Jazz pe radio, jazz în offline. Mădălina Ștefu, despre Loudcity.fm și munca în muzică

Jazz pe radio, jazz în offline. Mădălina Ștefu, despre Loudcity.fm și munca în muzică

Adevarul este ca statiile de radio romanesti nu se inghesuie sa difuzeze jazz. Carla's Dreams si Ed Sheeran de 12 ori pe zi? Astea da. Iar piesele lor sunt frumoase, cele doua sau trei acorduri sunt minunate, dar poate ar fi cazul sa ne uitam si inspre blues & jazz - un pic de melancolie si introspectie nu a omorat de nimeni. 

Enter Loudcity.fm, un post de radio care pana nu a avut la dispozitie 2000 de piese gata de difuzare, nu a intrat ”in aer”. Rolul Madalinei Stefu in proiect? Titlul jobului contine cuvintele ”Marketing & Concerts”, dar adevarul e ca ascultatorii sunt painea ei. Ii identifica, ii aduce in jurul Loudcity, are grija de ei. Parte din aceasta grija ne-o povesteste in interviul de mai jos. 

La inceputul Loudcity, estimarile au fost la 4-5 mii de ascultatori. Nu ne aventuram inca, fiindca e clar ca nu e usor sa aduci jazz-ul si blues-ul in fata in Romania.

Insa echipa nu se multumeste sa ramana in online si sa puna muzica. Loudcity sunt amfitrionii serilor Loudcity Sessions, unde se canta muzica buna live. Si dincolo de asta, i-au adus in Romania pe Gregory Porter si King King. 

 

Background si echipa

Fac o numaratoare scurta. E Kirk, Music & Content Manager. Bogdan, Co-Founder. Mada, Marketing & Concerts. Kirk se stia cu Bogdan de pe vremea cand au fost in radio impreuna, acum multi ani. Iar eu eram deja prietena cu Kirk atunci cand au inceput discutiile pentru radio.

Kirk e om de radio de cand se stie. Asta inseamna de mai bine de 25 de ani. La Loudcity momentan le cam face pe toate :) Playlist, montat emisiuni, relatii cu artistii, content pentru site si social media, video la evenimente, promo pe radio, intalniri, propuneri cantari.

Apoi e Bogdan. Practic cu Bogdan au fost primele discutii despre radio.

Eu am venit cea din urma in proiect. Rolul meu? Ascultatorii: identificare, adunat in jurul Loudcity, avut grija de ei. E un cuvant care imi place cand e vorba de comunitati, fie ei ascultatori de radio, fani de sporturi extreme sau pasionati de vinuri: nurture. In romana e hranire.

A da cuiva ce ii este necesar, dar a-l si rasfata. Cu Loudcity, trecem de la muzicile faine de pe radio la experienta concertelor cu artistii pe care ii asculti la noi si, apoi, la intalnirea din culise, pentru fotografii sau albume semnate. Felul 1, felul 2 si desert.

 

Un post de radio de jazz

Initial s-a plecat de la un post de blues. Blues-rock. Dar baietii s-au gandit la ceva mai mare de atat: sa adauge si jazz in program. Amestecul celor doua genuri e o treaba care nu prea exista la noi. Nu se difuzeaza mult jazz si blues la radiourile din Romania. Asa a intrat Loudcity in piata. Jazz, Blues and more…

Povestea numelui e misto. Dupa un research serios, adica rasfoit enciclopedii de jazz, nume de case de discuri, nume de piese, nume de radiouri de afara, filme, povesti ale unor albume etc., intr-o seara, uitandu-ne inca o data la toate numele de pe lista noastra, vine pustiul lui Bogdan (Andrei, 9 ani) si ne propune: Loudcity. Nu a fost ceva aleator, se uitase pe ceea ce lucrasem pana atunci si i-a iesit combinatia. Dar asa a venit numele.

Stiu ce zici cu domolul specific jazzului. Dar nu e doar jazz, e si blues. Iar Loudcity e un nume din zona asta, fiindca are energia aia. E curajos. Si mai e ceva. Nu e prafuit sau invechit. De multe ori jazz-ul asa e perceput. LOUDCITY e viu, are putere.

 

Cum ati inceput?

Pai Kirk s-a apucat sa stranga muzica. Pana nu a avut 2000 de piese foarte faine, nu am dat drumul la radio. Si mai e ceva. Pe langa ceea ce se aude pe radio, Kirk si-a dorit o baza de date ca la carte: compozitori, textieri etc pentru fiecare piesa. Da, a fost multa munca, documentare, dar asa e cu provocarile, iar noi le-am spus Da inca de la inceput.

 

Ascultatorii

Ne adresam celor cu urechi si suflet pentru jazz si blues. Sunt ceva la numar. Romani sau straini? Loudcity exista in primul rand pentru ascultatorii de la noi. Lor ne adresam acum. Asta pentru ca de aici a plecat ideea radioului: acoperim o zona muzicala care nu e foarte promovata in Romania. Si care are potential de crestere.

 

Selectia muzicii, procesul vostru

Ne intoarcem la Kirk, fiindca el e Music Manager-ul Loudcity. Dorinta lui este sa avem cat mai multa muzica pe loudcity.fm. Asta e partea grea. Cea usoara e ca stie foarte clar ce artisti vrea sa difuzeze. Cum a construit ce se aude in prezent pe radio? A plecat de la nume mari. Apoi a vazut ce se intampla acum pe piata de jazz si blues pentru a completa cu muzica noua. Si, la final, cireasa, nu a lasat deoparte muzica romaneasca. Asta pentru ca isi doreste neaparat artisti romani in playistul Loudcity.

E mult de treaba. Mai ales pe partea de muzici romanesti. Asteptam momentul in care artistul roman va veni la noi si va spune: Am o piesa noua, vreti sa o difuzati?

Exista deja emisiunea Sincopa, realizator este saxofonistul Mihai Iordache. Si mai avem cateva proiecte in discutii. Cel mai probabil din toamna vom aduce noutati. Mai intai ne-am concentrat pe baza muzicala, acum urmeaza zona de constructie.

 

Comunitate, popularitate

La inceputul Loudcity, estimarile au fost la 4-5 mii de ascultatori. Nu ne aventuram inca, fiindca e clar ca nu e usor sa aduci jazz-ul si blues-ul in fata in Romania. Dar aici cumva nu e vina ascultatorilor, a potentialei piete, ci a difuzarii constante de 5-600 de melodii.

Daca nu promovezi un gen muzical, nu are cum sa fie popular. Dar piata exista. Oamenii vor sa asculte. Sa descopere. Si aici vine Loudcity, plus ceilalti promotori de jazz si blues de la noi. Ca nu suntem singurii. Si asta ne bucura.

 

Masuratori

Maximele noastre: 10000 ascultatori unici pe luna. Ceea ce a fost nesperat pentru noi. Se intampla anul trecut. Am investit in promovare. Si ascultatorii de jazz si blues au ajuns la noi. Cand am renuntat la promovare paid, am scazut un pic. Astazi, suntem la 4000. Ne bucura ca majoritatea sunt din Romania. Avem cativa ascultatori si de afara, insa cei de aici fac o treaba tare buna, sunt loiali radioului.

 

Loudcity Sessions

Octombrie anul trecut a fost momentul in care ne-am gandit la asta. A coincis si cu perioada in care eu am intrat in proiect. In decembrie se intampla deja primul Loudcity Sessions. Cu Vali Racila si Raul Kusak, doi muzicieni fantastici. Cand urca pe scena impreuna, nu ai cum sa nu ii iubesti. Evenimentul a fost sold-out.

Ianuarie, cel de-al doilea Loudcity Sessions. Cu Alexandru Andries. Care e ANDRIES! Imens. Am dat biletele intr-o zi jumatate. Concertul a fost bluzzy, inseamna ca avea sa urmeze jazz.

In februarie. Sorin Romanescu si Ruxandra Zamfir. Intim, lume care a primit concertul tare frumos. Martie, ne-am intors la blues. Si am venit cu ceva in forta: trei chitaristi pe scena, cu muzicieni fabulosi pe spate. Nicu Patoi, Florin Giuglea si Cristi Copaciu cu Hanes, Ciuplea, Lapi pe spate. Mare seara! Tot sold-out.

Si, acum ai prins joaca, a urmat jazz in luna aprilie. Luiza Zan. Cu un proiect special, unic: Three Free Springs, adica Luiza, Alexandru Arcus si Michael Acker. Sa iti zic ca au cantat Lithium de la Nirvana intr-un aranjament pe care publicul l-a primit mai bine decat originalul? A fost fain tare.

Improvizam. Avem curaj. Iar curajul, entuziasmul si pasiunea noastra pentru muzici sa stii ca au fost un lipici foarte bun pentru public. Oamenilor le place sa vada ca iti pasa. Ca vii cu ceva nou. Ca le dai ceva ce nu au ascultat pana acum. Noi reactia lor o masuram. E cea care conteaza cel mai mult. Uite, vino o data la un Loudcity Sessions sa simti transferul acesta dintre artist si public. E ceva cu care noi ne-am obisnuit deja la concertele noastre.

 

Booking & events. Gregory Porter in Romania

Ne-am dorit sa cunoastem si altfel potentialul ascultator de Loudcity. Am vrut sa mai facem un pas. Publicul ne cunostea pe noi, Loudcity noi simteam pe pielea noastra reactiile oamenilor la muzici. Ce le place. Unde aplauda mai tare. Cand zambesc.

In plus, am vrut sa fim loud. Poate fi un statement al nostru. Si am adus pentru prima oara in Romania cea mai tare trupa blues-rock din Marea Britanie. King King primisera deja 2 ani la rand titlul acesta, iar cel mai nou album al lor, Exile & Grace era considerat de Classic Rock Magazine cel mai bun album blues-rock al momentului.

 

 

Apoi, pe parte de jazz, chiar in octombrie, cand noi discutam despre concerte, Gregory Porter lansa Nat King Cole & Me. Un album imens! Si ne-am dorit sa fim parte din turneul lui. Se intampla pe 22 aprilie la Sala Palatului. Iar in tot acest timp, cat ne ocupam de booking pentru concertele cu artistii de afara, noi aveam luna de luna Loudcity Sessions.

Munca a fost imensa, iti dai seama.

Miza este: luat publicul de la concerte si adus pe radio. Crescut ascultatorii si comunitatea Loudcity. Oamenii vin, interactioneaza cu noi, ne vad. E un sentiment bun. Cand dau drumul la radio, stiu cine sunt oamenii din spate. Stiu ca pot vorbi cu noi. Ca putem impartasi orice. Pentru mine, momentul in care a venit la noi la o terasa cineva si ne-a spus ca suntem Loudcity, chestia asta a contat enorm. Inseamna ca ce facem functioneaza.

 

Promo

Cum ne promovam? Uite povestim cu voi acum :) Cel mai bine functioneaza lucrul facut bine. De care in primul rand esti mandru tu, cel care il faci. Apoi, totul vine de la sine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related