Am patit o nepatita. Nu mai departe de saptamanile trecute, ne-am incumetat la o serie de interviuri despre felul in care comunica politicienii de frunte de la noi. Si a avut succes. Klaus, Liviu si restul celor care fac si desfac in politica de varf a Romaniei au fost analizati, din punct de vedere al comunicarii, de oamenii care se pricep. Iar acum, continuam seria dintr-un alt unghi. Am invitat partidele politice sa ne vorbeasca despre propria comunicare in online si offline.
Ca de obicei, cei mai mici sunt si cei mai mai fasneti, asa ca incepem dezbaterea cu Partidul Oamenilor Liberi (POL). Si stam de vorba cu Radu Balas, consilier local POL si fost consultant politic, cu 14 ani de experienta in domeniu.
Comunicarea in online a POL, spune Radu, se face pe site-ul partidului, adica pe oameniliberi.com. Dar si cu share-uri pe Facebook sau prin postari individuale ale membrilor POL pe Facebook. De altfel, asa cum spune si citatul din titlu, membrii partidului comunica foarte des.
Avem discursuri pro: investitii in educatie, digitalizare, spatii verzi, transparenta, cultura. Avem discursuri anti: alocare de resurse bugetare pentru echipe profesioniste din sport, concerte gratuite, delegatii in strainatate fara scop precis
Nevoi de comunicare
In partidul nostru totul este atipic, nu se respecta „regulile din manualele de comunicare”, ba, uneori, am facut exact contrariul celor scrise in manual.
Comunicam aproape exclusiv online. Comunicarile offline sunt doar rezultatul actiunii tertilor, provocate sau nu de noi prin discursul public (invitatii la televiziuni locale, articole de presa scrisa in urma unor declaratii sau atitudini ale membrilor POL in online). Nu am alocat niciun leu pentru comunicare offline.
Comunicarea in online se face pe site-ul partidului, oameniliberi.com, cu share a materialelor pe Facebook, respectiv prin postari individuale ale membrilor POL pe Facebook.
Comunicatorii partidului
Nu s-a ocupat nimeni de comunicarea offline (fie din convingeri personale, fie din lipsa de resurse umane si materiale). In online comunicarea a fost facut in special de mine si de presedintele partidului, Dan Masca. Consilierii locali Hermann Mark Christian si Gyorfi Julia, dar si alti membri maghiari din POL au comunicat in comunitatile de maghiari de pe Facebook.
Obiective si masuratori
Masuratorile nu sunt chiar asa de importante. Noi actionam potrivit principiului „daca facem si anuntam, nu are ce sa fie rau”. De doi ani suntem singura formatiune politica din Tirgu Mures care, prin membrii sai, are comunicare aproape zilnica. Nu umblam pentru a atrage noi membri, ci asteptam sa vina ei la noi.
Nu suntem stresati de ceea ce ne rezerva viitorul, pentru ca nu vrem neaparat sa fim politicieni, ci vre, sa contribuim la bunul mers al comunitatii noastre. Daca, la un moment dat, mai multa lume ne va aprecia, va fi bine, daca nu, nu facem un capat de tara din asta.
Avem discursuri pro: investitii in educatie, digitalizare, spatii verzi, transparenta, cultura.
Avem discursuri anti: alocare de resurse bugetare pentru echipe profesioniste din sport, concerte gratuite, delegatii in strainatate fara scop precis, critici la evenimente cotidiene.
Plan de comunicare?
Nu avem un plan. Suntem reactivi (la evenimentele/faptele cotidiene ale Puterii) si activi (idei puse in piata pentru diverse situatii, intocmirea de hotarari de consiliul local; POL a depus anul trecut, prin cei trei consilieri locali, proiecte cat celelalte trei partide partide la un loc (UDMR, PNL, PSD – 20 de consilieri locali).
Tone of voice
Ton critic, uneori dur, la adresa adversarilor politici.
Comunicarea pe timp de campanie
Nu se schimba nimic la nivel de cantitate. In campanie mesajele sunt aceleasi, doar forma lor este impachetata altfel. In campanie se mai aloca si resurse financiare, fata de perioada dintre campanii.
Discursul partidelor politice, atunci cand e miza electorala este fals si mincinos. Prea siropos. Prea fals patriotic.
O criza de comunicare?
Cei trei consilieri POL au votat bugetul pe anul 2017, in contradictie cu dorinta presedintelui partidului. Din diverse postari pe Facebook a reiesit acest conflict de idei, datorita transparentei care ne caracterizeaza. Timpul le-a rezolvat pe toate :)