Trei ONG-uri românești încearcă să explice oamenilor un lucru destul de simplu, în teorie: că orice furt, orice delapidare, orice nepotism sau deturnare de fonduri pe care funcționarii corupți le comit afectează în mod direct cetățeanul. Pentru o demonstrație cât mai clară, au făcut FURAT.SHOP, un soi de fake-OLX pe care poți găsi spre vânzare cam tot ce ți-au furat oamenii ăia. Iar pentru asta, au apelat la profesioniștii creativi de la Atelieru.ro și Cohn&Jansen.
Ennifer Anefi (copywriter Atelieru) și Bianca Toma (director programe CRPE) ne-au povestit în tandem despre cum a început campania, despre brief, obiective și ce mai simt românii că li se fură zilnic. Apropo, puteți contribui și voi la Furat Shop.
Brieful a fost scurt și la obiect. Să-i facem pe români să ia personal cazurile de corupție, să înțeleagă implicațiile jafului din companiile de stat și să ia atitudine.
Despre campaniile în care sunt angrenate ONG-urile, în general, Ennifer adaugă:
Încă ne lipsește curajul, și în agenție, și la client, în ciuda faptului că de ambele părți, curajul ar trebui să fie definitoriu. Facem niște campaniuțe călâi, cu iz inspirațional, mai înscriem la un festival, ne batem ușor pe umăr, la revedere și-un praz verde.
Un interviu, așadar, cu doi dintre oamenii care au avut grijă ca această campanie să ajungă, numai în prima săptămână, la 20.000 de vizitatori unici și 60.000 de vizite.
Începutul colaborării
Ennifer Anefi: Cele trei ONG-uri și-au dorit să comunice rezultatele cercetării fenomenului de corupție în companiile de stat, dar aveau nevoie de o abordare creativă pentru ca informația să fie înțeleasă de public. Aici am apărut noi, Atelieru.ro, și partenerii noștri, Cohn&Jansen.
Brieful
Ennifer Anefi: A fost scurt și la obiect. Să-i facem pe români să ia personal cazurile de corupție, să înțeleagă implicațiile jafului din companiile de stat și să ia atitudine.
Prin FURAT.SHOP încercăm să-i facem pe români să conștientizeze că fiecare act de corupție din companiile de stat are un impact direct asupra vieți lor. Vorbim cu românul de rând care percepe corupția la un nivel abstract, pentru că nu înțelege cum îl afectează personal. Știe că sistemul e cariat și căpușat, dar nu realizează că atunci când băieții ăștia jefuiesc bugetele companiilor de stat, de fapt, îi fură lui timpul, sănătatea, confortul și multe alte lucruri care nu au o valoare materială.
Conceptul creativ
Ennifer Anefi: Conceptul de site de anunțuri vânzare-cumpărare a venit ca o consecință la observația că atunci când ți se fură ceva, primul lucru pe care îl faci este să verifici OLX-ul. Ne-am mai încordat mușchii pe câteva propuneri, dar FURAT.SHOP a fost conceptul care a plăcut cel mai mult, pentru că lovește acolo unde doare cel mai tare.
Am pornit de la 17 cazuri analizate de clienți, cu niște prejudicii inestimabile și, în mare parte, irecuperabile. Fiecărui caz i-am asociat câte un lucru furat, în funcție de domeniul de activitate al companiei de stat păgubite. Procesul nu a fost laborios, dar ne-a căzut greu la stomac.
Cele 5 categorii de lucruri furate reprezintă cele mai mari pierderi pe care le suferim din cauza corupției, incompetenței și ineficienței din companiile de stat.
Încurajăm orice fel de interacțiune cu site-ul, de la mesaje, până la postarea unui „denunț”. Deja avem câteva contribuții halucinante primite de la oameni, așteptăm și mai multe povești de groază, mai ales că vom lansa și o promoție cu premii furate :)
Cum ati descrie comunicarea ONG-urilor romanesti?
Ennifer Anefi: Încă ne lipsește curajul, și în agenție, și la client, în ciuda faptului că de ambele părți, curajul ar trebui să fie definitoriu. Facem niște campaniuțe călâi, cu iz inspirațional, mai înscriem la un festival, ne batem ușor pe umăr, la revedere și-un praz verde.
Provocările campaniei
Ennifer Anefi: Pe tot parcursul proiectului, am trecut prin toate stările posibile, de la șocul inițial, până la furie și înverșunare. Ne-am folosit de ele pentru a calibra tone of voice-ul campaniei, pentru că, dincolo de a informa, vrem ca oameni să nu mai stea cu mâinile în sân, în timp ce sunt buzunăriți de angajații corupți ai statului.
Încă o dată, am învățat că dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să coborâm din turnul nostru de fildeș și să vorbim pe limba oamenilor.
Rezultate
În prima săptămână de la lansare am avut aproape 20.000 de vizitatori unici, 60.000 de vizite și un timp pe site mediu de aproape 2 minute. Totul organic, fără niciun fel de promovare.
"Companiile de stat – prevenirea corupției și a capturării statului"
Bianca Toma: Captura statului și formele în care se manifestă au devenit o preocupare pentru Comisia Europeană. Motiv pentru care a fost lansat un program de granturi la care au aplicat organizații din toate statele membre, inclusiv universități. Au fost sute de aplicații și 11 proiecte câștigătoare. Printre care și al nostru.
De la ce am pornit: în țările UE din Europa Centrală și de Est, importante resurse publice sunt capturate de rețele de influenta, politice sau de business, unele transpartinice, care țin captive sectoare ale economiei, companii, administrații, orașe.
Companiile de stat au fost foarte puțin analizate la nivelul UE28, iar în România și Bulgaria aveam deja multe exemple de proastă administrare a resurselor acestor companii. În plus, anchetele DNA în România au decriptat și modul de operare al unor rețele de influență în companiile în care statul e acționar.
Am adăugat Cehia pentru un comparativ mai bun și pentru faptul că are mari companii și Italia care a avut acum 20 de ani probleme similare, mai ales la nivel local, dar a găsit unele soluții. În fiecare din aceste țări am colaborat cu ONG-uri care au proiecte pe bună guvernare sau experți în audit. Detalii sunt disponibile și pe statecapture.ro
Tema clientelismului
Bianca Toma: Companiile controlate de statul roman au impact major asupra vieții de zi cu zi. Fie ca vorbim despre timpul petrecut de cetățeni in trafic sau pe calea ferata, de calitatea autostrăzilor si drumurilor naționale, de transportul public in marile orașe, de transportul aerian, de servicii poștale, de costurile cu energie electrica si nivelul de poluare, toate acestea depind într-o măsura importanta si de modul in care companiile de stat sunt administrate.
Doar că, din păcate, în România (și în Bulgaria și în Cehia) ele sunt adesea „populate” cu clientela de partid și folosite de partide politice ca metodă de recompensare a susținătorilor lor. La fiecare schimbare politică, remaniere politică, se schimbă și managementul companiilor de stat. Ne-am propus să arătăm în acest proiect manifestările clientelismului în companiile de stat – de la impactul în economie până la modul în care îl afectează pe cetățean.
Proiectul. Cu Atelieru
Bianca Toma: Multe din proiecte, unele geniale, sunt uitate pentru ca nu reușesc să vină cu o formulă creativă care să ajungă la o audiență relevantă.
Astăzi nu este suficient să trimiți un raport de cercetare la o listă de emailuri ori să faci o conferință. Pentru ca ceva să se schimbe e nevoie și ca publicul să înțeleagă și să interacționeze. Noi, ca think tank – împreună cu partenerii noștri, puteam să ducem lucrurile până într-un punct. Și atunci, am apelat la creativii din publicitate și de cei din online. Așa au intrat Cohn&Jansen și Atelieru în poveste. Și le mulțumim foarte mult că au făcut-o.
Obiective
Bianca Toma: Am vrut să îi facem pe mai mulți oameni să înțeleagă că fiecare fraudă, faptă de corupție, fiecare ban public cheltuit prost sau furat, rudă angajată nemeritat în companiile de stat (ca de altfel oriunde în sistemul public) ne afectează direct.
Incompetența și indiferența lor fac ca noi toți să mergem pe drumuri proaste, să pierdem timp prețios din viețile noastre pentru că această clientelă de partid, care ajunge în poziții de decizie, nu reușește să facă drumuri, sau, mai rău, risipește banii de investiții, inventează nevoi pentru a da contracte prietenilor sau firmelor de partid, fraudează și corupe. Sunt zeci de cazuri cu prejudicii de milioane de euro, cele mai multe, în mare măsură nerecuperate.
Brieful
Bianca Toma: Am pornit de la observația că mulți cetățeni nu percep corupția la nivel personal și nu înțeleg că actele de corupție le afectează viața în mod direct. De aceea, cele trei ONG-uri, în parteneriat cu agenția digitală Atelieru.ro și agenția de publicitate Cohn&Jansen JWT, și-au propus să îi facă pe români să conștientizeze că furtul banilor din companiile de stat înseamnă furt la adresa lor și a bunăstării lor.
Pentru a-i face pe români să ia personal cazurile de corupție investigate, au apelat la o idee creativă, pornită dintr-o observație din viața reală. Atunci când li se fură ceva, românii intră pe siteurile de vânzare-cumpărare pentru a căuta obiectul furat. Așa a apărut platforma FURAT.SHOP, un site care simulează siteurile de vânzare-cumpărare, unde angajații corupți ai statului vând ceea ce au furat de la români.
Românii și corupția
Bianca Toma: Depinde de bulă. În bula Rezist nu mai există toleranță la corupție, la nepotism, la lucruri prost făcute, la risipa banului public. Sunt oameni care se implică, sancționează, protestează, postează și explică cât de mult de fură și cât de grav e asta. În alte bule, inculpații și condamnații pentru corupție sunt victime ale abuzurilor unei conspirații, a statului paralel, a dușmanilor imaginari, străini care ne vor răul, oculta mondială.
Oamenii din această bulă sunt cei mai afectați de corupție dar au căzut victima manipulărilor media – deținute de corupți. Mai există și alte bule în care sloganul “corupția ucide” de pildă e încă ceva abstract. E nevoie de narative, abordări, încercări care să fie și pe înțelesul acestor bule. Furat.shop încearcă să facă pasul dincolo de bula Rezist.
3 măsuri urgente de luat
Pentru a disciplina companiile de stat, FMI și Banca Mondială a recomandat României să facă o lege - guvernanța corporativă - prin care se impun câteva reguli esențiale: management profesionist, recrutat prin concurs, transparență, plan de management cu obiective asumate.
Cum a venit noua putere, a exceptat de la aceste reguli mai întâi două, apoi nouă, apoi 100 de companii de stat de la aplicarea acestei legi. Aici trebuie dat UNDO. Apoi trebuie oprit asaltul asupra justiției – fapte de corupție prin care au fost prejudiciate aceste companii de stat vor rămâne nepedepsite.
Și 3 trebuie să continuăm să ne uităm la neregulile din aceste companii și să publicăm fiecare nepot, amantă, politruc care ajunge în boardul lor și nu are nicio pregătire.
Importanta ONG-urilor
Bianca Toma: ONG-urile pot continua să monitorizeze aceste companii, împreună cu jurnaliști, grupuri civice, alți oameni din business interesați să acționeze pe o piață normală, nedistorsionată de politic.
Dificultăți? Asistăm la demonizarea societății civile și a grupurilor civice, la tentative de modificarea legislației astfel încât să îngreuneze activitatea acestor asociații, la deturnarea fondurilor europene către alte așa numite “priorități” și exceptarea ONG-urilor de la competițiile pentru accesarea unor proiecte.
Evaluarea proiectului
Bianca Toma: Furat.shop va fi updatat cu mai multe cazuri, cu povești noi – dar și cu “anunțurile” cititorilor. Ne-am gândit deja și la alte secțiuni, alte cazuri ce se potrivesc foarte bine. În afara companiilor de stat, sunt multe alte locuri din care se fură: sănătate, administrație publică locală. Din păcate pentru societate, cazuri sunt prea multe, astfel că Furat.shop mai are multe „tranzacții” de share-uit.
Echipele complete implicate in campanie
Atelieru.ro: Andrei Dutulescu (digital project manager), Marius Rosu (digital creative director), Ennifer Anefi (digital copy), Ionuț Necula (web developer), Lucian Sora (web designer)
Cohn& Jansen: Alex Negoescu (creative director), Ruxandra Săvulescu (client service director), Oana Stirbu (account manager), Diana Caracota (strategic planner)
Client: Bianca Toma (director programe CRPE)