Brandingul este văzut ca un proces plastic, iar designerii, ca niște boemi rebeli. Dar noua generație de clienți schimbă, treptat, această neînțelegere, spune Ioana Biţin, Senior Graphic Designer Onomatopy. E o generație mai „educată” și mai informată, iar asta se datorează și creșterii în număr și amploare a diverselor evenimente, conferințe, expoziții pe zona de tech, marketing, comunicare, artă. Agenția a lucrat cu astfel de clienți din domenii diferite: de la construcții și arhitectură, la zona de food, vinuri și management artistic. Și cu câteva branduri mai mici din UK.
În ultimii ani își ițesc capul tot mai multe branduri mici, locale, ceea ce e îmbucurător. Și e de apreciat că multe dintre ele pornesc cu dreptul și își fac temele bine la capitolul branding.
Cel mai important trend al acestor ani este umanizarea brandurilor, crede Ioana. Și, în mod ironic, sunt ajutate să facă asta de chatboți și inteligența artificială.
Brandingul în vremuri tulburi
Cum se întâmplă de cele mai multe ori în perioade de instabilitate, companiile își concentrează bugetele pe acțiuni cu rezultate imediate și strategii pe termen scurt. Branding-ul însă nu se încadrează aici și nici nu ar trebui.
Așadar, în ultima perioadă, am perceput o ușoară reținere în a investi în zona aceasta. Am avut clienți care au demarat cu timiditate procesul de branding, nefiind convinși inițial de necesitatea sa. Dar am lucrat și cu antreprenori care au știut că nu pot pleca la drum fără o strategie de brand bine pusă la punct și fără o identitate vizuală coerentă.
Identitatea de brand. Ce cred oamenii și ce înseamnă
Din punctul meu de vedere, lucrurile au evoluat în bine. Acum 5-6 ani, clienții își doreau ”o siglă” (nu îmi place deloc cum sună!) și eventual o carte de vizită cu aceeași „siglă” în stânga. Acum, mulți dintre cei cu care lucrăm realizează importanța unui sistem de comunicare unitar și necesitatea unei strategii.
Vorbim aici de arhitectură de brand, de manuale de brand, de sisteme grafice, de personas, de moduri în care se adresează brandul și multe alte lucruri, pe care venind din afara domeniului le iei ca fiind de la sine înțelese. Totuși în spatele fiecărui astfel de element se află ore de cercetare, de brainstorming, de testări, de încercări, toate pentru a găsi soluția cea mai bună.
Explicarea conceptelor de branding
Evoluția percepției asupra branding-ului de care vorbeam mai sus ne bucură și ne dovedește că toate discuțiile și întâlnirile în care am arătat, am povestit și am demonstrat, au început să dea rezultate (self-five!). Nu suntem încă la nivelul la care se întâmplă lucrurile afară, dar suntem pe drumul cel bun.
Există încă percepția potrivit căreia brandigul este un act artistic și atât - un logo „mișto” sau un font „drăguț”. Nimic mai fals! Brandingul este un act strategic, care se conectează organic la toate procesele și aspectele din viața unei companii. Faptul că este văzut atât de mult ca un proces plastic, iar noi designerii ca niște boemi rebeli, face de multe ori ca munca noastră să fie subapreciată.
Evoluția agenției. Schimbări
Ultimii 3 ani în 3 cuvinte: provocări, învățături, evoluție. Echipa de bază s-a mărit - vibe-ul bun al Alinei și al lui Adnan m-au cucerit până la alăturare. :) La nivel de business, instabilitatea pe care am resimțit-o pe piața internă ne-a determinat să explorăm și piețe din afara țării.
Am lucrat cu câteva branduri mai mici din UK, iar rezultatele au fost foarte bune - dovadă că după finalizarea procesului de branding, am continuat colaborarea pe zona de comunicare.
Clienți noi
Am lucrat și lucrăm cu clienți din domenii diferite: de la construcții și arhitectură, la zona de food, vinuri și management artistic. De fapt unul din aspectele pe care le iubesc la munca mea este că ajungi să înveți lucruri despre atât de multe alte domenii! Ultima oară m-am surprins povestindu-le prietenilor despre evoluția diverselor tipuri de jazz. Pentru că...research la muncă! :)
Noua generație de clienți vine cu avantajul oferit de accesul neîngrădit la informații din zona de digital. E o generație mai „educată” și mai informată. Asta se datorează și creșterii în număr și amploare a diverselor evenimente, conferințe, expoziții pe zona de tech, marketing, comunicare, artă.
Dacă mă uit în calendar, sunt sigură că doar în ultima lună, în București am avut parte de cel puțin trei astfel de momente. Genul acesta de eveniment educă, rafinează și deschide apetitul oamenilor pentru frumos, pentru inovație, pentru eficiență, etc. La fel, aș spune că noii clienți sunt mai deschiși și realizează mai ușor faptul că deși sunt profesioniști buni în domeniile lor, atunci când e vorba de branding sau comunicare, we know better!
Start up-uri & afaceri de familie
De cele mai multe ori, în spatele startup-urilor am întâlnit oameni pasionați și determinați, care ne-au molipsit și pe noi cu entuziasmul lor. Unul din proiectele din zona aceasta la care am lucrat cu drag este Jazzery, un brand de bucătărie urbană cu un sistem inovator de livrare.
Radu este genul acela de client care te face să te îndrăgostești de proiectul lui. A fost o provocare frumoasă și am colaborat foarte bine. Clientul s-a dovedit a fi la intersecția perfectă dintre „știu ce vreau” și „am încredere în voi”. Feedback-urile au fost rapide și pertinente, iar la final am reușit să conturăm un brand pe măsura unui antreprenor curajos.
Cerințe. "Vreau și eu un logo pentru noul site"
Noi lucrăm cu un model de brief, pe care l-am dezvoltat de-a lungul timpului, pe care clienții trebuie să îl completeze. Mulți dintre ei au recunoscut că după ce au trecut prin acest briefing, și-au dat seama mult mai bine ce își doresc, atât la nivel de business, cât și la nivel de reprezentare vizuală. În felul acesta eficientizăm procesul și ne asigurăm că plecăm la drum cu informațiile și resursele de care avem nevoie.
Cerințe de genul „Am și eu afacerea asta și am nevoie de o siglă” am mai întâlnit și vom mai întâlni. Cred că tu, ca profesionist, faci cu adevărat o diferență prin modul în care alegi să răspunzi la această cerință, cât ești de dispus să te implici și să vezi care sunt realele nevoi ale afacerii respective. Pentru că un logo nu o să îți rezolve problemele de cashflow sau numărul mic de accesări pe site.
Dar o strategie de brand care să susțină obiectivele tale de business sau niște direcții de comunicare, vor avea în mod clar un efect benefic pe termen lung. Cei mai mulți clienți sunt deschiși și entuziasmați de această perspectivă pe care le-o oferi. Alții fac un pas înapoi. Totuși acesta este un aspect necesar pentru „educarea” noii generații de clienți și împingerea lucrurilor înainte.
Cum a evoluat brandingul în România
Lucrurile evoluează și tindem să ne aliniem la tendințele globale. Așa ca trebuie doar să aruncăm un ochi peste gardul granițelor ca sa știm spre ce ne îndreptăm. În ultimii ani își ițesc capul tot mai multe branduri mici, locale, ceea ce e îmbucurător. Și e de apreciat că multe dintre ele pornesc cu dreptul și își fac temele bine la capitolul branding.
Am observat o regenerare și o împrospătare la nivel vizual a companiilor românești, cu tradiție, care încearcă să se reconecteze cu publicul și cu nevoile acestora - un exemplu bun aici ar fi companiile din zona de îngrijire personală. Un aspect negativ: tindem să ne subestimăm publicurile.
Proiecte care ți-au atras atenția
Să încep cu Bucureștiul? Sau să îl las la urmă? :) Din punctul meu de vedere a fost un proiect fain, care nu a fost dus până la capăt. S-a făcut puțină vâlvă cu premiul, cu înscrierile, s-a ales, s-a reales, iar apoi... un logo nou în josul posterelor de concert și cam atât. Din ultima perioadă, aș aplauda Silva. M-au făcut să mă simt mai cool când am luat de la raft sticla de dark, vara trecută.
Și treizecizero.ro au făcut o treabă minunată la rebranding. Noua direcție e emanată și respirată de tot: de la site la produsele din shop și revistele printate. M-au făcut să îi îndrăgesc și mai tare!
Trenduri
Aici aș menționa umanizarea brandurilor și focusul lor de a oferi experiențe cât mai personalizate clienților. Iar tehnologia este aici să ne ajute! Chatbots, AI, AR... avem tool-urile necesare să facem o grămadă de lucruri faine!
Pe zona de design, e imposibil să ratezi ilustrațiile retro minimaliste, gradienții vibranți și nu în ultimul rând, typography. Iar dacă ar fi să mă uit doar la zona de identitate vizuală, aș puncta geometria, sistemul de griduri, adaptabilitatea și energia transmisă prin culori și forme. Ah, da... și totul responsive!