Sunt multe lucruri interesante (și de povestit terților) despre procesul de lucru al designerilor de fonturi. De la Florin Florea citire:
Eu prefer să le iau alfabetic dar unii creatori încep cu anumite litere. Încerc întreg alfabetul de cîteva ori. Rezultatul cuprinde adeseori mai multe variante pentru unele litere.
Florin a terminat Universitatea de Artă și Design din Cluj, iar apoi a rămas să predea acolo. Printre fonturile sale de succes se numără Manualito flo, pe care îl puteți vedea (și citi) în detaliu în interviul de mai jos. Ce l-a făcut special?
Am avut surpriza să fie solicitat, între alții, de către firma Mattel (creatoarea faimoasei păpuși Barbie) pentru o nouă serie de păpuși numită “13 Whishes”.
De asemenea, de când a lucrat la un proiect de promovare a bisericilor, mănăstirilor și muzeelor din Târgoviște, printre cei care-i solicită fonturile se numără preoți și pictori de biserici.
Background
Mă consider norocos pentru că în general am făcut ce-mi place. Curios din fire, am fost atras de multe lucruri pe care am încercat să le învăț și care mi-au fost utile ulterior.
Încă din copilărie, părinții m-au înțeles și m-au susținut, iar pentru că mi-a plăcut să desenez am urmat cursurile Liceului de Arte Plastice din Timișoara unde am studiat din clasa a 5-a până la terminarea liceului. A urmat facultatea la Cluj, la actuala Universitate de Artă și Design pentru încă 6 ani, unde am studiat la Departamentul Design.
După absolvire, am rămas să predau în cadrul aceluiași departament până în prezent. În paralel am avut și activitate profesională lucrând ca designer pentru diverse proiecte, designul grafic fiind principalul meu domeniu de activitate. Ocazional am avut și alte proiecte de genul web designului. Pentru o scurtă perioadă de timp am lucrat și în Austria.
Printre proiectele din domeniul designului grafic pe care le-am avut au fost și unele legate de literă și folosirea ei. De la aranjare în pagină și pregătire de tipar pentru reviste sau rapoarte anuale pentru bănci, la proiecte de caligrafiere și lettering (uneori pentru identitate vizuală), ajungând pînă la modificarea unor fonturi pentru includerea diacriticelor limbii române și în cele din urmă la crearea propriilor fonturi.
Drumul spre design
Primele amintiri cu desenul sunt din clasele primare. Prin clasa a 4-a părinții ne-au dus, pe sora mea și pe mine, la Școala Populară de Artă unde ne-am pregătit pentru examenul de intrare la Liceul de Artă. Ulterior desenul a făcut parte din existența cotidiană, chiar și atunci când, prin clasa a 8-a, mi-am rupt mâna dreaptă.
Profesorul meu de atunci, Mihăescu, m-a obligat să desenez cu mâna stângă timp de o lună de zile. Nu sunt ambidextru dar a fost dovada că exercițiul este important în dezvoltarea aptitudinilor.
Drumul spre designul grafic a început încă din liceu, când după treapta I, a trebuit să optăm pentru o specializare iar atunci, pe lângă Grafică și Design, tocmai se înființase o specializare nouă, creată și condusă de către domnul Constantin Flondor, numită Comunicare Vizuală.
Relația cu fonturile
A fost una graduală, de la folosirea lor în paginări, la necesitatea includerii diacriticelor limbii române și modificarea unor fonturi. Ulterior, pentru că începuse să-mi placă stilul acesta tradițional românesc, am trecut la trasarea și desenarea unor tipuri de literă, precum cele prezentate în cartea lui Gusztav Cseh “Scrisul”
În cele din urmă am ajuns să-mi creez propriile tipuri de literă finalizate uneori sub forma fonturilor. În continuare am schițe și idei pentru alfabete caligrafiabile sau utilizabile ca desene vectoriale și fonturi.
În cazul meu crearea de fonturi este una din activitățile pe care le fac cu plăcere atunci când am ocazia. Nu este un mijloc de existență. Încerc să fie cât mai bine făcute și sunt mereu interesat să învăț mai multe din tainele literei. Sunt într-un continuu proces de “specializare”.
În 2009 am început un proiect personal de Revive al tipurilor de literă tradițional românești iar în acest sens un prim imbold l-am simţit când am văzut coperta cărții “Viața și opera lui Miron Costin” de Enache Puiu și având coperta și supracoperta creată de către Aurelian Petrescu în 1975.
Mi-am amintit de cartea lui Gusztav Cseh și exemplele din ea. Ulterior am aflat de Virgil Molin și am fost uimit să descopăr tipul său de literă pe care l-a numit Arhaic Românesc în 1923 prezentat în cartea sa “Vocabularul tipografului român”.
Primul meu font a fost creat în 2002 și s-a numit Friends pentru că am creat o identitate vizuală pentru un club din Cluj numit astfel, iar ulterior am creat întreg alfabetul și a rezultat primul font.
De-abia în 2016 a fost solicitat pentru titlurile povestirilor unei cărți ce urma să apară simultan în mai multe limbi cu diacritice specifice.
Un alt font creat în 2010 era desenat/caligrafiat cu pensula și oferit gratuit pe câteva site-uri cu fonturi gratuite și care a adunat 108.400 descărcări doar pe dafont. Am avut surpriza să fie solicitat, între alții, de către firma Mattel (creatoarea faimoasei păpuși Barbie) pentru o nouă serie de păpuși numită “13 Whishes”.
Un al treilea font creat în 2012 a pornit ca lettering pentru identitatea vizuală a unui restaurant cu specific tradițional românesc. Am creat întreg alfabetul și l-am oferit ca font pentru a putea scrie și meniurile cu aceleași litere. Aceste tipuri de literă sunt decorative și nu sunt adecvate textelor lungi. Depinde, evident, de la un font la altul.
Piața de fonturi
Piața este azi una globală și există șanse ca un client dintr-un colț al lumii să cumpere un font creat de un tânăr designer din România. Înseamnă că există cerere pentru design de calitate și asta contează.
Prin 2009 am descoperit site-ul lui Luc Devroye unde, alături de multe informații utile, există o listă cu creatorii de literă din Romania. Cu alte cuvinte există creatori de literă români și cerere pe piață.
Nișa creației de tipuri de literă (Type Design) și în cele din urmă fonturi este una îngustă, specializată, dar în care activează foarte mulți amatori și profesioniști, pentru că accesibilitatea programelor de creat fonturi este una foarte mare în ultimul timp.
Practic, oricine poate face un font azi. Cu cât învățăm mai multe despre creația de literă vom reuși să facem lucruri mai bune. E nevoie de timp, răbdare și abilități în mânuirea mouse-ului. Tehnologia facilitează realizarea lucrurilor iar omul poate determina calitatea estetică a produselor.
Brief de font
Proiectele mele de fonturi se învârt în zona stilului Arhaic Românesc dar nu numai. Sunt interesat în egală măsură de caligrafie și lettering și de cele mai multe ori aranjez litera în pagină pentru diverse lucrări.
Din interesul pentru Arhaic Românesc și scrierea chirilică s-au născut 4 caiete de schițe de documentare și idei, ce așteaptă finalizare.
Alte schițe sunt din zona scrierilor caligrafice fie ele tradiționale sau digitale.
Pentru mine brief-ul creației unui font ar trebui să cuprindă informații despre stilul literei, felul în care se dorește folosită, amploarea textului, limbile textelor, eventuale preferințe pentru anumite tipuri de litere existente etc. Evident, depinde de client ce dorește să obțină.
Nu am avut solicitări pentru crearea unui tip de literă în mod special. Unele lucrări, însă, ce au necesitat scrierea unor titluri, au generat suficient material pentru realizarea câtorva fonturi.
În 2015 am reușit să finalizez câteva dintre ele. Un astfel de proiect cuprindea promovarea turistică a unor biserici, mănăstiri și muzee din Târgoviște. La acest proiect am lucrat cu agenţia Vizual.
În general clienții şi agenţiile îmi găsesc lucrările pe internet și mă contactează pentru rezolvarea proiectelor sau pentru o eventuală colaborare.
Despre procesul de lucru
Procesul de lucru poate porni de la schițele deja lucrate dar și de la continua documentare. Mereu caut litere din vechi documente iar în ziua de azi e tot mai ușor să găsești manuscrise sau tipărituri vechi în biblioteci online sau puse la vânzare (cel puțin pentru Arhaicul Românesc).
În alte cazuri poate fi o formă frumoasă a unui obiect, poate fi o literă din mulțimea de galerii online, sau chiar din provocările de type design la care particip. Important e să fie o idee care să-mi placă, o formă interesantă, o literă văzută pe undeva și pe care să vreau să o ajustez, să o modific, să o transform. De acolo pornește totul. Încerc să văd cum ar arăta câteva litere.
Eu prefer să le iau alfabetic dar unii creatori încep cu anumite litere. Încerc întreg alfabetul de cîteva ori. Rezultatul cuprinde adeseori mai multe variante pentru unele litere. Țelul este să fie recognoscibile, destul de individualizate dar setul să fie uniform, să facă parte din aceeași familie de forme. Apoi le scanez și le trasez iar uneori corectez trasarea încercând să păstrez aspectul manualității și al tehnicilor tradiționale, sau imperfecțiunile trăsăturii pe suport.
Alteori reconstruiesc fiecare literă deasupra imaginii scanate. Unele părți din litere se potrivesc și altora din alfabet și devin elemente modul sau leit-motiv pentru unitate. Depinde de proiect și intenție. Le lucrez într-un program vectorial și le export, când sunt gata, în format True Type.
Urmează ajustarea lor la nivel de formă, curbe și noduri în programul pentru editat fonturi. Apoi Kerning-ul pe câteva texte și perechi de litere. Partea asta este mai dificilă și monotonă iar unii o neglijează. Urmează teste ca font instalat și evident ajustări dacă este cazul.
Complexitatea unui astfel de proiect o dă rezolvarea tuturor literelor alfabetului, majuscule și minuscule în același stil unitar și diferențierea literelor pentru a fi recunoscute mai ușor. O dă numărul de glife și ajustarea kerningului tuturor perechilor existente. Se întâmplă adesea ca una din litere să fie diferită de restul alfabetului și necesită schițe și idei suplimentare iar uneori ajustarea mai multor litere pentru o soluție de compromis.
În general, lucrul la un font este lung, dar evident că depinde de stilul tipului de literă. Pot fi zile, săptămâni sau luni și chiar ani de zile dacă se dorește o familie de fonturi ce cuprinde variantele de genul Romane, Italice, Bold și Bold Italice sau mai complexă cu variante mai subțiri şi mai groase sau mai înguste şi mai late (Thin / Heavy; Condensed / Expanded) și pași intermediari.
Cel mai bun proiect de până acum
Probabil că proiectele pentru materialele de promovare a bisericilor, mănăstirilor și muzeelor din Târgoviște pentru că au rezultat multe schițe și sunt finalizate deja câteva fonturi.
Mi-a plăcut în mod deosebit pentru că am avut ocazia să realizez și desenele tuturor clădirilor implicate în proiect.
Clienții și promovare serviciilor
Pentru fonturi e mai dificil pentru că majoritatea sunt cu specific românesc însă am avut şi surprize. Poate în an Centenar românesc să crească interesul :)
Promovarea lor este doar pe site-ul personal și în câteva alte locații. M-au contactat preoți și designeri sau graficieni, pictori de biserici și am văzut câteva materiale ce foloseau fonturile mele (afiș de festival și copertă de carte).
Provocările muncii
Provocările sunt la tot pasul și țin de construcția și rafinarea formelor literelor dar și de folosirea programelor. Bucuria de a vedea lucrări ce folosesc tipul de literă creat este mare.
Pentru a deveni un bun type designer, este nevoie de experiență în aranjarea în pagină a textelor și capacitatea de a crea compoziții frumoase (pentru că fiecare literă este o compoziție în sine și în același timp element în compoziții de cuvinte, paragrafe, coloane și pagini). Un bun type designer are nevoie de capacitatea de a crea familii de forme, de a studia câteva cărți despre Type Design și evident, are nevoie de răbdare și pasiune pentru a-şi păstra viu interesul.
Preferați
Printre mulții creatori de literă care îmi plac sunt: Adrian Frutiger, creatorul tipului de literă Univers cu o familie numeroasă de membri dar și autorul cărții “Semne și simboluri”.
Herman Zapf, pentru fontul său Optima dar și pentru caligrafiile sale. Deasemenea pentru aranjările în pagină din manualul său tipografic.
Herb Lubalin, pentru litera sa expresivă, în special în mastheadul revistei Mother and Child creat împreună cu Tom Carnase ). Evident că mai sunt mulți alții.
În România am enunțat deja numele lor, Virgil Molin, Gusztav Cseh și graficianul Aurelian Petrescu pentru Arhaicul Românesc.
Planuri pentur 2018
Să finalizez câteva din fonturile pregătite și să le prezint online. Îmi doresc să-mi păstrez curiozitatea și să continui să învăț, chiar dacă nu e doar pe direcția fonturilor.