O parte din voi s-ar putea sa-l cunoasteti pe Ciprian Andrei. A intrat in publicitate de pe la geneza ei in Romania. In '99 era om de vanzari la Klass Production, unde avea grija sa scape de cat mai multe litere volumetrice, casete luminoase etc. Dupa care la ProTV, pe aceeasi ramura, vindea spatiu publicitar, proiecte pentru sponsorship s.a. Ramane pe media buying, dar se muta la agentie. O tine tot asa, pana-n 2014, cand incepe sa-l caute ideea de a crea un obiect de design, frumos, dar functional.
A pornit in directia mobilierului, pe care a decis de la bun inceput sa-l produca numai cu materiale romanesti, in ateliere romanesti. Dupa ce-a gasit colaboratorii potriviti - Adrian Vaida pentru tamplarie, Everart pentru tapiterie, Branea si Kitra pentru ilustratii misto - Atelier Mustață (numit asa in memoria strabunicului, tamplar de meserie, cu o mustata stufoasa) s-a apucat oficial de treaba: 3 fotolii - Lena, Octav, Alecu -, masuta Mara, canapeaua Oana, doua banci Ana si cateva casute pentru pasari din gama Miu. Urmeaza sa termine prototipul de scaun Tangram si sa finiseze o serie de lampi cu led, care vor fi prezentate si la Romanian Design Week.
Mai departe, Ciprian are in plan sa-si largeasca portofoliul de produse, dar momentan parcurge cea mai prolifica perioada a anului pentru Atelier Mustață, in ceea ce priveste vanzarile.
Despre Ciprian
Am inceput sa lucrez de la 18 ani si in paralel mergeam la facultate. Primul meu job mai serios a fost in productie publicitara, la Klass Production. Vindeam clientilor litere volumetrice, casete luminoase, neon signs etc, in functie de dorintele acestora. Asta se intampla prin 1999. Atunci am facut eu click cu publicitatea.
Apoi, am avut oportunitatea sa lucrez la ProTV (Mediavision) unde ma ocupam de vanzarea spatiului publicitar, sponsorizari si altele asemenea. A fost o perioada foarte frumoasa, unde am cunoscut multi oameni din breasla. Prin 2004 cred, m-am mutat la o agentie locala, un shop de media, unde lucrurile au devenit mai complexe. Am avut multe de invatat acolo, am castigat multa experienta. Practic acolo m-am format in media buying si comunicare.
Ok, undeva prin 2014, am decis sa fac o schimbare, pentru ca aveam ideea asta care ma framanta, ideea de a crea un obiect functional, un obiect de design, care sa fie util si placut. Si asa am creat proiectul Atelier Mustață.
Cu atelierul
In 2013 conditiile de business in intermedierea vanzarii spatiului publicitar la televiziune erau un pic incerte si odata cu mutarea intr-o casa noua, am decis sa fac o schimbare. Mereu am avut o stransa relatie cu actul creativ si simteam ca-mi lipseste. Si asa am hotarat sa merg in directia asta.
Am inceput singur, practic tot proiectul a reprezentat pentru mine un management de proiect. Usor-usor mi-am facut atelierul meu, din nevoia de a face incercari. Nu prea poti sa faci incercari in ateliere specializate si prin urmare mi-am utilat atelierul cu toate cele necesare pentru a crea prototipuri de mobilier. Asta m-a ajutat foarte mult in studiul obiectelor. La fel de mult m-au ajutat oamenii din domeniu care mi-au impartasit din experienta lor. Adrian Vaida este unul dintre ei (tamplarie), D-na Mariana Conea de la Everart, plus arhitecti si oameni de creatie care m-au incurajat in proiectul meu.
De la inceput, planul a fost sa pornesc in zona de mobilier functional si sa fac obiecte de design cu materiale romanesti, realizate in ateliere romanesti. In continuare cred ca lucrurile pot iesi foarte bine, daca gasesti oamenii potriviti cu care sa colaborezi.
Este posibil sa imi extind un pic paleta de produse si chiar saptamana viitoare, voi expune la Romanian Design Week 2018, o serie de lampi din lemn de stejar cu tehnologie led, pentru iluminat ambiental. Va invit sa le vedeti.
Produsele create pana acum
Produsele Atelier Mustață sunt in serie limitata, cateva zeci de bucati, si este posibil ca dupa un timp sa nu le mai realizam si sa mergem inainte cu alte produse noi.
Avem 3 tipuri de fotolii - fotoliul Alecu, fotoliul Lena si fotoliul Octav. O canapea Oana, o masuta Mara si bancile Ana. Mai exista un proiect draguț, cuiburile de pasari, Miu. In plus, am realizat un prototip de scaun - Tangram. Urmeaza lampile cu led. Cel mai lung proces este realizarea prototipului. Aici ai nevoie de multa rabare si o gandire practica dincolo de abordarea creativa - designul.
Obiectul care mi-a placut cel mai mult este fotoliul Alecu. Nu numai ca imbina otelul cu lemnul intr-un mod deosebit, dar si mai deosebit este faptul ca este versatil, in sensul in care pentru partea de sezut poti alege standard, piele, sau print in colaborare cu artisti vizuali autohtoni (Branea, Kitra, etc).
Fotoliul Lena este un best seller, iar motivul pentru care se vinde cel mai bine este ca are o incarcatura emotionala, nostalgica. Este un fotoliu din perioada comunista, pe care l-am regandit din punct de vedere design si functionalitate.
In general, e mult de munca. De la schita pana la produsul creat este posibil sa dureze si pana la 3 luni. Se fac multe incercari, teste si modificari pana la final. Asta pentru ca urmaresc ca produsul sa fie placut vizual, dar si functional si practic (dezasamblabil).
Productia
Productia se realizeaza in ateliere specializate. Dupa ce este gata prototipul, mai am o discutie si cu atelierul care imi produce o serie de x modele (deobicei prima transa undeva la 15-20 bucati). Cum spuneam mai sus, fac un management de proiect, nu am in gradina mea toate operatiunile. Lucrez cu atelier Adrian Vaida pentru partea de tamplarie, cu Everart pentru tapiterie, plus ateliere specializate pe confectii metalice si pielarie (cum este cazul fotoliului Alecu).
Este destul de greu sa gasesti oameni buni care sa faca ceea ce trebuie, corect si cu care sa te intelegi. Dar, nimic nu este imposibil, in ultimul timp s-au dezvoltat mai toate industriile. Cei care livreaza calitate au ramas si s-au dezvoltat, ceilalti daca nu au disparut, o vor face. Asta cred ca este valabil in orice domeniu, chiar si in publicitate.
Piata din RO
Deocamdata, piata din Romania, in ceea ce priveste designul de obiect sau productie de obiect, este la inceput. Romania nu a avut o piata concurentiala si din cauza asta nu putem vorbi despre ceva traditional. Daca am fi avut o piata libera, multe ramuri s-ar fi dezvoltat intr-un mod natural, insa, d-abia dupa 89 s-a luat startul cu adevarat. Cred ca oportunitatea nr 1 este ca suntem in UE. Potentialul de dezvoltare apropo de asta, este foarte mare.
Cifra de afaceri
Cifra de afaceri a evoluat pe plus. A crescut, insa poate piata nu este inca atat de prolifica cum mi-as dori eu. Cred insa ca lucrurile vor evolua spre mai bine, ma refer la situatia in care clientii nostri vor fi din ce in ce mai educati (ma refer la cultura) si vor dori sa-si decoreze locurile cu obiecte care au o identitate. Vanzarile cele mai bune pentru noi sunt in perioada de primavara-vara.
Importanta promoului
Este foarte importanta promovarea, insa fiind produse de serie limitata nu poti sa ai campanii publicitare la televiziune, pentru ca s-ar pierde identitatea si n-ar mai fi de serie mica. Clientii vin din online, din Fb, Google etc, sau de multe ori prin recomandari directe.
Am participat si participam la targuri de design de la noi, insa, nefiind specializate exclusiv pe domeniul nostru, de multe ori se creeaza confuzie. Vizam targurile de afara, acolo se face diferenta. Probabil anul viitor vom fi prezenti si la targurile de mobilier de design din Europa.
Acum si mai incolo
In momentul asta lucram la o regandire a stilului, dorim o abordare mai minimalista. Vreau sa aduc pe aceeasi linie de design toate categoriile de obiecte de la Atelier Mustață, sa restrangem putin focusul.