Când te apuci să strângi bani pe platformele de crowdfunding, felul în care îți promovezi campania este esențial. Mai ales dacă suma de care ai nevoie este ordinul zecilor de mii de euro, iar produsul, un album de muzică.
Mesajul e foarte important la categoria muzică. La fel de important e să muncești mult și să-ți faci temele bine.
După ce, în 2015, Mihai Iliescu ne povestea despre ideea albumului de debut al Zmei3, seria noastră despre poveștile de crowdfunding este prilejul perfect, trei ani mai târziu, să facem un follow-up cu el. Ei bine, campania a fost un succes, se fac lucruri frumoase în România la fel cum se fac la Berlin. S-au strâns 24 de mii de euro, deși targetul era 22.000. Susținătorii campaniei au fost oameni de peste tot.
Mulți din România, mulți germani, dar și români din diaspora sau alți oameni necunoscuți din SUA până în Noua Zeelandă. Asta mi se pare interesant.
Pe ce au fost cheltuiți banii? Pe aducerea în România a lui Ian Brennan și echipei de meseriași în ale muzicii, pentru realizarea albumului. Dar și pe închirierea de echipamente, studiouri de mixare (în Franța) și masterizare (California). La final, pe producerea reward-urilor, packaging și trimiterea lor prin poștă la susținători în întreaga lume.
Background
Berlin, ianuarie 2015. ZMEI3 era deja un produs muzical complet. Aveam toate piesele pentru primul album, aveam multe concerte, aveam fan base. Cu toate acestea, lipsea încă partenerul mare care să ne ducă la nivelul următor: expunere internațională.
Atunci eu am scris câteva mii de emailuri pe care le-am tras orbește, la nimereală, oriunde mi s-a părut că ar fi cineva potrivit. Ideea mea era simplă: suntem trupa românească de avangardă de la Berlin și vrem (cel puțin) un Grammy.
La miile de emailuri a răspuns un singur om. Ian Brennan, producător specializat în field recordings, multiplu nominalizat și câștigător al premiului Grammy cu rockerii tuaregi de la Tinariwen. Omul a zis așa: facem albumul și încercăm să-l vindem la un label în America. Dar cu o condiție: eu fac doar field recordings. Adică înregistrez muzica acolo unde e la ea acasă. Adică okay, voi sunteți acum la Berlin, dar eu vreau să mergem în România, în munții care reflectă forța sălbatică a soundului vostru - Rough Romanian Soul.
Pentru așa ceva trebuie mulți bani. Una e să intri într-un studio la Berlin, alta e să aduci o echipă de 10 oameni din Germania, SUA, Italia și România și să-i duci în munți cu instrumente și echipamente de înregistrare.
Echipa
Am făcut singur 90% din muncă. Șase luni, zi și noapte, de la 1 martie până la 1 septembrie. Pe parcursul acestei aventuri m-au ajutat colegii din ZMEI3 - Oli Bott, Paula Țurcaș, Arnulf Ballhorn, cu care am făcut filmul de prezentare și care apoi m-au ajutat în faza de rewards.
Alejandro Fuentes de la Protecto Video a filmat și editat prezentarea. Electric Brother ne-a ajutat cu echipamente, instrumente, logistică și a tras și chitară și percuție pe anumite piese. Larisa Perde și Liliana Șerban ne-au ajutat mult cu publicitate și PR.
Crowdfunding
Ca în tot ceea ce fac, nu am explorat nicio cale convențională. Auzisem la Berlin de Kickstarter încă din 2012 și de atunci simțisem că îmi bate inima tare, ceea ce înseamnă clar că asta e pentru mine. Când am avut nevoie de acești bani, mi-am amintit de Kickstarter și am decis: gata, o fac.
Am ales Kickstarter pentru că e cea mai veche platformă, cea mai cunoscută și pentru că are politica all-or-nothing, adică dacă nu strângi toată suma nu primești nimic. Asta mi-a plăcut pentru că m-a obligat să îmi depășesc limitele. Chestiile astea nu se fac pe jumătate, hai să facem și mai vedem ce se întâmplă. Ori o facem, ori ce facem?
Nu aveam experiență de crowdfunding, dar fusesem 8 ani în publicitate - 5 ani copywriter, 3 ani creative director. Asta mi-a folosit mult.
Așteptări, recomandări
N-am avut nici o așteptare. Ba da, am avut așteptarea că habar n-am ce o să se întâmple. Dar că SIMT că e ceva aici, ceva nou, ceva important în felul nou în care oamenii se mișcă și mișcă lucrurile. Și am vrut să fiu parte la acest lucru nou. Având în vedere că n-am avut așteptări, succesul campaniei m-a făcut foarte fericit.
Învățături am tras multe. În primul rând, cât de importanți sunt prietenii. Tot ce faci în viața asta faci cu oameni, oamenii care un încredere în tine pentru că te cunosc. Cum zice marele artist Nicolae Guță, care alături de J.S. Bach este unul dintre modelele mele: "Da poți să fii, da poți să fii tu cât dăăă tareee, dă ești singur n-ai valoareee, aaa la la la la."
DOs & DONTs
Depinde mult de categoria la care apare campania. La categoria noastră, muzică, ingredientele sunt foarte subiective și țin mult de emoția cu care rețeaua socială - mai frumos spus prietenii - se hotărăsc să te susțină. Spre deosebire de alte categorii (tehnologie, design) unde susținătorii vor să dezvolte produse, respectiv să cumpere direct ceva revoluționar sau cool, la muzică susținătorii vor să-i ajute pe prieteni să reușească.
Nu are legătură cu pasiunea pentru muzică, nici nu e relevant dacă le place muzica noastră. Ei zic: "Uite, ăsta vrea să facă ceva bun. Îl cunosc, am încredere în el. Hai să-l ajut să reușească." Probabil că în cazul nostru am atins cu mesajul o coardă sensibilă a prietenilor români, aceea că își doresc ca niște români să reușească la nivel internațional, respectiv să se întoarcă acasă pentru a produce calitate în România.
Deci mesajul e foarte important la categoria muzică. La fel de important e să muncești mult și să-ți faci temele bine. De exemplu, o lună întreagă a durat doar documentarea - ce au făcut alții, cum au făcut, de ce au reușit. Deosebit de importantă este și comunicarea din timp și personală cu rețeaua de prieteni, care trebuie să știe foarte clar și transparent ce vrei să faci, de ce, și cum vrei să te ajute. Asemenea comunicarea cu presa, bloggerii, trebuie făcută din timp și personal.
La ce-să-nu-faci aș spune: să nu dai mesaje de masă, să nu forțezi răbdarea și bunăvoința prietenilor, să nu faci totul repede și fără pregătire. Chiar și așa, vor fi unii care se vor supăra pe tine sau care vor înțelege greșit ce vrei să faci. Asta-i viața.
Promovarea campaniei
Cel mai bine a funcționat comunicarea personală pe facebook, care pe vremea aceea (acum 3 ani:) funcționa. A fost bun și butonul de boost/promote, care și el funcționa și avea rezultate :) Am avut și o campanie de PR datorită efortului a două prietene, Larisa Perde în România și Liliana Șerban în Germania.
Am primit feedback de toate felurile, de la oameni pe care nu-i cunoșteam care ne-au susținut și până la prieteni apropiați care n-au mai răspuns la telefon. Și oameni cunoscuți care s-au implicat și au răspândit mesajul.
Banii strânși
Am cerut 22.000 euro, am strâns aproape 24.000 euro. Susținătorii noștri au fost oameni dintre cei mai diverși, mulți din România, mulți germani, dar și români din diaspora sau alți oameni necunoscuți din SUA până în Noua Zeelandă. Asta mi se pare interesant.
Bugetul final al campaniei a depășit cu 1000 de euro suma strânsă. Toți banii au fost cheltuiți pe deplasarea în România a echipei de 10 oameni, închirierea de echipamente, transport, cazare și catering, apoi studiouri de mixare (Franța) și masterizare (California), apoi finalizare campaniei cu producerea reward-urilor, packaging și trimiterea lor prin poștă la susținători în întreaga lume.
Pe lângă actualizările permanente de pe Kickstarter, prin care îi ținem pe fani la curent cu tot ce facem mai important, am avut în 2015 două concerte private pentru susținători, unul la Berlin și unul la București. Au fost întâlniri frumoase și intense emoțional.
Importanța campaniei
Cum îi zice și numele, Kickstarter, campania a fost esențială ca să-i dea proiectului acel kick care să-l ducă la următorul nivel. Se putea și altfel, poate aplicam la un grant aici în Germania, dar avantajul uriaș al crowdfundingului a fost că ne-a obligat să scoatem capul din cutie și să ne expunem public, intens și într-un timp foarte scurt. La terminarea campaniei deja foarte mulți oameni aflaseră de noi și ce facem.
Proiectul, azi
Din vara lui 2015, când s-a încheiat campania, am înregistrat albumul cu Ian Brennan, am semnat cu labelul Six Degrees Records din San Francisco, a ieșit albumul în aprilie 2016, am avut piese la radio din SUA până în Coreea de Sud, am avut trei interviuri la BBC, am cântat la BBC, a apărut un documentar despre călătoria noastră și înregistrarea în munți, am cântat la un festival mare în Anglia, am avut un sold out la București. Acum mergem mai departe și vedem unde ne duce.