Ioana Ciocan, la a cincea ediție Art Safari București. "Anul acesta estimăm un număr de 50.000 de vizitatori. Întocmai ca sloganul nostru, «Arta cucerește Bucureștiul!»"

Ioana Ciocan, la a cincea ediție Art Safari București. "Anul acesta estimăm un număr de 50.000 de vizitatori. Întocmai ca sloganul nostru, «Arta cucerește Bucureștiul!»"
Foto: Adi Bulboaca

Se pare ca, intr-o felie a Romaniei, perioada post-decembrista s-a mai si incheiat, haosul a fost inlocuit de reglementari clare si coerente, iar tranzactiile obscure s-au imputinat datorita cresterii numarului de comercianti corecti, platitori de taxe. Anume: pe piata artei contemporane autohtone, tot mai urmarita la nivel international, spune Ioana Ciocan (Director General, Art Safari). Si (chiar si) acasa, am inceput sa ne cunoastem tot mai bine cu arta contemporana. Cu ce ocazie? Pai, ne dam seama ca nu e atat de scumpa (de ordinul sutelor si miilor de euro) si realizam ca achizitia unei lucrari de arta poate insemna formarea unei relatii cu autorul ei, posibilitatea de a-l sustine sau, de ce nu, de a genera alte colaborari. Daca va suna a Millennials, nu va inselati amarnic; de aceea, si brandurile incep sa arunce ochii inspre arta tot mai des, spune Ioana.

Din 2014, ea si echipa de organizare Art Safari pun umarul la dezvoltarea pietei si popularizarea artei istorice si contemporane romanesti. De la cei 15.000 de vizitatori ai primei editii din 2014, evenimentul a crescut incet si sigur: 20.000 de vizitatori in 2015 (editia din garajul Ciclop), 25.000 in 2016 (editia de la Palatul Dacia-Romania) si 29.000 in 2017 (editia de la Galeriile Kretzulescu).

Dupa ce a "revitalizat" mai multe spatii si cladiri abandonate din Bucuresti, in 2018 Art Safari se intoarce in Piata George Enescu, unde si-a propus acum sa stranga nu 15, ci 50.000 de participanti. Formatul evenimentului cuprinde o expozitie centrala (arta contemporana), o expozitie muzeala (lucrari din muzee romanesti ori din colectii private locale si internationale), un program international dedicat lucrarilor si artistilor straini prin parteneriate incheiate cu ambasadele tarilor Germania, Israel, Elvetia, Suedia, Spania, Argentina si Statele Unite in Romania, dar si un program educational (Art Safari Kids.) 

A cincea editie vine si cu o identitate vizuala noua, via studioul Daniel & Andrew, pe care echipa si-a dorit-o "moderna, minimalista si, desigur, artsy":  

 

Art Safari Bucharest, din 2014 pana azi

Pavilionul de Arta Bucuresti - Art Safari Bucuresti este un eveniment dedicat artei unic ca amploare in Romania, al carui obiectiv a fost inca de la inceput plasarea Bucurestiului pe harta marilor capitale culturale din Europa si aducerea artei mai aproape de oameni, imprietenirea a cat mai multe categorii de public cu acest domeniu frumos. Poate parea ca Art Safari Bucuresti este un eveniment dedicat unei nise ultra specializate si elitiste, dar va asigur ca nu este asa. Ne adresam oamenilor care apreciaza frumosul.

Evenimentul s-a nascut dintr-o nevoie neacoperita la acel moment in Bucuresti si in tara. Asa cum avem evenimente de anvergura, precum Festivalul George Enescu, in muzica, sau Festivalul TIFF, in cinematografie, am putea avea si un eveniment pentru artele vizuale de o asemenea amploare si in arta.

Cu acest gand am pornit la drum si ne bucuram foarte tare ca publicul a fost in asentimentul nostru, lucru confirmat de evolutia numarului de vizitatori – de la 15.000 de vizitatori in 2014, am ajuns la 29.000 de vizitatori anul trecut. Anul acesta estimam un numar de 50.000 de vizitatori. Intocmai ca sloganul nostru, „Arta cucereste Bucurestiul!” :)

Ne-am asumat rolul de a aduce arta mai aproape de oameni, de a deschide un dialog real intre colectionari, artisti si oamenii care iubesc arta. Iar prin programul Art Safari Kids, la care au participat in 2017 peste 2.000 de copii, indeplinim si un rol educational, acest pilon nefiind acoperit in momentul de fata foarte bine. 

 

Piata de arta romaneasca in 2018

Avem o piata care creste din ce in ce mai interesant, deschizandu-se international. Anii pionieratului post-decembrist s-au incheiat, iar numarul de tranzactii este in crestere, la fel si numarul galeriilor, colectionarilor si artistilor. Piata in sine a devenit mult mult mai bine reglementata, cu tranzactii legale si transparente, cu taxe platite la stat, in care actorii isi asuma rolul de comerciant.

De exemplu, in 2016, Artmark a inregistrat vanzari totale de arta postbelica si contemporana care au ajuns la aproximativ 900.000 de euro, o crestere spectaculoasa, daca este sa ne raportam la piata regionala de arta contemporana.

Romania are o pozitie relevanta in Europa Centrala si de Est in arta contemporana. Piata de arta romaneasca era evaluata la 12 milioane de euro in 2016, cu perspective de crestere cu 35% in perioada 2017-2019. Si piata romaneasca a licitatiilor de arta a crescut in 2016 cu 25% fata de anul 2015, ajungand, in 2016, la 7,8 milioane de euro.

Recordul pietei de arta in 2016, inregistrat de Artmark, a fost o tranzactia lucrarii „Tarancute”, de Nicolae Grigorescu - 320.000 de euro. Rezultatele vanzarilor prin licitatii sunt doar o parte din tabloul general, pentru ca piata de arta inseamna si alte canale de vanzare, precum galeriile de arta (care ocupa cam un sfert din piata de arta), targurile de arta etc.

Romania este aliniata scenei internationale si la capitolul artisti. Exemple bune in acest sens sunt Geta Bratescu, Adrian Ghenie, Mircea Cantor, Ciprian Muresan, artisti remarcati la nivel international intr-o piata foarte competitiva. Putem spune ca avem in sfarsit o piata de arta sanatoasa, care merita sa fie cunoscuta unor categorii cat mai diverse de oameni.

 

Scurtarea distantei dintre publicul roman si arta

Popularitatea evenimentului a starnit si interesul Ministerului Culturii si Identitatii Nationale, care a dorit sa afle cum reusim sa avem mai multi vizitatori decat un muzeu; astfel, alaturi de Muzeul National de Arta Contemporana, Art Safari a facut obiectul Barometrului de Consum Cultural in Romania. Rezultatele studiului au aratat ca avem un public tanar, curios, care descopera ca arta nu este un domeniu inchis, destinat cunoscatorilor, care doreste sa cumpere arta si care a inteles ca poti achizitiona arta contemporana si cu cateva sute, mii de euro.

Oamenii descopera avantajele achizitionarii unei lucrari: faptul ca poti descoperi un artist, ca poti dezvolta o relatie de prietenie cu el, ca poti descoperi, in fond, omul din spatele lucrarii, ca ii poti sustine dezvoltarea profesionala. Iar acestea sunt satisfactii foarte mari pentru iubitorii de arta.

Cat despre responsabilitatea scurtarii acestei distante dintre publicul larg si arta, noi ne-am asumat-o din plin, alaturi de autoritatile din domeniul cultural si alti jucatori din piata – case de licitatie, galerii, colectionari etc. In concluzie, arta de azi nu mai este deloc izolationista.

Numarul vizitatorilor Art Safari este un indicator foarte bun al cresterii interesului pentru arta. O provocare ar fi, dupa cum ziceam, sa reformam invatamantul, sa deschidem apetitul copiilor pentru arta, sa construim o cultura a artei in Romania. Pentru ca arta inseamna mai mult decat o investitie, arta inseamna cultura, subiecte de conversatie, emotie.

 

Editia curenta

Anul acesta ne intoarcem in Piata George Enescu din Capitala, locul primului eveniment Art Safari. Conceptul architectural este semnat de Attila Kim, comisarul Romaniei la Bienala de la Venetia, editiile 2016 pana in prezent. Iar acesta nu este unicul highlight al editiei.

 

Pentru 2018, putem vorbi de doua concepte diferite: pe de o parte, traditii romanesti, iar pe de alta parte, trenduri, efervescenta, oras. Cele doua concepte vor fi puse in practica in cadrul celor doua pavilioane principale – Pavilionul Muzeal, cu arta romaneasca de patrimoniu, cu focus pe peisaje romanesti, aduse din peste 20 de muzee din Romania si din importante colectii private („Natural-Cultural”, curatoriata de Alina Serban).

 

Pavilionul Central are pe partea de concept efervescenta orasului, trenduri si moda, fiind organizat sub forma unei scene pe care artisti contemporani vor expune si vor performa, iar publicul va putea interactiona cu ei („Art on Stage”, curatoriata de Herve Mikaeloff, curatorul celebru al Fundatiei Louis Vuitton). Pasionat de arta romaneasca, Herve Mikaeloff a organizat in 2013 expozitia „Romanian Scenes” dedicata lucrarilor contemporane romanesti, la Espace Culturel Louis Vuitton, din Paris.

Selectia va cuprinde lucrari de Alex Mirutziu, Arantxa Etcheverria, Ciprian Muresan, Cristian Rusu, Daniela Palimariu, Ioana Stanca, Marius Bercea, Mi Kafchin, Mircea Cantor, Radu Cioca, Razvan Anton, Razvan Boar, Serban Savu, Vlad Nanca, Vlad Olariu.

Urmeaza Programul International, singura componenta de arta internationala din cadrul Art Safari. Am incheiat o serie de parteneriate cu ambasadele care sa faciliteze participarea artistilor si prezenta lucrarilor de arta contemporana internationale la eveniment. De exemplu, anul acesta, ca urmare a parteneriatului cu Ambasada Germaniei, artistul german Clemens Behr va crea o instalatie in afara pavilionului expozitional, special pentru Art Safari Bucuresti.

Sa nu uitam nici de programul Art Safari Kids, care va cuprinde tururi ghidate desenate special pentru copii, ateliere si cursuri de arta.

 

Brandurile interesate de lumea artei

Cred ca brandurile au nevoie de arta mai mult decat oricand, in contextul in care strategiile de marketing incep sa se concentreze tot mai mult pe interesele categoriei Millennials.  Insa cred ca brandurile ar trebui sa fie mai mult decat simpli sponsori ai artei, brandurile ar trebui sa implice la nivel mai profund pentru a contribui la dezvoltarea artei, de exemplu sustinerea unor cauze pe termen lung.

Apropo de intrebarea de mai sus, legata de responsabilitatea scurtarii distantei dintre arta si public, cred ca brandurile pot contribui la fel de bine la umplerea acestui gol. Si mai cred ca parteneriatele dintre arta si branduri vor sta mult sub semnul tehnologiei in viitorul apropiat (poate mai apropiat decat am crede).

Sa nu uitam de proiectul adus de Microsoft anul trecut la Art Safari Bucuresti – The Next Rembrandt – prima lucrare de arta creata de un calculator, care a fost un succes total. La aproape 350 de ani de la moartea artistului, portretul a fost creat de un algoritm ce a descompus, timp de 18 luni, cele 346 de tablouri semnate de Rembrandt, pentru a putea asimila stilul, alegerile si intentiile maestrului olandez, creand apoi imaginea.

 

Parteneri

Pe langa patronajul Primariei Municipiului Bucuresti, Art Safari Bucuresti se bucura deja de mai multi parteneri traditionali. As numi aici Metropolitan Life, care a sustinut Programul Art Safari Kids in 2017 (si continua in 2018), Banca Comerciala Romana, care va expune pentru prima data colectia de arta (peste 50 de lucrari) sau British American Tobacco (si anul trecut partener cu Art Safari, prin TasteMakers). Cel mai nou partener al evenimentului este 5 To Go; in rest, suntem in discutii cu branduri din domenii diverse – FMCG, tehnologie, industria cosmetica, telecom etc.

 

Comunicare

Targetul nostru in comunicare este publicul larg. Prin oferta diversificata de arta, Art Safari Bucuresti are potentialul sa multumeasca diverse categorii de public.

Avem o campanie de comunicare integrata - campanie radio, o campanie de outdoor si indoor (sigur va amintiti autobuzele cu macii lui Luchian de anul trecut, au avut mare succes), o campanie de PR - orientata mult pe continut, capitalizand pe faptul ca suntem un mare generator de continut, care sa educe publicul, sa contribuie la dezvoltarea unei culturi a artei, sa starneasca curiozitatea publicului - evenimente, dar si o campanie de digital de popularizare a evenimentului, cu accent pe vanzarea de bilete.

Campania de PR este gestionata de consultantul nostru extern de comunicare Cristina Lica, iar campania de digital este gestionata, pentru al treilea an, de agentia Webspire. 

 

Vizitatori

Prima editie a inregistrat 15.000 de vizitatori, iar ultima editie, cea din 2017, s-a bucurat de un numar aproape dublu de vizitatori – 29.000. Imi aduc si acum aminte de cozile de la Ciclop sau de la Palatul Dacia-Romania. Imi trimiteau colegii poze pe Whatsapp de la momentul inaugurarii si pur si simplu nu imi venea a crede cand am deschis cele peste 20 de mesaje primite in decurs de un minut. Cum spuneam, obiectivul de anul acesta este foarte ambitios, 50.000 de vizitatori estimati.

Frumusetea evenimentului este ca aduce publicului general lucrari pe care poate nu ar fi avut niciodata ocazia sa le vada, cu atat mai putin in acelasi loc. Una dintre vizitatoarele mele preferate, din Brasov, vine in fiecare an in Bucuresti sa viziteze Art Safari, ca sa vada in acelasi loc lucrari de arta din diverse muzee ale tarii, pe care altfel nu ar reusi sa le vada intr-o viata.

 

Ce te-a surprins cel mai tare pe parcurs?

Art Safari Bucuresti este un eveniment in spatele caruia se ascunde un volum de munca imens si o echipa mult prea mica, dar extrem de entuziasta. Cred ca cel mai tare m-a suprins motivatia mea de a merge mai departe, in ciuda noptilor in care ajung sa dau mesaje pe Whatsapp la ore imposibile. Muncim un an intreg pentru pregatirea fiecarei editii, iar din februarie-martie intram in adevarata „stare Art Safari” 100%.

Cozile de oameni de la intrarea in expozitiile Art Safari cred ca reprezinta motivul pentru care fac acest lucru minunat. Si transformarile cladirilor in care a poposit Art Safari, prilejuite de evenimentul nostru. Sigur ca ne apuca nostalgia dupa ce plecam, dar cum sa nu iubesti un proiect atat de frumos? 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related