Pentru Laura Ristea, Strategist Hye Studio, salvarea e chiar in branding, chiar daca pare absurd. Sa faci branding, spune ea, inseamna, in mare parte, sa gasesti partile bune pe care poti construi. Iar noul val de antreprenori chiar asta incearca sa faca, prin start up-uri si afaceri mici sau de familie.
Pana acum, am avut clienti din retail, tehnologie, fashion, inginerie, vopseluri si cafea artizanala. Sunt oameni cu mintea treaza, deschisi sa isi inteleaga rolul in schema mare a lucrurilor.
Laura vorbeste despre cum s-au schimbat nevoile si cerintele clientilor, trendurile din acest moment, cum a evoluat brandingul in Romania si piedicile din acest moment.
Brandingul in vremuri tulburi
Pentru noi, ultimii trei ani au fost si primii. Din fericire, de cand am pornit studioul, am avut noroc de clienti misto care ne-au tinut ocupati non-stop. In majoritatea proiectelor, am urmarit sa cream niste instrumente de brand utile, usor de inteles si de aplicat. Pentru Quickmobile si Sole, am creat niste reguli simple de comunicare si am instruit echipa de design a clientului sa le foloseasca.
Am trecut un hop la inceput de an, cand toata lumea avea pe cap problema cu angajatii si salariile, in loc sa isi faca planurile pe 2018. Spectacolul zilnic din politica este o capcana care ne ancoreaza in prezent si nu ne lasa sa ne gandim la viitor. O salvare pentru mine este chiar in branding, oricat de absurd ar parea. Sa faci branding inseamna, in mare parte, sa gasesti partile bune pe care poti construi, sa te proiectezi in viitor si sa iei decizii cu impact pe termen lung. Suntem un fel de futurologi.
Identitatea de brand. Ce cred oamenii și ce înseamnă
In ziua de azi, toata lumea vorbeste de brand. A devenit noul currency, spunem mai des brand decat companie sau produs, ceea ce nu se intampla acum 15 ani cand a aparut prima agentie romaneasca din domeniu. De atunci, lucrurile au evoluat mult, nevoile au devenit mai concrete, proiectele mai complexe. Clientii pot vedea singuri cand nu ii ajuta ceea ce au in multitudinea de situatii in care traieste un brand astazi. De obicei, cauta sa rezolve o bucatica si ajungem sa evaluam impreuna tot ce tine de identitate, claritate si coerenta.
In spatiul public, abia a aparut ideea de logo, asa ca mai avem de militat pana putem vorbi de identitate si brand. Daca vrem sa se schimbe ceva, noi trebuie sa impingem lucrurile. In timp, trebuie sa reusim sa purtam un dialog cu institutiile publice.
Explicarea conceptelor de branding
Educarea sta la baza oricarei munci de consultanta. O luam de la zero cu fiecare client si il invatam, pas cu pas, ce urmeaza, ce inseamna, de ce o facem si cum ii este de folos. Dupa primul proiect, ajungem la un limbaj comun si urmatoarea colaborare devine mai usoara.
Exista insa o piedica. Inca nu avem o terminologie agreata de toti oamenii din industrie, ca in arhitectura. In practica, toti invartim cam aceleasi concepte, doar ca le intelegem si le folosim relativ diferit. Multi lucreaza cu brand idea, unii ii zic big idea. Pentru altii, ideea de brand se confunda cu misiunea sau pozitionarea. Pozitionarea de brand cu cea de marketing. Sloganul de brand cu cel de campanie. Cand se intampla confuzii, efortul de comunicare nu mai este la fel de eficient.
Evoluția agenției
Suntem la fel ca la inceput, poate un pic mai intelepti. Am reusit sa ne construim un portofoliu sanatos. Avem o baza de colaboratori de incredere pentru ceea ce nu facem noi, cum ar fi fotografia, ilustratia, animatia sau programarea.
Ne place sa testam si tot felul de metode noi de lucru. Intr-un workshop recent, am folosit Lego Serious Play pentru a explora cine este brandul astazi si in viitor.
Clienti
Pana acum, am avut clienti din retail, tehnologie, fashion, inginerie, vopseluri si cafea artizanala. Cu fiecare ne-am potrivit ca valori si mod de a gandi. Sunt oameni cu mintea treaza, deschisi sa isi inteleaga rolul in schema mare a lucrurilor. Oameni care vad posibilitati inainte de probleme. Al doilea val de antreprenori, din generatia lui Alin. Abia astept sa creasca si generatia mea :)
Am lucrat de curand cu un startup din New York aflat la intersectia dintre tehnologie si pharma. O echipa super tanara si smart. Toti liderii au participat la dezbateri si decizii, au stiut exact ce vor, au dat totul la interviuri si s-au implicat pana la capat.
Acum colaboram cu o afacere de familie. Este vorba de Adiss, lider pe inginerie in domeniul apei, un business curajos care infrunta piata romaneasca de 25 de ani. De la prima intalnire si pana la semnarea contractului, clientul a realizat ca il putem ajuta cu mult mai mult decat brosura pentru care ne cautase. Am ajuns sa parcurgem impreuna un proiect complet de rebranding. Unele nevoi au aparut pe parcurs si au urcat pe lista de prioritati, cum a fost cea de definire a unor valori comune pe care sa si le asume sincer toata organizatia.
Din zona afacerilor mici, am dezvoltat anul trecut un proiect de bauturi artizanale. O idee la care tinem mult, dar inca asteapta sa iasa la lumina zilei din cauza efortului de a gasi oameni.
Cerințe. "Vreau și eu un logo pentru noul site"
Si mai des imi amintesc de cea cu “vrem un manual de brand si atat”. O cerinta perfect normala, doar ca manualul este ultimul lucru pe care il faci, dupa toate celelelalte. Cum raspundem? Hai sa ne intalnim sa iti spunem cu ce te putem ajuta. Marturisesc ca mi-ar placea sa primesc niste cerinte mai vagi, dar oneste: Ceva nu merge, nu stiu ce, ma ajutati voi sa descopar? Sau: Nu am nicio problema, dar imi place ce faceti si as vrea sa fac un proiect cu voi.
Cum a evoluat brandingul în România
Disciplina de branding este intr-o continua formare si transformare. Noi ne-am setat standardele sus odata cu numele Hye. Dorim ca munca noastra sa fie aproape de agentiile de top de la nivel global. Ne-ar fi mai usor, cred, daca am fi mai uniti si mai deschisi intre noi. Scoli de branding nu exista, nici metode-minune, din practica am invatat cu totii. Si atunci, de ce sa nu impartasim din ceea ce stim?
Fix de asta se ocupa si Brand+Bread, o introspectie despre relevanta si viitorul acestei practici, initiata de Andra Oprisan. Am contribuit si noi la conversatia de luna trecuta in Madrid.
Proiecte care ți-au atras atenția
Subiectul cu orasele a fost o noutate. Ne-a preocupat si asa a aparut seria noastra despre identitatea Bucurestiului, care ne-a facut sa ne uitam altfel la orasul in care traim. La inceputul anului a urmat Oradea. Am vazut si valva creata de lansarea RO+, am dezbatut-o si noi pe toate partile si am ajuns sa credem in ideea de impreuna.
Altfel, am remarcat multe initative de bere craft: Zaganu a ajuns la maturitate si parca a prins aripi, Ground Zero, Sikaru, Hop Hooligans. Sa fie cat de multe!
Trenduri
Simplificarea continua si este necesara. A crescut miscarea de craft: bere, cafea, burgeri, street food, totul pare sa fie craft. Am observat si o tendinta de concepte de spatii hibride, cum ar fi florarie+cafenea sau design studio+shop.
Influenta digitalului
Oare cum era inainte de internet? Stiu doar din carti si povesti, eu aveam deja cont pe Facebook in 2010 cand am intrat in branding.
Da, digitalul schimba totul, pe toate planurile. In proiectele de rebranding Quickmobile si Sole, am construit o experienta seamless intre magazinele fizice si cel online.
Cand desenam un logo, il gandim direct si ca icon de aplicatie. La Zmeurino, am verificat si lista brandurilor care exista deja pe Amazon inainte de a propune numele. Pentru Doclandia, am creat peste 1.000 de variante de nume ca sa gasim un .com liber. Apar, de fapt, contexte noi in care traieste un brand.