Grow Up Romania și o misiune: Bucureștiul child-friendly

Grow Up Romania și o misiune: Bucureștiul child-friendly

Misiunea grupului de parinti Grow Up Romania este aceea de a face din orasul Bucuresti unul child-friendly. Pentru asta insa, ne spun fondatoarele miscarii, este nevoie ca orasul sa fie, in primul rand, human-friendly. Initiativa Grow Up, asadar, a luat nastere in 2016. Alma, Adelina, Dana si Iulia discutau pe un forum online pentru parinti. 

Conversatii despre masini parcate pe trotuare, lipsa de toalete publice in parcuri cu loc de schimbat scutecele bebelusilor, lipsa de rampe sau lifturi pentru carucioare in mijloacele de transport in comun.

A urmat o serie de proiecte prin care au incercat sa faca orasul in care traiesc mai bun, mai potrivit pentru cresterea copiilor. Printre acestea, campania #parcheznublochez, prin care soferii neatenti, grabiti sau, dupa caz, mai nesimtiti, erau rugati sa nu mai parcheze in felul in care o faceau. 

Am realizat o serie de flyere prin care apelam la bunavointa soferilor care au parcat neregulamentar pe trotuare, ocupand astfel spatiul pentru pietoni 

Cele mai mari lupte care se dau in munca civica, ne spun fetele, sunt mentalitatea oamenilor, respectiv birocratia si lipsa de transparenta si comunicare cu si intre institutiile competente. Sunt lupte dure, dar e bine ca are cine sa le poarte. Mai multe, in interviul de mai jos. 

 

Echipa Grow Up Romania

In echipa noastra toata lumea isi pune skill-urile la contributie, fiecare ajuta cand poate si cu ce poate:

Iulia Groves - design grafic (ea este in spatele identitatii Grow Up si a materialelor grafice - design website, design flyere si postere).

Alma Cazacu - montaj & productie video (a realizat video-urile de promovare ale campaniilor "Obstacole Urbane" si "Strange dupa cainele tau").

Dana Ostacie - project management (organizare task-uri, comunicare) .

Adelina Oane - sales, marketing online, organizare evenimente, networking.   

Cristina Cioaba & Andra Django - PR, comunicare (blog, social media, promovare campanii).

Am reusit sa strangem in jurul nostru pe pagina de Facebook 1500 de sustinatori, o comunitate minunata de parinti si cetateni cu spirit civic, ca noi. Yey! E important de retinut ca oamenii se pot implica civic cu acele cunostinte pe care deja le au, atat cat timpul le permite.

 

 

Inceputurile

In decembrie 2016, pe un grup online de discutii intre parinti. Din diverse conversatii despre masini parcate pe trotuare, lipsa de toalete publice in parcuri cu loc de schimbat scutecele bebelusilor, lipsa de rampe sau lifturi pentru carucioare in mijloacele de transport in comun, spatii de joaca publice deteriorate si murdare, intre noi patru (Adelina, Alma, Dana si Iulia) s-a legat o prietenie motivata de dorinta puternica de a construi un Bucuresti child-friendly.

Am putea spune ca motivele care au dus la mobilizarea noastra civica au fost toate acele lucruri mici, "invizibile", neglijate de autoritati care iti strica ziua atunci cand incerci sa te bucuri alaturi de copii in parc sau cand vrei sa ajungi la timp in partea cealalta a orasului.

 

Proiecte speciale

Toate proiectele Grow Up Romania au ca scop rezolvarea problemelor urbane identificate si validate cu un grup mai mare de parinti (detalii aici) si construirea unui mediu prielnic familiilor, avand ca focus spatiile verzi, locurile de joaca si accesibilitatea. Am ales sa inaintam (cel putin momentan) cu pasi mici, realizabili, sa schimbam lucrurile in bine putin cate putin, atat cat ne sta in putere si ne permite timpul.

Proiectul cu rata cea mai mare de raspuns din partea comunitatii de parinti este Campania #parcheznublochez . Am realizat o serie de flyere prin care apelam la bunavointa soferilor care au parcat neregulamentar pe trotuare, ocupand astfel spatiul pentru pietoni. Acestia sunt rugati sa lase macar 1 metru liber pe trotuar, ca sa aiba loc de trecere 1 carucior care are latimea de aprox. 90cm. Legal este necesar sa lase 1,80m, dar stim ca nu sunt suficiente locuri de parcare in oras si vrem sa gasim un echilibru intre nevoile pietonilor si cele ale soferilor.

Insa si campania nou lansata "Strange dupa cainele tau" se bucura de un real succes. Intotdeauna apelam la bunul simt al cetateanului, la informarea lui corecta, la dorinta de a contribui prin actiuni simple la un oras in care sa ne simtim cu totii confortabil

Ar mai fi de mentionat si proiectul "Obstacole Urbane" in care continuam sustinerea unor trotuare pe care poti circula civilizat cu un carucior de copil, fara masini parcate, gropi, stalpi sau borduri inalte.  

 

Provocari

"Luptele" cele mai dificile sunt cu:

1. Mentalitatea oamenilor. Este foarte greu sa motivezi lumea sa iasa din zona de confort, sa gandeasca pe termen lung si sa ia in calcul si oamenii din jurul lor atunci cand actioneaza. Fara nicio repercusiune legala, multi isi parcheaza masinile pe trotuare si pe trecerile de pietoni, multi lasa murdarie in jurul lor si vandalizeaza bunurile publice.

Ne bucuram insa ca o masa din ce in ce mai mare de oameni a devenit mai responsabila, incepe sa arate cu degetul, sa traga de maneca, sa nu mai ramana pasivi in fata ilegalitatilor, a abuzurilor sau a lipsei de respect. Este nevoie de o activare a acestor cetateni responsabili, sa sesizeze problemele din jurul lor si sa insiste pentru solutii de lunga durata.  

2. Birocratia si lipsa de transparenta si comunicare cu si intre institutiile competente. Orice comunicare mai prietenoasa si mai deschisa am incercat sa avem cu cu Primariile de Sector, am primit tot acel raspuns standard - "sigur, facem" si atat. Ne-am oferit sa "donam" grafica noastra si voluntariat pentru o campanie realizata in colaborare cu Politia Locala, fara succes insa.  

Sunt multe zone in care este nevoie de un efort colaborativ intre Primarie, ADP, Politie, Apa Nova, RATB, Administratia Strazilor - acolo e cel mai usor sa paseze problema celuilalt si sa amane rezolvarea. Este nevoie de multa comunicare si deschidere, mai ales cu grupurile civice care incearca sa ajute autoritatile, sa le usureze munca.   

 

Resursele organizatiei

Pentru ca suntem un grup civic, fara entitate juridica inca, ne-am finantat din surse proprii.  Ne dorim sa avem forme legale, adica urmatorul pas este sa transformam grupul intr-un ONG, pentru a avea mai multa forta si a reusi sa accesam mai usor fonduri pentru proiectele urmatoare.  

Sfaturi de infiintare a grupului si obtinere de fonduri am obtinut de la CeRe, FunkyCitizens si Fundatia Comunitara Bucuresti, organizatii care sustin cu tarie implicarea civica in capitala.  

 

Implicarea civica la romani

Scopul nostru final – de a avea un Bucuresti child-friendly, un oras prietenos pentru parinti si copii – este unul foarte complex. Pentru a-l putea atinge este nevoie de o miscare de forte si o colaborare a autoritatilor locale, a ONG-urilor, a grupurilor de initiativa civica, a cetatenilor. Este nevoie de solutii fezabile executate corect, de bani si de timp.

Asadar, oscilam intre descoperiri si dezamagiri, idei minunate si sperante spulberate, solutii puse in practica, reusite si infrangeri.  

Motivatia noastra nu se naste din frustrare, furie sau neputinta fata de un sistem invechit, lenes si ignorant fata de problemele pe care le identificam, ci pentru ca observam si constientizam amploarea influentei pe care mediul in care cresc copiii nostri il are asupra lor. Si ne dorim un mediu de trai mult mai bun pentru copii, dar si pentru noi adultii.

Ne bucuram sa vedem cum se formeaza o comunitate din ce in ce mai mare de oameni implicati, carora le pasa de orasul lor.  

 

Recrutare?

Cautam persoane care doresc sa schimbe in bine orasul. Deocamdata ne concentram pe Bucuresti, dar ne bucuram daca miscarea se extinde si in restul tarii. Primim solicitari de consiliere si ajutor si din alte orase. De obicei ne adresam parintilor, dar nu numai. Un oras child-friendly e in primul rand human-friendly.

In viitorul apropiat vrem sa crestem notorietatea miscarii, astfel incat sa ni se alature cat mai multi locuitori ai orasului. Proiectele noastre permit si actiuni pe cont propriu, adica le publicam pe site si cine doreste poate sa-l "copieze" trimitand o sesizare similara sau aducand informatii utile pentru continuarea unui proiect aflat in desfasurare.

Oferim exemple de buna practica, pas cu pas, pentru cetateni implicati. Oferim gratuit toate materialele realizate de noi, flyere si postere in format PDF gata de tiparit sau ajutam cu tiparirea lor in cantitati mai mari. Si speram sa avem cat mai multe rezultate vizibile in timp.

 

Planuri de dezvoltare

In cei doi ani de existenta am incercat sa deschidem un dialog cu autoritatile, sa-i motivam pe cei din jur sa se poarte mai civilizat si sa depuna sesizari atunci cand intalnesc nereguli, sa promovam conceptul de child-friendly city, sa educam si sa informam.

Si vom continua sa facem asta! Cumva intre joburi, copii si viata sociala ne gasim si timp pentru a schimba lucrurile in bine in orasul in care traim. Fiecare pas in directia potrivita, oricat de mic, conteaza!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related