In primul rand, i-am intrebat pe oamenii de la Demos care sunt nevoile lor de comunicare. Inca nu sunt un partid in adevaratul sens al cuvantului, dar vor fi. Iar raspunsul lor a fost ca nevoia principala este aceea de a da o noua semnificatie termenului de ”stanga” in Romania. Raspuns imbucurator. Un interviu, asadar, cu oamenii de comunicare ai Demos: George Constantin, Andreea Iorga Curpan, Sorin Despot si Claudiu Craciun.
De comunicare, care este parte dintr-un flux continuu de activitati de extindere, creare a coeziunii de grup si auto-educare, se ocupa cam 10-15 persoane
Temele pe care comunica echipa Demos sunt cele economice, legate de munca si actiune sindicala, pe teme legate de drepturi si libertati, in special legate de situatia grupurilor marginale si vulnerabile, de sanatate si educatie, despre mediul rural sau protectia mediului.
Nu avem resursele partidelor mari, asa ca vom incerca sa ne exprimam cat mai bine intre campanii, iar in timpul acestora sa comunicam in regim de gherila: putin, strategic, disruptiv, mobilizator
Nevoi de comunicare
Comunicarea noastra este una de “introducere”, in care prezentam idei si teme dragi noua - apararea drepturilor si libertatilor, lupta impotriva saraciei si inegalitatilor, promovarea muncii si salarizarii decente, protectia mediului.
Nevoia noastra este, in primul rand, aceea de a da o noua semnificatie termenului de “stanga”. Suntem o constructie fara legatura cu totalitarismul comunist sau forma sa pervertita post 1989 - clientelara, corupta si continuatoare directa a national-comunismului ceausist. Noi suntem rezultatul unei tranzitii care a mers greu, chiar dezastruos, pentru multi cetateni, in multe domenii importante.
Suntem inca foarte legati de online pentru ca grupul este foarte divers si raspandit peste tot in tara si in Europa. Fiind si orizontali in organizare, nu de putine ori lucreaza la un mesaj persoane din 4-5 tari diferite. In cateva orase ne si intalnim, dar accentul ramane pe comunicarea online.
Platforme de comunicare
Facebook in principal, cu toate avantajele si limitele acestuia. Vrem sa ne activam si pe alte platforme, cum ar fi YouTube sau Instagram, dar nu in viitorul apropiat. Facebookul ne-a oferit destule instrumente cel putin pana acum.
Comunicatorii organizatiei
De comunicare, care este parte dintr-un flux continuu de activitati de extindere, creare a coeziunii de grup si auto-educare, se ocupa cam 10-15 persoane, care fac munca de documentare si livrare a continutului propriu zis. Ne referim aici la un nucleu al organizatiei.
De multe ori, membri sau prieteni ai platformei propun teme si mesaje care sunt preluate de grup. Cei mai multi dintre noi provenim din mediul ONG, academic, cultural sau al profesiilor liberale, dar am avut inca de la inceput un numar de colegi tehnici, IT-isti de exemplu, iar numarul lor e in continua crestere.
Avem tendinta sa discutam mult si sa avem grija la ce spunem. In aceasta faza comunicarea o folosim pentru a crea coeziune si identitate de grup. Nu ne dorim ca mesajele sa devina virale si atat.
Obiective, masuratori
Masuratorile sunt importante, dar nu definitorii. Evaluam atent impactul postarilor si ne bucuram cand un mesaj are succes. Dar nu asta conduce politica si comunicarea noastra, ci substanta.
Am avut mesaje la care am subscris cu totii, le-am “simtit”, dar care nu au circulat foarte mult. Am agreat sa comunicam atunci cand avem ceva de spus, pe temele noastre importante, pe un ton constructiv. Nu ne va fura niciodata mirajul like-urilor.
Temele importante ale Demos
Comunicam foarte mult pe teme economice, legate de munca si actiune sindicala, pe teme legate de drepturi si libertati, in special legate de situatia grupurilor marginale si vulnerabile, de sanatate si educatie, despre mediul rural sau protectia mediului.
Criticam des guvernarea si am discutat foarte mult despre problemele femeilor, de la violenta domestica, pana la lipsa oportunitatilor si reprezentarii acestora.
Tone of voice
In primul rand trebuie sa fim informati corect, sa avem date factuale de calitate. In al doilea rand, ne preocupa unghiul de analiza. Incercam sa ne punem tot timpul in locul celor mai mult afectati, celor mai lipsiti de putere si vulnerabili. Este un exercitiu de empatie si solidaritate permanent, iar asta pentru ca toti cei din grup nu sunt cei mai saraci si exclusi, ci mai degraba precari.
In al treilea rand, propunem tot timpul ceva, chiar daca nu explicit; o masura sau o actiune care sa imbunatateasca situatia. Incercam tot timpul sa apelam la expertiza din grup si din afara lui, dar pentru a o mobiliza in sprijinul unei viziuni, nu pentru a o trata ca pe un adevar absolut, dincolo si deasupra politicii.
Mesaje unitare vs. comunicari separate ale filialelor
Grupurile locale au autonomie sa preia de la centru ceea ce considera ca este relevant pentru zona respectiva, precum si pentru a comunica independent. Ce devine din ce in ce mai evident este felul in care temele discutate central, poate in termeni mai generali, isi gasesc aplicabilitatea si exemple specifice la nivel local.
Comunicare de campanie
Inca nu am fost intr-o campanie electorala. Probabil va fi totul mult mai rapid, mai tensionat si mai presant. Dar construim cu grija agenda si argumentele, asa ca in campanie cu siguranta nu vom improviza.
Felul in care au comunicat partidele in timpul campaniilor este parte din motivatia pentru care am plecat la drum. Politica la noi s-a rezumat la lupta pentru putere, avantajarea prietenilor si clientelei de partid, acces la resurse.
In campania electorala se incearca mascarea acestei realitati. Se cheltuiesc sume obscene si totul suna fals. Noi gandim altfel. Nu avem resursele partidelor mari, asa ca vom incerca sa ne exprimam cat mai bine intre campanii, iar in timpul acestora sa comunicam in regim de gherila: putin, strategic, disruptiv, mobilizator.
Limite de respectat in comunicare
Gandim aceasta tema in cheia responsabilitatii si reprezentativitatii. Responsabilitate pentru ca si noi suntem fata societatii si politicii. Le dorim curate, decente, argumentate, rationale, pluraliste si solidare.
Trebuie sa ne comportam ca atare, chiar daca ne confruntam deseori cu un discurs agresiv. Reprezentativitate pentru ca intotdeauna prioritatea este reprezentarea onesta a celor in numele carora vrei sa vorbesti.
Vreo criza pana acum?
A existat una, in care un prieten al platformei ne-a reprosat ca nu am fost indeajuns de vocali impotriva unor initative guvernamentale, cea legate de justitie. Erau momente de tensiune in societate si toate mesajele capatau accente dramatice.
Am incercat sa ne pastram calmul si am repetat constant mesajele anterioare care erau in sensul condamnarii respectivelor initiative. Am invatat ca aceste mici crize pot aparea de oriunde si nu le poti anticipa mereu. Poti doar sa le limitezi efectele, iar asta se face prin asumare onesta si continua a pozitiilor, chiar daca asta nu ii multumeste pe toti cei care au anumite astepari de la noi.