Lasati jena acasa! Unii ar spune ca acesta e un sfat universal aplicabil ca sa reusesti in viata, dar noi continuam sa vorbim de campanii de crowdfunding si proiecte misto. Deci iata sfatul sfatul lui Vlad Chertes, chitaristul celor de la The Glass Fish, daca vrei sa ai o campanie care, la final, sa stranga banii necesari: lasa jena acasa. In cazul trupei, banii acestia (23.000 de lei) au fost stransi pentru albumul "The Glass Fish"
Am reusit sa strangem banii de la 130 de persoane. Donatorii au fost in proportie de 60-70% prieteni sau colegi de serviciu, restul de 30-40% fiind oameni pe care nu-i cunosteam.
Banii stransi s-au dus pe costuri de studio, printuri de stickere, tricouri si CD-uri. Iar la final, ne spune Vlad, au ramas niste bani destinati sonorizarii a doua concerte promise in campanie (sic). Albumul este acum viu si frumos, baietii si fetele au fost difuzati pe Guerilla, au colaborari cu un studio din Cluj, iar planurile pentru un nou album au inceput. Asadar, campania de pe Crestem Idei cat de importanta a fost?
Campania a fost un punct esential in economia proiectului. Se putea si fara, ce-i drept, dar timpul ar fi fost mult mai lung, daca ajungi sa te bazezi doar pe banii din concerte.
Background
Am sa incep cu descrierea trupei, mai intai. Suntem 6 oameni cu background-uri diferite, dar cu o pasiune comuna: muzica. Totul a inceput prin 2011, cand Io Pastuhov (voce / chitara), care mai cantase sub numele "The Glass Fish" in diverse formule, a intalnit-o pe Iulia Udrea (violoncelista).
Mai apoi a urmat Vlad Chertes (bass, la acea vreme, iar mai apoi chitara lead), dupa care s-au alaturat Andreea Vasut (voce), Stefan Capata (tobe) si, in final, Cosmin Cirstea (bass). Asadar, "The Glass Fish" exista in formula actuala de aproximativ 7 ani.
Intr-o foarte mare masura, suntem toti autodidacti in ceea ce priveste muzica, doar Iulia si Andreea urmand cursurile unei scoli de muzica. De asemenea, suntem toti foarte diferiti in ceea ce priveste gusturile muzicale (de la rock sau punk, la folk, jazz si pana la muzica clasica), fapt ce face din "The Glass Fish" o trupa cu un gen muzical greu de stabilit.
Cateva detalii despre fiecare membru al trupei: Io Pastuhov - Cluj, mama full-time, momentan. Iulia Udrea - clujeanca, mama si arhitecta, cu prea multe vise si pasiuni. Vlad Chertes - nascut si crescut in Cluj, momentan cu resedinta in Germania; IT-ist la baza, dar foarte pasionat de muzica; daca s-ar putea trai decent din muzica, as renunta la IT.
Stefan Capata - nascut in Sebes. Profesie: inginer automatist, actual team-leader. Pasionat de tobe, sah si ciclism. Daca s-ar trai decent din muzica, s-ar axa predominant pe sah :) Andreea Vasut - nascuta in Aiud, economist de profesie, dar care iubeste muzica de mica si nu ar putea renunta niciodata la ea.
Cosmin Cirstea - nascut in Galati, a terminat facultatea de Studii Europene in Cluj si lucreaza in IT; pasionat de carti, calatorii si muzica
Ideea
Totul a inceput cam cu un an inainte de a ajunge in punctul de a lansa campania. Ne doream toti sa avem un album, sa avem toate piesele inregistrate si impachetate intr-un produs final. Reusisem pana la momentul respectiv sa inregistram cateva piese din banii adunati din diverse concerte, dar mai era cale lunga pana sa reusim sa le inregistram pe toate in acest fel.
Asadar, cineva (sincer spus, nu mai imi aduc aminte cine exact :) ) a venit cu ideea de a incerca o campanie de crowdfunding, avand ca model proiecte de pe platforme cum ar fi Indiegogo sau Kickstarter, printre singurele platforme de gen care ne erau cunoscute noua.
Dupa putin timp de la aceasta discutie, am avut ocazia de a canta la un eveniment in Cluj ce avea legatura directa cu crowdfunding-ul: 3 ani de Crestem Idei. Asa am ajuns sa aflam de existenta acestei platforme, iar intentia de a ne lansa proiectul pe o astfel de platforma a prins aripi.
Crowdfunding
Ideea a plecat de la dorinta de a transforma tot ceea ce creaseram pana atunci, muzical, in ceva fizic, tangibil; o concluzie la toata munca de pana atunci. Trecusera deja 2-3 ani in care am cantat si crescut impreuna si in care am incercat, din resursele acumulate din concerte, sa inregistram cate-o piesa, atunci cand bugetul ne permitea.
Era clar pentru toti ca nu vom putea lansa un album prea curand, urmand acest traseu, de aceea ideea de a alege un proiect de crowdfunding a fost ceva logic. Stiam ca nu suntem primii care ar urma acest drum, stiam de alte proiecte (de pe platformele mai cunoscute, gen Indiegogo sau Kickstarter) care au avut succes, asadar nu am avut prea multe de dezbatut asupra acestui aspect.
Pe "Crestem Idei"
Unul din motivele pentru care am ales platforma Crestem Idei a fost intalnirea directa cu oamenii implicati in acest proiect, cu care am avut ocazia sa discutam mai in detaliu ce presupune un astfel de proiect, pasii si sansele de reusita.
Un alt motiv a fost faptul ca e o platforma autohtona. Incercasem sa ne interesam si de alte platforme "din afara", dar procesul si conditiile (plus o mana de review-uri negative) ne-au determinat sa nu mergem in directia respectiva. Avand si cunostinte care au avut proiecte pe aceasta platforma si avand feedback si de la ei, a fost un alt motiv care ne-a crescut increderea in aceasta platforma.
Asteptarile au variat, de la persoana la persoana, insa cu totii am fost de acord cu abordarea de "totul sau nimic". Cativa au fost sceptici ca putem strange o suma atat de mare, altii au fost, poate, optimisti, si au considerat ca se poate. Cand zicem "totul sau nimic", ne referim la faptul ca nu am vrut sa alegem o suma mai mica, mai plauzibila, doar pentru a ne creste sansele de succes.
Asteptari si invataturi din campanie
Voiam sa avem o imagine clara a costurilor, a ceea ce inseamna sa scoti un album in Romania, de la primul pas in studio si pana la ultimul sticker, tricou sau CD livrat. In final, proiectul a fost un succes si e clar ca putem spune ca asteptarile noastre au fost indeplinite (sau poate chiar depasite).
Invataturile au fost multe. De la a ne da seama cat de important e sa te organizezi foarte bine inainte de campanie si a pune cat mai multe intrebari, pentru a avea cat mai putine surprize pe parcurs, pana la a realiza cat de important e sa fii cat mai activ pe toata perioada campaniei, pentru a tine oamenii in priza si dornici sa te sustina.
Probabil ca primul sfat pe care l-am da cuiva care ar apela la tipul acesta de funding ar fi: lasati jena acasa. Am observat ca oamenilor le este jena sa ceara bani. Probabil ca o considera o forma de cersetorie, ceva sub demnitatea lor.
Dar ce e important de inteles in astfel de situatii e ca, in momentul in care lansezi un astfel de proiect, nu doar ceri ceva de la oameni, ci le si oferi ceva inapoi. Esti o mana intinsa care spune o poveste, intr-un final. Daca poti porni cu gandul ca nu ai nicio jena sa ceri oamenilor sa te sustina, atunci consider ca jumatate din proiect iti este deja finantat.
Ca sa fie bine
Probabil ca suna a cliseu, dar multa munca si dedicatie e ceea ce fac dintr-un astfel de proiect, un succes. Tine un pic si de noroc, e drept (norocul de a avea multi prieteni / fani, norocul de a avea un produs potrivit la momentul potrivit etc). Dar, in final, timpul si munca pe care le investesti inainte si in timpul campaniei vor fi factori esentiali in determinarea rezultatului.
Si e foarte important sa iti faci proiectul cat mai cunoscut, in cat mai multe locuri, de aceea e recomandat sa te folosesti de orice platforma care iti permite acest lucru: Facebook, Twitter, Instagram etc, sau platforme special dedicate pentru artisti, cum ar fi BandCamp sau Patreon.
La partea de "donts": nu va culcati pe-o ureche. Doar pentru ca ai dat drumul la campanie nu inseamna ca se va finanta singura. Cum am mentionat si mai sus, trebuie sa faci publicul constient ca existi, in fiecare zi, si sa-l motivezi cu cate o stire, un update asupra progresului, cat mai des.
Promovarea campaniei
In mare parte ne-am ocupat de promovare prin intermediul paginii noastre de Facebook, prin postari saptamanale, plus un mic boost prin Sponsored Ads. Am mai avut si oportunitatea de a ne promova campania la TV, in momentul in care am fost invitati in platoul celor de la TVR Cluj, la emisiunea "Buna Dimineata Transilvania". Dar in esenta, putem spune ca la acest capitol am avut de invatat mai multe, nevoia si importanta comunicarii si prin intermediul altor canale.
Am reusit sa strangem 23.175 RON de la 130 de persoane. Donatorii au fost in proportie de 60-70% prieteni / colegi de serviciu, restul de 30-40% fiind oameni pe care nu-i cunosteam in mod direct (probabil prieteni ai prietenilor nostri, si, pe alocuri, fani pe care nu-i cunosteam :) ). Cel mai corect spus, un profil aproximativ al donatorului nostru e: un prieten.
Succes?
Avand in vedere ca am reusit sa strangem toata suma propusa, proiectul a fost implementat cu succes in proportie de 100%. Banii au fost alocati pentru acoperirea costurilor de studio (inregistrare / mix / master), pentru print-urile de stickere, tricouri si CD-uri, la final ramanand o suma ce a trebuit sa acopere sonorizarea pentru cele 2 concerte promise la ultimul perk al campaniei.
Poate cele mai interesante lucruri de spus la intalnirea ulterioara cu suporterii campaniei ar fi cele legate de momentele in care si-au primit pachetele (CD, tricou si sticker), fiind toti foarte placut surprinsi de calitatea oferita, in special a albumului in sine.
Am avut parte de un feedback pozitiv in ceea ce priveste partea de compozitie si mix / masterizare, fapt ce ne-a dat un bun imbold pe mai departe. Si, un alt aspect ce merita mentionat e intalnirea cu cei care au avut parte de o intalnire cu trupa, la repetitii: e un sentiment aparte, sa ai un fan langa tine, intr-un moment personal pentru o trupa (reprezentat de o repetitie), si sa vezi incantarea pe fata sa, pentru faptul ca se afla acolo si se bucura de acel moment, alaturi de tine.
Campania a fost un punct esential in economia proiectului. Se putea si fara, ce-i drept, dar timpul ar fi fost mult mai lung, daca ajungi sa te bazezi doar pe banii din concerte. Se poate realiza si daca aduci bani de-acasa, dar la o astfel de suma, nu consideram ca ar fi ceva plauzibil sau pentru oricine.
Asadar, consideram campania ca fiind un factor esential in a realiza tot ceea ce ne-am propus intr-un timp relativ scurt (planificarea campaniei, inregistrarea si tot ce a tinut de livrarea perk-urilor a durat aproximativ 6 luni).
Prezentul
In acest moment, proiectul "The Glass Fish" este intr-o continua dezvoltare. Campania ne-a ajutat mult sa avem o carte de vizita mai bogata. Campania ne-a permis in acelasi timp sa fim mai indrazneti, sa incercam sa tintim mai sus, sa avem resursele necesare pentru a pune accentul pe ceva ce era esential pentru noi: calitate.
Iar acest aspect s-a realizat prin colaborarea cu cei de la Corvin Recording Studio din Cluj (Nimrod Szedlacsek si Zsolt Janky), iar rezultatul s-a vazut cel mai bine prin faptul ca am ajuns si la Radio Guerrilla, cu doua piese: "Printre mii", care a fost difuzata in heavy rotation, si "Know", in prima auditie.
Pe langa cele doua melodii difuzate la Radio Guerrilla si care au pus cel mai bine in evidenta rezultatul acestei campanii, cireasa de pe tort pentru noi a fost faptul ca am ajuns sa cantam in mansarda celor de la Radio Guerrilla, invitati fiind in cadrul emisiunii " Nesemnatii". La 1 an dupa ce am terminat campania cu succes, "The Glass Fish" isi continua drumul lin prin industria muzicala romaneasca si se pregateste, incet si sigur, de un al doilea album.