Dovada că un internship bine ales la timpul lui te poate motiva către antreprenoriat se numește, astăzi, Urban Gemini. Personajul e Irina Sava, absolventă de Arte, iar internshipul l-a făcut la agenția locală Advero, după un mail bine țintit. A învățat la ei graphic design de prin 2006 până-n 2009, când Irina s-a decis să meargă la client, preț de 2 ani jumate. Undeva între asta și încă un job de agenție, a apărut Urban Gemini, pentru care Irina a lucrat meticulos la identitatea vizuală.
La început, proiectul a fost mai mult un soi de branding personal. Apoi s-a transformat într-unul de freelancing în doi - Irina și soțul ei (pe financiar) - apoi a venit și Simona care, din rolul de content writer, a completat și transformat Urban Gemini într-o mică agenție. Și așa au pornit cei trei, ancorați în piața din Iași, dar cu clienți și din State, Italia și Grecia, să rezolve briefuri.
Portofoliul a strâns de-a lungul timpului destul de multe identități vizuale și proiecte de branding, iar cel mai recent brief a venit de la festivalul Afterhills, care s-a gătat weekendul trecut, pe partea de concept vizual al ediției de anul ăsta.
Agențiile și joburile
În prima agenție unde am lucrat, Advero, a fost magic. Aici am înțeles ce înseamnă să fii graphic designer, am învățat aproape tot ce știu și am trăit sentimentul deosebit pe care îl ai când îți vezi pentru prima dată materialele lucrate, afișate în public.
În cei 3 ani petrecuți la Advero am descoperit muzică excelentă și mi-am făcut mulți prieteni. Nu eram simpli colegi de muncă, ci o echipă în adevăratul sens al cuvântului, foarte dinamică. Le mulțumesc că au avut încredere în potențialul creativ al unei tinere fără prea multe cunoștințe în domeniu, singurii care au răspuns pozitiv mailului meu care începea cu „vreau să învăț” – și am trimis câteva zeci de astfel de mailuri!
La Advero am învățat să lucrez în echipă, să înțeleg circuitul informației, să fac față presiunii, să lucrez cu un Account (unul care înțelege prin ce treci și care reușește să mențină ritmul de lucru, dar și pe tine calm), să vezi pentru prima dată copy-ul pentru campanie și să fii fermecat, să participi la ședințe de brainstorming și să simți cum creierul tău „prinde aripi”. Mă bucur că, după atâția ani, încă mai păstrăm legătura și mai colaborăm când avem ocazia.
După experiența Advero am ales să explorez și lucrul direct cu clientul, la Arcadia Hospital, un proiect complex și unic în Iași. Am luat-o de la zero într-un mediu nou și într-un domeniu foarte diferit, când primul spital privat din regiune încă era în construcție. Am luat parte la tot procesul creativ, împreună cu o echipă foarte mare și diversă. Cu siguranță, acesta a fost locul în care m-am maturizat. Aici am experimentat pentru prima dată feedback-ul direct, fără medierea oferită de Account, cum se întâmpla la agenție.
Am fost multă vreme singurul designer din echipă, am înțeles ce înseamnă să ai multă responsabilitate și ce presupune faptul că cineva investește financiar în ideile tale și se bazează pe efectul pe care îl vor produce asupra publicului. Partea pozitivă a acestei experiențe, care a durat 2 ani și jumătate, a fost că, ulterior, mi-am dat seama că este foarte important să înțelegi cum gândește clientul. În plus, aici am realizat ce îmi place cu adevărat să fac și am inițiat proiectul personal Urban Gemini, la care lucram ori de câte ori mintea mea avea nevoie de o pauză creativă așa cum îmi doream.
La Aquavita am ajuns într-o vară când am decis că locul potrivit pentru mine este tot în agenție și prima dragoste nu se uită. Simțeam că am acumulat destule informații lucrând direct cu clientul și care îmi vor fi de folos în viitor. Au fost 2 ani plăcuți, dar aici am simțit tot mai mult că trebuie să depășesc etapa de angajat. Încet-încet, proiectul meu personal mă acaparase atât de mult încât nu mă puteam abține să nu visez cum ar fi să încerc să creez ceva al meu, care mă reprezintă și unde să pot implementa tot ceea ce am învățat până atunci, în stilul propriu.
Îmi doream tot mai mult să am libertatea să îmi organizez timpul diferit de programul standard de la 09:00 la 17:00, iar asta m-a impulsionat să aleg să mă dedic doar proiectelor personale. De aici am preluat modelul de echipă mică, dar cu dinamică prietenoasă și familiară.
De ce publicitate? Cred că este aproape imposibil să nu te îndrăgostești de acest domeniu când descoperi o lume total diferită față de tot ceea ce cunoșteai până atunci. Așa am simțit eu când am primit e-mail-ul de la Advero, de confirmare pentru internship. M-am gândit tot timpul că fără acel e-mail exista posibilitatea să nu fi descoperit designul cu adevărat și nici publicitatea. Între timp, m-am îndepărtat de publicitate și m-am specializat în crearea de identități vizuale, dar domeniul îmi stârnește în continuare interesul.
Cu antreprenoriatul în publicitate
Oportunitatea a venit odată cu lucrul în prima agenție. M-au convins oamenii cu care am lucrat și experiențele alături de ei. Antreprenoriatul a venit în timp, pe măsură ce am câștigat mai multă încredere în mine și portofoliul de clienți s-a mărit. Este important să simți că ai creat ceva al tău, că poți oferi ceva în plus dincolo de job unde poți să lași o amprentă personală.
Nevoia de libertate este ceva ce am resimțit dintotdeauna. Cred că dacă ai încredere în oameni și le oferi spațiu să se desfășoare cum simt, chiar respectând niște reguli, vei avea șanse mai mari să obții rezultate. Și nu în ultimul rând, am exemplul soțului meu care este antreprenor de peste 10 ani.
Ideea a apărut din curiozitatea de a crea o identitate liberă care să mă reprezinte. Am vrut să știu cum poate arăta Irina sub forma unei indentități vizuale. Mi s-a părut un exercițiu extrem de bun pentru a-mi testa ideile. Întotdeauna este mai greu când creezi ceva pentru tine, auto-critica te poate ajuta, dar îți pune și multe piedici.
M-am jucat mult timp cu tot felul de culori, fonturi, idei de nume și siglă și discutam rezultatele cu un fost coleg de facultate. Am fost colaboratori fără să ne dăm prea bine seama de asta, iar eu nu m-am simțit singură în tot procesul. În primii 3 ani, echipa cu care am pornit la drum a fost alcătuită din mine și soțul meu Cornel, în rolul de manager financiar, iar apoi ni s-a alăturat Simona, în rolul de Account/Content Writer și treptat am pus bazele unui mic studio de creație.
Piața din Iași
Nu aș schimba orașul, datorită oamenilor și pentru că acum este în plină dezvoltare. Au început să apară evenimente diverse în Iași. Este frumos să vezi că acasă este bine și să simți că poți contribui și tu puțin la acest lucru prin munca ta. Sunt mândră că în oraș și în zona Moldovei s-au dezvoltat mult industriile creative. Poate nu știu mulți, dar există comori și aici care merită să fie vizibile.
În ceea ce privește clienții, nu contează de unde provin, ne adresăm tuturor celor care o idee sau un proiect care ne stârnește interesul. Avem clienți preponderent din zona Moldovei, dar am avut clienți și din America, Italia sau Grecia.
La început, portofoliul a fost constituit din lucrări de graphic design timp de câțiva ani, iar în timp, am completat serviciile noastre cu consultanță și content writing. Proiectele de identitate vizuală sunt cele mai provocatoare, creative și predomină în portfoliu. În timp, am preluat și partea de comunicare vizuală de tip oferte lunare.
Interesul pentru storytelling
Ne-am identificat cu DoR de la primul număr și nu am ratat până acum nici o revistă, avem colecția completă. Poveștile lor ne inspiră, le împărtășim principiile și simțim că facem parte dintr-o comunitate în care ne regăsim. Ne bucurăm că am putut cunoaște personal o parte din echipa DoR și că ne-au realizat chiar și un miniportret de abonat.
Din 2014 și până în prezent nu am ratat nicio ediție The Power of Storytelling la care încercăm să mergem în formulă completă. De aici am învățat că storytelling-ul este o abilitate vitală, pe care toată lumea ar trebui să și-o cultive și că, atunci când creezi un brand nou, este foarte important să înțelegi povestea din spatele acestuia și să o transmiți într-un mod cât mai autentic publicului.
Clienții și proiectele de început
Recomandările prietenilor au fost și rămân principala metodă prin care ajung clienții la noi. Colaborările inițiate în urma unor sugestii personale, venite de la oameni de încredere, sunt foarte longevive, așa că unii dintre clienții noștri de la începuturi sunt și acum alături de noi.
Primele proiecte cu care am ieșit mai serios în lume au fost de identitate vizuală. De fiecare dată când mă gândesc la acea perioadă îmi vine în minte proiectul Buniol, pentru care am creat și numele și în care ne-am implicat foarte mult. În primul an pe cont propriu mi-am reamintit ce am simțit când am descoperit pentru prima oară acest domeniu, la prima agenție la care am lucrat.
În portofoliul de acum avem proiecte de identitate vizuală, packaging, ilustrații digitale și clasice, broșuri și design de meniu, pentru clienți din domenii diverse - medical/farmaceutic, construcții, alimentar etc.
În ultimul an am lucrat la două proiecte majore: Ghidul investitorului pentru Regiunea Nord-Est al Agenției pentru Dezvoltare Regională Nord-Est (cu care Agenția a participat la Târgul Internațional de Investiții EXPO REAL de la München, în octombrie 2017) și festivalul de muzică Afterhills pentru care am elaborat conceptul vizual al ediției din 2018.
Cel mai complex proiect
Ca pasionați de muzică, am fost încântați să reinterpretăm conceptul grafic al ediției Afterhills 2018 și ne-am simțit extraordinar să lucram pentru primul festival major de muzică și artă din Iași. Întregul concept al celei de-a doua ediții Afterhills s-a aliniat cu tendința de revigorare retro și a oferit o legătură imediată între design și utilizator – foarte mulți au avut exclamații de genul: "Ah, asta îmi aduce aminte de ceva!", așadar, a acționat bine la nivel de percepție.
Noul concept de design este adaptabil, flexibil și dă o senzație de relaxare, așa cum preferă să se simtă toți cei care merg la un mare festival de muzică în aer liber. Iar rezultatele s-au văzut.
Evoluția
Primul moment cheie a fost să decid că se poate și să încerc să creez ceva pe cont propriu. A durat câțiva ani să pot lua această decizie, timp în care am testat posibilitatea și preluam colaborări după orele de serviciu.
Al doilea moment a fost venirea în echipă a colegei mele Simona, dezvoltarea portofoliului cu servicii de content writing, dar mai ales eficientizarea întregului proces de lucru pentru că ea a preluat în mare parte comunicarea și menținerea legăturii cu clienții, astfel încât partea de design să beneficieze de mai mult timp.
Iar al 3-lea moment important este cel de acum cu proiectul Afterhills, care are o amploare foarte mare și care ne permite să lucrăm materiale diferite și să aplicăm o viziune mult mai complexă decât la alte proiecte punctuale.
Planuri pe mai departe
Anul acesta am abordat și ideea de dezvoltare prin fonduri europene. Am finalizat cursurile de formare antreprenorială în cadrul programului StartUp Yourself, iar până la final de an vom elabora un plan de afaceri cu care vom concura pentru obținerea unei finanțări nerambursabile pe care să o folosim pentru un spațiu de lucru mai mare și mărirea echipei cu încă un graphic designer.
Comentarii