De opt ani incoace, voluntarii de la ASUR scot Calendarul Stiintific si il distribuie gratuit copiilor si scolilor. Monica Belitoiu, coordonatorul proiectului, il numeste ”proiectul ei preferat” si spune ca ultimele patru editii ale calendarului au fost finantate integral prin campanii de crowdfunding pe Wearehere si Crestem Idei.
Continutul a fost actualizat anual, designul a evoluat si el, iar numarul scolilor in care am distribuit calendarul a crescut semnificativ (de la cateva zeci la peste 300).
Prin platformele de crowfunding, in 2013 s-au strans 1000 euro, in 2016, 3000 de euro, iar in cel mai recent episod de strangeri de fonduri, anul trecut, s-au strans 3800 de euro. Insa chiar si inainte ca site-urile de crowdfunding sa ajute la demers, ASUR a avut parteneri simpatici. De exemplu, National Geographic, care, in 2012, au tiparit calendarul si l-au distribuit impreuna cu revista.
Si iata si un sfat pentru cei care vor sa stranga bani in felul acesta:
Ideal e sa ai o campanie de 45 de zile si sa iei in calcul cam cand se dau salariile in companii, ca sa ai campania activa in zilele cand oamenii au cardurile pline si sunt mai dispusi sa faca plati online
Inceputul
Intr-un weekend din primavara lui 2010, cand asociatia noastra (*ASUR - Asociatia Secular-Umanista din Romania) era abia la inceput, ne-am intalnit pentru un brainstorming de proiecte. La momentul respectiv eram vreo 10 oameni in ASUR, deci resursele umane erau destul de limitate, asa ca multe dintre idei au fost puse la pastrare sau respinse.
Dar au fost cateva propuneri bune, pe care am reusit sa le transformam in proiecte. Daniel Secara, colegul si sotul meu a venit cu ideea de a face un calendar care sa inlocuiasca calendarele ortodoxe pe care bunicii si parintii nostri le au in bucatarii.
Atunci, ca si acum, in multe bucatarii din Romania gasesti calendarul ortodox, care contine sute de nume de sfinti si dicteaza in ce zile ai voie sa muncesti, sa speli, sa mananci anumite lucruri, sa te casatoresti etc. Ideea lui Daniel a fost sa facem un ”Calendar Stiintific”, care in loc de sfinti sa aiba informatii utile, despre oamenii care au schimbat lumea si despre realizarile lor.
A plecat de la o gluma, dar ne-a placut tuturor ideea, asa ca am dezvoltat destul de usor proiectul. Partea cea mai grea a fost documentarea, colectarea si selectarea informatiilor. Dar am fost toti voluntari, am lucrat mult si am reusit sa scoatem prima editie la jumatate de an dupa ce am discutat prima data despre posibilitatea de a face calendarul. Am lansat oficial Calendarul Stiintific pe 18 noiembrie 2010, la Romexpo, in cadrul Targului de Carte Gaudeamus.
Echipa
Fiind unul dintre cele mai indragite proiecte ale noastre, lista oamenilor care au lucrat la realizarea lui in fiecare an e destul de lunga. Pe langa Daniel, care a venit cu ideea si a participat in fiecare an la colectarea de informatii, au lucrat la multe editii oameni precum:
Atila Nyerges (care a editat clipurile de promovare, a donat si a recrutat si alti donatori pentru proiect), Toma Patrascu (care a gasit sponsori pentru editiile realizate inainte de a descoperi platformele de crowdfunding), Oleg Usatai (care a realizat designul pentru doua editii ale calendarului si ne-a ajutat cu promovarea lui in zona Moldovei) si Ancuta Bizdic (care a realizat designul ultimelor doua editii, a realizat materialele de promovare si a ajuta la promovarea si distribuirea calendarului in judetul Constanta).
De asemenea, colegii din ASUR au contribuit la promovarea si distribuirea calendarului in Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Piatra-Neamt, Suceava, Craiova si Ramnicul Valcea. Iar in ultimii ani am colaborat cu multi voluntari care ne trimit mereu informatii noi, pentru a putea updata continutul calendarului.
Rolul meu in toata istoria calendarului a fost de a coordona proiectul, de la propunerea unei teme pentru noua editie, pana la distribuirea tuturor calendarelor tiparite. Cred ca e important de mentionat rolul tehnologiei in succesul proiectului - colaborarea intre membrii echipei se deruleaza online, de multe ori s-a intamplat sa nu ne vedem deloc in cele 4-5 luni pe care le dedicam anual lucrului la acest proiect.
Asa ca multe discutii s-au derulat pe email, Skype, WhatsApp, Facebook; si nici ca se putea ceva mai potrivit, avand in vedere ca proiectul in sine e despre micile si marile realizari stiintifice si tehnologice care ne-au schimbat viata.
Crowdfunding
Colegul meu Atila Nyerges a venit cu ideea de a folosi o platforma de crowdfunding pentru a finanta proiectul. Chiar daca la partea de continut si design am lucrat doar cu voluntari, cheltuielile de tiparire a calendarului erau destul de mari, mai ales ca dupa ce am scos prima editie am primit foarte multe solicitari de la profesori care doreau calendarul in scoli.
In primii ani ne-am descurcat cu fonduri interne si sponsorizari, am avut si o colaborare cu National Geographic pentru editia din 2012, cand calendarul a fost tiparit de ei si distribuit impreuna cu revista. Dar in fiecare an treceam prin emotii uriase, pentru ca nu stiam daca vom reusi sa ne permitem sa tiparim o noua editie, mai ales ca ne-am dorit sa continuam traditia de a distribui gratuit calendarul.
La un moment dat, Atila a sugerat idea de crowdfunding si am inceput sa ne interesam de platforme din Romania. Am decis sa colaboram cu wearehere.ro iar in septembrie 2013 am strans 1005 euro de la 58 de oameni, ceea ce pentru noi a fost fantastic.
Nu prea stiam ce facem, platile online nu erau foarte populare, asa ca am avut asteptari mici. Insa am prins curaj si in anii urmatori am avut tot mai multi sustinatori, astfel ca in 2016 am reusit sa strangem 3075 de euro de la 158 de oameni. In fiecare an am tiparit tot mai multe exemplare din calendar si am reusit sa le distribuim in scoli din foarte multe localitati, unele dintre ele propuse chiar de oamenii care au contribuit la campania de crowdfunding.
Anul trecut am decis sa facem campania de crowdfunding pe crestemidei.ro, dupa ce am citit ca ofera mai multe posibilitati de a sustine un proiect (inclusiv plata prin sms). O cunoscusem cu ceva timp in urma pe Catalina Azamfirei, coordonatoarea platformei, si ne-a oferit toate informatiile de care aveam nevoie pentru a decide sa finantam noua editie a calendarului prin intermediul crestemidei.ro. Si s-a dovedit a fi o decizie foarte buna, pentru ca ne-am depasit targetul si am avut si cel mai mare numar de sustinatori de pana acum (191 oameni).
Asteptari si invataminte
Prima data cand am derulat o campanie, asteptarile erau mici, de-asta am si ales sa o facem cu finantare flexibila, ca sa putem pastra banii chiar daca nu ne-am fi atins targetul. Si am facut bine, pentru ca nu am reusit sa atingem targetul, din cauza ca nu am promovat suficient proiectul si nu am lasat campania activa suficient timp.
La campania din 2017 deja aveam experienta, asa ca am avut asteptari mari, dar si emotii pe masura. Era o platforma noua si ne-a fost teama ca oamenii care au sustinut proiectul in trecut ar fi descurajati de faptul ca trebuie sa isi creeze noi conturi pentru a ne ajuta de data asta.
Insa nu a fost cazul si chiar am recunoscut printre sustinatori oameni care ne-au fost alaturi inca de la prima campanie de crowdfunding, cum ar fi medicul Silviu Ladariu din Zalau, un om pe care nu l-am intalnit niciodata personal, dar care ne-a ajutat enorm in fiecare an.
Asteptarile ne-au fost depasite. Stiam ca e un proiect bun, eram constienti de potentialul sau, dar nu ne asteptam sa fie atat de bine primit. Printre sustinatori se numara foarte multi parinti, care aleg in fiecare an ca recompensa sa trimita calendare catre scolile la care invata copiii lor, dar si catre scolile la care au invatat ei.
Iar partea cu alegerea recompenselor pentru sustinatori cred ca e extrem de importanta, pentru ca oamenii au nevoie de motivare. Nu e suficient sa te astepti ca vor sustine proiectul tau doar pentru ca e cool sau ca e ceva nemaivazut. Trebuie sa le spui ce vor primi de banii pe care ii investesc in proiect. Insa cred ca cel mai important sfat pe care l-as da este cel pe care l-am primit si noi la inceput: daca nu-ti promovezi proiectul, nu vei reusi sa il finantezi, oricat de interesant crezi tu ca e. Promovarea joaca un rol de baza in reusita unei campanii de crowdfunding.
DOs & DONTs
Promovarea (de la realizarea clipului de prezentare la mesaje online si promovare offline), oferirea unor recompense adecvate si care sa aiba legatura cu proiectul, timingul (ideal e sa ai o campanie de 45 de zile si sa iei in calcul cam cand se dau salariile in companii, ca sa ai campania activa in zilele cand oamenii au cardurile pline si sunt mai dispusi sa faca plati online), setarea unui target realist - astea ar fi ingrediente ale unei campanii de succes.
Iar la capitolul ”donts” as pune lipsa promovarii (nu te poti astepta sa activezi o campanie, sa uiti de ea o luna de zile si apoi sa te astepti sa primesti bani), reactiile negative (sau lipsa reactiilor) la feedbackul primit de la sustinatori si ignorarea sfaturilor primite de la administratorii platformei de crowdfunding pe care ai ales-o.
Asadar, promovarea
In cazul ONG-urilor cum este ASUR nu prea functioneaza zicala ”spend money to make money”, pentru ca nu prea avem ce bani sa cheltuim. De obicei primim sponsorizari cu destinatie clara, pentru anumite proiecte, si nu putem sa directionam bani de la un proiect la altul.
Asa ca foarte rar investim in promovare. In cazul campaniilor de crowdfunding, am facut de fiecare data promovare cu buget zero. Am postat mesaje pe conturile de social media ale asociatiei, dar si pe conturile personale ale membrilor (acum suntem peste 70). Am contactat toti influencerii si toti jurnalistii pe care ii cunosteam si i-am rugat sa ne ajute.
Astfel, am reusit sa povestim despre Calendarul Stiintific la radio, am reusit sa promovam proiectul si pe cateva siteuri de stiri si pe perioada derularii campaniei am adus subiectul in discutie cam la toate iesirile cu prietenii, asa ca am putea spune ca si metoda word of mouth a dat roade.
Banii stransi
In 2017 am strans 18.292 lei de la 191 de oameni prin campania de crowdfunding, la care s-au adaugat aproximativ 1.500 lei primiti direct in contul ASUR de la alti 10 donatori. Sustinatorii sunt in general oameni din mediul urban, de 25-40 ani, multi dintre ei sunt parinti sau profesori. Cei mai multi sustinatori sunt din Bucuresti si Cluj-Napoca, iar la editia din 2017 am descoperit ca am avut cel putin un sustinator in fiecare judet al tarii, dar si cativa din strainatate.
Am reusit sa facem tot ce ne-am propus la cea mai recenta editie a calendarului. Ba chiar am reusit sa strangem donatii in decembrie pentru a tipari un nou tiraj din calendar, deoarece am avut multe solicitari. Aproximativ 80% din bani au fost folositi pentru tiparirea calendarelor, iar restul banilor i-am folosit pentru a expedia recompensele (acolo unde nu le-am putut duce personal) si pentru a achita comisionul platformei de crowdfunding.
Donatorii
Aici as pune o mema din seria "Faith in Humanity Restored". Oamenii sunt fantastici! In fiecare am primit mesaje de multumiri si de incurajare, mesaje in care ne solicitau calendare si pentru copiii colegilor de birou sau in care ne povesteau despre reactiile pe care le-au avut copiii lor cand au vazut calendarul.
Am primit fotografii cu calendarele lipite la locurile lor de munca, fie ca erau birouri in corporatii, cabinete de medici sau sali de sport. Cred ca cel mai mult m-a emotionat mesajul primit de la o doamna profesoara din Zemes, judetul Bacau. Colega mea Alina Lupes, care a donat pentru calendar si ne-a ajuta si cu promovarea, i-a dus cateva calendare pentru copiii de la scoala din sat si a fost impresionata si de calendare, dar si de faptul ca am reusit sa ajungem cu proiectul si la copiii din mediul rural.
Cat de importanta a fost campania?
Cred ca ne-ar fi fost extrem de greu sa realizam proiectul daca nu faceam campania de crowdfunding. Si ma indoiesc ca am fi reusit sa tiparim 15.000 exemplare din calendar, cate am facut anul trecut. Sponsorii sunt destul de greu de gasit, iar din donatii individuale nu reusim sa strangem suficienti bani pentru a realiza tot ce dorim.
Si nu e vorba doar despre bani. Campania de crowdfunding ne ajuta si sa promovam proiectul in sine, sa il facem cunoscut cat mai multor copii si profesori, pe care ii consideram principalii beneficiari.
Calendarul, la ora actuala
Am realizat pana acum opt editii ale Calendarului Stiintific, iar ultimele patru au fost finantate integral prin crowdfunding. Continutul a fost actualizat anual, designul a evoluat si el, iar numarul scolilor in care am distribuit calendarul a crescut semnificativ (de la cateva zeci la peste 300).
Intre timp am creat si un site pentru calendar, o versiune in limba engleza, dar si o editie limitata de calendare cu file, de perete, pe care le-am oferit donatorilor. Ne dorim sa continuam sa dezvoltam proiectul si speram ca si in anii urmatori isi va indeplini scopul, acela de a le starni copiilor interesul pentru stiinta.