Trecut printr-un liceu de mate-fizică și o facultate de design, pentru Mihai Lambrino au urmat în jur de 10 ani de proiecte de design interior, graphic design și branding, în paralel cu activitatea administrativă într-o agenție de outdoor. Dar totul a început de fapt după ce și-a cunoscut soția, Codruța, împreună cu care și-a dus pasiunea pentru vin la nivelul de business. Iar de la shopul online Selected Wines, deschis în 2013, anul trecut cei doi au intrat pe piața HoReCa din Timișoara prin deschiderea Vinto Gastro Wine Bar.
Vinto este, de fapt, o prelungire a experiențelor culinare pe care Mihai și Codruța le-au încercat în călătoriile lor către cele mai bune crame ale Europei (și nu numai). Și-au dorit inițial un wine bar, la care au vrut apoi să adauge produse specifice zonelor de proveniență ale vinurilor (mezeluri sau brânzeturi); a rezultat un restaurant în toată regula, unde se organizează permanent săptămâni cu meniuri specifice zonelor viticole din Spania, Italia sau Argentina.
Pasiunea pentru vin rămâne totuși centrală, vizibilă în lista de vinuri de 230 de etichete (dintre care 49 disponibile la pahar), creată de cei doi soți în funcție de 3 criterii: raportul calitate-preț, unicitatea vinului (ca soi, regiune ori producator) și, respectiv, daca ei ar alege să-l cumpere a doua oară.
Mihai ne povestește despre localul pe care l-a și amenajat, într-o clădire monument istoric descoperită din întâmplare, în următorul material al seriei editoriale Pasionat de bunătățuri, realizată alături de Selgros România.
Design, vin şi planuri de business
Pasiunea pentru design provine din artă, iar "virusul" îl am de la tatăl meu care este pictor. Am absolvit un liceu cu profil de matematică fizică din Braşov - şi, cum matematica dezvoltă logica, am ales ulterior să studiez designul, asta simțeam că mă reprezintă. Din 2007 practic design de interior şi grafic, branding si corporate identity. Am lucrat în paralel timp de 10 ani în media - outdoor - publicitate.
Vinul a fost întotdeauna o muză atunci când îmi provocam creativitatea şi mereu mi s-a părut că designul poate fi apreciat în strânsă legătură cu vinul, având în comun faptul că reprezintă fie cultura unui popor sau, mai în detaliu, a unei regiuni, localitati.
Dintotdeauna mi-am dorit un local, iar după ce am cunoscut-o pe soţia mea şi am descoperit o pasiune comună, am explorat din ce în ce mai mult lumea vinului împreună. La un moment dat, am decis să ne ducem pasiunea mai departe printr-un magazin online; iar, mai apoi, pentru că în fiecare călătorie către crame căutam să descoperim şi cultura gastronomică, am deprins şi interesul pentru această latură. Vinto a devenit exprimarea celor 2 pasiuni la un loc.
La Crama Polz, Austria, 2013 (exclusiv în Romania la Vinto)
La Tenuta Castelbuono, regiunea Umbria din Italia, 2015
Versiunea 1.0
În primă fază, după ce am găsit spaţiul potrivit fără să-l căutăm, dar simţind că acela este locul, ne imaginam că vom amenaja un wine bar. Apoi, ne-am gândit să aducem câteva produse specifice ţărilor din care provin vinurile (mezeluri, brânzeturi), după care ne-am gândit să introducem şi procesare termică, şi aşa am ajuns să aducem o întreagă cultură gastronomică şi să avem un restaurant.
Am avut şi reţineri, în speţă receptivitatea consumatorilor şi birocraţia, dar am mers mai departe.
Conceptul Vinto
Vinto se adresează iubitorilor de bun gust, iubitorilor de vin şi gastronomie, celos care apreciază calitatea ingredientelor care stau la baza preparatelor culinare. Conceptul se adresează atât celor care doresc să aibă o experienţă culinară completă alături de cele mai bune şi mai bine asociate vinuri, dar şi celor care vor să deguste vin, lor oferindu-le un meniu complex însumând 230 etichete, dintre care faptul că 49 sunt disponibile la pahar ne încadrează în ceea ce trebuie să fie un wine bar.
Amenajarea şi decorul
Ne aflam într-o clădire monument istoric, care a trecut printr-un proces de restaurare, păstrând elementele arhitecturale originale. Am simţit impulsul de a le păstra şi readuce la viaţă, iar mai apoi am aflat că în anii 1800 aici a fost chiar o pivniţă de vinuri, crama La Amour.
Eu am semnat decorul locaţiei, iar factorul principal ce stă la baza amenajării este natura - în tandem cu vinul, un derivat al naturii, un organism la fel de viu. Toate elementele ce alcătuiesc spaţiul sunt naturale, pardoseala este din travertin şi tot mobilerul din lemn.
Din punct de vedere al designului, aşa cum spuneam, este o colecţie de tiluri provenind din diferite regiuni viticole. Mai mult, anumite elemente de decor sublinează acest sentiment, spre exemplu afişe ce ne aduc aminte de Florenţa, postere vechi din colecţia personală ce ne aduc aminte de Franţa şi Spania, elemente de fier forjat cu inspiraţie toscană şi mobilier cu inspiraţie austriacă.
Meniul și lista de vinuri
De meniu ne-am ocupat noi şi, împreună cu cheful bucătar, l-am implementat. Ne-am dorit un meniu care să cuprindă ansamblul diferitelor culturi din lumea vinului. Specificul bucătăriei este internaţional, cu influenţe fine-dining, gourmet. Am vrut totodată ca preparatele să fie în tandem cu anotimpul şi să folosim ingrediente când natura le furnizează la momentul său de maximă "creaţie", adică de sezon :)
Lista de vinuri este o selecţie începută acum 7 ani, bazată pe 3 criterii principale: raportul calitate-preţ; tipicitatea produsului din punct de vedere al regiunii din care provine, al soiului, sau o tipicitate aparte legată de producător/vinificator; iar al treilea criteriu este dacă noi l-am mai cumpăra încă o dată.
Vinurile la pahar, raportându-ne la această metodă de promovare prin super accesibilitate, devin cele mai populare.
Apoi, cele mai populare preparate culinare sunt tartarul de biban cu trufe şi pieptul de raţă, iar dintre combinaţiile vin-mâncare - Salata de Pere cu Hallumi asociată cu un Prosecco.
HoReCa timişoreană
Este în dezvoltare, dar poate într-un ritm mai lent comparativ cu alte oraşe ale ţării care s-au făcut remarcate în ultima perioadă. Lipseşte poate personalitatea, localurile de nişă, curajul. Sunt mai mari eforturile de a te adapta pieţei decât de a adapta piaţa unui concept. Noi am îndrăznit să credem în pasiunea noastră. Am dorit să o exprimăm aşa cum o simţim, ne-am dorit şi ne dorim ca cei care ne calcă pragul să simtă emoţia aşa cum e ea, neșlefuită, brută, pentru că este cea mai sinceră.
Categorii de clienţi
Absolut orice categorie de client este importantă pentru noi. Ne plac oamenii, iar Vinto este dedicat lor. Deşi e greu să împaci toate gusturile, încercam sa facem din Vinto un "acasă" pentru orice client ne calcă pragul. Unul dintre factori care ne diferenţiază cel mai mult este efortul puternic în direcţia obţinerii feedback-ului de la clienţii casei, care să ne ghideze în a îmbunătăți ceea ce Vinto poate oferi.
Evoluţia businessului. Provocări
De departe cel mai neplăcut, descurajant şi obositor aspect este lipsa personalului. Restul fac parte din cotidianul businessului. Sunt normale, te întăresc şi e normal să existe hopuri, aşa devenim mai puternici. Am învățat că toate greutățile se rezolvă print-un singur cuvânt: răbdare.
O mare parte din targeturile şi aspiraţiile de pana acum ale acestui business au fost atinsel; dar finalul lui 2018 face parte din tinereţea lui Vinto. Vinto este o afacere de familie, aşa îl promovăm şi aşa l-am gândit, s-a născut dintr-o familie, obiectivul poate ar fi să reuşim să avem o echipă completă și închegată până la finele anului, care să ne rămână alături.
Promovarea
De partea de promovare mă ocup eu, iar tot ce înseamnă design grafic e realizat în casă, homemade :) Colaborăm cu jurnalişti, activăm pe mai multe canale de comunicare media şi, încă din timpul campaniei de teasing, activam intens în mediul outdoor plus canalele sociale de comunicare.
Calitatea de gazde
Întotdeauna ne-am imaginat Vinto precum un mare, încăpător şi primitor living room. Toţi cei ce ne calcă pragul sunt precum nişte musafiri, parcă cei cu rezervare sunt cei de care ştii, iar cei fără rezervare sunt ca acei oaspeţi care te surprind, pentru noi, toţi fiind bineveniţi :) Cu cât livingul este mai plin, cu atât suntem mai bucuroși şi mai împliniţi. Cea mai mare satisfacție este clientul mulțumit care revine.
Feedback de la oaspeți italieni
Călătorii gastronomice prin regiunile viticole ale Europei sau Americii de Sud, direct dintr-un local timișorean: pornit din experiențe proprii, gândit și amenajat de o familie, dornic de a-și strânge o bază de clienți ai casei alături de care să evolueze. Cum am descoperit în povestea de mai sus, când ambițiile sunt tihnite, meniurile devin bine gândite, iar vinul, un element perfect complementar.
Într-o serie editorială realizată alături de Selgros România, vizităm îndeaproape localurile care îi găzduiesc pe cei mai profesioniști și pasionați. De bunătățuri.