Ca orice viitor artist, pe la 6 ani, Maria desena femei goale în ciorapi de plasă. Greu de zis cât a ajutat-o experiența, dar astăzi lucrează la Madrid, cu clienți precum Starbucks, TGI Fridays și alte restaurante din Spania. Despre asta nu a apucat sa ne vorbeasca asta-vară, când ne-a vorbit despre ilustrație, așa că reluam un pic astăzi, cu ocazia materialului numprul 4 din seria cu artiștii fontiști.
Să faci un tip de literă e la fel de migălos ca a face o animație. Primul la care am lucrat a fost în facultate. Plecasem cu Erasmus în Franța și aveam de predat proiectele de sfârșit de semestru. Unul dintre ele era un font cu scrisul meu de mână.
Maria preferă, în general, ilustrația și identity/packaging designul, însă își găsește cu ușurință inspirația în multe dintre proiectele de tipografie de pe Behance. Îi preferă, de exemplu, pe Pokras Lampas și Moshik Nadav.
Background
Ca majoritatea creativilor, desenez de când eram mică. Am început prin a copia planurile de arhitectură ale tatălui meu și a-mi măzgăli numele pe toate planșetele. Apoi, pe la 6 ani, am trecut la femei goale în ciorapi de plasă, benzi desenate și cărți ilustrate și scrise de mînă.
În liceu am mers la Tonitza, la secția de grafică, apoi la facultate la UNArte, secția grafică, iar masterul l-am făcut tot la București, însă în comunicare vizuală. Pe mine mă atrage lumea designului de ambalaj, pe care l-am descoperit în Polonia unde am fost cu Erasmus.
Masterul în comunicare vizuală mi l-am ales special pentru a mă specializa în domeniu, însă, la noi, nu poți alege decât între a-ți face disertația în identitate vizuală sau tipografie. Așa am început să descopăr universul tipografic și să mă pasioneze caligrafia.
Spre fonturi
Să faci un tip de literă e la fel de migălos ca a face o animație. Primul la care am lucrat a fost în facultate. Plecasem cu Erasmus în Franța și aveam de predat proiectele de sfârșit de semestru. Unul dintre ele era un font cu scrisul meu de mână. Evident, nu îl aveam terminat, dar mi s-a părut o nișă interesantă și un “must” pentru orice designer care visează departe.
După ce m-am întors, am stat toată vara și am lucrat la el. Întotdeauna am fost complexată de scrisul meu de copil mic, iar acum era pentru prima dată când mă bucuram că îl pot băga în categoria “childish”. La final, l-am urcat pe dafont.com unde a făcut un mic ,,boom” la care chiar nu mă așteptam!
Am început să primesc mailuri, a trebuit să îmi deschid un cont de paypal, iar apoi cei de la Creative Fabrica mi l-au preluat la ei pe site. Există și o variantă a lui de caractere grecești, la care am colaborat cu designerul grec Tassos Hatzipanagos.
Fonturile în România
După master, mi-am făcut practica în identitate vizuală și packaging design la Small, un studio din Alicante, Spania. Momentan lucrez în Madrid, cu clienți precum Starbucks, TGI Fridays și alte restaurante spaniole.
Sinceră să fiu, nu am foarte multă experiență în România, decât ca freelancer, majoritatea clienților mei fiind fie cunoștințe, prieteni sau prieteni de-ai prietenilor mei. Nu cred că avem dezvoltată nișa designului tipografic. Există sute de mii de fonturi din care poți alege și apar zilnic altele noi, unele gratis. Cred că agențiile mari au mai mare deschidere spre astfel de proiecte.
Nu sunt un designer specializat pe designul de fonturi dar din experiența mea, un tip de literă se coace bine câteva luni, iar laurii se culeg după, de pe internet.
În lettering văd mai multă mișcare. De la a decora cafenele până la a deveni viral pe instagram. Mă surprinde totuși să văd și acum realizez că, deși ne aflăm într-o eră a tehnologiei, tipografia ”handmade” este mai apreciată, mai aproape de public.
Brief de font
Un proiect complex de design tipografic la care am lucrat a fost cel de final de master. Mi-am ales ca și concept ,,modulul” prin intermediul căruia am dezvoltat 4 tipuri de literă, pornind de la o singură formă 3D, un sfert de semicerc.
Aceste fonturi nu au fost gândite să fie funcționale. La final, proiectul a fost unul fizic, gândit ca un joc de lumini în care literele se formează prin umbrele lăsate de formele modulare. O parte din proiect a fost expus în cadrul Diploma 2016.
Inspirația
Deși mă axez mai mult pe ilustrație și identity/packaging design (studiobilius.com), îmi găsesc inspirația de cele mai multe ori în proiectele de tipografie, în mare parte de pe Behance. În topul listei mele de admirație stă fără îndoială Pokras Lampas, urmat de Moshik Nadav. Ca în orice meserie, și pentru crearea unui tip de literă trebuie multă pasiune, răbdare și un pic de spirit architectural.
2018
Momentan lucrez la un proiect internațional, o platformă de schimb cultural între Spania și țări din America Latină la care, dacă tot am adus vorba, nu ar fi rău să-i fac și un font personalizat.