[Artiști fontiști] Levi Szekeres: Aprecierea absolută o ai de la cei care își tatuează mesajele cu fontul tău

[Artiști fontiști] Levi Szekeres: Aprecierea absolută o ai de la cei care își tatuează mesajele cu fontul tău

Ne plac literele frumoase, cu volutele si buclele si parantezele lor inchise pe milimetri patrati. Si-atunci, de ce sa nu-i aducem pe artistii care se pricep cel mai bine la litere aratoase sa ne povesteaca ce inseamna, de fapt, designul de fonturi? Exact, hai sa-i aducem. Si sa facem o serie de interviuri. Texte despre text, practic.

Pana sa-si indrepte energiile care designul de fonturi, Levi Szekeres a trecut prin Vitrina (agentie de publicitate) si Branzas (agentie de branding).

Proiectele mai importante din perioada asta sunt rebrandingul revistei One si identitate Ursus Breweries

Primele sale incercari de fonturi in format digital au constat in reproducerea scrisului de mana. Apoi, fonturile bitmap, care au fost create "pixel by pixel" (inspirate, spune Levi, din barile de titlu ale Windows 95).

Designul de fonturi isi are locul doar atunci cand un font este de neinlocuit, altfel nu este decat o pseudo-arta

Astazi, Levi nu mai concepe sa faca un font fara diacritice. Ne povesteste mai multe dintre ideile sale fixe mai jos.

 

Drumul spre design

Am decis sa fiu "artist" din clasele mici, sa scap de mate, sincer. Desenam "frumos" - cel putin colegii credeau asta - , asa ca am zis sa incerc, chiar daca nimeni nu stia cu ce se mananca meseria asta. Liceul de Arte l-am trecut cu brio, la grafica, nu la mate, iar Faculatea de Arte Vizuale a fost mai degraba o scoala de arte martiale, mai multe provocari decat experiente. Dupa facultate am fost nevoit sa traduc totul din analog in digital, ca sa pot continua cu vreo sansa de job.

Pana sa am primul serviciu cu un stat de plata adevarat, am fost serigraf lucrand in garaj, grafician de afise desenate cu mana, pictor de ocazie, restaurator de icoane si grafician asistent la Tribuna din Cluj.

 

Joburi 

Cand m-am angajat prima data, tehnic stateam foarte prost, dar Mihaela Rus de la Vitrina a fost deschisa sa vada ceva in portofoliul de cateva pagini de atunci si practic ea m-a lansat in domeniul designului. In cei patru ani cat am lucrat la Vitrina nu am avut nici un motiv sa-mi schimb parerea buna despre ea si in continuare ii port respect pentru tot ceea ce face. Din perioada Vitrina provine identitatea Vel Pitar, sa numesc ceva inca pe piata (contributia mea la fontul Vel Pitar nu exista, doar desen si design).

De la advertisingul din Vitrina am trecut la branding, la Branzas, unde am avut parte de un proces putin mai structurat, care nu-ti permite prea multe bravari, dar cu siguranta o experienta importanta, cu un design calculat, brief si timeline riguros, ceea ce, paradoxal, iti ofera o liniste extraordinara in procesul de lucru.

Lucrand in branding, focusul pe fonturi a devenit si mai important, aproape la extrem. Proiectele mai importante din perioada asta sunt rebrandingul revistei One si identitate Ursus Breweries, proiecte cu implicare totala, de la manual de identitate pana la implementarea noilor reguli de expresie vizuala. Lansarea revistei One in noul format ramane una din mandriile personale.

Din 2007 am decis sa devin freelance, pe atunci lucrul de acasa parea mai convenabil, dar nu am castigat timpul sperat. Lucrand solo trebuia sa fac treaba a trei oameni cel putin si devenise mult prea complicat. Avantajele pe care le vad acum tin doar de ego-ul creativ mai mult, lipsa sefului si orele flexibile, dar cam atat. Orele flexibile au dus doar la deprinderile proaste de a lucra noptile.

Freelance a insemnat si interactiunea cu clientii, ceea ce incet, incet m-au determinat sa las in spate brief-uri, comenzi si lucrari prost platite. Free de freelance. Cred ca este inutil sa spun ca matematica este ceea ce lipseste cel mai mult din toate procesele de design. Inca mai invat.

 

Specializarea pe fonturi

Sunt convins ca majoritatea designerilor cunosc senzatia cand afla ca textul bannerului de trei pe patru care intra in productie in cinci minute nu are "caciulite".

Lucrand des cu fonturi care nu aveau diacritice, trebuia sa gasesc solutii rapide de a completa caracterele, asa ca am fost nevoit cu timpul sa editez fonturile. De acolo am trecut la experimente si cam asta a fost tot.

Imi amintesc ca la inceput numaram diacriticile in headline, sa stiu cat am de lucru, iar acum nu pot concepe un font fara diacritice. Ironic, pentru ca in continuare nu-mi plac, dar acestea si in special limba romana m-au "impins" catre domeniu.

Daca prin specializat inteleg faptul ca am pus tot restul deoparte, da, pot spune ca m-am specializat pe fonturi, dar tot ce tine de mouse este un experiment continuu. Educatia in domeniu au fost cateva lectii despre fonturi in liceu, unde am invatat regulile de baza, dar toate aceste exercitii erau facute manual, fara Undo, mult inainte de Windows, undeva prin 88. Greu de imaginat, chiar si pentru mine.

Primele incercari de fonturi in format digital au fost reproducerea scrisului de mana, evident, cum fac toti autoportrete din lipsa de modele, dar si fonturile bitmap, care au fost create "pixel by pixel", inspirate din barile de titlu ale Windows 95. Fonturile bitmap intra acum in categoria retro, ceea ce probabil imi arata si varsta. 

 

Arta designului de fonturi

Ca principiu, designul de fonturi isi are locul doar atunci cand un font este de neinlocuit, altfel nu este decat o pseudo-arta. Realitatea este insa ca fonturile sunt importante atata vreme cat sunt disponibile.

La prima vedere, designul de fonturi poate parea total ineficient atunci cand exista deja pe piata generatoare de fonturi unde nu ai nevoie decat de un minut sa-ti creezi fontul tau, propriu si personal. La fel de personal ca cele cateva mii identice, intre noi fie vorba. 

Fonturile personalizate in general sunt destul de exclusiviste si putine marci isi permit acest "lux", nu neparat financiar, iar asta se datoreaza in special brand managerului sau directorului de creatie. Crearea de fonturi depinde in mare masura de proiect, buget si timeline, si cu toate ca textul este primul pe pagina, de multe ori crearea unui font nou nu este o prioritate.

Personal nu am preluat nici o comanda tocmai din considerente de timp. Crearea unui font implica in special timp. La cum decurg activitatile in advertising si branding, un termen de doua luni de zile pentru un font cam sperie clientii. Plus ca acest termen nu garanteaza rezultatul final.

Fara sa-i numim pe designerii de fonturi obsesiv-compulsivi, pentru domeniul asta ai nevoie neaparat de o fire care se pierde in detalii, in mii de detalii. Personal nu cred ca exista multi dispusi sa se retraga pentru a lucra pe un font atunci cand toate sunt pe repede inainte. Problema este ca in momentul asta template-uri "preincalzite" sunt pe toate gardurile si este extrem de usor sa livrezi, mai ales cand ai un deadline foarte strans si un numar mare de designeri pe metru patrat.

Cu toate astea, un font nou este intotdeauna binevenit, nu neaparat prin inovatie sau impact. Chiar daca pentru proiectele fulger nu se creeaza fonturi, acestea sint cautate. Din pacate pentru design, dar din fericire pentru designerii de fonturi, in continuare exista tendinta de a folosi fonturi pentru a inlocui scrisul de mana, chiar si pentru texte foarte scurte, doar pentru ca este mai usor.

In concluzie loc este pentru oricine. Dar la fel ca in agricultura, designul nu este un castig sigur, iar designul de fonturi nici atat, chiar daca creatorii (cacofonie?) de fonturi care merg pe trenduri au succesul garantat pentru o perioada.

Ca proiect paralel recomand oricand. Designul de fonturi necesita toata experienta de design, coduri si logica pe care cineva o poate avea.

 

Proiecte

Imi place sa cred ca designul de fonturi - cel putin pentru mine - este creatie si nu productie. Incerc sa evit compromisurile, refuz foarte usor clienti care cer modificari sau imi flutura termeni si conditii de zece pagini. Frumusetea in aceasta activitate este ca nu exista brief, deadline sau munca de convingere. Nu exista nici client sa-ti mute mouse-ul sau marketing sa-ti spuna ce ai sau ce nu ai voie. Exista doar liber arbitru. Un font va fi adoptat de client daca acesta vorbeste pe limba lui. Este atat de simplu.

Clientii sunt din cei mai diversi, printre acestia exista inclusiv colectionari de fonturi (aici nu ma refer la designerii care-si fac baze de date pentru zile negre), acei pasionati ai fonturilor care-si printeaza si isi afiseaza favoritele. Dar aprecierea absoluta o ai de la cei care isi tatueaza mesajele cu fontul tau, favoritii mei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related