ProTV-ul o primește pe Lucia Antal în echipă în '96, la doar câteva luni după ce canalul iese live pe micul ecran. Începe în departamentul de research, unde rămâne pentru 7 ani, timp în care se implică în inițiative importante ale pieței și lansează people meter, o metodă de măsurare a audiențelor folosită și azi. De 4 ani rămâne alături de ProTV, la conducerea departamentului de marketing. După aproape 25 de ani de TV, Lucia spune:
Cred cu tărie că televiziunea are putere și mai cred că trebuie să avem grijă în ce direcție folosim această putere.
Pe partea de entertainment, TV-ul a reușit să facă echipă bună cu online-ul. PRO, de pildă, afișează în real time mesaje de pe Twitter și face live-uri pe Facebook înainte de anumite emisiuni. Momentan, cele două medii reușesc să conviețuiască cu succes. Despre ce învățături putem să culegem din asta și despre cum să avem impact din România la nivel global, pe 17 aprilie la Zilei Publicității, într-un panel moderat de Lucia.
În TV: de la research la marketing
Fascinația pentru acest domeniu a existat dintotdeauna, îmi amintesc că în copilărie mă uitam la cele două ore zilnice de televiziune (pentru cei care sunt mai tineri, aveam televiziune cu porția :) și i-am spus mamei că eu o să lucrez în TV când o să fiu mare. Ceea ce s-a și întâmplat, însă fără să-mi fi stabilit eu un obiectiv din asta.
În facultate am lucrat ca operator de teren la o companie de cercetare, coordonatorul meu a plecat la ProTV și, pentru că a văzut că îmi place ce fac, mi-a propus să vin și eu. Am acceptat, bineînteles, și cred că a fost una dintre primele lecții cu adevărat importante pe care le-am invățat: să ai curaj și să știi să profiți de anumite oportunități care pot veni o singură dată în viață.
Așadar, am început să lucrez la ProTV încă dinainte să se lanseze propriu-zis ca televiziune. La început, departamentul de research a fost foarte mic: două persoane, apoi am rămas doar eu și am reconstruit totul de la zero. Sunt foarte mândră că acum sunt mulți profesioniști în agenții sau la alte televiziuni care au fost în echipa mea. Pasul dinspre research către PRO CINEMA și MTV România a venit cumva natural, după 7 ani în care mă implicasem activ în foarte multe inițiative mari din piață, inclusiv lansarea metodei de măsurare a audiențelor TV cu people meter, care este metoda folosită și astăzi.
Mi-am dorit să trec la următorul nivel, să pot folosi experiența, cifrele și cunoștințele mele într-un mod practic, nu doar la nivel teoretic și de analiză. Și mi-a plăcut foarte mult! La PRO CINEMA și MTV România lucram îndeaproape cu echipele de marketing, așa că mutarea în departamentul de marketing a fost făcută ușor, tocmai pentru că baza de research și experiența în televiziune și în ceea ce înseamnă brandurile din grupul ProTV existau deja.
Deși am avut mai multe roluri în ProTV de-a lungul timpului, e ceva ce nu s-a schimbat și nu se va schimba niciodată: gândul că pot schimba ceva, că îmi doresc ca “mâine” să fie mai bine. Cred cu tărie că televiziunea are putere și mai cred că trebuie să avem grijă în ce direcție folosim această putere.
Evoluția bradului ProTV
E foarte, foarte greu, pentru că sunt incredibil de multe momente care au avut un impact mare atât asupra brandului ProTV, cât și asupra noastră, a românilor. Dar, dacă trebuie să mă rezum la trei, le-aș menționa pe următoarele:
Campania Nouă ne pasă. Are o încărcătură foarte puternică, are un milion de însemnătăți, însă un lucru este clar: Nouă ne pasă înseamnă mobilizare, înseamnă empatie, înseamnă români care ajută români, ne arată că împreună suntem foarte puternici. Există din anul 2000 și am pornit campania pentru a ajuta persoanele sinistrate în urma inundațiilor din Banat și Transilvania, iar ultima oară am spus cu toții Nouă ne pasă la tragedia de la Colectiv.
Toate au fost tragedii, am vărsat o mulțime de lacrimi, dar ne-am mobilizat și am folosit puterea acestui brand pentru a-i ajuta pe cei care aveau cu adevărat nevoie. Pentru că brandul ProTV nu s-a născut degeaba pe 1 decembrie, încă de la început am respectat România, respectăm românii și vom lupta pentru a face ca lucrurile să meargă mai bine.
Campania Tu știi ce mai face copilul tău?. Această campanie este una dintre multele care dovedesc faptul că echipa Știrile ProTV poate muta munții din loc! Sunt oameni profesioniști, dedicați, sunt foarte mândră să spun că sunt colegii mei. În cadrul materialelor dezvoltate în campanie, colegii de la știri au tras multiple semnale de alarmă asupra situației copiilor ai căror părinți lucrează în străinătate și efectele faptului că aceștia cresc departe de părinți. Această campanie a pus ProTV pe harta internațională, odată cu acordarea premiului International Emmy Award, pentru prima oară într-o țară din estul Europei.
Campania de rebranding ProTV. Un nume. O viziune. Suntem ProTV. A fost o campanie grea, provocatoare, consumatoare de energie și, în același timp, satisfăcătoare, mobilizatoare și incitantă! Nu e deloc ușor să pui sub aceeași „umbrelă” șase televiziuni (ProTV, PRO 2 – fostul Acasă, PRO CINEMA, PRO X – fostul Sport.ro, PRO GOLD – fostul Acasă Gold și ProTV Internațional). Însă ce a contat cu adevărat în această campanie a fost echipa.
Atunci când știi că urmează un proiect complicat, în care trebuie să asimilezi multe informații și multe identități de brand într-unul singur, e imperios necesar să ai o echipă profesionistă și dedicată alături de tine. Iar în cazul acestei campanii, absolut toți cei implicați, pornind de la management și continuând cu departamentele de marketing (brand, comunicare, copy, grafica, promo), digital, legal, programming (dacă am omis pe cineva îmi cer scuze anticipat) au „luptat” cu toate armele din dotare pentru a face posibilă lansarea noii identități a grupului ProTV. Le mulțumesc încă o dată tuturor pentru tot efortul depus, știu că nu a fost deloc ușor.
ProTV azi
Astăzi, ProTV este un brand activ, care are o ofertă variată. Aducem în permanență formate noi, testăm noi teritorii și ascultăm părerea telespectatorilor noștri. Targetul nostru principal este format din publicul de 18-49 ani, care locuiește la orașe. Asta înseamnă că cei la care ne raportăm sunt și ei dinamici, că sunt foarte conectați la tot ce înseamnă informație, nou, tehnologie, așa că este zilnic o provocare să găsim rețeta perfectă pentru a-i atrage.
Iar ăsta este unul dintre lucrurile care mă fascinează și pe care le iubesc la televiziune: judecata din partea telespectatorului este dură și simplă, așa că fiecare zi poate reprezenta o provocare, se poate schimba totul de la minut la minut. Este genul de loc de muncă în care este esențial să ai o echipă de profesioniști în adevăratul sens al cuvântului lângă tine și să știi că poți să construiești lucruri minunate împreună cu ei. Iar din punctul ăsta de vedere sunt foarte norocoasă!
Digitalul și TV-ul
Cred că digitalul a ajutat televiziunea și televiziunea a ajutat digitalul. În primul rând, accesul la informație este foarte ușor pentru oricine, din două click-uri ai aflat ce îți doreai. În același timp, informațiile ajung la noi mult mai rapid, găsim mereu tot felul de martori, primim informații pe rețelele de socializare, e totul foarte dinamic. Cele două funcționează foarte bine împreună.
Avem conținut special creat pentru online, avem o mulțime de informații pe care le dăm în exclusivitate pe online-ul ProTV. Ca exemple concrete, o să vă povestesc despre câteva inițiative inovatoare pentru piața media din România, pe care le-am dezvoltat în ProTV:
Social TV. Suntem prima și singura televiziune din România care afișează în timp real mesajele primite pe Twitter și Facebook de la telespectatorii noștri. Am observat faptul că, deși la nivel local nu sunt foarte mulți utilizatori activi pe Twitter, exista o comunitate foarte activă și dinamică pe #romaniiautalent și #vocearomaniei în momentul în care difuzam show-urile.
Așa că acum doi ani am lansat această inițiativă de care suntem foarte mândri. Practic, în timpul celor două emisiuni, afisăm on-air mesaje pe care telespectatorii noștri pe postează pe Facebook sau Twitter, despre momente, concurenți, replici, jurați sau prezentatori.
Facebook live. Pornind de la curiozitatea de a descoperi ce se întâmplă în culise, cum se pregătesc vedetele ProTV înainte de show-urile live, care sunt gândurile concurenților la producțiile noastre, =înainte de fiecare ediție live a emisiunilor Românii au talent și Vocea României facem un Facebook live. Este, practic, o emisiune online înainte de emisiunea de la TV, în care cei care ne privesc află informații la cald direct de la sursă.
Încercăm de fiecare dată să găsim cele mai interesante metode prin care să le oferim românilor noi informații, pe orice canal disponibil. Și ne bucură foarte tare atunci când vedem că inițiativele pe care le-am lansat au avut parte de feedback foarte bun din partea tuturor.
Cele mai mari provocări ale TV-ului
Astăzi, principala provocare a unei televiziuni este aceeași de acum trei ani: să ofere publicului conținutul pe care acesta și-l dorește. Însă ce s-a schimbat (foarte mult, aș completa) este oferta de pe piață, iar aici nu mă refer numai la televiziune.
Digitalul îți oferă acum informația pe care o cauți, serviciile pay-per-view au o arhivă foarte mare și din ce în ce mai bună din punct de vedere conținut, iar marea provocare pentru orice televiziune este cum să rezolve acest puzzle, astfel încât să rămână relevant. Dacă stăm și ne uităm la emisiunile și la grilele TV din această primăvară, vom vedea că, la nivelul întregii piețe, publicul din România este foarte norocos și că sunt foarte multe produse competitive.
La Ziua Publicității
ProTV și IAA lucrează îndeaproape de mai mulți ani, tocmai pentru că avem un scop comun: ca această industrie să funcționeze din ce în ce mai bine, să avem obiective și norme comune, indiferent că este vorba de televiziune, brand FMCG sau agenție de publicitate. Este foarte important să găsim niște valori și norme etice comune, pe care să le urmăm cu toții. De asemenea, este la fel de important să ajutăm noua generație de profesioniști să crească frumos, urmând niște exemple de așa da, aflând informații de la oameni care s-au confruntat cu diferite situații și, folosindu-se de experiența proprie și creativitate, au găsit soluții inovatoare.
Iar Ziua Publicității este genul de eveniment care îmbină aceste două lucruri de care am spus: know-how, informații utile și noua generație, care reprezintă publicul principal al evenimentului. Eu cred cu tărie că Ziua Publicității este genul de eveniment care nu trebuie ratat de niciun student sau tânăr profesionist din zona de marcom. 17 aprilie, ora 14:00, Hotel Intercontinental. Eu voi modera panelul cu numărul trei, în care vom vorbi despre Role models. Cum să ai impact din România la nivel global?. Avem un panel de discuție foarte bun și sunt sigură că studenții vor avea multă informație „de furat” de la fiecare dintre ei.
Direcțiile de viitor pentru ProTV
În fiecare an, pe 1 decembrie, ProTV își sărbătorește aniversarea. În fiecare an, pe 1 decembrie, ProTV nu sărbătorește însă televiziunea în sine, ci celebrează România, românii frumoși care fac lucruri la fel de frumoase ca ei. ProTV este un brand care are România în ADN și care luptă pentru valorile în care crede cu adevărat. Anul acesta este unul cu o însemnătate mare pentru noi ca neam, iar ProTV va fi acolo, primul în linie pentru acest eveniment important în istoria noastră: Centenarul Marii Uniri.
Pentru 2018, pregătim o campanie care sperăm să le vorbească tuturor românilor și, mai important, să-i mobilizeze. Să-i facă să conștientizeze că este important orice mic pas sau gest pe care-l face fiecare dintre noi, că orice faptă bună are un ecou asupra unei persoane, care mai departe poate răsuna asupra noastră, a tuturor. Nu pot să spun mai multe deocamdată, însă am încredere că publicul nostru va rezona și va răspunde pozitiv provocării noastre.