Raluca Bieltz (HOSPICE Casa Speranței): În România, la fiecare 6 minute, un pacient are nevoie de îngrijire paliativă

Raluca Bieltz (HOSPICE Casa Speranței): În România, la fiecare 6 minute, un pacient are nevoie de îngrijire paliativă

Dupa ce a participat la un eveniment organizat de HOSPICE Casa Sperantei, Raluca Bieltz si-a pus problema daca nu cumva ar fi mai fericita profesional sa renunte la businessul ei (un shop de haine) si sa se alature ONG-ului. Asa ca, in urma cu doi ani si jumatate, s-a hotarat sa preia treburile de Project Manager. A descoperit o organizatie care, de-a lungul celor 26 de ani de existenta, a reusit sa ofere ingrijire paliativa gratuita pentru aproximativ 26.000 de oameni. Asta e si principala misiune a celor de la HOSPICE, cu care am mai vorbit si in trecut: sa fie alaturi de cat mai multi pacienti (adulti si copii) cu boli incurabile; dar si de familiile lor. 

Si cu ce se confrunta un ONG ca HOSPICE in zilele noastre? Cu o cultura a donarii aproape inexistenta si cu niste schimbari legislative de prin 2017 care micsoreaza numarul companiilor ce pot redirectiona cei 20% din impozitul pe profit. Totusi, nu e cazul sa se lase pagubasi, ba chiar, cei de la HOSPICE pornesc si alte actiuni online precum Super Donatori si Bootik care inca dau rezultate. Super Donatori este o platforma ce pune spre vanzare obiecte donate de oameni. De asemenea, Bootik este un shop care are aceeasi functionalitate, numai ca produsele sunt importate din UK sau cumparate (la un pret mai mic) de la branduri romanesti. Ambele site-uri incearca acelasi lucru: sa atraga donatii prin recompense.

Raluca ne-a spus ca, cel putin startul proiectului Super Donatori a fost unul imbucurator. Ea ne povesteste in continuare despre procesul de implementare al celor doua proiecte, dar si despre obiectivele overall ale HOSPICE.

 

In echipa HOSPICE

M-am alaturat echipei HOSPICE Casa Sperantei acum 2 ani si jumatate. Decizia de a renunta la propriul business si de a ma alatura echipei HOSPICE am luat-o dupa ce am participat la un eveniment organizat de fundatie. Mi-au placut valorile si oamenii pe care i-am intalnit aici si cumva totul se potrivea; chiar si cu contextul in care ma aflam pe plan personal in acel moment.

 

Obiectivele asociatiei si issue-urile intalnite

Pana in momentul de fata, in cei 26 de ani de activitate, HOSPICE a reusit sa fie alaturi de peste 26.000 de pacienti si familiile lor – toti beneficiind de servicii complete si gratuite – si de tot sprijinul si toata deschiderea noastra. Statisticile noastre ne arata ca in Romania, la fiecare 6 minute un pacient are nevoie de ingrijire paliativa. Anual, din aproximativ 170.000 de pacienti, doar 9% au acces la servicii specializate de acest tip.

Asadar, eforturile fundatiei sunt continue, pentru a reusi sa ajunga la un numar cat mai mare de copii si adulti care infrunta un diagnostic greu. In aceste conditii, presiunea financiara e tot mai mare, mai ales ca in acest an au avut loc niste schimbari legislative ingrijoratoare pentru ONG-uri, asa ca baza o reprezinta comunitatea de afaceri. 

Comunitatea este din ce in ce mai implicata si ne bucuram cand oamenii cred in cauza HOSPICE, ne sunt alaturi pentru a ne descoperi si a ne ajuta in transmiterea mesajului nostru, ne devin prieteni si raman alaturi de cauza ingrijrii paliative. Insa 2017 a fost un an bulversant in ceea ce priveste modificarile fiscale si legislative. De exemplu, piatra de incercare este diminuarea numarului, de altfel mic, al companiilor care pot redirectiona 20% din impozitul pe profit.

O alta problema este ca nu avem inca o cultura a donatiilor, nu suntem obisnuiti sa facem acest lucru in mod regulat, desi, avem extrem de multe obiecte pe care nu le folosim si, multi dintre noi, am putea sprijini financiar o cauza in care credem: poate fi vorba doar de cateva de zeci de RON lunar, de donarea zilei de nastere prin galantom sau redirectionearea a 2% din impozitul pe venit.

 

Sursele de finantare HOSPICE

HOSPICE are un plan de evenimente si comunicare bine pus la punct pe tot timpul anului, iar companiile ne pot ajuta in doua directii, fie participand la evenimentele noastre, fie prin utilizarea facilitatii fiscale de 20% - adica redirectionarea a 20% din profit catre ONG-uri. Asta e principala forma de sponsorizare.

Mai sunt donatiile individiuale prin campania de 2%, granturi, contract cu Casa de Asigurari. Finantarile sunt multiple, dar si efortul e pe masura. Pe langa aceste directii incercam sa ne cream surse de venit proprii cu ajutorul unor proiecte cel putin inedite in Romania: SuperDonatori.ro si Bootik.ro. Este vorba despre doua platforme prin care oamenii pot ajuta HOSPICE Casa Sperantei, achizitionand diverse produse.

 

SuperDonatori: context si demers

Ideea a venit chiar de la Rompetrol. Compania a sesizat o lipsa pe piata din Romania in ceea ce priveste posibilitatea de a dona diferite cadouri/produse. Cu totii avem cel putin un cadou primit care nu este neaparat pe placul nostru iar in loc sa uitam de el intr-un colt al casei, avem acum posibilitatea de a-l dona printr-un proces foarte simplu de completare a unui formular. Ca totul sa fie extrem de simplu pentru cel care vrea sa doneze, produsul va fi ridicat de catre echipa noastra de la adresa specificata in formular. #SupersSimplu, nu?

Alegerea agentiei a fost destul de simpla. Comunicarea si implicarea membrilor echipei 909 a fost excelenta inca din primele minute. Ne-a impresionat implicarea lor, fapul ca au venit la HOSPICE pentru a vizita centrul din Bucuresti si numeroasele lor intrebari legate de activitatea noastra. In plus, mereu s-au gasit solutii ingenioase de promovare cu costuri modice.

 

Nu a existat un brief propriu-zis. Cautam o metoda prin care sa ne auto-finantam si, in acelasi timp, sa incercam sa cream o cultura a donatiilor. Voiam ca oamenii sa inteleaga impactul gestului lor, faptul ca abilitatea de a dona este o superputere. Asa a aparut ideea platformei SuperDonatori.ro, un magazin online in care toate produsele de vanzare au fost donate de SuperDonatorii nostri, iar fondurile obtinute ajung la HOSPICE Casa Sperantei.

 

 

Oamenii implicati 

Partea inedita a campaniei #SuntSuperDonator a constat tocmai in faptul ca nu am ales noi toti influencerii implicati. Am stabilit alaturi de agentia cu care am implementat campania, prietenii de la 909.agency, un mecanism prin care sa ajungem usor la cat mai multi oameni: leapsa.

La inceputul campaniei, am stabilit o lista cu influenceri din domenii diverse (actori, sportivi, muzicieni, celebritati, designeri) si apoi i-am rugat sa doneze un obiect, sa faca un video in care sa spuna povestea obiectului respectiv si apoi sa predea stefeta unui coleg de breasla/prieten. Simplu si, asa cum am vazut mai tarziu, eficient. Selectia initiala am facut-o pe baza unor KPIs: reach, engagement pe canalele lor de Social Media, dar am tinut cont si de factori mai putin cuantificabili, subiectivi, cum ar fi compatibilitatea cu valorile HOSPICE.

Abordarea a fost cat se poate de directa, iar cei pe care i-am contactat au fost extrem de receptivi. Toti influencerii au primit un mic brief in care li se explica ce ne dorim sa spunem prin aceasta campanie, cum ne dorim sa facem acest lucru si, mai ales, de ce. Secretul in comunicarea cu influencerii este sa fii dispus sa comunici pe canalele cu care ei sunt obisnuiti si sa le explici cat mai clar, fara inflorituri, ce doresti de la ei. 

 

Donatii

Reprezentantii SuperDonatori.ro merg la superdonatori acasa, pentru a ridica donatiile, din dorinta de a simplifica intregul proces. Deocamdata putem oferi acest serviciu doar in Bucuresti si zonele limitrofe, dar speram sa il putem extinde. E modul nostru de a spune #SuperMultumesc. Pana acum am primit peste 200 de obiecte si nu ar fi corect sa fac un clasament al popularitatii, toate au fost la fel de importante pentru noi si toate au avut o semnificatie speciala pentru cei care le-au donat.

Va pot spune ca suma stransa prin Super Donatori inseamna 104 vizite ale echipei de home care, 44 zile de internare pentru adulti, 31 zile de internare pentru copii sau 400 consultatii in policlinica.

Banii sunt virati direct catre HOSPICE Casa Sperantei si sunt folositi pentru proiectele caritabile ale fundatiei precum: ingrijire la domiciliu, ingrijire in unitatea cu paturi, consultatii in policlinica, ore de kinetoterapie, participari la centrele de zi, tabere pentru copii etc. 

Exista intr-adevar cateva dificultati. Pe de o parte, este in continuare dificil sa atragi noi donatii, sa ai grija ca oamenii sa inteleaga clar de ce tip de obiecte avem nevoie: obiecte folosite, dar inca in stare foarte buna (carti, electrocasnice, obiecte decorative) dar, pe de alta parte, este dificil sa aduci cumparatori pe platforma.

In fond, mesajul nostru este mai complex decat al altor magazine online: cumperi sau donezi si ajuti HOSPICE Casa Sperantei sa ofere ingrijire paliativa bolnavilor care sufera de boli terminale. Nu este vorba despre cumpara acum, ci despre cumpara, doneaza si ajuta, iar romanii nu sunt inca obisnuiti cu acest tip de mesaje.

 

Ideea Bootik 

Bootik este o alta initiativa a HOSPICE Casa Sperantei prin care incercam sa strangem fonduri pentru activitatea organizatiei. Spre deosebire de superdonatori.ro, Bootik este un charity shop in care sunt vandute obiecte noi, iar profitul obtinut ajunge la HOSPICE Casa Sperantei. Proiectul a  fost initiat in 2016 si continua sa evolueze. Deocamdata avem un shop online, de unde pot fi achizitionate obiecte decorative, carti, textile, cosmetice si jucarii. Fiecare obiect achizitionat este un mic sprijin acordat organizatiei HOSPICE. Produsele pe care le gasiti pe Bootik sunt in proportie de 90% importate din UK, restul sunt de la diferite branduri romanesti precum: Mandra Chic, Atelier Simplus, Editura trei etc.

Ne-am dorit sa avem produse de calitate la preturi cat mai accesibile. Produse care nu se gasesc la orice alt magazin si care nu fac parte dintr-un trend. Majoritatea produselor pun accentul pe famile, multiple tablouri cu mesaje despre familie dar si prieteni. Bootik este site-ul de pe are poti achizitiona o bucurie pentru cei dragi oferind in acelasi timp un cadou si pacientilor din HOSPICE Casa Sperantei.

Deocamdata, comunicam mai ales cu ajutorul Facebook. Ne concetram pe comunicarea ideii de #BootikDeFapteBune. Obiectele vandute de Bootik sunt de calitate iar unele sunt produse in Romania, dar cel mai important lucru este ca profitul obtinut din vanzarea obiectelor ajunge la HOSPICE Casa Sperantei. Cadourile de la Bootik aduc speranta celor care sufera de boli limitatoare de viata, dar si bucurie celor care le primesc. 

 

Super Donatori vs. Bootik

Spre bucuria noastra, Super Donatori a avut un start foarte bun, datorat probabil si campaniei de lansare #SuntSuperDonator (leapsa caritabila) si a evoluat foarte repede intr-un timp relativ scurt, comparativ cu Bootik, proiect care nu a beneficiat de un astfel de start. Totusi sunt proiecte destul de diferite si mie personal imi sunt ambele la fel de dragi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related