[Noii publicitari] Silviana Marin (Today Advertising): Publicitatea si oamenii sai sunt un soi de trib cu un limbaj anume si o agenda de evenimente la care e musai sa bifezi prezenta

[Noii publicitari] Silviana Marin (Today Advertising): Publicitatea si oamenii sai sunt un soi de trib cu un limbaj anume si o agenda de evenimente la care e musai sa bifezi prezenta

Agentiile de la noi au tineri in echipe, iar tinerii astia joaca pe toate posturile; inclusiv pe posturi importante, deci trebuie sa ii cunoastem mai bine. Primenim un pic seriile de respondenti si vedem cum stau noile generatii de comunicatori profesionisti. De fapt, vrem sa aflam nu doar cum e publicitatea cand ai maximum 3 ani de experienta in ea, ci si cum au ajuns tinerii acolo si cum vad ei industria - acum si peste ani. Mai vrem sa aflam daca cinismul greilor din publicitatea romaneasca e contagios. Si asta e important, veti vedea. Iar in felul asta, ne va fi usor sa facem comparatia cu generatiile anterioare de juniori - prin 2014, tinerii din agentii si-au spus tot la noi parerea. 

Si incepem capitolul 2018 cu Silviana Marin, Project Manager la Today Advertising. Silviana a terminat Jurnalismul si a lucrat pe la Kiss FM, UTV, CTV si Prima TV Constanta. A facut multa productie video. Apoi, a contribuit la crearea brandului Umblat si a avut primele joburi de copy la spoturile de la televiziunile locale. De un an de zile face si desface, alaturi de Today Advertising. Zice ca ii place si ca stie ca lucrurile se schimba.

As vrea ca tehnologia sa faca fiecare experienta cu un brand unica si sa reuseasca cumva sa elimine balastul din relatia asta. 

Nu divulgam mai mult, o lasam pe ea sa ne povesteasca despre experienta de junior in project managementul  de agentie. 

 

Intrarea in publicitate

Decizia asta a incoltit prin facultate. Oricat de ciudat ar suna ca o sagetatoare sa isi faca planuri pe termen lung - doar vorbim de omul ala care planuieste in timp ce face sau face in timp ce planuieste - eu prin anul doi ma visam fata de la radio. Asta credeam ca e reteta ca sa scap de tracul directului.

In mintea mea, urma televiziunea si mai tarziu, ghiftuita cu experienta de viata, venea publicitatea. M-am intins ca o guma de mestecat si-am jonglat doi ani cu seminariile de jurnalism si Kiss FM, apoi au fost UTV, CTV, Prima TV Constanta si multa productie video – inclusiv editare. Intre timp am mai sters diploma aia de la FJSC de praf, am trecut prin experienta construirii unui brand si a continutului editorial cu platforma Umblat.ro, un proiect care a murit insa din lipsa unei bune administrari financiare.

Cumva, dupa toate astea, mi-a ramas zvac si am vrut sa ma desprind de programul de opt ore (moartea creativului). Visam sa imi trasez singura fisa postului, asa ca a aparut mica mea agentie, un proiect de antreprenor tanar. Asa prestez acum, cu o minte coapta si grija mai mare pentru ce proiecte merita timp. De mai bine de un an, descopar lumea campaniilor wow la Today Advertising, agentie unde fac branding si strategie.

 

Asteptari vs. realitate

Publicitatea si oamenii sai sunt exact asa cum imi imaginam. Un soi de trib cu un limbaj anume, cu o agenda de evenimente la care e musai sa bifezi prezenta. E o lume competitiva, cu oameni misto, care muncesc pe branci ca sa produca ca pe banda creatie – da! un nonsens, ce sa-i faci...

 

Interviurile

Am fost la un singur interviu in publicitate – pentru Today. De fapt, nici oamenii de la Today nu m-au ales in baza unui interviu, ci a unui portofoliu, plus niste materiale pe care le-am creat special pentru ei.

La Umblat treaba a fost si mai simpla - stiau ce am facut pana atunci, stiau ce pot sa aduc proiectului si m-au chemat sa le fiu alaturi – lucru pentru care le multumesc si acum. Cred ca nu mi se intampla doar mie - joburile din industrie se dau pe portofolii. Si da, stiu cum suna asta, pentru un junior.

Insa oamenii pasionati, care vor sa isi faca loc in publicitate ar trebui sa ia in considerare sa traga pentru portofoliu in primii ani. E cea mai buna carte de vizita. Interviurile sunt, de multe ori, niste cafele prelungite sau in cele mai nasoale cazuri niste trocuri nefericite: ne placi, dar nu putem sa iti dam cati bani vrei/meriti – cum facem?

 

Deci, primul job

Am intrat in industrie cu dreptul, urland din toti rarunchii: Hold that door (God bless you, Hodor!). Primul job ca si publicitar? Se pune cand faceam copy pentru spoturile de la televiziunile locale? A fost un fel de joc de glezne pentru ce urma.

 

Workflow in agentie, "introducerea practica" 

Introducerea aia practica as zice ca ti-o cam faci singur. Sunt mii de materiale disponibile pe netul asta mare; daca vrei sa inveti, chiar ai de unde. Personal, iubesc evenimentele create de IAA sau Think Digital. Primesti tone de informatii intr-un timp scurt si intalnesti o multime de oameni/mentori.

Acum, proiectele de la Today Advertsing sunt cele care imi vin cel mai repede in minte. Am lucrat cu super pasiune, alaturi de toata echipa de marketing, pentru kitul nostru inovator, pe care l-am folosit sa dam de veste ca exista in lumea asta niste promotionale wow, care fac niste campanii wow. 

La fel de mult mi-a placut sa scriu un text custom pentru eticheta unei sticle de vin personalizate dupa chipul si asemanarea unuia dintre brandurile alaturi de care Today Advertising lucreaza de niste ani buni. Sticla aceea a avut si o forma aparte, a fost produsa in totalitate in atelier.

Insa the best is yet to come :)  avem niste asi in maneca pe care abia asteptam sa ii aruncam in Jocurile creatiei aka FIBRA.

 

Publicitatea, cu bune si rele

Tot vorbim de mesaje native in publicitate. Exact asa simt ca a fost parcursul meu: native, nu am fortat nimic ca sa ajung aici, pur si simplu au aparut oportunitatile in momentele potrivite.

Cat despre ce imi place la domeniul asta: iubesc ca te impinge sa fii mai bun decat erai ieri. Esti mereu in competitie cu oameni din industrie, care poti sa iti ia fix de sub nas urmatorul proiect. Este insa, inainte de toate, o competitie cu tine.

Faci un text super tare sau vii cu o idee pentru o campanie, te culci fericit. Fericirea asta tine pana a doua zi, cand vine urmatorul brief si incepi sa il rostogolesti. Il tot dai de-a vura si tot lasi sa se prinda de el cate un pic, cate un pic, pana cand ai bulgarele perfect.

Eu caut provocarea in orice fac si vreau sa invat in fiecare zi ceva nou: despre mine, despre ce pot sa fac, lucrurile la care sunt buna, lucrurile la care trebuie sa mai lucrez. Nimic nu ma motiveaza mai tare decat sa imi spuna cineva ca nu o sa pot face X lucru. Daca ai sti cati oameni credeau ca visez basme prin anii aia de facultate...

 

3 carti de advertising

Brief – cred ca e cam prima carte pe care am citit-o despre publicitate si este o carte semnata de unul dintre profesorii FJSC, super usor de citit si inteles pentru orice junior

Creatorii de hit-uri – am citit-o anul trecut si mi s-a parut genial modul in care este explicat ce anume face un lucru cool (totul porneste de la hit-urile muzicale)

Blue Ocean – pentru ca toti avem rivali si toti trebuie sa invatam sa inotam in ocean

 

Campanii preferate

O, sunt atat de multe! Am sa aleg una „oldie, but goldie" (pentru mine): Mr W – e o campanie care te trece prin toate starile, creeaza momentele actiunii atat de bine (iubesc sa vad treaba asta – sunt un born storyteller, pe mine trebuie sa ma agati cu poveste, altfel n-ai nicio sansa).

Mr W are emotie, poveste; antieroul devine erou in contextul potrivit. O iubesc!

Local: Magic Camp este una dintre campaniile care te transforma in piftie – o campanie care a reusit sa faca o lume intreaga sa vibreze alaturi de mesajul sau, care a reusit sa isi atinga scopul: a strans banii respectivi si care a deschis public un subiect dureros (sistemul subred de sanatate).

 

Peste 20 de ani

Am auzit ataaaat de multe scenarii despre ce o sa fie, cum o sa fie, insa pe mine ma sperie cel mai tare ca ar putea sa nu mai fie...

Mi-ar placea sa gasim pana atunci un echilibru intre PPC si branding sanatos, intre ce informatii colectam unii despre altii si cat de eficient le folosim. As vrea ca tehnologia sa faca fiecare experienta cu un brand unica si sa reuseasca cumva sa elimine balastul din relatia asta. Peste 20 de ani as vrea sa nu mai existe publicitate doar pentru ca e nevoie ca niste oameni sa bifeze cateva contracte, sa nu mai vad spoturi si flyere si bilboarduri care spun...nimic.

 

Pensie de publicitar? :)

Intr-o forma sau alta mereu am comunicat – fie ca mi-am scris cuvintele, le-am inregistrat sau le-am imbracat in ceva mai amplu.

Comunicarea e ceva care face parte din mine, asta va fi acolo, indiferent ce usa mai deschid si ce mai invit in viata mea. Nici nu conteaza ce mediu voi alege sa ma comunic si sa comunic catre ceilalti; stiu insa ca voi face asta mereu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ThinkDigital

ThinkDigital este un digital media powerhouse cu sediul central la Bucuresti si reprezentanti in mai multe tari din regiune, care opereaza 3 linii principale de business: 1. Sales House/Adnetwork: Monetizeaza in... vezi detalii »

Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related