Totul a inceput cu Baro.ai, o aplicatie de automatizare a advertisingului pe Facebook. Destinatarii ei: publisherii, care sunt ajutati cu promovarea si gestionarea postarilor. Dincolo de aceasta prima aplicatie, oamenii de la Baro Labs au creat Smartan.ai, o aplicatie asemanatoare, insa cu inteligenta artificiala jucand un rol mai important.
Teodor Scorpan, care a avut rolul de backend developer in realizarea Smartan, spune ca munca a durat 3 luni e zile, "incepand cu partea de concepere si terminand cu prima versiune a aplicatie".
E clar ca implementarea AI este capul de afis. Prin asta ne diferentiem de tool-uri asemenatoare. Cele mai cautate feature-uri sunt real-time dashboard si performanta autorilor.
La 3 saptamani de la lansare, Smartan este folosit de doua publicatii din Republica Moldova. Dupa cum spune Teodor, clientul ideal pentru produs este media publisherul, "pentru care primeaza fidelizarea vizitatorilor, si nu page views". Multe detalii in interviul de mai jos.
De inceput
Ca mai toate start-upurile tech, si noi am creat Baro pentru ca aveam nevoie de o solutie care nu era disponibila pe piata sau care impunea restrictii de utilizare. Cu timpul am inteles ca nu suntem singurii cu astfel de probleme si am identificat o oportunitate de a monetiza solutiile create. Daca ar fi sa glumim, am spune ca suntem “young & restless”. Probabil ca suntem doar restless, ceea ce este un lucru bun pentru inceput.
Prolog: Baro.io
Baro.io este o aplicatie de automatizare a advertisingului pe Facebook destinata publisherilor. Aplicatia automatizeaza promovarea postarilor si gestionarea acestora. Ea este utila publisherilor care au un volum mare de promovari. Clientii Baro sunt acum prezenti in Romania si Canada.
Smartan.ai este cea de-a doua aplicatie a Baro Labs si asupra careia se intreapta atentia in momentul de fata.
Aplicatia este ready-to-go, dar este dezvoltata permanent pentru a corespunde cerintelor de personalizare venite din partea clientilor. Aplicatia se adreseaza tuturor creatorilor de content scris, care doresc sa-si cunoasca performanta continutului.
Daca ar fi sa alegem clientul perfect, acesta ar fi Media Publishers pentru care primeaza fidelizarea vizitatorilor, si nu page views. Smartan este disponibil pe piata de aproximativ 3 saptamani de zile, timp in care am creat parteneriate cu doua publicatii din Republica Moldova.
Ideea si echipa Smartan.ai
Pe piata de analytica pentru publisheri sunt 2 jucatori mari, Chartbeat si Parse.ly insa ei sunt focusati doar pe publisheri mari gen The New York Times, Washington Post. Restul publisherilor sunt lasati doar cu tool-uri generaliste de tracking gen Google Analytics (la randul ei, poate deveni costisitoare cand se atinge un prag de vizualizari - in jurul a 150.000$ /an). Smartan incearca sa ofere serviciul de calitate care le este oferit publisherilor mari, dar la un pret rezonabil.
Echipa din spatele proiectului este mica, fiind formata din Teo (backend developer) si Roman (frontend Developer).
Cat a durat munca?
Tot procesul, incepand cu partea de concepere si terminand cu prima versiune a aplicatie, a durat aproximativ 3 luni de zile. Cea mai mare provocare a fost crearea unei arhitecturi a sistemului care sa poata fi usor scalabila.
De la nevoile publisherilor la produs
Am luat decizia de a porni Smartan dupa discutiile purtate cu cei care foloseau deja Baro. Fiind in permanenta interesati de feedback-ul acestora in scopul imbunatatirii produsului, am descoperit ca fiecare publisher are si alte nevoi, pe langa cele de automatizare a advertisingului.
Spre exemplu, unii doresc analiza real time pentru articolele postate, altii doresc o personalizare cand vine vorba de performanta autorilor. In directia identificarii nevoilor ne-a ajutat si faptul ca pastram o legatura stransa cu un alt tech start-up ce activeaza pe partea SEO al publisherilor.
Feats de succes
E clar ca implementarea AI este capul de afis. Prin asta ne diferentiem de tool-uri asemenatoare. Cele mai cautate feature-uri sunt, asa cum am amintit si la punctul anterior, real-time dashboard si performanta autorilor.
Prin analiza reala a performantei articolului, se poate “boosta” vizibilitatea pe diferite platforme de social media. Cand vorbim de performanta autorilor, trebuie sa luam in calcul mai multe variabile. Se poate discuta de un sistem internd e bonusare, se poate vorbi de un feedback personal al autorilor, etc.
AI
AI-ul este in curs de dezvoltare, se afla in stare beta. Lucram intr-un spatiu restrans cu alte 2 start-upuri pentru a observa “corectitudinea” datelor, pentru ca nu vrem sa oferim “false positives”.
Atunci cand vorbim de augmentare ne referim la imbunatatirea contentului. Dupa o perioada de calibrare si avand ca baza de plecare istoricul autorului/publisherului, AI-ul va putea oferi sugestii de keywords, <<tags>> si, speram noi, chiar si topicuri care sa inregistreze performante crescute.
Si pentru ca atunci cand contentul este de calitate se ajunge la o fidelizare a audientei, putem vorbi si de o eficientizare a monetizarii website-ului. Decidentii vor stii unde, cand si pentru cat timp sa-si promoveze articolele.
Pricing dinamic
Pentru ca produsul sa fie unul de calitate si lucrurile sa mearga smooth, este nevoie de hardware performant, capabil sa sustina un volum mare de accesari si interogari venite din partea publisherului. Avand cele doua variabile (perfomanta hardware-ului si volumul de accesari) direct proportionale, am decis implementarea unui sistem de pricing dinamic. In felul acesta evitam situatiile de under/over paying.
Promovare, KPIs, new business
In momentul de fata, avem clienti publicatii din Republica Moldova si suntem in discutii cu cativa publisheri atat din Romania, cat si internationali.
Este dificil sa ne setam KPIs pentru ca AI-ul este inca privit cu scepticism si nu dorim sa ne setam goal-uri imposibil de atins. Lucram in schimb la partea de strategie cu un incubator.
Fiind un tech start-up, ne bazam foarte mult pe growth hacks, dar nu neglijam si mijloacele traditionale de promovare. Networking-ul este foarte important in acest domeniu si incercam cu fiecare ocazie sa ne facem cunoscuti. In acest sens, participam la evenimente destinate tech start-upurilor si publisherilor,atat ca speaker cat si ca concurent. Iteram continuu pentru a descoperi cea mai buna solutie.
Directii
Un studiu RISJ Digital Leaders facut la inceputul lui 2018 arata ca 59% dintre Media Publishers la nivel mondial planuiesc sa integreze Inteligenta Artificiala in cadrul platformelor detinute pentru recomandari ce tine de livrare a continutului catre vizitatori.
Noi stim deja ca giganti precum New York Times si Washington Post isi dezvolta in-house AI-ul. Avand aceste premise, tot ce putem spune este ca si noi vom merge pe aceeasi directie, oferind cat mai multe imbunatatiri pentru Smartan.ai, fie la cererea clientilor, fie bazate pe propriul nostru research.