[Comunicare la partid] Modificarea Codului Administrativ sau constructia autostrazilor sunt, statistic, cele mai abordate subiecte in comunicarea UDMR

[Comunicare la partid] Modificarea Codului Administrativ sau constructia autostrazilor sunt, statistic, cele mai abordate subiecte in comunicarea UDMR

UDMR nu are, momentan, un purtator de cuvant sau un social media manager, asadar la intrebarile noastre ne-a raspuns "un grup de comunicatori, specialisti pe diverse domenii de activitate". Am insistat, insa numele proprii lipsesc cu desavarsire din acest material. In schimb, de apreciat ca UDMR-ul este primul partid important al tarii care raspunde prezent in cadrul seriei noastre despre comunicarea partidelor. Interviuri reusite au mai iesit, pana acum, cu POL si Demos.

Obiectivele de comunicare ale UDMR se axeaza pe incercarea de a apropia cetatenii de sfera publica, fiindca am identificat acest lucru ca fiind o problema majora a societatii romanesti in momentul actual.

Partidul comunica, in primul rand, pe site si pe Facebook, insa si-au facut si cont de Instagram. Iar in ceea ce priveste frecventa postarilor, ele sunt zilnice, "concentrate pe unul sau maximum doua subiecte majore ale zilei".

In campaniile electorale nu se schimba multe - nici resursele, nici mesajul, ne spune grupul de comunicatori ai UDMR:

De obicei rezumam si repetam, in mai multe randuri si sub diferite forme, mesajul central. Scopul este promovarea platformei electorale, apoi comunicarea rezultatelor si a realizarilor din timpul mandatului

 

Agenda de comunicare a partidului

Printre subiecte, un rol important il au cele care vizeaza in mod direct comunitatea maghiara, UDMR fiind singura organizatie a spectrului politic romanesc, care si-a asumat in mod expres reprezentarea necesitatilor maghiarilor – cum este educatia in limba materna, drepturile lingvistice si, la modul general, drepturile ce tin de pastrarea identitatii.

Mai pe larg, temele economice, precum modificarea Codului Administrativ sau constructia autostrazilor si modernizarea infrastructurii sunt, statistic, subiectele cele mai frecvente abordate in comunicarea UDMRBucurestiul este singura capitala din Uniunea Europeana care nu este legata prin autostrada de nici o alta capitala europeana. Desigur, sunt si acele tematici care reprezinta o prioritate pentru ca sunt specifice comunitatii maghiare din Romania.

 

Alte prioritati

Una dintre prioritatile majore ale UDMR este, si a fost intotdeauna, educatia. Educatia in limba materna, pentru comunitatea maghiara din Romania, este un element de baza al pastrarii identitatii noastre culturale si lingvistice, dar, in acelasi timp, credem ca o educatie de calitate, in scoli cu dotari moderne, este cruciala pentru o societate de succes.

Aceasta tema a fost prezenta, in ultima perioada, in mod accentuat in comunicarea Uniunii, din pacate pentru ca a trebuit sa comunicam despre cazul Liceului Romano-Catolic si al Universitatii de Medicina si Farmacie din Targu-Mures.  

Extinderea drepturilor minoritatilor, atat la nivel national cat si la nivelul Uniunii Europene, este o alta tema despre care am vorbit mult in ultima perioada, pe marginea Initiativei Cetatenesti Europene Minority SafePack, a amendarii Legii nr. 215 a administratiei publice, prin care dorim garantarea folosirii limbii materne in administratie, sau a legilor care au acelasi scop in domeniul sanatatii publice.

In ultima perioada, am mai spus ca Romania este caracterizata de o lipsa totala de viziune. Avem nevoie de un proiect de tara pentru viitorul nostru comun, in care se regasesc romanii, maghiarii si toate celelalte minoritati etnice, ardelenii, banatenii, moldovenii, oltenii, muntenii si toate categoriile sociale. In acest an, noi am indemnat la construirea unui viitor si am indemnat la un dialog deschis si rational in locul retoricilor nationaliste si a polemicilor politice lipsite de continut.

Modificarea legilor justitiei a fost un hot topic politic, iar noi am formulat o pozitie in care am incercat sa dam raspunsuri punctuale la intrebarile oamenilor. Credem in statul de drept si in independenta sistemului judiciar si am considerat ca este important sa comunicam faptul ca legiuitorii UDMR au votat in favoarea proiectelor de lege respective pentru ca servesc aceste principii.

 

Planul de comunicare

Comunicam subiecte. Nu este o comunicare de dragul comunicarii. Acesta este un principiu cat se poate de simplu, in care credem cu adevarat. Incercam sa evitam conferintele de presa sustinute pur si simplu din obisnuinta, fara sa avem ceva concret de comunicat. In ceea ce priveste frecventa postarilor in online, acestea sunt zilnice, concentrate pe unul sau maximum doua subiecte majore ale zilei.

 

Tonul folosit

Unul cat mai clar, echilibrat si pe intelesul oamenilor. ”Scurt si la obiect” este principiul pe care il avem in vedere. Desigur, exista si exceptii, de exemplu atunci cand abordam subiecte ample si complexe, care afecteaza direct viata oamenilor si credem ca fiecare detaliu este important.

 

Mesaje unitare vs. comunicari separate ale filialelor 

Anul trecut, UDMR si-a stabilit un obiectiv clar: sa devina cea mai moderna si inovativa forta politica din Romania. Acest principiu se aplica si prin mesajul unitar in comunicare. Consideram ca am facut progrese in aceasta privinta, desi mai sunt cateva aspecte care necesita imbunatatiri.

Diferentele dintre mesajele de nivel central si comunicarea la nivel de teritoriu nu sunt de continut, ci de nuanta: incercam sa comunicam cat mai pe intelesul oamenilor, cu exemplificarile locale necesare. De obicei, presedintii organizatiilor judetene si parlamentarii respecta aceeasi linie de comunicare pe care o abordam la nivel central, cu mesaj unitar, prestabilit.

 

 

Comunicarea partidului in campanie

Citand presedintele executiv al UDMR, “suntem in permanenta in campanie”, deci modalitatea de abordare nu este cu mult diferita. Din punctul de vedere al strategiei de comunicare, nu este de dorit si nici indicat schimbarea subiectului primordial al comunicarii cu cateva saptamani inainte de alegeri.

In acest caz, rezultatul ar fi pe masura: mesajul nou nu va receptionat corespunzator, timpul fiind foarte scurt pentru schimbari majore. De preferat este sa ai rezultate in timpul mandatului si sa vorbesti despre acestea. In saptamanile de dinaintea alegerilor incercam sa mobilizam cetatenii la vot. De obicei rezumam si repetam, in mai multe randuri si sub diferite forme, mesajul central.

Scopul este promovarea platformei electorale, apoi comunicarea rezultatelor si a realizarilor din timpul mandatului, dar si a proiectelor si obiectivelor noastre atat in plan legislativ cat si din punct de vedere organizational.

Am putea spune ca nu exista timp berechet nici inainte de campanie. Mai in serios, putem afirma ca cea mai importanta diferenta consta in interesul manifestat de publicul tinta al comunicarii noastre in timpul campaniei si dupa campania electorala. Cel mai important lucru este atentia sporita a oamenilor, care se indreapta catre mediul politic in timpul campaniei.

Noi incercam sa raspundem la aceasta receptivitate crescuta, inclusiv cea a mass-media in aceasta perioada, si sa vorbim despre politicile publice care vizeaza un trai mai bun pentru oameni, incercand sa ne indepartam de polemicile politice fara fond, care ajung adesea sa fie tematicile centrale ale campaniilor electorale.

Trebuie sa constientizam faptul – noi, de exemplu, o facem tot timpul – ca cetateanul normal la modul general nu are o sete acerba pentru campanii electorale. Altfel spus, partidele politice trebuie sa fie foarte reticente fata de diferitele exagerari, specifice, de altfel, campaniilor electorale.

Cu toate ca, in timpul campaniilor, isi pot permite mai multe la nivelul cuantumului de informatii si a diverselor forme de comunicare, totusi partidele trebuie sa tina cont si de faptul ca cetateanul nu este interesat in profunzime de cele spuse. Deci condensarea informatiei este un aspect esential.

Discursul politic din timpul campaniei, din unghiul cetateanului, este unul plin de exagerari din care de obicei se intelege doar miza: dorinta de a lua voturi. Din nou, daca in timpul mandatului de 4 ani o forta politica are rezultate care pot fi comunicate, discursurile din timpul campaniei vor parea mai putin exagerate.

 

Exemplu de criza de comunicare

Modificarea legilor justitiei a fost, poate, un subiect de criza generala in toate partidele politice si pentru intreg mediul politic. A fost un moment de criza si pentru UDMR, desi nu a fost o situatie creata, indusa de noi. UDMR a fost singura formatiune politica care a avut o pozitie transata, fara capcane retorice sau afirmatii lipsite de continut. 

Am incercat sa analizam punct cu punct modificarile propuse si efectele acestora si sa le comunicam oamenilor. Suntem ferm convinsi ca tensiunile create in societate in jurul acestui subiect ar fi fost diminuate printr-o comunicare adecvata si clara.

 

Limitari in comunicarea de partid

Singura granita pe care am depistat-o deja cu multi ani in urma este cea a bunului simt. Este principiul care ne ghideaza pe toate palierele comunicarii externe si interne. Nu lezam in niciun caz integritatea morala a unei persoane, nici macar in situatiile in care suntem atacati vehement.

 

Obiectivele de comunicare

Se axeaza pe incercarea de a apropia cetatenii de sfera publica, fiindca am identificat acest lucru ca fiind o problema majora a societatii romanesti in momentul actual. Dorim sa contribuim si la diminuarea prejudecatilor care persista in opinia publica fata de asteptarile legitime ale comunitatii maghiare.

Plecand de la aceste premize, scopul nostru este prezentarea activitatii organizatiei, a presedintelui Uniunii, a procesului de legiferare si a proiectelor de lege initiate sau sustinute de legiuitorii UDMR, proiectele organizatiilor judetene, ale administratiilor publice locale si judetene.

Obiectivul principal al comunicarii noastre in mediul online este sa ne adresam unui public cat mai diferentiat, acelor oameni cu care putem stabili mai rapid un contact online decat prin canalele media clasice si sa le prezentam informatii cu privire la activitatea noastra organizata pe mai multe aspecte ale politicilor publice. Avem si scopul de a-i indemna sa disemineze mesajele noastre si sa ne ofere si un feedback. 

Desigur, obiectivele comunicarii online ale UDMR se subordoneaza strategiei ample de comunicare a Uniunii, insa in ceea ce priveste aspectul sau temele abordate exista diferente intre online si offline. On the web folosim un ton mai direct, incercam sa formulam mesaje cat mai clare, scurte si la subiect, si sa oferim elemente vizuale pe langa sau, cateodata, in loc de text.

In comunicarea noastra, avem o grija deosebita pentru elementele ce tin de identitatea vizuala a organizatiei. Iar datorita faptului ca avem multi comunicatori si multe organizatii locale, lucram la elaborarea unui brandbook, in ton cu tendintele actuale ale designului vizual, dar pastrand elementele imaginii noastre, care sunt aceleasi de cand a fost fondat UDMR, dupa Revolutie.

 

Purtator de cuvant, social media manager

UDMR nu are, deocamdata, un purtator de cuvant propriu-zis, dar avem in randul politicienilor nostri un grup de comunicatori, specialisti pe diverse domenii de activitate.

Colegii care se ocupa cu social media sunt ”lipiti” practic de un laptop sau de un telefon 24/7, pentru ca au un to-do-list infinit. Dar, probabil, putem afirma acelasi lucru despre toti cei care lucreaza in domeniul social media, indiferent ca o fac la o formatiune politica sau in domeniul economic.

Partea frumoasa este ca in mediul online exista feedback instant de la oameni, un lucru valoros, cel putin in politica. Dezavantajul tine de acelasi aspect: lezarea imaginii formatiunii de catre cei cu opinie eminamente negativa survine aproape imediat.

 

Masuratori in online

Comunicarea online a Uniunii se realizeaza, in mare parte, pe suprafetele online proprii. Principalele canale de comunicare ale noastre sunt pagina web si pagina Facebook, dar avem si un cont Instagram.

In ceea ce priveste masuratorile: urmarim statisticile de pe pagina web si diferitele statistici (reach, like, share) ale paginii Facebook, cu scopul de a adapta subiectele abordate, frecventa si momentul postarilor la asteptarile publicului.

 

 

Efectele comunicarii offline 

Bineinteles, masuratoarea cea mai importanta se realizeaza la urne, in ziua votului. In timpul dintre alegeri, efectele pot fi masurate doar prin contactul direct cu oamenii sau ”activitatea in circumscriptie”, de exemplu, in cazul parlamentarilor.

Alta metoda mai eficace si mai precisa nu exista. Iar faptul ca de la alegeri la alegeri, UDMR nu are pierderi majore de voturi, electoratul nu se distanteaza irecuperabil de formatiunea care il reprezinta, se datoreaza acestei ”masuratori” foarte frecvente la fata locului. Este o metoda pe care dorim s-o pastram si in continuare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related