Cred ca ne putem trage sufletul un pic, printre povestile de succes ale crowdfundingului, macar pentru a trage o concluzie rapida: ca un astfel de demers sa-si atinga scopul, esentiale sunt doua lucruri: echipa de pregatire si timpul alocat proiectului. Cei care ne-au raspuns la curiozitati pana acum asa ne-au spus, iar Nicu Romaniuc, invitatul de astazi pe subiect, ne-o confirma.
Nicu a organizat peste 2.000 de spectacole muzicale in gradinite si scoli. Iar proiectul pentru care el si ajutoarele sale de nadejde au strans 4.000 de euro printr-o campanie pe Crestem Idei se numeste Studioul Calator. Un demers dedicat copiilor si muzicii. Un concept nou, alcatuit din doua parti: rulota, adica studioul mobil, respectiv platforma online, ce contine "contexte multiple de a sustine educatia copiilor.
Fara campania de pe Crestem Idei, nu se putea. 4.000 de euro sunt foarte multi bani. Nu am puterea financiara de a derula un astfel de proiect, care este unul social deocamdata, adica nu produce bani.
Un pic de background
De-a lungul a celor 7 ani de spectacole organizate pentru copii, am compus si preluat zeci de cantece pentru copii. Le-am facut negative si pozitive asa cum am putut eu mai bine tehnic, dar pana la urma, erau de slaba calitate; si cum intratul intr-un studio de inregistrare era/este scump, au trecut 2-3 ani pana raspunsul la aceasta nevoie de a inregistra piesele la o calitate acceptabila a venit. Si a venit cu aceasta idee de a construi un studio si de a lansa un site pentru postarea pieselor.
Echipa
A fost una mica. Am avut cativa prieteni care m-au ajutat la pregatirea campaniei. Mihaela Romaniuc, sotie si ajutor in orice moment. Horatiu Morariu din Baia Mare, un om bun la toate. Adriana Negoita, o profesoara din Bucuresti care m-a ajutat la textele campaniei. Daniel Pop, videograf din Baia Mare ("Dream Light Visuals") - impreuna am facut partea de imagine. Mihai Marginean (Cluj) si Bobby Tincu, Satu Mare (Software by TINCU) - impreuna cu ei am creeat site-ul muzica-educativa. Bianca Mereuta din Cluj ("Ce le citim copiilor"), un sustinator puternic, respectiv Tudor Bartas de la TBFoto, care m-a ajutat la partea de imagine a campaniei.
Crowdfunding pentru o idee
Stiam de platformele de crowdfunding, dar Crestem Idei mi s-a parut cea potrivita pentru mine, fiind si din Cluj.
In cei 7 ani de care spuneam la inceput, am stat la calculator incercand toate metodele de a inregistra si de a lucra la piese. Apoi, sunt la cercetasi de 20 de ani, timp in care am apelat la sponsori de foarte multe ori; sau am si aplicat la diverse surse de finantare.
Asteptari si invataminte din campanie
Am avut sperante mari si am crezut ca aceasta campanie va curge de la sine fara probleme. Nu a fost asa, am avut dezamagiri inca de la inceput. Primul sfat ar fi sa nu va pierdeti increderea pana in ultimul minut al campaniei. Am vrut sa si renunt pe la mijlocul demersului, dar au aparut incet incet cativa prieteni care s-au implicat si care au provocat alte persoane sa se implice in campanie.
Cele mai importante lucruri intr-o campanie de crowdfunding sunt echipa de pregatire si timpul alocat proiectului. Adica sa iti aloci cat mai mult timp, minimum doua luni pentru pregatirea efectiva a campaniei si sa ai o echipa cat mai diversa care sa te ajute pe principalele axe ale campaniei: imagine, texte, video, online etc.
Promovarea campaniei
Facebookul a fost motorul principal, dar in spatele acestuia, mesageria personala a fost de fapt calea cea mai importanta. Am facut un excel cu toti prietenii si cunostintele, punandu-i in diverse categorii. Apoi a inceput trimiterea de mesaje, si chiar repetarea lor dupa o perioada.
Prima care a donat a fost Bianca Mereuta, care coordoneaza pagina "Ce le citim copiilor", pagina care are peste 40.000 de membri si care a activat o campanie foarte faina acolo: am decis impreuna sa construim un raft/biblioteca in studio, astfel incat , copiii care sunt inauntru dar nu canta sa poata sa stea linistit si sa citeasca o carte.
Banii stransi
Am strans aproximativ 4.000 de euro. Donatorul meu a fost in general tanar, implicat in comunitate si sustinator al proiectelor mele anterioare atat de la cercetasi cat si al lui Mister Nicu. Aproximativ 1.000 de euro au mers in achizitionarea de echipament de inregistrare, iar restul in construirea fizica a studioului, de la zero.
Fara campania de pe Crestem Idei, nu se putea. 4.000 de euro sunt foarte multi bani. Nu am puterea financiara de a derula un astfel de proiect, care este unul social deocamdata, adica nu produce bani.
Proiectul, astazi
Studioul e functional din toamna, am inceput sa inregistrez piese, iar site-ul muzica-educativa.ro e functional cam de o luna si am postat deja mai multe piese. Intre timp, mi-au mai venit cateva idei de folosire a studioului, astfel ca, in timp, sper ca folosirea acestuia sa nu fie facuta doar de mine, ci si de alti muzicieni sau elevi.