În 2017 comunicarea politicienilor români în socia media s-a intensificat, cel mai folosit canal fiind Facebook, care este și cel mai popular canal de social media din România. Acesta a fost dominat în anul protestelor de stradă, al schimbărilor guvernamentale majore dar și al modificărilor Codului Fiscal, de către politicieni cu experiență: președintele Klaus Iohannis, fostul premier, Victor Ponta și primarul Capitalei, Gabriela Firea, conform unei analize realizate de Point Public Affairs împreună cu Webstyler.
Raportul este realizat prin analiza conținutului postat în rețeaua de socializare de către aproximativ 50 de politicieni români în perioada 1 ian – 31 dec 2017. Politicienii incluși în acest raport au fost selectați prin prisma următoarelor coordonate: apartenența la o structură politică, deținerea unei pagini pe Facebook, precum și indexarea paginii lor pe Facebrands PRO.
Astfel, pe primul loc se află președintele Klaus Iohannis cu 1,8 milioane de fani, urmat de Victor Ponta cu 813.000 fani și Gabriela Firea cu 487.000. Cel mai mare engagement pe pagină, adică numărul total de interacțiuni (like-uri, comentarii și share-uri la postări) îl are președintele Iohannis cu un număr de 2,9 milioane de interacțiuni, urmat de Dacian Cioloș cu 1,8 milioane de interacțiuni și de Gabriela Firea cu 918.000. Cel mai mare engagement raportat la numarul de fani îl are Cristian Ghinea, cu 700.000 de interacțiuni și 51.000 de fani.
Dacian Cioloș este cel care a câștigat cel mai mare număr de fani în 2017 (114.000), urmat de Klaus Iohannis (105.000) și de Sorin Grindeanu (58.000), ca urmare a contextului politic prin care a devenit premier pentru șase luni.
Nici primarii nu stau departe de Facebook. Gabriela Firea conduce cu 487.000 de fani și 978.000 de interacțiuni, urmată de Emil Boc cu 76.000 fani și 418.000 interacțiuni și de Mihai Chirică cu 65.000 fani și 365.000 interacțiuni.
Cele mai populare postări, judecând după numărul de interacțiuni, vin de la Klaus Iohannis și de la Dacian Cioloș, politicienii cu cel mai mare engagement pe pagină. Astfel postarea lui Iohannis prin care anunța că participă la proteste în ziua de 22 ianuarie 2017, a strâns un număr total de 216.000 interacțiuni. Următoarele postări aparțin lui Iohannis și lui Cioloș și vin în contextul deciziilor luate de Cabinetul Grindeanu pe 31 ianuarie 2017.
Conform Facebrands PRO, la sfârșitul anului 2017, în România erau 9,6 milioane de utilizatori pe Facebook, ceea ce reprezintă o rată de penetrare a canalului de 49% raportată la total populație și 66,7% penetrare printre internauți. Facebook este rețeaua cu cel mai mare număr de utilizatori din România. Pe celelalte rețele sociale aflate la distanță mare ca număr de utilizatori activi, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, politicienii români au o activitate insignifiantă.
„Principala concluzie care se desprinde din analiza cifrelor de mai sus este că politicienii români văd potențialul rețelei și se folosesc de asta tot mai mult cu fiecare an. Alegerile prezidențiale din 2014 constituie momentul conștientizării că modul în care se comunică în rețea are impact. De atunci, an de an, numărul politicienilor români care au ales să comunice pe Facebook este tot mai mare. Cifrele mai arată că noul val de politicieni folosesc eficient rețeaua generând engagement mai mare raportat la numărul de fani, semn că mesajul lor ajunge la un public mai mare decât baza lor de fani. Cu siguranță anul electoral care se apropie va genera o dinamică în social media pentru a ajunge la electorat”, a explicat Laura Florea (Managing Parner Point Public Affairs).