[Politicienii virtuali] Oana Dobre-Dimofte: ”Liviu și Călin nu inteleg Facebook-ul, Gabi e regina gafelor, Ludovic se vrea lider de Opoziție”

[Politicienii virtuali] Oana Dobre-Dimofte: ”Liviu și Călin nu inteleg Facebook-ul, Gabi e regina gafelor, Ludovic se vrea lider de Opoziție”

Salutare, natiune! Punem, saptamanile astea, hashtag pe #politicieni si mergem sa vorbim cu una dintre tipele care pune #tunurile pe ei frecvent: Oana Dobre-Dimofte. Fost jurnalist, actual devorator de online si cauze bune, Oana a analizat pentru noi ultimele postari ale politicienilor importanti ai Romaniei, care incearca sa fie prezenti si in online. N-a iesit macel, cum mai iese, uneori, pe pagina ei de Facebook, dar ne declaram multumiti :)

Despre Ciolos: se straduieste si sa raspunda la comentarii. Despre Orban: postari scrise chiar de el, fara un filtru al vreunei echipe de comunicare. Despre Dragnea: nu da semne ca ar vrea sa inteleaga Facebookul, daca tot il foloseste. Despre Firea: gafe, gafe, gafe. Despre Tari: majoritatea comentariilor ii sunt ostile. Despre Iohannis: cititi mai jos.

 

Klaus Iohannis

Dupa ce a dezamagit o buna parte din audienta (si mai ales din electorat) prin numirea ca premier a Vioricai Dancila, Klaus Iohannis se afla in pozitia in care trebuie sa isi recupereze nu doar LIKE-urile, ci mai ales voturile. De aceea, se adreseaza exact targetului sau, pe subiectul despre care stie ca il ingrijoreaza cel mai mult: justitia. De aceea, doua dintre ultimele trei postari sunt pe acest subiect.

 

 

A treia, dedicata zilei de 8 Martie, este o incercare de umanizare, dar ramane in acelasi registru mai degraba sec si ingineresc al comunicarii prezidentiale. De altfel, faptul ca si la postarea de 8 Martie foarte multe dintre comentarii au ca subiect tot lupta anticoruptie, arata ca strategia de comunicare a echipei prezidentiale este corecta: publicul sau este interesat de justitie mai mult decat de orice altceva.

 

Spre deosebire de acum un an, cand Iohannis avea credibilitatea intacta pe aceasta tema, suspiciunile de "pact" cu PSD sunt prezente. Comentatorii spun clar ca asteapta de la presedinte mai mult decat mesaje si declaratii de intentie, respectiv actiuni clare in offline. Pentru Iohannis, Facebook este din ce in ce mai putin un asset in sine, ci a devenit, mai degraba, un canal de testare si confirmare a feedbackului din partea alegatorilor.

 

Dacian Ciolos

Mesajele lui Dacian Ciolos sunt cele ale unui lider care isi foloseste notorietatea si credibilitatea pentru a consolida imaginea echipei sale. Doua din cele trei postari sunt conexate cu Platforma Romania 100: prima este despre performantele Guvernului tehnocrat ai carui membri s-au regrupat, in buna parte, in Ro100, iar cealalta se refera la proiectul Magic Home, initiat de Vlad Voiculescu, una dintre figurile centrale ale Platformei.

 

 

Cea de-a treia postare, despre Teach for Romania, semnalizeaza faptul ca pe Ciolos il intereseaza electoratul din zona societatii civile, lucru absolut firesc. Tonul postarilor arata ca este dispus la o umanizare care sa "rotunjeasca" asperitatile perceptiei de tehnocrat, iar targetul sau pare multumit si nostalgic fata de perioada in care Dacian Ciolos se afla la Palatul Victoria. Interesant este ca se straduieste si sa raspunda la comentarii, ceea ce e destul de rar printre liderii politici importanti.

 

 

Ludovic Orban

Postarile lui Orban sugereaza dorinta acestuia de a se legitimiza ca lider principal al Opozitiei. Par scrise chiar de el, fara un filtru al vreunei echipe de comunicare a carei tentatie ar fi fost, poate sa mai atenueze din tonul colocvial. Nu spun ca e un lucru rau ca lipseste acest filtru, dimpotriva, mi se pare de salutat atunci cand politicienii indraznesc sa fie autentici pe Facebook.

 

Din punct de vedere al continutului, prioritatile domnului Orban sunt cat se poate de clare: pozitionarea anti-PSD si tendinta de a ocupa cat mai mult din acest spatiu, indicata de "intepaturile" destul de transparente la adresa USR. Raza de actiune a unor astfel de mesaje este, insa, limitata: ele functioneaza doar pentru cei care sunt deja convinsi, respectiv doar catre simpatizantii PNL. Dar fiind ca domnul Orban se pregatea de o reuniune destul de importanta a partidului este, insa, de inteles aceasta abordare.

 

Liviu Dragnea

Pentru Liviu Dragnea Facebook ramane doar o formalitate in strategia de comunicare, un lucru pe care doar il bifeaza fara sa dea semne ca intentioneaza sa il si inteleaga. Doua dintre cele trei mesaje sunt comunicate seci si oficiale, scrise intr-un limbaj incremenit intr-o retorica de comunicare compatibila, mai degraba, cu vremurile in care prim-ministru era Nicolae Vacaroiu.

 

 

Al treilea mesaj, despre decesul lui Neagu Djuvara, semnalizeaza ca echipa de social media a PSD nu a inteles nici pana acum rostul si rolul hashtag-urilor. Acel "#Romania" nu aduce vreo contributie sau vreo coagulare a mesajului, ci este infipt in postare fara vreo justificare sau vreun rost. Contul lui Liviu Dragnea este interesant doar pentru fanii neconditionati ai domniei sale sau atunci cand ofera pretexte de trolling.

 

 

Gabriela Firea

Nu stiu daca este o strategie intentionata sau nu, dar, in spatiul politic, doamna Firea este regina viralizarilor prin gafe. Doua dintre cele trei postari sunt gafe, dintre care una majora: fotografiile in care copiii domniei sale apar in masina fara sa fie protejati de dispozitive adecvate sau macar de centura de siguranta reprezinta una dintre cele mai mari erori de comunicare si, de fapt, de gestionare a unei situatii.

 

Doamna Firea se expune public in timp ce pare sa comita o ilegalitate, adica incalca Legea Rutiera. Evident ca foarte multi dintre cititorii sai au sesizat si semnalizat acest lucru si au taxat-o imediat.

Postarea cu seara de gatit la Ambasada Chinei este mai degraba amuzanta. Probabil ca a plecat din dorinta de a se pozitiona atractiv politic pentru femeia "traditionala", insa a esuat intr-un "festival" de ironii pe tema inelelor care contribuie la framantarea aluatului.

 

Publicul sau este polarizat acut: fie admiratori care isi declara simpatia entuziasta, fie critici care intervin la fiecare postare pentru a-i aminti doamnei de lucrurile pe care nu le face si de promisiunile pe care nu le-a onorat.

 

Calin Popescu Tariceanu

Pentru domnul Tariceanu, referintele de comunicare in social media se reduc la o singura persoana: el insusi. Intreaga comunicare se desfasoara la persoana intai singular, inclinatia de a dialoga cu followerii este inexistenta, iar tema principala spre unica este lupta domnului Tariceanu impotriva statului paralel si in special a personajelor din Justitie care il deranjeaza.

Destul de probabil, acesta este si motivul pentru care majoritatea comentariilor ii sunt ostile. Domnul Tariceanu nu reuseste sa inteleaga nevoia celor care il simpatizeaza de a-l simti parte dintr-o echipa, dar nici reactia naturala de a-l confrunta a celor care au simpatii politice opuse.

 

Liderul ALDE confunda pagina de Facebook cu un pupitru de la care spusele sale imprumuta din autoritatea functiei si, de aceea, pagina sa contine doua retorici unidirectionale: domnul Tariceanu "vorbeste" de la pupitru, audienta se retrage in anticamera si "combate" de acolo.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related