[Unde esti, brandingule?] Iosif Oprescu (Logo Bigger): Mi se pare foarte interesant modul in care protestatarii au reusit sa impuna un brand social: #rezist

[Unde esti, brandingule?] Iosif Oprescu (Logo Bigger): Mi se pare foarte interesant modul in care protestatarii au reusit sa impuna un brand social: #rezist

#Rezist comunica simbolic, are puterea de a relationa personal cu oamenii, are fani si hateri, observa Iosif Oprescu, Owner Logo Bigger. Si daca ne intoarcem la brandurile comerciale, unul din trendurile cele mai importante care le influenteaza este presiunea sociala. Disponibilitatea de a accepta mesajele pur comerciale este in declin, iar brandurile trebuie sa includa in mesajul lor tematici sociale, umaniste

Am incredere in brandurile care se implica social. Cred ca viitorul le apartine celor care isi propun ca pe langa profit sa influenteze pozitiv si sa contribuie la evolutia comunitatii in care activeaza. 

Iosif Oprescu are si doua predictii pentru viitorul apropiat, legate de cumparaturile online, care schimba regulile jocului: Nu mai ai posibilitatea sa testezi un produs nou, sa-l gusti si sa-l atingi. Si atunci, brandurile consacrate isi vor consolida pozitia, pentru ca decizia de achizitie se va face in baza experientelor anterioare, iar retailerii au ocazia sa-si promoveze brandurile proprii.

 

Brandingul in vremuri tulburi

Vremurile tulburi au avut, totusi, o influenta benefica, fiindca reprezinta oportunitati pentru cei temerari, care se bucura de o oarecare abilitate in a accesa finantari. In ultima perioada am fost implicati in mai multe proiecte de branding care au beneficiat de sustinerea unor institutii de creditare internationale.

Cred ca afacerile romanesti s-au maturizat suficient de mult, incat sa aprecieze plus valoarea adusa unui produs de branding.

De asemenea, sunt suficient de multi oameni ambitiosi care vor sa construiasca ceva durabil si competitiv. In sensul asta, sunt optimist si cred ca spre sfarsitul anului acesta sau inceputul anului viitor o sa vedem mai multe branduri romanesti care vor scoate capul din agentiile de branding si vor incepe sa comunice curajos.

 

Identitatea de brand. Ce cred oamenii si ce inseamna

Clientii sunt foarte diferiti. Vorbim atat despre grupuri cu multa experienta, care au invatat sa includa brandingul in strategia lor de business, cat si despre oameni de afaceri fara prea multe MBA-uri, dar cu instincte bune, care simt ca pot vinde mai scump un produs caruia ii asociaza o poveste. Este interesant si provocator sa lucrezi cu ambele tipologii.

Benefica pentru industrie este si calitatea competitiilor pentru logo-uri publice de a aduce in dezbatere subiecte ca brandingul si identitatea. Nu m-as pronunta, in schimb, referitor la brief-uri si criteriile de selectie a castigatorilor, intrucat noi nu suntem implicati in astfel de proiecte.

 

Explicarea conceptelor de branding

Procesul de invatare si educare este continuu si functioneaza in ambele directii. Asa cum noi invatam constant de la clientii nostri despre modul in care afacerile lor functioneza, la fel si noi, avem ocazia sa facem din cand in cand pledoarie pentru branding.

Am observat, insa, ca nu este foarte eficient sa te duci tu spre client. Lucrurile merg mult mai usor daca exista o nevoie constientizata. Atunci putem, intr-adevar, sa lucram eficient.

Antreprenorii care nu sunt constienti de valoarea brandingului, probabil ca nu sunt dispusi sa investeasca intr-un proiect coerent si, cel mai probabil nu vor deveni clienti. 

Dorinta de a construi un brand este un semn al evolutiei si maturitatii unei afaceri.

Acum, eu am o teorie, care nu se bazeaza pe niciun studiu. Nevoia de a construi branduri transcede nevoile economice. De cand lumea, oamenii ambitiosi, isi doresc sa lase ceva in urma lor. Brandingul satisface aceasta nevoie primordiala de a realiza ceva durabil si valoros. Un brand bine facut este asemeni unei case bine construite. Se vor bucura mai multe generatii de ea.

 

Evolutia agentiei. Schimbari

In ultimii ani focusul nostru a fost pe cresterea calitatii proiectelor livrate. Si cum bine stim, calitatea este greu de atins, fiindca presupune implicarea unor resurse valoroase: atat financiare, cat si de timp.

Un lucru nu s-a schimbat si sper sa ramana constant: entuziasmul pe care ti-l ofera un proiect reusit. Pe de-o parte, munca depusa pentru un proiect bun este mai grea. E dificil sa convingi un client sa faca o sedinta foto pentru a avea imaginea perfecta pentru ambalajul lui, e mai ieftin si mai rapid sa cumparam o fotografie aproape buna. Dar odata facut acest pas, rezultatele sunt cele care ne fac sa mergem mai departe.

Bucuria pe care o ai atunci cand vezi la raft un produs la care ai muncit si satisfactia simtita fata de rezultatul final sunt sentimente incomparabile.

 

Clienti noi

Noi suntem norocosii beneficiari ai unor colaborari cu clienti cat mai diferiti.  Avem in portofoliu proiecte de branding pentru firme multinationale care dezvolta branduri in Romania, pe care ulterior le exporta, dar avem si clienti aflati la inceput de drum. Noi vrem sa le fim utili si unora si altora. Daca vine la noi un client care vrea sa faca un suc de catina, il ajutam cu drag. Mai ales ca o sa facem o infuzie de vitamine in agentie.

Printre proiectele noastre recente se numara rebrandingul pentru Pieptosu’ si package design-ul Melissimo.

 

Start up-uri & afaceri de familie

Da. Avem clienti care sunt la inceput. Ne place energia cu care antreprenorii compenseaza lipsurile de toate felurile. Credem ca este de datoria noastra sa ne implicam in cresterea unor potentiale branduri.

Bugetele clientilor de start-up sunt mai mici, dar si nevoile lor sunt mai putin complexe. Astfel de proiecte au sansa de a se materializa daca antreprenorii stiu ce vor. Claritatea proiectului este esentiala.

 

Cerinte. "Vreau si eu un logo pentru noul site"

Pe noi ne cheama Logo Bigger pentru ca stim ce vor clientii. Completam brief-urile impreuna cu clientii nostri. Avem situatii in care clientul isi doreste schimbarea brief-ului dupa ce am parcurs cateva etape din proiect. Nu avem un raspuns standard. Stam de vorba cu omul, intelegem de ce isi doreste sa faca o schimbare de strategie. Uneori sunt motive obiective, alteori, e vorba doar despre nesiguranta.

 

Cum a evoluat brandingul in Romania 

Au aparut proiecte frumoase. Aduceti-va aminte de unde am pornit cu brandurile in Romania. Cred ca mai avem foarte mult de lucru. Nu ma refer neaparat la marile branduri care sunt coordonate de directori de marketing experimentati, care isi permit agentii de branding, de advertising, de PR, Social media etc etc.

Nu poti sa construiesti un brand puternic daca iti lipseste cultura vizuala. O plimbare pe strazile orasului ne arata care este nivelul nostru actual de educatie vizuala.

 

Proiecte care ti-au atras atentia

Mi se pare foarte interesant modul in care protestatarii au reusit sa impuna un brand social: #rezist. Are toate calitatile unui brand de succes. Comunica simbolic, are puterea de a relationa personal cu oamenii. Are fani si hateri.

 

Trenduri

Am incredere in brandurile care se implica social. Cred ca viitorul le apartine celor care isi propun ca pe langa profit sa influenteze pozitiv si sa contribuie la evolutia comunitatii in care activeaza. Nu putem sa vorbim despre viitor fara sa ne gandim la investitii.

Comportamentele noastre de consum influenteaza major existenta brandurilor. Cumparaturile online schimba regulile jocului. Nu mai ai posibilitatea sa testezi un produs nou. Nu mai ai ocazia sa-l gusti si sa-l atingi. Astfel, vad posibile cateva reactii:

  1. Brandurile consacrate isi consolideaza pozitia, pentru ca decizia de achizitie se va face in baza experientelor anterioare, iar disponibilitatea consumatorului de a risca e mica.
  2. Retailerii au ocazia sa-si promoveze brandurile proprii. Cred ca vor creste vanzarile de private labels odata cu cresterea vanzarilor online.
  3. Tot mai multi oameni citesc eticheta si aleg produsele in consecinta. Aici e posibil sa avem placuta surpriza de a observa cresterea produselor care ofera cu adevarat calitate.

 

Influenta digitalului

Vad mai curand o influenta indirecta a mediului digital asupra brandingului. Evolutia tehnologica ne influenteaza tuturor stilul de viata. Brandurile si comunicarea se vor adapta la noile tipuri de comportament. Comunicarea simbolica va tine pasul si se va adapta, de asemenea, la aceste noi realitati:

-              Timpul pe care il alocam pentru a parcurge informatia s-a scurtat. Comunicarea trebuie sa se intample foarte repede. Acest lucru se aplica si in cazul brandingului de produs. La raft am multe oferte si putin timp sa aleg. Fie stiu exact ce vreau si atunci, branding-ul si-a facut deja treaba, fie trebuie sa ma decid in cateva secunde.

-              Disponibilitatea noastra de a accepta mesajele pur comerciale este in declin. Brandurile trebuie sa includa in mesajul lor tematici sociale, umaniste. Ele trebuie sa rezolve problemele pe care consumatorii le considera importante.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related