[Artiști fontiști] Adina Ochea, la intersecția dintre artă, design și angajament social. ”Vreau să fiu pilot, vreau să fiu boier, vreau să fiu artist”

[Artiști fontiști] Adina Ochea, la intersecția dintre artă, design și angajament social. ”Vreau să fiu pilot, vreau să fiu boier, vreau să fiu artist”

Prinsa intre design si arta, Adina a trebuit sa faca distinctia intre cele doua. A facut si un video despre asta. Am invitat-o sa ne vorbeasca despre fonturi si arta din spatele lor, insa ne-am trezit si cu alte subiecte la fel de misto in interviu. Adina Ochea a inceput liceul in Romania, dar l-a terminat in America. Apoi, a luat calea Amsterdamului, unde a terminat Academia Gerrit Rietveld, cu specializare in design grafic.

Am avut acces la tot felul de ateliere (editare, gravura, serigrafie, metal, lemn) si asta mi s-a parut genial. Deja de cand studiam istoria artei si literatura aveam pe blogul personal categoria "I wanna do something with my hands"

Revenind un pic la tema seriei noastre, fonturile, primul proiect de genul asta a fost unul bazat pe niste ”ferestre patrate si perdelele aferente”, open window. A urmat un altul intitulat, romantic si trist, ”soul puddle”. Printre clientii Adinei (pe care o puteti urmari si Tumblr, apropo) se numara organizatori de conferinte universitare, cercetatori, mici intreprinzatori si regizori de film. Totul, mai jos.

 

Background. Viata & design

Sunt nascuta in 1983. Am inceput liceul la Oradea si l-am terminat cu o bursa in State. Am studiat istoria artei si literatura in Germania si am o teza de master despre literatura absurda in care am clasificat diferite tipuri de nonsens literar si transpunerea unui poem de Lewis Carroll in filmele lui Terry Gilliam si Jan Švankmajer. 

Dupa asta, pe la 26 de ani, am inceput sa studiez arte la Academia Gerrit Rietveld din Amsterdam, cu specializare in design grafic. A fost una din cele mai excelente institutii cu care am avut de-a face pana acum, foarte neconventionala in stilul de predare si cu o atmosfera extrem de interesanta si creativa, desi procesul insusi a fost dificil pentru mine, venind din directia academica si analitica. Peste 50% din absolventii Rietveld lucreaza pe urma ca freelanceri.

Drumul meu spre design a inceput insa deja din liceu, in State, unde am avut acces la un curs de arta. A fost cursul meu preferat, alaturi de scrisul de eseuri la engleza. La cursul de arta aveam colegi care copiau picturi de Degas, de exemplu, si nu am reusit sa inteleg niciodata de ce... nu am simtit niciodata nevoia sa invat prin a reproduce desi am avut o faza in care am incercat sa desenez realist, dar am trecut rapid de la asta la desene suprarealiste si apoi la colaj si fotografie. 

La Rietveld am avut acces la tot felul de ateliere (editare, gravura, serigrafie, metal, lemn etc) si asta mi s-a parut genial. Deja de cand studiam istoria artei si literatura aveam pe blogul personal categoria "I wanna do something with my hands", si nevoia asta de a crea lucruri e ceea ce m-a dus spre arta si design, pe care nu le vad ca doua entitati separate.

Mi-a placut mereu sa creez, sa repar si sa construiesc chestii. Tin minte o boxa pe care am construit-o si pe care am facut un colaj pentru prietena mea din liceu, pe care am lipit cuvintele "vreau sa fiu pilot, vreau sa fiu boier, vreau sa fiu artist."

Designul grafic pentru mine nu e separat de artele plastice, ci e doar una din uneltele folosite de artisti si implica o deschidere mai mare fata de cei cu sau pentru care creezi, o forma unde comunicarea unui anumit mesaj pe cale vizuala e foarte importanta.

Am facut si un video foarte subiectiv despre diferenta dintre arta si design la un moment dat, pentru ca am fost mereu prinsa la mijloc intre cele doua domenii.

 

 

Relatia cu fonturile

Sunt departe de a fi specializata pe designul de fonturi. Specializarea mea e mai degraba designul grafic pentru muzee, expozitii si evenimente culturale, literatura academica etc. E o nisa destul de restransa, dar pe care o mare parte din designul mainstream tinde sa o imite pentru a-si aloca atribute gen sofisticare (e si motivul pentru care multi oameni cumpara opere de arta fara sa le inteleaga prea bine). Designul de font e ceva ce am facut ocazional. 

 

Clientii 

Clientii mei au fost organizatori de conferinte universitare, cercetatori, mici intreprinzatori care sunt in procesul de a-si lansa compania de haine din materiale reciclate, regizori de film care vor un poster sau manageri de proiect care organizeaza evenimente.

Am lucrat si cu o companie franceza care creaza interfete interactive pe tableta pentru vizite de muzeu. E o retea vasta dar in general axata pe sectorul cultural. 

 

Primul font

Primul meu font a fost un font bazat pe niste ferestre patrate si perdelele aferente, open window.

Pe urma am creat un font de afisaj pe nume soul puddle. Numele e bazat pe extragerea a doua cuvinte la intamplare si a fost la baza un curs de design de font care ne-a spus: folositi fontlab, cititi biblia de type design (the elements of typographic style de Robert Bringhurst), faceti un font de afisaj  si incarcati-l pe dafont ca sa iasa in lume.  

Un font de afisaj este un font al caror atribute importante nu sunt lizibilitatea si alte asemenea ci mai degraba iesitul in evidenta dpdv vizual (primele fonturi de afisaj au fost semnele de cafenele/baruri/magazine pictate direct pe pereti, geamuri sau panouri). Acum fontul e si pe creative fabrica.  Si am creat de mai multe ori fonturi pentru logouri dar asta e mult mai usor decat crearea unui intreg alfabet si a tuturor caracterelor si diacriticelor necesare.

 

Ascutitoarea

Locuiesc la periferia Parisului si lucrez ca freelancer, asa ca am libertatea de a-mi alege proiectele si clientii.  Am pornit un mic studio de design/galerie de arta pe nume Ascutitoarea (L'Aiguisoir) acum doi ani impreuna cu o prietena care e designer vestimentar.

Acum suntem o echipa de 4 oameni extrem de dedicati.  Lucram mult pe serigrafie dar si pe expozitiile pe care le organizam lunar. Angajamentul in dezvoltarea zonei mi se pare acum la fel de important ca dorinta de a lucra ca artist si designer.

Suntem la periferie, intr-o zona suburbana si aici sunt multe de facut. Tinerii care locuiesc aici au nevoie de acces la arta si design, la evenimente si expozitii. Intr-o metropola ca Parisul centrul e deja suprasaturat de evenimente culturale si hiper-elitist.

Lucrez de fapt la intersectia aceasta dintre arta, design si angajament social si designul de font e un tip de design pe care il practic numai cand se intersecteaza pentru mine cu domeniile acestea. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related