Circuitul AdevăRap - WorkHorse. Și un buchet de mireasă

Circuitul AdevăRap - WorkHorse. Și un buchet de mireasă

In urma cu vreo doua decenii, pe netul prin dial-up se plimba de zor un link - lumea isi trimitea site-ul cu butonul care-l activa direct in browser pe Cheloo de la Parazitii.

Il facuse Flo, aka Florin Ivan, initiatorul forumului AdevaRap si cel care urma sa participe la manifestarile new media ale MTV-ului romanesc, ca apoi sa sara in antreprenoriat cu DIFFstudios, agentie timpurie care a semnat site-uri si campanii pentru MTV, Dacia, Pepsi sau IKEA. In viata lui s-a infiltrat si primul canal TV din Romania dedicat jocurilor video, GINX TV, a carei mostenire se gaseste si azi in portofoliul WorkHorse

Dupa cativa ani de publicitate la centru, lucrand aproape exclusiv pe Grolsch, Florin simtea ca nu prea mai evolueaza. Din fericire, taman pe atunci, un fost partener din DIFFstudios, producator si el, pleca din agentie.

S-au sincronizat si au reintregit (partial) gasca de altadata intr-un butic de continut pe care il mana incolo si incoace, spre video content, publishing, coverage de eveniment, productie de clipuri muzicale ori filme corporate si, "poate cel mai important, produse proprii sponsorizate de branduri".

Filmul nu e nici el la mare distanta; cel mai recent in suita WorkHorse a aparut un scurtmetraj produs alaturi de Studioset, cu Matei Mocanu la regie. "Buchetul Miresei" s-a ivit in mintea lui Matei dupa OUG13; a vrut sa vorbeasca despre penali si coruptie in timp ce, spune el, dedica simultan o serenada unei fete. Cu sau fara legatura, filmul beneficiaza de participarea extraordinara a lui Liviu Pustiu si e adresat nu doar celor care ies la proteste, dar si amatorilor de cooking show-uri (pentru ca, fiind o nunta, se mananca mult). 

Un tur ce porneste de la 'butonul Cheloo' si ajunge la proiecte de content cu bataie lunga (TechTheLead) ori productii pe teme activiste urmeaza mai jos:

 

 

Forumul AdevaRap si DIFF Studios

Florin: Povestea mea incepe prin ’97 cand am intrat prima oara pe www, iar la scurt timp am si pornit un proiect online: AdevaRap, prima comunitate online a raparilor din Romania. Nu stiam cu ce se mananca HTML-ul, prima tentativa de a face un site a fost un .ppt de 90 si ceva de slide-uri salvat ca HTML. Moderand forumul AdevaRap, n-a durat mult pana am ajuns la freelancing (eram can singurul care stia cum se fabrica un site). Atunci i-am cunoscut si pe Stefan Visan si Dan Petru, cu care aveam sa pornesc prima companie - DIFFstudios.

Publicitatea ne-a descoperit repede; ne-a ajutat foarte mult ceea ce as indrazni sa numesc prima virala romaneasca: butonul de pe site-ul Parazitii (20CMRecords) pe care daca il apasai, Cheloo iti livra o replica. Linkul umbla ca nebunul prin toate colturile internetului de la IRC la mail si Yahoo Messenger. Au urmat site-uri si campanii pentru MTV, Dacia, Pepsi, Mars, Snickers, IKEA, ca sa numesc doar cativa clienti.

 

Primele video-uri

Florin: Pe la inceputul anilor 2000, cand am folosit o tehnica numita de noi performance capture, intr-un joc dintr-o activare digitala pentru un brand. Nu aveam ilustrator si nu stiam cum sa facem animatii de personaje in flash, asa ca am filmat pe chroma oameni reali facand o serie de actiuni declansate de un program.

Eram deja mutati cu biroul in MTV atunci, unde am si facut prima mea productie video; 2007 era anul, webmeUP, emisiunea. O pastila despre online si cultura digitala difuzata de 4 ori pe saptamana pe MTV Romania. La momentul respectiv cred ca era singura emisiune TV publicata pe online imediat dupa difuzare si cu extensie in print, pentru ca tineam o rubrica saptamanala in Sapte Seri.

 

GINX TV devine GameXTV, apoi studio. Plus cativa ani prin agentie 

Florin: Nu intamplator vorbeam si despre un joc video in exemplul de mai sus; candva in 2008, impreuna cu colegul si prietenul meu Ionut Anton, ne-am "reprofilat", fiind 2 dintre membri fondatori GINX TV, prima televiziune de jocuri video din Europa de Est, preluata la momentul respectiv de BOOM TV, fost Dolce, actual Telekom. GINX s-a transformat ulterior in gamextv.ro si deja eram complet bagat in productia de content video, mergand in paralel cu dezvoltarea companiei de web DIFF Studios si a altor produse de content si servicii online.

In 2010 am inchis si, dupa un an de liniste am reintrat in publicitate, direct in inima ei, fiind invitat sa ma ocup de un brand atipic care dorea sa faca foarte mult content. Asa am ajuns CS pe Grolsch, brand pe care am si lucrat aproape exclusiv in urmatorii 6 ani.

 

Ideea de boutique de continut o aveam dintotdeauna si, pe langa asta, prin 2015 am decis sa deschid studioul GameXTV pentru a continua productia emisiunii de gaming (n.r. produsa pana in 2017 de WorkHorse in colaborare cu IGN Romania si difuzata pe KISS TV). Am filmat-o prin fel si fel de studiouri improvizate, pana cand am pornit infratirea cu PORC, la propunerea lui Deliric - cu care convietuim si astazi in acelasi grajd :)

 

Apare WorkHorse

Florin: Agentia cu care lucram crestea in ritm nebun si imi aducea aminte de fosta mea companie cand se facuse mare. Mi se parea ca o sa fie tot mai greu sa evoluez, nu mai aveam provocari, totul mergea de la sine. Am luat decizia de a parasi agentia si datorita fostului meu partener si prieten Dan Petru, la scurt timp dupa ce a plecat din agentia in care era Creative Producer.

Lucrand impreuna in 2016, am realizat ca vrem sa refacem echipa DIFFstudios de altadata, cu focus pe continut video.  Spatiul il aveam deja, necesar era un minimum de echipament. De aproape 2 ani aveam echipa din studio care lucra pe GameX, derulam proiecte corporate cu Universum Events, si din cand in cand mai regizam cate un videoclip pentru prieteni din zona de hip-hop sub numele de Staicu Cretu.


Autor: MVD MVN

Aveam deci nevoie de un nume pentru o noua platforma de publishing, video corporate, evenimente si continut pentru branduri. Ideea de WorkHorse a venit de la Toto (Deliric), acest sustinator al meu inca de cand eram copii, care m-a sunat intr-o seara: Cal, stiu cum se va numi! Tu esti Cahlutz (a se citi Calut), studioul ar trebui sa fie WorkHorse, ca tot muncesti tu ca nebunul! In aceeasi seara am cumparat domeniul .RO.

 

De inceput

Florin: Cand am pornit aveam un achievement tehnic impresionant - primul video 360 facut si publicat in Romania - secventele tiny planet sunt de fapt prima productie video 360 din tara lansata pe YouTube. Va spun si un secret... sssst... clipul 360 Otherside - Falling Down, primul lansat de un brand in Romania (n.r. Grolsch), este produs tot de mine si post-productia este facuta de colegul meu Bogdan Trestianu, cel mai priceput om la 360 video din tara pana astazi :)

Dar prima bucata de continut oficial WorkHorse a fost clipul lui Doc – Singur acasa, lansat la o zi dupa ultima mea zi de munca in agentie. Intr-o saptamana aparea si primul proiect comercial major: campania digitala PUR Decruster cu chef Nicolai Tand, Diana Dumitrescu, Flick Domnul Rima si Radu F. Constantinescu. Am intrat in pitchul de productie datorita copywriterului care scrisese scenariile, Laura Ionescu, cu care lucrasem foarte bine ca CS, respectiv producator.

Dupa o alta saptamana, o serie de clipuri McDonalds care promovau noua aplicatie de mobile. Ambele proiecte au fost regizate de Matei Mocanu, unul dintre primii sustinatori WorkHorse si regizorul pe care l-am avut in minte cand am pornit la drum.

 

Proiectele complexe

Florin: Tin de FotoNation, un important centru de R&D din Romania pe parte de computer vision si machine learning, aflat chiar in Bucuresti. Nu ne-a venit sa credem cand am aflat ca ei au livrat tehnologie de prelucrare a imaginii in camerele a peste 3 miliarde de telefoane (au o penetrare de 25% a pietei globale de smartphones).

Colaborarea a inceput in urma cu 2 ani si jumatate; problema lor era lipsa vizibilitatii. Am plecat de la o campanie de promovare online, dar am intuit ca isi doreau de fapt o metoda de capitalizare pe cea mai importanta valenta a personalitatii de brand - competenta. Asadar le-am propus o platforma de continut cu strategie pe termen lung [ a se citi ani :) ] pentru educarea publicului non-tech despre miracolele tehnologiei -  Tech The Lead

Venita din Intact de la divizia de online, Mara Pruna a crescut proiectul si este cel mai dedicat project manager cu care am lucrat pana acum. Pe site scriu eu, Mara, Ana Dan si de cateva saptamani Betty Joita, iar pana la final de 2018 ne dorim sa avem si editori din US, targetul nostru principal fiind publicul din Statele Unite si China. In paralel am atras alaturi de noi o echipa dedicata de marketing din partea clientului, cu experienta pe branduri precum Red Bull, Machinima sau The Gadget Show, iar anul acesta am facut poate cel mai bun coverage Mobile World Congress Barcelona al unei publicatii din Romania:

Apoi, ar fi demo-ul de Portrait Enhancement in VR conceput pentru FotoNation la finalul anului trecut (prezentat cu mare succes in cadrul CES 2018, in Las Vegas). Am reusit sa facem cel mai clar video 360 cu sunet pozitional si sa integram capacitatile tehnice ale clientului de a face un subiect mai frumos.

Nu exista camere VR pe piata care sa reproduca ce am reusit noi, doar riguri custom din camere profesionale, dar pe care nu le detine nimeni in Romania. In consecinta ne-am creat propria solutie dupa ce am testat mai multe camere, asa ca toata luna decembrie a anului trecut am stat concentrati exclusiv pe acest proiect si am fost nevoiti sa refuzam alte proiecte. A meritat pe deplin.

 

Cel mai recent proiect: "Buchetul Miresei"

Florin: Cu Matei lucrasem cand am fost in agentie pe cateva proiecte care au avut foarte mare succes la public; dupa o colaborare ramasa in aer, la inceputul anului a revenit si m-a invitat sa ma ocup de productia executiva a unui scurtmetraj. Am acceptat chiar inainte de a vedea scenariul, cu conditia sa fie coprodus de WorkHorse. 

Matei: Filmul e despre coruptie si despre penali, daca ar fi sa il comunic intr-un log line. Ideea a venit dupa OUG 13. Am scris o sceneta si am vrut sa o filmez repede, dar am abandonat din motive financiare. Apoi, in toamna anului trecut, am vrut sa fac un documentar despre interlopi pentru Vice dar, dupa doua luni de research, proiectul a fost anulat. 

 

L-am contactat pe Tudor Voican - un prieten vechi, scenarist - si i-am zis ca vreau sa fac un film cu temele astea grave, dar si o serenada sub balconul unei fete (m-am gandit la cineva anume cand am facut filmul, am pus si un pic de sufletel). A zis: momentan ai aici o situatie, hai sa construim un film in jurul ei :D

Si asa am facut un film smuggler: am strecurat o tema activista intr-un filmulet comercial. Totul a durat cca 3-4 luni. In noaptea de An Nou, am primit cadou de la Tudor mailul cu ultima versiune. 

E un film pe care l-as recomanda oamenilor care ies la proteste cu speranta ca pot schimba lucruri in Romania; dar si celor care se uita la cooking show-uri, caci, fiind vorba de o nunta, se mananca mult in film.

Filmarile au durat cateva zile, in Bucuresti. Tot filmul a fost o suita de situatii dificile din care ne-a scos Flo cu skillurile lui de producator. Dar si cu norocul lui astral, cu care a contaminat toata experienta filmarii. 

As mentiona ca dificultate lucrul cu actori profesionisti laolalta cu amatori (am facut si street casting, proportia actori-non-actori  e 50-50); tot timpul pot aparea necunoscute, poate personajul nostru vine maine la filmare, poate nu mai vine.

 

WorkHorse 2018: echipa si business

Florin: Suntem 6 oameni de baza: eu - producator si CS, Dan Petru (Creative Producer), Matei Mocanu (regizor), Mara Pruna (copy si content writer), Bogdan Trestianu (360 video guru) si Adrian Hrihor (video editor si animator). Avem o serie de colaboratori permanenti pentru scris, filmat, regie samd; si colaboram permanent cu oameni noi.

In cele 15 luni de cand ne-am lansat am lucrat pentru branduri ale/ca Xperi, FotoNation, Nortek, burn, PUR, McDonalds, Bergenbier, Corona, Stella Artois, J&B, KFC, Lenovo, Turneul National de League of Legends, Silva, Gambrinus, Trend, Agricover, OMV si alte companii pe zona de corporate.

Daca ma uit la numarul de proiecte si cifra de afaceri, probabil ca suntem undeva la 50% - 50% business client vs agentie/casa de productie. Avem clienti cu care lucram direct pe produsele noastre, din care deriva alte proiecte punctuale si suntem invitati la pitchuri de productie de catre agentii sau ne ajutam cu case de productie pentru a finaliza anumite proiecte.

 

Directii de viitor

Florin: In continuare, clar ne uitam in directia filmului; fie el documentar sau fictiune.

Anul asta vrem sa lucram pe 4 campanii mari, nu 20 de neobservat, vrem sa dezvoltam continutul nostru original, cum sunt productiile video de gaming, sa scoatem capul cat mai mult afara cu Tech The Lead, dar nu exclud o lansare in Romania care sa acopere golurile si nevoile de comunicare ale companiilor de tech locale, sau cu produse pe piata din Romania. 

Ne dorim sa devenim una dintre principalele surse de continut original pentru branduri, pentru ca asa cum spuneam acum peste 10 ani content is king si cred ca am demonstrat-o cu fiecare proiect pe care l-am pastorit.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


UNIVERSUM Events

UNIVERSUM Events este unul dintre cei mai mari organizatori de evenimente din Romania. Experienta de peste 10 in organizarea de evenimente complexe, compania este construita in jurul conceptului de "arhitectura de... vezi detalii »

Studioset

Studioset este o casa de productie si post-productie, cu sediul in Bucuresti. Compania a fost infiintata in 2007 si este formata dintr-o echipa tanara de profesionisti media care au castigat numeroase premii de-a... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related