Dupa 5 ani petrecuti in vanzari si account management la Vodafone, Silviu Andrei Petran (Managing Director, exploratist)avea de ales intre o mutare cu jobul in Germania sau in UK. Prin urmare, s-a lasat de tot de corporatie si, impreuna cu Corina Ilie (Head of Marketing & Operations, dupa niste ani petrecuti la IBM) a pornit o agentie de turism de aventura, partial cu finantare nerambursabila de la stat. Vorbim chiar de primele 6 luni ale exploratist; clientii au impins apoi businessul catre zona de teambuildinguri, de aici plecand cele doua divizii actuale ale agentiei, populate de 20 de oameni: Event Designers (creatie, productie si project management pe evenimente B2B, B2C si B2E) si HR Architects (proiecte integrate de HR, de la talent management si onboarding/acomodare, la cultura organizationala). exploratist implineste 7 ani de lucru preponderent cu clienti din IT&C, retail si FMCG. Dupa ce business-ul a crescut constant cu minim 25% pe an, in 2017 cresterea a fost de o singura cifra procentuala (si contracte spre 1 milion de euro), motiv pentru care agentia si-a redefinit strategia pe urmatorii 3 ani.
Silviu e implicat si in businessul de mobilier superpremium Materia, alaturi de flagship store-ul Materia Repositorium, care functioneaza si ca spatiu de evenimente coordonat de exploratist. Programul lui incepe de la 05.30 dimineata si se termina pe la 20-21.00 seara. Mai multe despre ce se petrece in intervalul asta de timp, imediat mai jos:
Etapa corporatista
Am pornit de la un job intr-un call center unde m-am angajat din anul 1 de facultate pana la o intreaga succesiune de roluri cu responsabilitati locale & regionale pe vanzari si managementul clientilor strategici. Ultimii 3 ani, inainte sa devin antreprenor, i-am petrecut pe rolul de National Account Manager coordonand proiecte si echipe la nivel national si european in cadrul celui mai mare jucator global de telecom, Vodafone.
In continuare, perspectivele erau destul de simple: fie un rol pe vanzari in Dusseldorf sau Londra, fie un start up. Imi doream un loc in care sa imi fac propriile mele reguli, sa fiu ceva mai mult decat o resursa foarte buna. Asa a aparut, acum 7 ani, brandul exploratist. Iar concluzia mea dupa acesti ani este ca nu am facut nimic in plus pentru businessul meu vs. rolurile mele precedente din multinationale.
Startul exploratist, in 2011
Exista un proverb care spune ca esti suma oamenilor cu care te inconjori. Povestea exploratist a inceput alaturi de o persoana pe cat de analitica si pragmatica, pe atat de creativa si plina de perspective diferite – Corina Ilie. Ea coordoneaza acum tot ce inseamna strategie de marketing si operatiuni si, cum se spune la noi, este “sefa sefului” :)
Decizia noastra a fost sa mergem pe o agentie de travel de nisa. Primii clienti au fost din zona IT&C si au ajuns la noi prin recomandare sau prin account management direct.
Imediat ce am implementat primele proiecte, clientii ne-au aratat ca putem merge intr-o zona in care creativitatea, combinata cu tehnologia si experientele de brand, poate genera proiecte cu adevarat de impact. Feedback-ul pozitiv ne-a motivat sa schimbam strategia si pozitionarea dupa primele 6 luni. Ne-am transformat in ceea ce ne place sa numim "singura agentie de marketing si HR experiential".
Doua divizii, una de Events si una de HR
#EventDesigners a fost divizia noastra core, iar in mod organic am dezvoltat divizia #HrArchitects. Ambele functioneaza cu echipe diferite si expertiza specializata prin reteaua noastra de parteneri si consultanti.
Colegii mei din echipa #EventDesigners ofera clientilor corporate servicii integrate pe evenimente B2B, B2C si B2E: creatie, continut video, planning & project management. Ne-am adaptat permanent la tendinte cu strategia pe aceasta linie de business si ne-am concentrat sa integram tehnologia de ultima generatie in toate actiunile noastre, ca avantaj competitiv pentru fiecare experienta de brand. Am implementat evenimente indoor si outdoor, offline si online, in tara si in strainatate, de la 10 la 4.000 de persoane.
Cei din echipa #HrArchitects se ocupa de consultanta pe tot ceea ce noi numim employee life-cycle journey – de la programe de onboarding, learning & development, talent management, performance management & cultura organizationala.
Echipa
Avem o echipa de peste 20 de colegi cu experienta consistenta pe plan international, pe tehnologie, dezvoltare organizationala, invatare experientiala, marketing & sales. In ultimul an, ne-am concentrat sa integram in proiectele si programele de HR si zona de tehnologie cu invatare experientiala.
Suntem foarte diversi, date fiind cele doua directii de business, iar asta ne ajuta mult in toate proiectele noastre, in mod particular pe strategie si executie. Avem o cultura bazata pe autonomie si feedback; la noi, daca esti senior, poti fi parte dintr-un proiect in care esti coordonat de un junior si invers, ceea ce ne ajuta sa invatam continuu unii de la altii.
Suntem mereu deschisi sa cunoastem oameni noi, povesti cool, iar daca se potrivesc cu noi sigur gasim o varianta in care sa lucram impreuna. Asa am ajuns sa ii aducem in poveste pe multi din partenerii nostri.
Clienti. Cele mai complexe proiecte
Portofoliul nostru cuprinde clienti din categoria top 100 cele mai performante companii din Romania. In mod traditional lucram cu industria IT&C, retail & FMCG. Anul trecut am adaugat in portofoliu clienti din industria serviciilor, chimica si cea bancara. In acest moment nu lucram cu agentii consecrate din piata, desi ne gandim sa abordam si astfel de parteneriat in 2018.
Video manifesto-ul nostru arata cele mai cool si impresionante proiecte din ambele divizii:
Evolutia business-ului
Am avut o crestere constanta de la an la an, cu un procent minim de 25%. Valoarea totala a contractelor pentru 2017 a fost spre 1 milion de euro. Anul 2017, insa, a insemnat o crestere de doar o cifra procentuala si asta ne-a facut sa ne regandim strategia pe urmatorii 3 ani. #EventDesigners ocupa 70% din tot cee ce facem, iar #HrArchitects 30%. Intentia noastra e sa ajungem la un echilibru intre cele doua linii de business, pentru a avea un raport corect intre total venituri si total profit.
Materia, businessul aparut la 3 ani dupa exploratist
Un bun prieten, Cristian Branea, pasionat de tot ce inseamna design, a gasit la un moment dat o oportunitate de finantare pentru a pune bazele primei companii de design de mobila superpremium din Romania. Am participat la acea competitie si am castigat finantarea; asa s-a nascut materia.studio. Am deschis apoi si flagship store-ul Materia Repositorium de 300 de mp pe care il folosim si ca spatiu de evenimente, coordonat de exploratist.
90% din ce producem in fabricuta noastra de la Sebes este pentru piata externa. Cristi se ocupa de design si productie alaturi de o echipa tehnica, iar eu de zona de business development si participarea la targuri de profil impreuna cu colegul meu Alex Budurescu. Suntem pe crestere accelerata atat in ce priveste productia, cat si pe marketing sau dezvoltarea de produse noi.
Provocari?
Cautam un Business Development Manager pentru divizia de Evenimente si asta chiar este o provocare. Daca nu ma credeti, vezi anuntul nostru :)
In continuare
Avem strategia pe 3 ani realizata cu ajutorul echipei; a fost un proces bottom-up care a ajutat la asimilarea lui de catre fiecare coleg in parte. Ne concentram pe tot ce inseamna proiecte din zona de B2B, B2C si B2E pe #EventDesigners, iar pe #HrArchitects focusul nostru sunt proiectele din zona dezvoltarii organizationale cuprinse intre 6 si 12 luni.