Arhitectură și design interior pentru startup-uri clujene, semnate AtelierMass

Arhitectură și design interior pentru startup-uri clujene, semnate AtelierMass

Bine, nu neapărat doar pentru startup-urile din Cluj, ci și pentru locuințe, și pentru festivalurile locale. Față de perioada crizei financiare, astăzi piața face tot mai mult loc businessurilor de arhitectură; o dată pentru că antreprenoriatul românesc se arată tot mai înfloritor, după care interesul pentru design nu mai stă chiar la urma piramidei. Iar de evoluția asta se bucură și AtelierMass, o afacere în domeniu pornită de 4 colegi de la Facultatea de Arhitectură din Cluj. 

Au început cu scenografia pentru ediția din 2011 TransilvaniaFest și amenajarea Palatului Culturii din Blaj. Neobosiți, s-au înscris în paralel la un concurs de extindere a muzeului Serlachius care e tocmai in Finlanda, dar și la unul de finanțare, pe care l-au câștigat. Camelia Sisak și Tamás Sisak, Silviu Aldea și Marius Cătălin Moga sunt cei 4 arhitecți care și-au unit forțele pentru aceeași misiune - cea a esteticului funcțional - abătându-se puțin de la proiectele de arhitectură și ocupându-se mai mult de cele de design interior. Căci așa a cerut piața.

De-a lungul timpului, au amenajat birouri ale unor companii IT precum iQuest, WIP, cafenele ca Let's Coffee, Papillon, apartamente, hoteluri, au restaurat Casa Pistruiatul și au colaborat cu festivaluri importante precum Electric Castle și TIFF. 

 

Către arhitectură

Arhitectura este un domeniu care îți permite să fii creativ dar și foarte practic. Înainte de facultate am avut o pregătire artistică urmată de un liceu cu profil real, deci la final era logic să le combin pe cele două. Sunt o fire care iubește ordinea și geometria, iar arhitectura se leagă foarte mult de aceste lucruri, deci mă simt foarte bine în acest domeniu. 

Relația noastră cu cei care sunt în spatele Norda a început în 2013, cu amenajarea casei lor. A fost un proiect lung și foarte frumos, urmat apoi de alte câteva proiecte. Aș putea spune că avem o relație arhitect - beneficiar aproape constantă în ultimii 5 ani. Avem norocul să vedem lucrurile în același fel. Așa cum ne-au mărturisit, atunci când a apărut Norda, că am avut și noi o influență în descoperirea și dezvoltarea pasiunii pentru designul scandinav.


Sursa: nordashop.com

Ne place designul scandinav și ideea lor de a avea la Cluj un magazin de acest fel nu puteam decât să o încurajăm. Pentru mine a fost o plăcere sa colaborez cu ei la realizarea eBookului pentru comunitatea pe care vor să o strângă în jurul lor. De fapt colaborez constant cu ei pe partea de blog unde am lunar un articol despre amenajări interioare și design scandinav.


Sursa: nordashop.com

 

Colegii de antreprenoriat

Nu e ușor să fim patru asociați într-o firmă, dar mereu ne vedem ca o echipă și încercăm să nu fim individualiști. În ceea ce privește proiectele, eu am lucrat mai mult pe amenajări interioare, Tamás, soțul meu, pe proiecte de arhitectură, Silviu pe evenimente temporare și concursuri și Marius pe restaurare și proiecte culturale. În ceea ce privește administrarea firmei fiecare avem o felie: organizare, PR, angajari, dar responsabilitatea se împarte la patru.

Mai avem încă trei colegi mai tineri, Roxana, Arnold si Csenge; unii sunt cu noi de când au terminat facultatea, alții au venit mai târziu. Am început acest an prin a face un exercițiu de consolidarea a echipei, în așa fel încât ei să simtă că fac parte din ea.

 

Ideea AtelierMass

Am început AtelierMass în 2011 după ce am închiriat un spațiu ca să lucrăm împreuna la un concurs pentru extinderea Muzeului Serlachius din Finlanda. Asta după ce in 2010 făcusem parte din echipa proiectului Superbia de la Bienala de la Veneția. Eram patru prieteni, foști colegi de facultate cu câțiva ani de experiență de muncă în spate.

Activitatea noastră a început cu proiecte mici dar ambițioase, în plină criza financiară, când nu se prea construia mai nimic. Printre primele proiecte a fost scenografia pentru un eveniment temporar organizat de TransilvaniaFest, amenajarea Palatului Culturii din Blaj, proiect care a fost mediatizat și premiat. A fost in experiment foarte reușit care ne-a motivat să rămânem împreună și să continuăm.


Palatul Culturii din Blaj - TransilvaniaFest

Am aplicat pentru finanțare la primul anunț al programului SRL-D, în martie 2011. Pentru noi a fost un moment providențial, am închiriat spațiu de birou și aproape imediat a venit anunțul de la AIPPIMM, iar noi n-am stat mult pe gânduri. Cam în două săptămâni am pregătit dosarul și am primit acceptarea în program destul de repede, mai greu a fost apoi cu decontarea și hârtiile necesare. Ideea afacerii era clară: voiam să facem ceea ce am studiat în facultate și lucrasem deja în anii anteriori și anume proiectare de arhitectură.


Palatul Culturii din Blaj - TransilvaniaFest

 

Proiecte și evoluție

Nu am avut timp să ne creăm o viziune, nici nu cred că eram în măsură atunci să stabilim o direcție clară într-o piață aproape moartă, lucrurile au cam evoluat de la sine. În primul an am lucrat maxim, cât am putut, am facut multe concursuri, nopți nedormite...din care au ieșit și câteva proiecte, unele pro-bono, care ulterior au adus înapoi beneficiari mulțumiti, cu proiecte mai mari. Trei dintre noi eram cadre asociate la Facultatea de Arhitectură din Cluj, la proiectare anul 3 și pendulam între o carieră academică sau piața arhitecturală.

Am început cu proiecte mici dar cu implicare 100%. De-a lungul anilor am lucrat pe diferite proiecte: case în mediul urban, dar si rural; design interior - rezidențial, birouri, hoteluri, spitale și cafenele; restaurare; evenimente temporare; expoziții și concursuri de arhitectură. Am luat fiecare proiect ca o provocare și am încercat să-l facem cat mai bine.


iQuest

Un exemplu pe care aș putea să îl dau dintre primele proiecte și cum a evoluat relația cu clientul respectiv este sala de mese de la o firma de IT – Iquest, un spațiu de vreo 40 mp. După trei ani ei au început demersurile pentru se muta într-un spațiu nou de 5.000 mp și cu această ocazie au organizat un concurs cu invitați. Am fost și noi invitați pe baza experienței anterioare și am avut norocul de a și câștiga acest concurs. Astfel că în 2017 am finalizat și acest proiect.


iQuest

Despre evoluția noastră tocmai am scris un articol pe blogul de pe site-ul nostru. Highlighturi ar fi participările la Bienala de la Veneția, să facem parte din evenimente anuale importante pentru Cluj, cum e Electric Castle sau Tiff, apoi ar fi cele câteva premii pe care le-am primit de-a lungul anilor cu Scenografia de la Blaj, Electric Castle, Casa K, ButuCuib.

Suntem prezenți în fiecare an la Romanian Design Week, în 2016 am avut parte chiar de o retrospectivă în cadrul expoziției RDW classics. Un alt lucru care mi se pare important este asociația noastra MiniMass cu care am avut șansa de a ne implica și de a face o schimbare spre bine printr-un eveniment temporar anual - Someș Delivery. Pentru noi este vorba de a ne implica în comunitate și de a da ceva înapoi orașului.


iQuest

 

Procesul de lucru

Partea cea mai importantă, de la început, este de a stabili împreună cu beneficiarul o temă cât mai completă. E un proces important deoarece pentru unii nu e clar ce își doresc. Și așa ajungi să cunoști destul de bine oamenii pentru care proiectezi. 

În funcție de tipul de proiect, putem să ne facem rapid o idee de pornire sau să mai cercetăm anumite subiecte. Cum a fost de exemplu în cazul amenajării interioare a Spitalului Polaris, unde am început proiectul cu un studiu despre culoare și lumină, cele două devenind elementele principale ale designului.

Am tras propriile concluzii cercetând mai multe studii despre cum influențează culoarea starea unui bolnav, ce culori ajută procesul de vindecare sau ce înseamnă să folosești lumina artificială caldă sau rece. Așa am aflat că un spațiu monocrom alb nu stimulează vizual pacientul și nu îl ajută la vindecare, iar anumite culori îi pot crea o stare mai bună pe termen lung.


Let's Coffee

Revenind la etapele de lucru, după clarificarea temei se conturează o fază de concept care, mai târziu, după ce se întoarce pe toate părțile cu beneficiarul, se va concretiza într-un proiect tehnic care poate fi apoi executat. Partea de execuție, ce se întamplă efectiv pe șantier, este esențială pentru noi și suntem atenți ca lucrurile să iasa așa cum le-am proiectat. 

Credem cu tărie că designul bun are valoare și suntem recunoscători că am avut șansa de a experimenta, iar scopul nostru este mai mult de a crea o experiență și de a face spații care să se simtă la fel de bine pe cât arată, decât să urmărească tendințele.


Armean House

 

Piața din Ro

Cel mai greu e să găsești oameni care îți acordă încredere ca să îți dea un proiect. Cu atât mai mult să aibă o temă interesantă. Cu atat mai mult să îți accepte propunerile interesante. Și unde mai punem un buget decent disponibil? 

Relația umană, cum să discuți cu oamenii, cum să-i asculți, cum să le înțelegi dorințele (pe care de multe ori nu le exprimă!), toate acestea nu se predau deloc la facultate și poate că nici nu pot fi predate, mai mult învățate empiric și mai ales din proprie experiență. Cu toate acestea evident că există tehnici de marketing cu care și noi acum încercăm să ne familiarizăm, respectiv să le folosim mai eficient. În sine expresia 'piața de arhitectură' era greu digerabilă pentru noi până de curând.

N Apartment

 

Premiile

Electric Castle a reuşit să se detaşeze clar pe o scenă a evenimentelor muzicale româneşti tot mai aglomerată. Mai multe elemente cheie au contribuit la acest lucru: o organizare exemplară, o identitate vizuală deosebit de puternică și implicarea în problema dificilă a monumentelor istorice, și mai precis cazul fostelor reşedinţe nobiliare rurale. Din acest punct de vedere festivalul, nu doar profită de un amplasament dramatic (vezi decor sau scenografie), ci, în primul rând, produce însufleţire cu viaţă nouă și utilizări neaşteptate.

În acest sens, ne-am propus încă din start să realizezăm o experienţă completă, senzorială și spaţială a acestui palat baroc (supranumit cândva Versailles-ul Transilvaniei, transformat ulterior în CAP), prin introducerea unor pavilioane și amenajări cu puternic caracter de instalaţie, punând în dialog mijloacele de expresie ale arhitecturii contemporane cu relicva romantică a trecutului. Alegerea cromatică este de asemenea conflictuală, induce senzaţia de imaculat și nevoia de mentenanţă și grijă într-un eveniment comercial de masă. Festivalul nu consumă locul, ci îl activează prin (re)punere temporară în lumină.

Premiile, în primul rând îți validează munca fiind valoroasă și cu siguranță îți dă mai multă încredere în tine. Cred că te ajută să îți construiesti o imagine mai solidă și în fața beneficiarilor, îți dă mai multă credibilitate pe piață. Concursurile sunt importante pentru un birou de arhitectură pentru că îți oferă o șansă de a avea acces la un anumit proiect și îți oferă prilejul să experimentezi la nivel conceptual lucruri cu care nu te întâlnești în fiecare zi. De exemplu, concursul pentru MNIR care a fost foarte complex, a presupus foarte mult studiu al programului arhitectural de muzeu.

Chiar daca nu am câștigat concursul întreaga echipă a caștigat experiență. Sau concursul pentru amenajarea malurilor râului Someș ne-a obligat să lucrăm cu o echipă extinsă de colaboratori din domeniul nostru sau domenii conexe de la care am avut de învățat.

 

Cel mai mișto proiect

E greu să aleg un proiect, poate ultimul concurs de arhitectură pe care l-am câștigat cu SkyLightHouse și care a fost foarte apreciat. Proiectul este dezvoltat pe o reflecție asupra caracteristicilor vieții contemporane care își are rădăcinile în criteriile funcționale tradiționale, dar oferă dincolo de aceasta o experiență fizică, psihologică și vizuală particulară. Mai ales la nivel teoretic, conceptual, a fost interesant de lucrat la el.

 

Cea mai profitabilă ramură de business

Fiecare proiect e diferit în ceea ce privește profitabilitatea. În general designul interior aș zice că e ramura mai profitabilă pentru că volumul de proiecte este mai mare. Asta nu e din cauză că așa am decis noi, ci pentru ca așa a fost cererea pieței. 

Așa cum am mai spus, primele proiecte au fost amenajări interioare și evenimente temporare și asta ne-a cam dat o direcție. In ultimul timp însă reușim să dezvoltăm mai mult și portofoliul de arhitectură.


S House

 

Clienții AtelierMass

Lucrăm cu familii sau cupluri tinere care sunt deschise la propunerile noastre, care vor spații confortabile și interesante. Lucrăm cu birouri de IT care s-au dezvoltat mult în ultimii ani la Cluj și care vor ca mediul de lucru să fie un spațiu optimist, pozitiv și divers, pe care oamenii îl identifică și care oferă libertatea de a-și alege calea cea mai potrivită pentru a-și face treaba.

Lucrăm cu organizatori de evenimente anuale, cum e de exemplu Festivalul International de Film Transilvania, care va începe în curând.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related