”Biutiful e versatil, se muleaza pe zona pe care o ocupa, dar ramane Biutiful”, spune Mihai Popescu (Owner si Designer), trecand in revista cele trei locatii existente in prezent: By The Lake din Herastrau, By The Sea din Mamaia si un al treilea la Timpuri noi, aflat in proces de deschidere. Biutiful a inceput de fapt pe Gabroveni 6-8, in 2010, cand Mihai a trebuit sa transforme unul dintre cele mai frumoase localuri urate (sic!) din Centrul Vechi. Dar pe ce brief?
O experienta in care, incepand de la usa pe care intra, zambetul celui care-l primeste, scaunul sau fotoliul confortabil pe care sta si pana la gustul mancarii sau al bauturilor oferite, sa primeasca emotie.
Asa a fost construit primul Biutiful al carui meniu si design sunt inspirate din filmul cu acelasi nume. Cativa ani mai tarziu, businessul se muta in parcul Herastrau si ia forma unei gradini suspendate deasupra lacului, unde meniul pastreaza aceleasi acorduri sud-americane - burito, chilli con carne, tacos si multe preparate pe baza de fructe de mare. Dar, bineinteles, nu mai multe decat in meniul Biutiful By The Sea. Astfel, cu doua localuri pozitionate in zone deluxe, businessul Biutiful nu este usor de gestionat. O confirma si Daniel Caramihai (Owner de asemenea):
De afacerea asta trebuie sa te tii constant si sa-ti placa. In momentul in care esti motivat doar de bani, faci greseli. Pentru ca in acest domeniu trebuie sa ai o doza de rabdare si toleranta foarte mare, sa intelegi lucrurile foarte bine.
Nu va mai spunem decat ca Mihai si Daniel ne duc cu povestea undeva pe malul lacului Herastrau si intr-un nou capitol al seriei editoriale Pasionat de bunătățuri, realizata alaturi de Selgros Romania.
Biutiful: start
Mihai: Chiar daca e vorba de design, cultura, entartertaiment, servicii sau bunuri de larg consum, notiunea primara in orice interactiune este experientialul. In orice piata, chiar si in relatiile interumane. In contextul unei piete care se concentreaza sa ofere consumatorului aceasta directie, am visat si am construit nu un loc, ci mai degraba o stare intr-un spatiu care nu poate fi definit nici ca berarie, nici club ori restaurant, cafenea sau bistro.
In Gabroveni, la momentul in care am vizitat locul primului Biutiful, totul mi-a fost foarte clar. Am descoperit poate cel mai urat loc din Centrul Vechi, dar care m-a atras inauntru. Am inteles de ce mai tarziu, cand am inceput reconditionarea. Am vazut atunci ceea ce fusese odata acel loc. Un loc amplu, maret. Cum Alejandro Gonzalez Inarritu a vazut Barcelona in cheie personala, asa am gasit frumosul in uratul Centrului Istoric din Bucuresti. Insusi numele ne-a fost inspirat de filmul sau.
Astfel, Biutiful a fost gandit ca oamenii care ne trec pragul sa intre in alta lume. Venind dintr-o lume care abunda de lucios si este lipsita de consistenta, sa primeasca emotia, experienta in care noi avem grija de el incepand de la usa pe care intra, zambetul celui care-l primeste, scaunul sau fotoliul confortabil, pana la gustul mancarii sau al bauturilor oferite. Toate astea intr-o zona a orasului in care nu te astepti sa intalnesti asa ceva.
Inspiratia din procesul de design
Mihai: Cele doua locatii sunt de fapt trei. Doua sunt deschise, Biutiful by the Lake si Biutiful by the Sea, iar al treilea e in stadiu avansat de constructie, in zona Timpuri Noi Square. Biutiful este o experienta, are darul de a transforma locuri, obiceiuri, oameni, de a le inspira o stare, indiferent ca asta se intampla la Mamaia sau la Bucuresti, in zona de nord, pe malul lacului Herastrau, ori in zona industriala Timpuri Noi.
Biutiful e versatil, se metamorfozeaza, se muleaza pe zona pe care o ocupa, dar ramane Biutiful. Impune un ritm de viata, un joie de vivre, un modus vivendi. Frumos, gustos, luminos, prietenos, zgomotos, chiar pacatos. Ne-am propus sa cream dependenta de gust, de miros, de sunet. Totul intr-un mod natural. Asa cum este sud-americanul: spontan, antagonic, dar in acelasi timp complementar.
N-a fost greu sa ne decidem. Am baut un vin in spatiul ales, ne-am imaginat acorduri braziliene si deja papilele gustative ne-au cerut un chili con carne sau ceviche din Peru. Chile a avut presedinte japonez timp de 10 ani. Noi completam fineturi asiatice cu exoticul. Asadar, am decis un stil eclectic, dar pornind de la libertatea pe care ne-o inspira stilul sud-american.
Un tur pe la Biutiful By The Lake
Mihai: Biutiful By The Lake este o gradina suspendata deasupra apei, o gradina care se integreaza perfect in natura. Pentru aceasta, am optat pentru un design minimalist, potentand si lasand natura sa intervina.
Pentru ca spatiul este in stransa legatura cu apa, fie ca vorbim despre barca rasturnata de deasupra barului central care ne invita intr-o lume intoarsa invers, o Arca a lui Noe care strange alaturi de ea diferite tipologii de oameni, ori de pestii ce inoata in aer transformati in obiecte industriale, cu o geometrie clara, am folosit preponderent elemente specifice apei. Tavanul si jaluzele laterale orizontale sunt retractabile si deschid astfel locul catre apa, dar si feresc de intemperii, avand in vedere curentii mari de aer adusi de lac catre mal.
In interior regasim piese de mobilier Patricia Urquiola, Philippe Stark, Ronan & Erwan Bouroullec, dar si piese de mobilier desenate de mine si realizate in atelierul nostru. Iar daca vorbim despre piese manufacturate sau in editie limitata, podeaua din fata barului central este realizata din ceramica produsa manual la Manchester. Biutiful By The Lake este proiectul cu care am castigat marele premiu Restaurant & Bar Design Awards, in 2015, la categoria UK & International Category.
Peisajul HoReCa din Ro
Mihai: HoReCa, desi inca se afla la nivel de pionierat in Romania, este in grafic. Tara noastra este pe harta Europei din punct de vedere al designului, conceptului, evenimentelor, al vietii de noapte. Grupul nostru demonstreaza asta prin Marele Premiu Restaurant & Bar Design Awards obtinut dupa selectia a 1.000 de proiecte din toata lumea.
Piata romaneasca nu ofera distinctii, dar e de ajuns sa faci parte din grupul jucatorilor ca sa simti concurenta acerba. Aceasta a stimulat investitia, dar si atitudinea profesionista incepand de la design, pana la constructia meniului. De aici nevoia de schimbare, de inovatie.
Nicaieri in lume nu se schimba atat de des designul si meniul si nu exista atat de multe concepte de eveniment. Nu mai indrazneste nimeni sa deschida un club, un bar, un bistro, daca nu acopera toate nevoile consumatorului din nisa vizata, de la sunet, muzica, eveniment, pana la gustul berii. Totul trebuie livrat la superlativ si investitia sa fie pe masura.
Cele mai mari dificultati
Dani: Una dintre cele mai mari dificultati cu care se confrunta businessul HoReCa in acest moment o reprezinta forta de munca sau, mai bine spus, lipsa acesteia. Sunt din ce in ce mai putini oameni pregatiti corect sau macar dispusi sa investeasca in pregatirea lor, sa ramana si sa activeze in acest domeniu pe termen lung.
Componenta de promovare
Dani: La fel ca si pentru restul locatiilor Fratelli Grup, Uanderful, Fratellini si toate locatiile Fratelli atat din Bucuresti, cat si din tara, comunicarea o facem cu resurse interne, cu echipa noastra de comunicare, pe canalele noastre de comunicare. Cel mai bine functioneaza pentru noi comunicarea organica, cea pe care o fac natural cei care ne calca pragul, oaspetii nostri. Aceasta este generata de locatie, de design, de echipa, de servicii, de experienta.
Acum, comunicarea e mai mult focusata pe Instagram, Instastories. In trecut Faceboook a fost canalul pe care ne-am bazat, acum functioneaza mai mult ca un site, din care oaspetii isi iau informatii generale despre adresa, despre program, numar de rezervare, site-ul propriu-zis functionand ca o carte de vizita online.
Cele mai importante invataturi
Dani: In primul rand, trebuie sa ai curaj. E un business cu multa adrenalina, cu suisuri si coborasuri. E un business complet si asumat, pe care eu cel putin l-am simtit dintotdeauna. Tin minte ca la 20 de ani am vazut filmul Cocktail. Si tin minte ca atunci am spus familiei mele: la 30 de ani vreau sa am si eu un bar ca asta.
De afacerea asta trebuie sa te tii constant si sa-ti placa. In momentul in care esti motivat doar de bani, faci greseli. Pentru ca in acest domeniu trebuie sa ai o doza de rabdare si toleranta foarte mare, sa intelegi lucruri mai mult decat in alt business, indiferent de tipologia clientului care iti calca pragul, clienti corporate versus clientii de club. Si trebuie sa te asiguri ca experienta pe care o primeste clientul martea trebuie sa aiba aceeasi calitate ca cea pe care o primeste sambata si invers.
Ce poate fi mai frumos decat o promisiune facuta la 20 de ani si implinita la termen? Poate angajamentul ca-ti vei construi un local la fel de frumos ca in filmul "acela". Sau poate momentul cand realizezi ca un restaurant bun e, inainte de orice altceva, o promisiune facuta clientilor. Una pentru care trebuie sa muncesti zi de zi.
Intr-o serie editoriala realizata alaturi de Selgros Romania, vizitam indeaproape localurile care ii gazduiesc pe cei mai profesionisti si pasionati. De bunataturi.