Mindset este un spatiu de dezbatere care, in esenta, te face mai destept. Cuprinde doua dimensiuni. In primul rand, dezvolta solutii practice bazandu-se pe psihologia consumatorului si economia comportamentala. In al doilea, ofera un spatiu de dezvoltare cognitiva si intelectuala. Fondatorul acestui loc magic este Nansi Lungu, analist comportamental la Bitdefender si profesor la Facultatea de Psihologie din cadrul Universitatii Titu Maiorescu.
Proiectul Mindset a pornit fara vreo resursa, insa forma pe care a capatat-o intre timp se datoreaza (si) unei investitii de 60.000 de euro. Florin Talpes si Bitdefender sunt sustinatorii Mindset.
Avem dezbateri pentru publicul larg si dezbateri pentru cei din interiorul clubului nostru. Dezbaterile pentru publicul larg sunt teme diverse legate de popularizarea stiintei in special. Dezbaterile in interiorul clubului sunt mai degraba legate de o cunoastere aprofundata a comportamtentului uman.
Se joaca si jocuri acolo, dar cu un scop. De pilda, Mafia.
Folosim unele jocuri si pentru studiul comportamentului uman in anumite conditii. Vrem sa dezvoltam o comunitate bazata pe cunoastere
Echipa fondatoare
Suntem o echipa multidisciplinara aproape cat o comunitate. Avem oameni din zona economiei comportamentale, psihologi, sociologi, oameni de marketing, terapeuti, profesori, oameni din zona digitala etc. Si o echipa entuziasta de studenti voluntari. Eu sunt coordonator al acestei echipe si sunt analist comportamental la Bitdefender si professor la Facultatea de Psihologie din cadrul Universitatii Titu Maiorescu.
Cum ati inceput, care sunt temele
Cu multi ani in urma (vreo 12) am inceput sa tin intalniri cu studentii, in afara intalnirilor de la curs. Abordam diverse teme (de la teorii de economie comportamentala la fizica cuantica, de la teme de psihanaliza la discutii despre fericire); o faceam mai degraba pentru satisfactia discutiei in sine.
De asemenea, reconstruiam experimente simple sau ne gandeam cum sa reconstruim experiemente psihologice si sociale mai complexe. Apoi, ne jucam, socializam. Intalnirile noastre se terminau invariabil dupa 7-8 ore. Nu a durat mult pana cand oamenii din diverse domenii ni s-au alaturat.
Mixtul interdisciplinar il vad in continuare ca fiind o modalitate deosebit de benefica in a aborda cunoasterea lumii sau rezolvarea de probleme practice. Apoi, am vazut ca putem duce lucrurile spre cercetare mai serioasa. De la intrebarile noastre (eg. Cum iau oamenii decizii? De ce risca oamenii? Ce fel de profil au cei care cumpara un anumit lucru? Sunt toti oamenii obedienti?) au inceput sa apara raspunsuri diferite si am simtit nevoia sa construim ceva mai complex.
Asa ca ne-am gandit ca ar putea exista un spatiu in care:
1) Sa se cerceteze despre comportamentul oamenilor in lumea reala.
2) Un spatiu in care oamenii sa beneficieze de diverse activitati care sa mentina sau sa creasca performanta intelectuala.
Astazi Mindset cuprinde ambele dimensiuni: 1. Dezvolta solutii practice bazandu-se pe cunoasterea oferita de stiintele cognitive, psihologia consumatorului, economie comportamentala. 2. Ofera un spatiu de dezvoltare cognitiva si intelectuala.
Resursele necesare
Proiectul initial nu a avut nico resursa materiala. Atunci cand discutiile s-au extins a trebuit sa cautam locatii mai incapatoare.
Proiectul Mindset asa cum arata astazi a pornit de la o sponsorizare de 60.000 de euro. Existenta unui spatiu bine ales este importanta. Am cautat o locatie care sa indeplineasca mai multe conditii.
Sa fie casa (am dorit ca spatiul sa fie unul care sa stimuleze ideea de comunitate, apropiere, intimitate). Sa fie loc in care sa poti avea o discutie cu un numar mare de oamenii. Spatii de creativitate (spatii in care te poti retrage, o superba terasa). Spatiu de lucru, spatii de joaca, o mica bucatarie, echipamente, carti, abonamente.
Parteneri
Principalii sustinator este Florin Talpes si Bitdefender. Dezvoltam o retea de parteneri, caci interesul pentru rezultatele noastre legate de economie comportamentala si psihologia consumatorului este prezent in orice companie.
Dezbaterile Mindset
Trebuie sa facem o distinctie: avem dezbateri pentru publicul larg si dezbateri pentru cei din interiorul clubului nostru. Dezbaterile pentru publicul larg sunt teme diverse legate de popularizarea stiintei in special. Dezbaterile in interiorul clubului sunt mai degraba legate de o cunoastere aprofundata a comportametntului uman.
Temele din interiorul grupului au aplicabilitatea practica in dezvoltarea de produse, marketing, social, politic, HR, team management, predictii si decizii etc. Prin intermediul psihologiei si economiei comportamentale sa ajutam la dezvoltarea companiilor. O parte din rezultatele obtinute le comunicam si publicului larg atunci cand tema o permite.
Temele vor fi comunicate in avans, insa uneori apar invitati surpriza care schimba ordinea programului. Pregatim chiar acum programul pe luna viiitoare.
Jocuri si alte activitati
Asa cum spuneam, structura Mindset are 2 componente: 1. Companie care se ocupa de oferirea de solutii in ceea ce priveste psihologia consumatorului si economia comportamentala. 2. Mental Spa - un spatiu in care dezvoltam activitatii care se adreseaza cresterii perfomantei intelectuale. In cadrul acestui spatiu dezvoltam si o comunitate bazata pe cunoastere.
Atunci cand vrei sa integrezi multidisciplinar si sa creezi si o comunitate, iti trebuie neaparat o zona de jocuri/socializare. Folosim unele jocuri (cum ar fi Mafia) si pentru studiul comportamentului uman in anumite conditii. Vrem sa dezvoltam o comunitate bazata pe cunoastere.
Mindset este si un mental spa (un spa a carui activitati se adreseaza cresterii performantei mintii) dar in primul rand este o companie orientata spre studiul studiul comportamentului consumatorului.
Misiune
Consider ca singura sansa autentica pe care o sa o avem in viitor va fi legata de mintea si cunoasterea pe care le posedam. Romania nu are multe locuri in care sa poti sa ai sansa de a gandi, de a dezbate, de a pune probleme, de a ti dezvolta capacitatile de analiza, de a-ti imbunatati modul in care iei decizii sau faci predictii etc.
Cred ca lumea devine un spatiu al cunoasterii profunde, al cunoasterii multidisciplinare. Mindset se doreste a fi un astfel de spatiu. Un spatiu in care sa vina oamenii cu teme interesante de dezbtere si cercetare din toate zonele. Un spatiu de idei alternative din care sa pleci spunand: "nu mi imaginam asta.... cred ca privesc cu alti ochi". Nu am niciun dubiu: fara minti active, curioase, flexibile nu avem ce cauta in lumea de maine.
Editiile cele mai bune de pana acum
In general, se genereaza foarte multe idei, invitatii sunt asaltati cu intrebari, dezbaterile sunt cu adevarat aprinse. Numai luna trecuta am avut 4 invitati (Oana Dobre, Catalin Tenita, Alex Balan, David Oprea care au tinut asistenta pana noaptea tarziu. Discutiile au fost programate 2 ore si trecusera 5 ore si oamenii inca discutam cu patos. Nu ne promovom aproape deloc. Insa o vom face. Functioneaza deocamdata discutia din aproape in aproape.
Abonamente
Exista abonamente (chiar mai multe tipuri). Pentru publicul larg 150 lei/luna abonamentul de baza - 6 intalniri (4 prezentari, 2 de socializare si joc). La prezentari se vine si in sistem single entry caci sunt foarte multe persoane care doresc sa participe si din afara comunitatii.
Avem cursuri si traininguri de psihologia consumatorului, teoria deciziilor, poker si psihologie, proiectii si dezbateri, grup de psihanaliza, grup de dezvoltarea personala, avem pana si o seara a fetelor. Si pregatim mult mai multe. Priviti-le ca pe activitati ale unei comunitati. Insa cunoasterea fundamentata se afla in spatele acestor lucruri. Iar acolo avem un grup care cred ca isi face treaba bine.
Companiile insa primesc un program separat care vizeaza zona de dezvoltare a produselor, inovatie, psihologia consumatorului, HR etc. La nivel de business cred ca oferim cele mai interesante solutii legate de problemele clientilor nostri. Comportamentul uman este de multe ori irational, este complex, iar noi functionam perfect ca un complementar al marketingului.
Intarirea imaginii brandului prin strategii comportamentale, sublinierea erorilor de strategie din punct de vedere comportamental, detectarea disonantelor din mesaje, care pot conduce la o slaba retinere a acestora sau scade awarenessul brandului, crestem efectele experentiale ale produselor, optimizarea indicatorilor emotionali intr-o campanie, pentru o mai buna retinere si un mai mare interes pentru brand, evidentierea comportamentelor care produc trecerea de la o marca la alta, dezvoltarea unei analize a comportamentului de cumparare, pornind de la ideea ca memorarea constienta nu produce decat efecte marginale in comportamentul de cumparare.
Toate astea sunt cateva din zonele in care ideile noastre si-au facut efectul la nivelul companiilor cu care lucram.