aduce o plusvaloare considerabil mai mare.
Nu stiu exact la cate pitchuri am participat, nu le-am numarat. Mai multe decat in anii trecuti, as zice.
In ceea ce priveste planul de new business am scartait un pic in ultimul an, dar lucram sa remediem asta.
Colaborari, agentii
Am inceput prin a lucra cu agentiile unde eu si Ionut fuseseram angajati sau cu care Alex avea deja colaborari. De altfel, vrem sa le multumim public celor de la GMP, care au avut incredere sa ne dea un proiect Romtelecom pe mana, la nici o luna de la infiintarea TheCell. Ulterior, lista agentiilor/ clientilor cu care lucram a crescut.
Dintre clienti, avem o colaborare foarte buna cu Fashion Days, cu care lucram de aproximativ 4 ani si pentru care producem mult content. Cum ar fi si seria asta de tutoriale.
Intelegerea agentiilor fata de capacitatile implicate in productie
As spune ca nivelul de intelegere in agentii e destul de ridicat, nu acolo e problema. Exista insa o presiune ridicata pe bugete, deadline-uri, corelate cu asteptari ridicate din partea clientilor. Rapid, ieftin si bun nu e tocmai ce vrei sa auzi cand intri intr-un proiect.
Creatia
N-am refuzat niciun proiect din motive legate de creatie. Dimpotriva, avand experienta de agentie, daca simtim ca putem sugera imbunatatiri ale scenariului, de cele mai multe ori o si facem.
Un alt avantaj al experientei de agentie e ca intelegem foarte bine si partea de strategie de brand, mai bine decat your average producers. Iar asta ne ajuta mult in proiectele de branded content.
Cerinte imposibile? :)
In principiu, nimic nu e imposibil, cu conditia sa avem buget si timp sau macar una din cele doua :)
Un proiect un pic mai solicitant a fost spotul pentru campania de primavara/vara Fashion Days din 2016. Asta pentru ca am fost nevoiti sa schimbam scenariul cu mai putin de 3 zile inainte de shooting, din motive de vreme, lucru care a afectat destul de mult procesul.
Practic, in timpul respectiv a trebuit sa facem un scenariu nou, sa-l aprobam, sa facem decupaj si storyboard, sa le aprobam si pe ele fara sa avem timp de PPM si sa schimbam necesarul de productie in ultimul moment.
In plus, povestea era de asa natura incat trebuia sa potrivim perfect cadrul final al unei duble cu cel de inceput al dublei urmatoare, astfel incat actorii sa aiba exact aceeasi pozitie, desi hainele erau diferite. Si pentru ca filmam in martie, intr-o locatie in care lumina era influentata de cantitatea de lumina din exterior, trebuia sa ne miscam si in timp record. Din fericire ne-a iesit, dar am consumat ceva cofeina pentru asta.
La polul opus, am fost la un moment dat intr-un pitch de productie pentru o serie de spoturi care aveau nevoie de un background destul de exotic, in Romania fiind iarna la momentul respectiv. Am cautat diferite variante, de la Spania pana la Africa de Sud sau Costa Rica, insa chiar si varianta cea mai cost firendly, care nu era Spania, depasea destul de mult bugetul.
In cele din urma, am pierdut pitchul, iar proiectul a fost facut cu un mix de shooting in studio si stock footage. N-as zice ca-mi pare rau ca nu l-am facut noi, desi cred ca-l puteam face mai bine.
Top 3 al productiilor
Destul de complicat de facut un top, avand in vedere ca am avut si o serie de proiecte proprii, facem si videoclipuri si spoturi/ branded content.
Dintre proiectele proprii Artisan ramane preferatul.
Iar dintre videoclipuri, Dharkata pentru Days of Confusion e cel care-mi place cel mai mult.
Am facut foarte multe proiecte Fashion Days in ultimii 3 ani, asa ca o sa-l nominalizez pe cel cu care am cam inceput, spotul pentru campania de primvara/vara din 2016.
Tot din zona de branded content, ne-a placut mult activarea locala a campaniei Heineken Hero, pentru care am lucrat cu Oxygen.
Clientii romani versus clientii din afara
Destul de asemanatori. Principala diferenta e la termenii de plata, care sunt mult mai prietenosi in cazul clientilor de afara.
Proiecte si obiective
Principalele noastre proiecte au fost Artisan si Live in TheCell. In ambele cazuri am investit timp, pasiune si dorinta de a ajuta niste oameni. Obiectivul principal a fost sa facem ceva care sa ne bucure si sa-i bucure si pe altii.
La nivel rational, genul asta de proiecte sunt facute pentru a te promova, insa pentru noi a fost cel putin la fel de important sa-i promovam si pe altii.
Viitorul productiei publicitare A/V
Ne asteptam ca zona de video content sa continue sa creasca, implicit si nevoia de productii bune, facute intr-un timp relativ scurt si cu buget redus :)
Nu, serios, ma astept sa creasca nevoia de branded content iar asta nu poate decat sa ma bucure, planul nostru fiind sa ne concentram si mai mult pe zona asta. De exemplu, avand in vedere proaspata lansare IGTV, ma astept sa primim destul de curand briefuri pentru video in format vertical.