Upgrader Community este o comunitate dedicata antreprenorilor. Are o structura de activitati clar definita, care cauta sa le ofera sprijin pe perioade lungi, care se intinde pe ani de zile. In plus, in decursul a numai un an, 2016- 2017, au participat la academia de antreprenoriat a Upgrader 45 de startup-uri, din care, in acest moment, 85% sunt inca active si se dezvolta.
Constantin Stanciu este, alaturi Valentin Ion, cofondatorul comunitatii, si de la el am incercat sa aflam cum se prezinta antreprenorii romani la apel. Se pare ca bine:
Antreprenorii romani sunt foarte tari. Vin cu un vibe nou, isi doresc sa construiasca ceva aici, au respect pentru ceea ce ii inconjoara si construiesc proiecte avand la baza o gandire sanatoasa si etica.
Membrii comunitatii primesc doua lucruri importante cand vin: educatie antreprenoriala si networking. Ambele, nepretuite cand esti la inceput de drum, spune Constantin. Iar in momentul de fata, membrii existenti ai comunitatii au ca medie o cifra de afaceri de 350.000 euro anual si 8 angajati.
De la inceput
Ca fondatori, suntem doi prieteni, Constantin Stanciu si Valentin Ion. O prietenie care a inceput in urma cu 26 de ani, mai exact in prima zi de scoala. Long story short, cu studiile si profesional, Valentin s-a axat pe IT, website-uri, database admin, project management, preponderant intr-o multinationala.
Eu am ales vanzarile, avand pozitii in business development in mai multe companii antreprenoriale romanesti, din software, BTL si branding. In urma cu 3-4 ani ne-am implicat ca voluntari in organizatia JCI Bucuresti, o organizatie internationala de tineri ce are ca scop cresterea a noi leaderi care sa poata genera un impact pozitiv in societate. Acolo am organizat o serie de evenimente si workshop-uri pentru a sustine mediul de business.
Comunitatea dedicata startup-urilor
Se spune ca ideal in viata profesionala ar fii sa faci ceva ce iti place atat de mult incat l-ai face si pe gratis. Cum noi facem deja ceva gratis, ca voluntari in organizatia JCI si ne facea si placere, am hotarat sa organizam un eveniment al nostru, care la un moment dat poate se va transforma in ceva mai mare.
Prima idee de la care am plecat a fost organizare unui eveniment de startup pitching, in care sa facem un match eficient intre startup-uri si business angels. Acela a fost planul nostru la inceput.
Fiindca am vazut ca startup-urile nu erau pregatite sa se prezinte in fata investitorilor, am creat si o academie de antreprenoriat care dura o luna de zile, pentru a-i ajuta sa isi seteze un business plan. In cele din urma nu am mai organizat evenimentul de pitching, ci doar academia, pentru ca acolo am identificat o nevoie mai mare in randul antreprenorilor.
Intre timp, am constientizat ca antreprenorii au nevoie de un eveniment care sa-i aduca in acelasi loc si am startat o conferinta. Dupa alte tipuri de evenimente de networking, workshop-uri si mastermind-uri, timp in care am invatat foarte mult, am inteles ca antreprenorilor le-ar fi de folos un tip de suport constant, pentru ca zilnic se intalnesc cu noi provocari.
Ca solutie ne-am redirectionat focusul de la evenimente care ne puneau in contact punctual cu antreprenorii, la crearea unei comunitati, formata dintr-un nucleu de oameni cu principii si aspiratii comune, care sa se intalneasca constant si sa se sprijince reciproc.
Cu acest background, spre finalul anului trecut am lansat Upgrader Community, dedicata doar pentru un anumit profil de antreprenori, cu o structura de activitati clar definita, care sa le poata oferi sprijin pe perioade de ani de zile.
Avantaje
Pe langa faptul ca vom intra la niste super evenimente gratuit? :) Cand am startat cu ideea, ne-a motivat pasiunea pe care o avem pentru zona antreprenoriala, faptul ca urma sa fim in contact cu trendurile mediului de business si ca ne vom dezvolta un networking cu oameni foarte interesanti. Si aceste lucruri au ramas.
Resurse
Ca sa putem demara a fost nevoie de o identitate, website, mentori si un concept clar definit. Investitia a fost minima, s-a rezumat la bugetul de a promova primele evenimente. Asta si pentru ca noi aveam cunostinte sa cream site-ul, campaniile de Adwords, Facebook, campanii email.
In plus, am beneficiat si de increderea a mai multor parteneri care ni s-au alaturat de la stadiul de idee si cu care am setat mai multe bartere, fiind relevant si pentru ei sa fie in mijlocul unor evenimente antreprenoriale.
Criterii pentru a intra
Pentru a deveni membru trebuie sa fii un antreprenor din orice industrie, cu varsta intre 25 de ani si 45 de ani, la momentul aplicarii. Sa ai propriul business de minim un an si o experienta profesionala care sa poata aduce plus valoare celorlalti membri.
Iar ca limita superioara, ca ordin de marime am setat o cifra de afaceri pana in 2 milioane de euro. Dar sigur ca pot fi exceptii de la caz la caz si atunci evaluam impreuna cu cel care aplica daca este momentul oportun sa se alature comunitatii.
In acest moment, membrii existenti, au ca medie, o cifra de afaceri de 350.000 euro anual si 8 angajati. Membrul cu cel mai mare business avand 3 milioane euro cifra de afaceri si 26 de angajati, cumulat, in doua companii.
Cei care inca nu se califica pentru comunitate sau nu doresc sa devina membri, pot beneficia de evenimentele noastre open, unde pot accesa informatii de foarte buna calitate si un business networking foarte relevant in antreprenoriat.
Ce oferiti?
Pentru antreprenorii din comunitate oferim 2 lucruri foarte importante pentru dezvoltarea lor in business. Educatie antreprenoriala - ei au acces constant la evenimente, workshop-uri si la specialisti foarte buni din diferite domenii. Si networking - ii punem mereu in contact cu persoane relevante in antreprenoriat, fie ca vorbim de membri, speakeri, traineri, consultanti dar si participantii la evenimentele deschise si pentru non-membri.
La noi se potriveste foarte bine sintagma "and more", pentru ca in cadrul comunitatii apar oportunitati de business, parteneriate, impartasirea de experiente si recomandari care aduc un plus de valoare formidabil.
Programul
Membrii din comunitate au minim 3 intalniri lunare. Prima este cu toti membrii, in cadrul unui RoundTable. La fiecare editie avem un invitat special, care in prima parte ne invata ceva nou in business si in partea a doua membrii impartasesc efectiv cum vor implementa in propriile business-uri noile informatii asimilate.
A doua intalnire, Mastermind Board, are loc intr-un cadru mult mai restrans, cu 6-9 membrii aflati intr-un stadiu similar in business, compatibili ca viziune dar cu activitati diferite. Acestia devin un grup de suport reciproc si se sfatuiesc in principalele decizii si provocari de business. Fiecare membru beneficiaza de suportul intregului grup si are acces la perspective diferite asupra activitatii sale.
A treia intalnire din luna este 1 la 1 cu un alt membru. In urma matching-ului acestia se vad pentru a lua masa impreuna, pentru a-si intelege mai bine business-urile si cum se pot sustine reciproc. Pe langa activitatile interne, membrii au acces si la alte evenimente pe care le organizam si la care participa antreprenori si din afara comunitatii.
Am ajuns la acest format treptat, testand si invatand. De exemplu, conceptul de eveniment de la care am plecat nu a mai avut loc atunci si am organizat ceva similar abia dupa 2 ani. Fiecare interactiune te invata ceva despre piata. Iar failul te invata ce nu mai trebuie sa faci, ideea este doar sa nu fi pierdut foarte multe resurse pentru lectia respectiva.
Inspiratie da, la alte organizatii de business international, evenimente sau concepte de workshop-uri pe care le analizam si incercam sa invatam din istoricul lor. Cateva din cele pe care le urmarim: YPO, Entrepreneur's Organization, Youpreneur, BNI.
Colaboratori, mentori, ajutoare
Destul de mult research si am mai contactat o serie de potentiali mentori din SUA care au avut contact cu comunitati de antreprenori. Cu unul dintre ei am reusit sa avem un contact pe o perioada mai lunga de timp. In plus, invatam la randul nostru foarte mult de la invitatii din cadrul evenimentelor noastre.
Frecventa programului
Pe formatul actual organizam constant evenimente pentru membri. Structura a fost definita cu obiectivul de a le asigura o dezvoltare continua. Atunci cand intra in comunitate sa aiba sentimentul ca nu vor stagna, ca altcineva se va ocupa sa le faciliteze accesul la informatii si persoane, care sa-i ajute sa atinga un nou nivel.
Ca antreprenor, nu iti permiti sa nu tii pasul cu informatia, dar de cele mai multe ori, fiind foarte ocupat, tinzi sa neglijezi investitia in dezvoltarea ta.
Un diferentiator al comunitatii noastre, in comparatie cu alte comunitati, este faptul ca se dedica exclusiv antreprenorilor. Cu cat este mai bine targetata o comunitate cu atat sentimentul de apartenenta este mai puternic si rezonezi cu ce se intampla acolo.
Un alt factor important este dinamica si diversitatea oamenilor cu care intri in contact in comunitate, pe langa membri. Traineri, consultanti, antreprenori de succes, ai acces constant la informatie de buna calitate si la perspective noi de business.
Businessuri din zona antreprenoriala
In perspectiva noastra, ar fi minim 3 factori care au determinat cresterea numarului acestor businessuri. Credem ca incepem sa punem mai mult pret pe satisfactia pe care ne-o aduce activitatea profesionala si nu o mai tratam doar ca pe ceva pe care trebuie sa-l facem pana la ora 18:00, pentru a primi o suma de bani.
Am inceput sa ne dorim sa ne urmam pasiunile, sa simtim ca ceea ce facem ne reprezinta si ne ofera posibilitatea sa ne exprimam cu adevarat. Si cheia poate fi antreprenoriatul. Posibil sa devenim mai inteligenti din punct de vedere emotional.
Al doilea ar fi accesul tot mai facil la informatia legata de ce se intampla in afara. Si nu in ultimul rand, in ultimii ani am inceput sa avem tot mai multe exemple de antreprenori romani de succes. De succes au existat tot timpul dar acum ii vezi ca au facut antreprenoriat pe bune, cu principii, etica si respect. Ei te fac si pe tine sa crezi ca aici poti realiza lucruri marete prin propriile puteri.
Model de business si obiective
In acest moment avem un membership fee si biletele la evenimente.
Ne dorim sa cream o comunitate de antreprenori unita in Bucuresti. Dupa ce cream nucleul aici si setam un best practice dorim sa implementam conceptul si principalele orase ale tarii. Ne dorim sa putem aduce know how-ul cumulat si antreprenorilor din tara, dar si facilitam interactiunea membrilor la nivel national, pentru a le sustine dezvoltarea regionala.
Nivelul startup-urilor
In general, nivelul de cunostinte este bun, cel putin in randul antreprenorilor care rezoneaza cu mesajul nostru si au o deschidere fata de tipul de evenimente pe care noi le organizam. Daca sunt la inceput, majoritatea trebuie sa treaca printr-un proces natural de adaptare de la mentalitatea de o rotita dintr-un sistem la cea in care trebuie sa fie implicat si sa controleze toate procesele companiei.
Dupa acel pas si crearea unei structuri a business-ului, in general principalul minus este in zona financiara. Vedem multa pasiune si atasare fata de business, ceea ce este excelent, dar se intampla des ca cifrele sa nu fie foarte clar definite, urmarite si controlate. In general este o zona unde este o nevoie mai mare de acumulare a noi cunostinte. Iar cei aflati la urmatorul nivel, au nevoie de suport pentru a gandi mai mare, pentru setarea unui plan ambitios pe o perioada de cativa ani de zile, segmentat in obiective mai mici.
In ansamblu, pregatirea antreprenorilor creste, deoarece ecosistemul de business creste si vine cu exemple de succes, bune practici si multe initiative unde poti gasi sprijin. Si toate acestea poate si pentru ca multe povesti de succes nu mai pleaca dintr-un garaj sau o sufragerie si dintr-un co-working space. Acesta fiind un semn al unui spirit mult mai colaborativ, care poate fi un detaliu foarte important in dezvoltarea noastra ca societate.
Observatii
Trebuie sa spunem ca antreprenorii romani sunt foarte tari. Vin cu un vibe nou, isi doresc sa construiasca ceva aici, au respect pentru ceea ce ii inconjoara si construiesc proiecte avand la baza o gandire sanatoasa si etica.
Ne-am bucurat ca de multe ori participantii la actiunile noastre sa ne spuna ca inainte nu credeau ca in Romania se intampla lucruri atat de interesante si ca sunt antreprenori atat de deschisi sa impartaseasca din experienta lor cu ceilalti.
Nevoile unui startup. Top3
Daca trebuie sa fie doar trei, atunci acestea sunt: sa fi identificat o nevoie reala in piata si nu doar ceva in care ei cred. Sa fi gasit o solutie reala de a rezolva acea nevoie, mai bine, mai repede sau mai ieftin fata de ce este deja pe piata. Sa aiba in componenta lui o echipa capabila sa implementeze acea solutie corect.
Antreprenori si statul roman
La categoria aceasta am vrea sa spunem ceva. Daca in antreprenoriat incepi sa dai vina pe stat, deja ai pierdut. In Romania sunt foarte multi antreprenori care au reusit sa cladeasca business-uri de succes pe baza unor principii sanatoase. Este de datoria noastra, a fiecaruia, sa facem ce putem mai bine in mediul in care ne aflam.
Nu zic sa nu comentam ce se intampla, ci doar sa avem grija cat din timpul nostru alocam pentru asta. Iar ca parti bune putem aminti programul Startup Nation, care este un suport pentru foarte multi antreprenori si in urmatoarele luni urmeaza sa se deschida editia nr. 2.
Niste cifre
In perioada aprilie 2016 - mai 2017 au participat la academia noastra de antreprenoriat 3 grupe, care in total au insumat 45 de startup-uri. In acest moment 85% sunt inca active si se dezvolta. In masura in care statisticile spun ca 80% dintre startup-uri nu ating primii 3 ani de activitate, acesta poate fi un indicator.
La toate evenimentele pe care le-am organizat pana in accest moment au fost prezenti aproape 2500 de participanti, dar ne este greu sa estimam exclusiv impactul nostru asupra lor.
Reusite in ultimul an
Un moment mai special a fost cand am organizat doua concepte noi de evenimente la inceputul acestui an si participantii s-au inscris mult mai repede decat ne asteptam, cu in volum foarte redus de comunicare. A fost intr-un fel o confirmare ca avem increderea celor care ne urmaresc.
Businssuri care v-au placut
Laurentiu Penca, owner Corp Construct care de la industria muzicala s-a reprofilat catre o firma de servicii premium de amenajari interioare. Iti trebuie o putere de adaptare foarte buna pentru a te duce spre noi industrii, pentru a te reinventa.
Cristiana Bucureci, Co-Fondatorul agentiei Creionetica, prin intermediul careia ofera servicii de strategie de comunicare ONG-urilor. Nu este un business mare, nu este foarte scalabil, insa este special prin principiile care stau la baza lui si devotamentul fondatorilor de a crea un mediu mai bun pentru noi toti.
Mihai Save, Owner SaveMob, care este unul dintre cei mai tineri antreprenori din industria reconditionarii de mobila. Primul lui contact cu mobila a fost cu o firma de mutari, pornita de la zero, cu o masina inchiriata. S-a dezvoltat constant a vazut noi oportunitati si acum le fructifica.
Planurile Upgrader
Pentru acest an avem ca focus consolidarea comunitatii in Bucuresti. Avem programate o serie de evenimente deschise si antreprenorilor care nu sunt membri, ca de exemplu Upgrader Arena, competitie de startup pitching in luna iunie.
In luna Iulie vom organiza BBQ Business Networking, eveniment de business networking in aer liber cu burgeri la gratar, muzica live si o super atmosfera.