Majoritatea clienților D&A sunt din sectorul cultural și creativ. De altfel, Bucharest Jazz Festival (ediția 2017) a fost prima identitate de festival și primul proiect de anvergură al echipei Daniel&Andrew, adica al lui Andrei Turenici și Daniel Mihalcea. Iar acest început a fost făcut cu dreptul, pentru că proiectul (câștigat ca urmare a unui pitch) a fost selectat în cadrul Festivalului de Design din Lucerne, Elveția, la secțunea The Moving Poster.
Studioul lucrează atât cu clientul final, cât și cu agenții de PR sau publicitate, iar serviciile pe care le oferă cuprind identitate vizuală corporate sau de eveniment pentru sectorul cultural și comercial, design editorial și signaletică.
În viitor suntem interesați să ne extindem serviciile și în zona designului expozițional.
Un interviu, așadar, cu Andrei și Daniel, doi profesioniști cu backgrounduri similare, care au făcut mult freelancing pentru ca apoi să-și asume riscul unui business creativ.
A fost o decizie îndrăzneață, pentru că amândoi aveam în jur de 20 de ani, fără vreun capital adunat sau un portofoliu de lucrări, doar cele de freelancing, și fără clienți care să ne fi urmat.
Background D&A
Daniel & Andrew înseamnă Daniel Mihalcea și Andrei Turenici. Noi ne știm încă din perioada liceului, din vacanțele de vară pe care le petreceam pe străzile Rădăuțiului, cu petreceri rock și grunge, și drumurile cu trenul spre Vamă.
Și profesional avem un background relativ comun, fără trasee spectaculoase prin agenții, ci plin de suișuri și coborâșuri și multă muncă de freelancing, un fel de „american dream” pe pământ românesc.
Amândoi am făcut web design, în perioada în care experiențele interactive încă se făceau în Flash și Actionscript. Atunci am intrat în contact cu alte comunități din afară, am văzut care sunt tendințele și am început să ne formăm o cultură vizuală în acest sens. Am avut și câteva site-uri nominalizate la concursuri internaționale cum ar fi FWA și awwwards, dar în momentul în care noile tehnologii au început să câștige teren, noi deja începuserăm să facem mai mult identități vizuale și print.
După ce am făcut studioul, am simțit că nu e suficient să fii autodidact și am mers la școală. Andrei spre comunicare vizuală la secția de grafic design a Facultății de Arte Decorative și Design de la UNARTE, unde a absolvit cu o lucrare în care a cercetat construcția corpurilor de literă, pe care a continuat-o într-un program de masterat.
Daniel la comunicare și relații publice la SNSPA, unde a fost interesat de relația dintre text și imagine în discursul publicitar, iar apoi s-a îndreptat spre cercetare în istoria și teoria fotografică în programul de masterat de la Centrul de Excelență în Studiul Imaginii de la Universitatea București.
La masă venim cu experiența adunată în cei șapte ani de Daniel&Andrew, cu dorință de muncă și entuziasm, dar și cu faptul că frecventăm medii diverse, care ne oferă perspective diferite pe care de cele mai multe ori încercăm să le integrăm în proiectele noastre.
Studioul D&A
În 2011 ne-am hotărât să înființăm studioul. A fost o decizie îndrăzneață, pentru că amândoi aveam în jur de 20 de ani, fără vreun capital adunat sau un portofoliu de lucrări, doar cele de freelancing, și fără clienți care să ne fi urmat. Dar am avut o intuiție, și anume că designul grafic utilizat în comunicare urmează sau începe să fie recunoscut public tot mai des.
Am simțit că s-a creat un moment prielnic pentru o nouă etapă, mai vizibilă, a serviciilor de design grafic. În acest context, ideea unui studio de design aliniat la tendințele globale completa peisajul compus din agențiile mari și freelanceri. Deci nu a fost neapărat o dorință de a face antreprenoriat, ci de a ne alinia cu cei care vor să mute lucrurile într-o anumită direcție.
Cred că de asta am și stat aproape patru ani fără website, pe care l-am făcut în cele din urmă, iar de la începutul acestui an este în proces de reconstrucție deoarece am realizat că nu ne mai reprezenta. În tot acest timp am adunat experiență și ne-am definit direcția și industriile în care capabilitățile noastre ar fi de folos. De fapt, noi avem o vorbă, la un concert lumea nu vine să te audă cum repeți, ci să vadă cum performezi.
Diferentierea in piata
Da, putem spun că facem parte din noul val al designului și al comunicării vizuale. Se poate observa că apar lucrări din ce în ce mai bune și sunt tot mai multe evenimente care promoveaza designul grafic. Oportunitățile sunt legate de mobilitate și acces la informație.
Sunt tot felul de surse, bloguri, reviste la care avem acces ușor și așa intrăm în contact cu ce se întâmplă în alte spații culturale. Dificultățile nu sunt legate de concurență, ci de resurse pentru a ajunge să popularizezi această nevoie și altora, care poate că ar dori acest tip de serviciu dar nu știu unde să îl caute.
În primul rând încercăm să ne diferențiem prin portofoliu, și mai important prin modul în care abordăm fiecare proiect. În al doilea rând, prin faptul că suntem un studio, iar pentru noi – și cine a intrat în contact cu noi cunoaște asta – înseamnă atenție, de la client service la cercetare și produsul final.
Iar în al treilea rând, care nu e neapărat un diferențiator, lucrăm atât cu clientul final, cât și cu agenții de relații publice sau publicitate care nu au aceste servicii incluse în porfololiul lor, și aici aș da exemplu realizarea raportului anual sau identitatea unui festival.
Servicii
Identitate vizuală corporate sau de eveniment pentru sectorul cultural și comercial.
Design editorial
Signaletică
În viitor suntem interesați să ne extindem serviciile și în zona designului expozițional.
Bucharest Jazz Festival
Putem spune că Bucharest Jazz Festival ediția din 2017 este prima noastră identitate de festival și primul nostru proiect de anvergură. A venit în urma unui pitch. În trecut lucrasem design de afiș pentru diferite evenimente culturale, dar care nu au solicitat un necesar de materiale atât de bogat.
Pe lângă asta, particularitatea festivalului este că trebuie să comunice o muzică aparent greu accesibilă, cum e jazz-ul, unui public larg. Iar noi am luat această misiune și am transpus-o în vizual. De aici și exploatarea așa zisului „clișeu al trompetei”, pe care noi am încercat să îl depășim.
Ne-am documentat mult pentru treaba asta, am învățat cum să ne coordonăm mai bine și toate acestea s-au văzut nu doar în produsul final, ci și în recunoașterea venită din partea Festivalului de Design din Lucerne, Elveția, care ne-a selectat afișul în secțiunea The Moving Poster. De asemenea, afișele pentru Bucharest Jazz Festival ediția din 2017 pot fi văzute și la Romanian Design Week 2018, unde am expus și anul trecut.
Portofoliu
Majoritatea clienților sunt din sectorul cultural și creativ, dar nu este o regulă. Avem proiecte lucrate în zona Horeca sau IT. De regulă avem o atitudine deschisă, iar dacă cei care vor să colaboreze cu noi se regăsesc în ceea ce facem atunci lucrurile ies extraordinar.
Pentru a vă da câteva exemple de ce înseamnă această mobilitate, am realizat identitatea vizuală pentru Planet Werke – un shop auto dedicat celor pasionați de mașini clasice și restaurărilor, Ecko systems care oferă servicii în IT, Loisir Landscape Design care se ocupă de amenajări interioare și exterioare, Galeria Ivan, una dintre cele mai respectate galerii de artă contemporană din România, am făcut design de afiș pentru Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova, Teatrul Național din Cluj Napoca și cel din Baia Mare și Centrul Ceh, ne-am ocupat de identitatea vizuală Bucharest Jazz Festival și Art Safari 2018 și am lucrat design editorial pentru Institutul Național al Patrimoniului, pentru care am realizat și identitatea vizuală, și Ordinul Arhitecților din România filiala București.
Pe lângă asta, sprijinim inițiative din sectorul cultural prin serviciile noastre, cum ar fi proiectul Monumente Uitate și Oamenii Patrimoniului – ambele proiecte derulate de Asociația Arche, cazul 101, un spațiu destinat artiștilor și proiectul Poster Jam fondat de Andrei și alți doi tineri designeri – Andrei Grosu și Artemisa Pascu.
Încă nu am avut ocazia să lucrăm ceva internațional, iar în prezent lucrăm la identitatea Bucharest Jazz Festival 2018, și în parteneriat cu firma de dezvoltare Speedwell lucrăm signaletica și designul ambiental pentru trei clădiri din București și Cluj Napoca.
Câteva ingrediente
Contează să înțelegi contextul în care lucrezi, să te poți adapta unei colaborări cu toți cei implicați în proiect și să ai rezultate de care să fii mândru. Probabil că funcționează, dar nu e o garanție, ca cei responsabili cu angajarea unui studio de design și comunicare să știe că ai experiență în alte proiecte din domeniul lor. E un mix între vizibilitate și recomandare.
Pe viitor am vrea să fim mai activi în piață și să ne trimitem munca la mai multe concursuri și bienale. Poate la mai multe întâlniri și evenimente de networking. Între timp ne pregătim noul website.
Partea de new business
Am vrea să fim mai vizibili în zona culturală, ONG-uri, galerii sau instituții, poate prin retipărirea și updatarea portofoliului pe care l-am avut expus anul trecut la Romanian Design Week.
Pana la finalul anului avem în plan să semnăm cu un organizator de evenimente din zona culturală.
Pe de altă parte, am vrea să patrundem și în alte domenii cum ar fi fashion și să ne comunicăm și serviciul de design editorial către edituri sau organizații interesate să își producă broșurile sau rapoartele într-un mod mai structurat.
Investiții și planuri de dezvoltare
Pe de o parte, vrem să ne îmbogățim portofoliul și prin el serviciile noastre să fie mai cunoscute, iar pe de altă parte să angajăm noi oameni. Momentam lucrăm cu alți designeri sub formă de colaborare, dar cum lucrurile merg în direcția bună va trebui să facem acest pas.
Publicitatea românească. Bile albe, bile negre
E foarte greu să dai bile albe sau negre având în vedere că, de cele mai multe ori, ceea ce vedem poate să nu fie ceea ce agenția, freelancerul sau studioul a propus inițial, ci a trecut prin mai multe filtre.
Noi credem că e important să avem în vedere că ceea ce producem influențează publicurile și, tocmai de asta, trebuie să gândim mai mult și să fim mai atenți. Și poate, iar asta o spunem bazându-ne doar pe ceea ce vedem pe stradă, designerul ar trebui să fie mai atent la cum gândește copywriterul sau la cei care fac strategia. Iar pe de altă parte, designerul ar trebui să fie implicat în întâlniri și decizii care definesc strategia întregului proiect.