[Povești de crowdfunding] Dacă nu știați ce-i permacultura, băieții de la Perma Bârsoiu au o poveste lămuritoare

[Povești de crowdfunding] Dacă nu știați ce-i permacultura, băieții de la Perma Bârsoiu au o poveste lămuritoare

La Bârsoiu, se face permacultură. Dar hai să ne dumirim care e treaba cu permacultura, mai întâ. Traducând din engleză, Wikipedia românească o descrie ca fiind  o modalitate de proiectare și design a așezărilor umane și sistemelor agricole perene, bazată pe imitarea relațiilor ce există în ecosistemele naturale. Teoria sună interesant, dar povestea Perma Bârsoiu, povestită de unul din fondatori, Alexandru Mihai Alin, sună și mai bine.

Pentru a cumpăra terenul pe care urmează să se facă agricultură, echipa a apelat la o campanie de crwodfunding pe Indiegogo. Și astfel, Perma Bârsoiu e gata să existe cu adevărat.

Conceputul campaniei s-a numit “Perma Bârsoiu și cei 1000 de prieteni”. Ne-am gândit că dacă fiecare dintre cei din echipă are 100 de prieteni cărora să le povestească despre proiect și care să doneze 20 lei, am strânge cei 5000 de euro care ne lipseau. Am reușit să strângem cam 80% din sumă

Este important, spune Mihai, ca o campanie de crowdfunding să își poată spune povestea într-un mod creativ, adică e nevoie de ”un acel ceva care să îi dea o personalitate și să o scoată din marea de idei asemănătoare”.

 

Permacultura

Inception-ul proiectului a fost la Cristi, unul dintre membrii fondatori, care e bucătar și care are și un mic teren la țară, în satul Bârsoiu din jud. Vâlcea. El s-a gândit să folosească la gătitul personal ingrediente mai de încredere – maximul de încredere fiind, evident, să le crească el însuși.

Din una-n alta, s-au anturat și alți prieteni la idee și s-a încercat prin 2014 o recoltă, eșuată, din păcate, din cauza unei brume timpurii. Dar în 2016 a intrat cu energie fresh în grup Miță, politehnist amator de munte, natură și liniște, care a vrut să facă din ferma de la Bârsoiu un proiect frumos de agricultură bio. S-a ales permacultura ca model de lucru, și nu agricultura clasică, pentru că e un mod mai responsabil de a cultiva plante, cu grijă față de pământ și fără chimicale.

Inițial noi n-am vrut decât să facem permacultură, să cultivăm pur și simplu fructe și legume bio. Dar, pe măsură ce cultura s-a mărit, au apărut tot mai multe cheltuieli cu materialele și uneltele; banii cu care contribuiam noi nu mai erau suficienți, iar fonduri de dezvoltare agricolă nu puteam accesa pentru că nu aveam acte pe teren.

Așa a apărut nevoia de a cumpăra un pământ pe numele nostru, cu toate formele legale. Am și găsit un teren frumos de vreo 0.7 ha în Bârsoiu, cu casă, o magazie, pădurice și deschidere la gârla din sat. Dar nu aveam decât o parte din cei 8000 euro ceruți, așa că prima idee a fost o strângere de fonduri de la prieteni.

 

Echipa

Mita (Alexandru Mihai Alin) – fondator si locomotiva a proiectului, absolvent de Politehnica Bucuresti la Automatica si Calculatoare. Pasionat de permacultura, in special de cultivarea fructelor.

Cristi (Cristi Popa) – bucatar, a venit cu terenul initial (al mamei sale) si cu indemnul de a face ceva practic si frumos cu el. Membru fondator, dar si unul dintre principalii finantatori/donatori.

Bobita (Octavian Vasiliu) – absolvent Agronomie, experimentat in agricultura bio. Bobita ne ajuta cu munca, logistica, de la idee/concept si pana acum.

Intre timp, echipa s-a marit si am primit ajutor de la Dan Alexandru (pasionat de permacultura, donator), Iulia Stefanica (site, grafica etc.), Cret (Catalin Duma, coleg de Poli cu Mita, logistica si donator), Patricia & Costin (grafica, texte etc.) si multi altii care ne ajuta ocazional si carora le suntem super recunoscatori.

 

Indiegogo

Am studiat mai multe platforme de crowdfunding, inclusiv românești, dar când am vazut că se percepe un comision destul de mare (în jur de 5-9%, în funcție de atingerea sau nu a obiectivului), am zis să păstrăm această variantă doar pentru prietenii din străinătate.

Am ales Indiegogo pentru că cineva din grup mai avusese o oarecare tangență cu el și pentru că are și o opțiune de “obiectiv flexibil”, prin care păstrezi suma strânsă chiar dacă nu atingi obiectivul financiar.

În rest, am apelat doar la cunoscuți și la peers din agricultură/permacultură, dispuși să ajute cu donații directe sau prin transfer bancar. PayPal-ul a fost și el de ajutor pentru că poți dona direct cu cardul, fără să ai neapărat cont.

 

De la idee la crowdfunding

Crowdfunding-ul a fost foarte important in cazul nostru particular din doua motive. Unul ar fi ca fara el probabil am fi fost obligati sa urmam calea clasica a unui imprumut bancar pe care nu stim precis cum l-am fi rambursat, neavand deocamdata in plan vreo parte comerciala.

Noi n-am îndrăznit să întindem campania noastră dincolo de grupul de prieteni, cunoștințe sau alți oameni din agricultură. I-am dat totuși un mic “concept”, “Perma Bârsoiu și cei 1000 de prieteni”, gândindu-ne că dacă fiecare dintre cei din echipă are 100 de prieteni cărora să le povestească despre proiect și care să doneze 20 lei, am strânge cei 5000 de euro care ne lipseau.

Bineînțeles că nu avea să fie chiar așa, dar punând astfel problema parca nu mai părea chiar imposibil. Am reușit să strângem cam 80% din sumă, nu de la 1000 de prieteni, dar de la prieteni care au crezut mai mult în noi. 

 

Stafuri de campanie

Probabil că un prim sfat pentru cei care intenționează un crowdfunding ar fi acela de a găsi un mod mai creativ de a-și spune povestea, un acel ceva care să îi dea o personalitate și să o scoată din marea de idei asemănătoare (aka publicitate, dar poate nu toți cei care vor să strângă fonduri au acest reflex).

Un sfat mai pragmatic ar fi acela de a fi atenți la comisioanele platformelor de crowdfunding, să fie conștienți că, de exemplu, la 5000 euro strânși pot pierde până la 4-500 euro pe comisioane; o soluție ar fi să își pună un obiectiv care să acopere și comisionul.

 

DOs & DONTs

Baza succesului este să fii sincer în demersul tău și să crezi în el. La fel de important e să fii responsabil față de contributori – să comunici cu ei, să îi ții la curent cu evoluția campaniei și să îți respecți angajamentele la final. Apoi contează, bineînțeles, și să știi cum să îți spui povestea, astfel încât lumea să te asculte și să se conecteze la “visul” tău.

La “donts” ar fi, poate, o comunicare prea mercantilă, în care mesajul principal să fie acela că strângi bani. Zi-le oamenilor povestea campaniei și de ce crezi în ea, și vor dori singuri să și contribuie, eventual.

 

Promovarea

Am promovat-o oarecum relaxat, doar pe pagina de Facebook și la câte o bere cu prietenii. Cu postările nu am insistat – poate doar câte una pe săptămână – pentru că nu am vrut să plictisim lumea. În contextul ăsta, al postărilor mai rare, o observație a fost că, după fiecare, urma câte un mic val de donații, oamenii fiind probabil mai motivați.

Cel mai bine au funcționat întâlnirile și discuțiile directe - față în față, telefonic sau online. Dar Facebook-ul a avut și el un merit semnificativ pentru că în felul ăsta au văzut ce facem și prieteni mai îndepărtați sau oameni din domeniul permaculturii pe care nu îi cunoșteam, dar care au dorit să ne ajute.

 

Banii strânși

Perma Bârsoiu este un proiect despre agricultură responsabilă, grijă față de natură și pământ, produse bio, echilibru și viață la sat. Așa că cei care au contribuit sunt genul de oameni care au și ei aceste principii. Dar, așa cum spuneam, noi ne-am adresat în principal doar cercului de prieteni și, eventual, oamenilor din agricultură/permacultură.

Pe toate canalele de donații am reușit să strângem cam 80% din cei 5000 euro de care mai aveam nevoie și le mulțumim enorm tuturor celor care au contribuit.

 

Importanța campaniei

Crowdfunding-ul a fost foarte important în cazul nostru particular din două motive. Unul ar fi că fără el probabil am fi fost obligați să urmăm calea clasică a unui împrumut bancar pe care nu știm precis cum l-am fi rambursat, neavând deocamdată în plan vreo parte comercială;

În acest moment vrem doar să cumpărăm terenul și să ne apucăm de treabă. Apoi, suntem constrânși de timp – proprietarul terenului nu ne poate aștepta oricât și, în plus, cam vine vremea lucrărilor de primăvară. Deci da, campania a fost o parte importantă, poate nu chiar esențială, dar cu siguranță a ușurat realizarea visului nostru de a vedea Perma Bârsoiu ...la casa ei.

Campania noastra de crowdfunding este inca oarecum in derulare; a durat 2 luni si acum este pe final, deadline-ul platii fiind sfarsitul lunii martie. Dar pe Indiegogo ea va ramane activa pana in mai pentru ca oricum nu am reusit sa strangem chiar toata suma propusa. Totusi, facand o proiectie pe noul teren pornind de la ce am scos anul trecut din mica Perma Barsoiu, ne putem imagina ca noua Perma Barsoiu va fi, si la figurat, de vis! :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related