Innovation Labs este un program de mentorat, dezvoltare de produs si experienta antreprenoriala, care aduce pe scena lor echipe tinere cu fondatori din zona de tehnologie digitala. Razvan Rughinis, prof la Facultatea de Automatica si Calculatoare si co-fondator, spune ca au pornit programul in 2013, cu 20 de echipe si 185 de participanti in Bucuresti. Si ca anul acesta au avut 109 echipe si 460 de participanti la nivel national. Cifre bune anul are.
Microsoft a fost primul finantator al Innovation Labs, in 2013, iar apoi Orange, un an mai tarziu, alaturi de care programul a progresat pana in ziua de azi. Cum se diferentiaza Innovation Labs de celelalte programe asemanatoare ne spune tot Razvan:
Primul diferentiator al programului este acest accent pe spiritul de laborator, de makers & shakers, care da energia creatoare a echipelor.
In 2018, au avut sapte directii de dezvoltare: startup-uri din zonele de Fintech, Agriculture, Smart Mobility, Smart City, Retail, Health & Lifestyle si Cyber Security; iar din experienta acumulata, se pare ca cel mai important atu al unui startup ar fi credinta (sic).
Echipa din spatele ideii trebuie sa creada cu toata puterea in validitatea ei, astfel incat sa ii determine si pe ceilalti sa faca acelasi lucru.
Contextul
Cel mai mare impact in crearea pre-acceleratorului Innovation Labs l-a avut parteneriatul si prietenia cu Andrei Pitis si Bogdan Iordache, impreuna cu care am fondat programul. Andrei avea deja viziunea unei re-orientari a tinerilor ingineri si programatori romani spre dezvoltarea de produs si proprietate intelectuala, mai degraba decat spre job-uri in outsourcing.
Inca din 2010 Andrei si-a propus sa construiasca un accelerator - iar Innovation Labs a aparut la intersectia dintre acest proiect si relatia sa cu Facultatea de Automatica si Calculatoare din Politehnica bucuresteana. Dupa prima editie Innovation Labs 2013, Andrei Pitis si-a inceput si aventura Vector Watch, un startup romanesc ce a redefinit reperele pentru tinerii din Automatica.
Bogdan a devenit co-fondator la How To Web si aceasta experienta, impreuna cu viziunea consolidarii ecosistemului romanesc de startupuri tehnice prin diversificarea traiectoriilor si stimulentelor, a stat la baza implicarii sale in pre-acceleratorul Innovation Labs.
Innovation Labs s-a lansat si cu sprijinul partenerilor din industrie – Microsoft a fost primul finantator in 2013, apoi Orange in 2014, alaturi de care am evoluat pana in prezent, precum si alte companii promotoare ale inovarii digitale care ne-au oferit sprijin financiar, mentorat si acces la tehnologiile lor si mediul lor de dezvoltare si testare.
Din 2015 am beneficiat si de parteneriatul strategic cu Romanian-American Foundation, alaturi de care am dezvoltat programul intr-o retea nationala de mentorat si dezvoltare de produse digitale inovative.
In ceea ce priveste istoria universitara a programului, din 1999 am inceput sa predau in Facultatea de Automatica si Calculatoare din UPB. Facultatea este o scoala, desigur, dar mai ales o comunitate de studenti, profesori, mentori si parteneri in industrie, care se intinde pe multe generatii.
Codul genetic al Innovation Labs contine cate putin din toate aceste comunitati profesionale, universitare si amicale pe care le-am consolidat impreuna in Automatica. De exemplu, comunitatea Academiei Cisco CCNA.ro a fost o sursa de inspiratie.
Culisele programului
Innovation Labs este un pre-accelerator, adica un program de mentorat, dezvoltare de produs si experienta antreprenoriala axat pe echipe tinere cu fondatori din zona de tehnologie digitala. Cele mai multe echipe se afla la prima lor experienta de dezvoltare de produs, de aceea dinamica programului este in primul rand orientata spre inserarea echipelor in ecosistemul de inovare digitala, mai degraba decat spre lansarea efectiva pe piata.
Ne-am asumat misiunea si provocarea sa inseram dezvoltarea de produs in cultura si educatia tehnica romaneasca, incepand din mediul universitar, care este foarte energic, inclinat spre experimentare si invatarea din eroare. Studentia este o fereastra de oportunitate pe care vrem sa o deschidem si spre inovarea digitala romaneasca.
Tinerii ingineri si programatori romani absolva universitatile cu perspective extraordinare de cariera si o reputatie globala de excelenta in zona IT&C; daca reusim sa adaugam si motorul dezvoltarii de proprietate intelectuala la acest echipament, dinamica inovarii si digitalizarii societatii romanesti se poate schimba radical. Acesta este pariul nostru pe termen mediu si lung.
Diferentiere
Innovation Labs este puternic orientat spre dezvoltarea tehnica si prototipare, spre crearea unui produs real care sa traduca o nevoie a utilizatorilor intr-o actiune si o solutie. Partenerii principali au un rol esential si prin accesul la tehnologiile cutting edge si mentoratul in zona tehnica, simultan cu cea de business. Primul diferentiator al programului este acest accent pe spiritul de laborator, de makers & shakers, care da energia creatoare a echipelor.
In ultimii ani am consolidat cateva directii specifice, aliniate cu prioritatile partenerilor si cu zonele fierbinti ale ecosistemului global de inovare. In 2018 am avut 7 directii de dezvoltare: Fintech, Agriculture, Smart Mobility, Smart City, Retail, Health & Lifestyle si Cyber Security.
Echipele sunt integral sustinute prin finantarea partenerilor din mediul privat, a partenerului strategic si prin implicarea universitatilor. Proprietatea intelectuala asupra prototipurilor si produselor dezvoltate in Innovation Labs este integral a echipelor, fondatorii avand libertatea totala de a initia parteneriate cu organizatiile care ii sustin si cu care se aliniaza.
Perioada cea mai intensa a programului este martie – mai. In martie avem Hackathonurile din fiecare oras, in care echipele isi prezinta ideile, isi consolideaza prototipurile initiale si conving juriul de potentialul lor de dezvoltare tehnica si inserare in piata. Cele mai convingatoare echipe intra apoi intr-o perioada de mentorat de trei luni.
In aceasta perioada, tinerii fondatori interactioneaza cu mentori din industrie si mediul de afaceri IT&C, atat in sesiuni directe 1-to-1 cat si in sesiuni de grup si dezbateri tehnice. Provocarea este sa aliniem pasiunea founderilor, abilitatile lor tehnice excelente, cu o echipa puternica in care sa fie si membri din zona de business si user experience, si cu orientare aici-si-acum pentru deciziile de dezvoltare, de rafinare a produsului si chiar de pivotare in functie de evolutia ideii si prototipului.
In mai, echipele vin in fata juriului programului si a posibililor lor parteneri si finantatori cu produsul in versiune minimala pe care l-au dezvoltat, si il prezinta in DemoDay – o intalnire la rascruce de drumuri si traiectorii pentru toti cei implicati.
Secretul succesului pentru aceasta perioada fierbinte de trei luni de dezvoltare de produs se afla insa si in activitatile anterioare Hackathoanelor din martie, si in activitatile ulterioare Demo Day. Innovation Labs este si un laborator de creare de idei si de echipe, deoarece noi atragem, pe filiere distincte, atat echipe cu antreprenori experimentati cat si echipe foarte tinere, la prima incercare de materializare a unei idei intr-un produs.
Avem scoli de vara in care conectam abilitatile tehnice cu viziunea dezvoltarii de produs, apoi sesiuni de Idea Jam, in care tinerii interesati experimenteaza cu formatul de pitch si definirea problemei, si activitati de formare a echipelor initiale care sa puna in miscare o idee pasionanta.
Dupa Demo Day, echipele beneficiaza de forme diverse de sustinere tehnica si de business. Cel mai important, Demo Day este un accelerator la exterior dar o comunitate in interior – asadar interactiunile dintre alumni, mentori, organizatori si participantii fiecarui an sunt materia prima pentru intensitatea experientei Innovation Labs.
Nevoi de startup. Top 3
In primul rand un startup trebuie sa aiba la baza o idee care raspunde unei nevoi sau preferinte reale, trebuie sa vina in intampinarea unei probleme actuale sau viitoare pe care sa o rezolve. Impactul este al doilea lucru de avut in vedere si depinde de relevanta preferintelor pe care le tinteste.
Cu cat problema pe care o adreseaza produsul este mai semnificativa, sau cu cat numarul de posibili consumatori este mai mare, cu atat startup-ul promite mai mult. Si probabil cel mai important lucru e ca echipa din spatele ideii sa creada cu toata puterea in validitatea ei, astfel incat sa ii determine si pe ceilalti sa faca acelasi lucru.
Mediul antreprenorial si statul roman
Ideea de la care a pornit Innovation Labs pleaca in principal de la conectarea ecosistemului antreprenorial si de inovare digitala la resursele puse la dispozitie de statul roman. In cazul nostru ne referim mai ales la resursele educationale din sistemul universitar, astfel incat prin Innovation Labs reusim sa oferim o valoare adaugata complementara invatamantului tehnic din mediul academic. Echipele inscrise in program lucreaza cu mentori de top din mari companii, invata si primesc feedback de la ei, si vad astfel cum se dezvolta produsele de la cap la coada.
Cateva cifre
Am pornit programul in 2013 cu 20 de echipe si 185 de participanti in Bucuresti, iar anul acesta am avut 109 echipe si 460 de participanti la nivel national.
Anul acesta premiul “Startup Excellence Award” a fost castigat de echipa Appsulate. Este vorba despre un produs destinat organizatiilor ce au colaboratori care lucreaza de la distanta si sunt astfel expuse atacurilor, mai ales datorita conexiunilor nesecurizate la Internet. Appsulate creeaza un scut virtual care apara spatiul de lucru si datele sensibile, protejandu-le de malware si alte intruziuni, prin inserarea unui simplu stick USB.
Echipa care a castigat la Demo Day 2018 premiul “Startup of the Year” este ClarK, cu ochelarii sai de realitate augmentata dedicati protejarii profesionistilor din mediul industrial. Acestea sunt doar doua ilustratii pentru tipul de abordari si produse in Innovation Labs.
Alte produse sunt tintite catre utilizatorii finali - pentru a crea un somn mai profund, de exemplu, precum WakeZ, sau pentru diferite comunitati profesionale – de exemplu in zona medicala, precum solutia de interpretare automata a radiografiilor XVision.
In ceea ce priveste pitch-urile, anul acesta ne-a impresionat in mod deosebit interventia inedita a celor de la Drink’mon din Iasi. Vorbitorul a fost costumat in super erou si a prezentat produsul echipei in versuri, reusind sa capteze atentia si sa binedispuna intreaga sala Studio a Teatrului National Bucuresti.
Puncte tari si vulnerabilitati
Daca privim in context global, in comparatie cu principalele hub-uri europene al inovarii digitale si antreprenoriatului tehnic precum Londra, Berlin sau Amsterdam, principalele puncte slabe ale echipelor romanesti sunt de fapt externe lor. Pentru cei mai multi dintre participantii Innovation Labs, antreprenoriatul este o experienta la prima generatie, doar ocazional impartasita cu parintii.
Prin urmare, in ceea ce priveste deschiderea spre un tip de asumare a riscurilor, a cresterii prin eroare si esec, suntem inca in etapa definirii unui vocabular comun intre familiile studentilor, studentii insisi, universitati, industrie si mediul de business.
Punctele lor tari sunt pasiunea, abilitatile tehnice excelente si dorinta de a fi cetateni ai noii lumi digitale pe care o vedem conturandu-se diferit in fiecare an. Multi dintre ei cauta experientele prin care sa creasca, sa calatoreasca in lumi profesionale diferite si apoi sa faca o diferenta in Romania, pentru oamenii si comunitatile care inseamna foarte mult pentru ei.
Planuri, viitor
Demo Day 2018 tocmai a avut loc in mai, asadar acum cautam traiectoriile si relatiile de sprijin cele mai potrivite pentru echipele care isi vor continua activitatea de dezvoltare peste vara. Ii asteptam pe tinerii interesati in scolile de vara si in comunitatea Innovation Labs, pentru a defini liniile de forta ale programului din 2019.